Trängselskatt på Essingeleden

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Re: Trängselskatt på Essingeleden

Inlägg av Surfaren »

pegs skrev:
En ganska Stockholms-centrisk vy om jag törs säga det Bild
Vi har lagt ner kolossala belopp på att bygga förbifarter för snart varenda liten håla i landet. Ingen annanstans handlar det om fördröjning på bortåt en timme om man kommer vid fel tidpunkt. Helt oacceptabelt. IMHO givetvis Bild
"Förbifarten" är Stockholmscentrisk. Hade man på riktigt velat ge långväga bilister en bra väg runt skulle man valt en annan dragning. Till en betydligt mer rimlig kostnad.

Jag inser att jag inte kommer ha tid att följa upp denna tråd ordentligt. Men rent allmänt: jag förstår inte hur man kan anse att "kollektivtrafiken är dålig och därför ska vi satsa mer på vägar". Lägg samma pengar på kollektivtrafiken istället så kan den bli fantastiskt mycket bättre. Det är mer kostnadseffektivt och mer utrymmeseffektivt (i en storstad där vi faktiskt har en utrymmesbegränsning).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

apkungen skrev:
Jag bor i Vasastan och jobbar i mörby centrum. Brukar jobba 900-1830 ungefär så jag skulle kunna slippa rusningen och åka bil dit på drygt 10min. Om jag åker kollektivt tar det drygt 20min. Skulle alltdå spara 20min eller 50 procent restid per dag. Men jag spar så mycket pengar på att åka kollektivt så jag gör det ändå.
När jag bodde i stan (på Söder) åkte jag också kollektivt. Hade varken bil eller MC på den tiden, men det behövdes inte. Det är nästan så i alla städer, kollektivtrafik funkar bra inifrån och ut samt utifrån och in, men inte utifrån och ut.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
apkungen skrev:
Jag bor i Vasastan och jobbar i mörby centrum. Brukar jobba 900-1830 ungefär så jag skulle kunna slippa rusningen och åka bil dit på drygt 10min. Om jag åker kollektivt tar det drygt 20min. Skulle alltdå spara 20min eller 50 procent restid per dag. Men jag spar så mycket pengar på att åka kollektivt så jag gör det ändå.
När jag bodde i stan (på Söder) åkte jag också kollektivt. Hade varken bil eller MC på den tiden, men det behövdes inte. Det är nästan så i alla städer, kollektivtrafik funkar bra inifrån och ut samt utifrån och in, men inte utifrån och ut.
Ja, precis så är det. Jag bor rätt nära centrum i Göteborg, på Norra Älvstranden, och precis utanför går en stombuss förbi. Det innebär en avgång mot stan minst var tionde minut, i rusningstrafik närmare var femte minut. Mitt jobb är centralt fast på andra sidan centrum, precis söder om Liseberg. Det innebär att det är inom spårvagnsnätverket vilket ger ännu bättre täckning av kollektivtrafiken. Från bägge dessa ställen kan jag ta mig till och från centrum hur smidigt som helst. Men när jag ska åka hemifrån till jobbet eller tvärtom med kollektivtrafik så går det ändå alltid 45-50 minuter, till skillnad från 15 minuter med bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

danni skrev:
Remuz skrev:
apkungen skrev:
Ja, precis så är det. Jag bor rätt nära centrum i Göteborg, på Norra Älvstranden, och precis utanför går en stombuss förbi. Det innebär en avgång mot stan minst var tionde minut, i rusningstrafik närmare var femte minut. Mitt jobb är centralt fast på andra sidan centrum, precis söder om Liseberg. Det innebär att det är inom spårvagnsnätverket vilket ger ännu bättre täckning av kollektivtrafiken. Från bägge dessa ställen kan jag ta mig till och från centrum hur smidigt som helst. Men när jag ska åka hemifrån till jobbet eller tvärtom med kollektivtrafik så går det ändå alltid 45-50 minuter, till skillnad från 15 minuter med bil.
15 min från Almedal till Eriksberg i eftermiddagstid? Nu har väl ändå din glädjekalkyl ändå flippat ur rejält :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Elektrokungen skrev:
15 min från Almedal till Eriksberg i eftermiddagstid? Nu har väl ändå din glädjekalkyl ändå flippat ur rejält :-)
Har du missat det nya Amfibiepaketet till Model S? :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
Nej, visst, på eftermiddagen tar det väl snarare runt 20 minuter, eller upp till 25 om man har riktig otur. På morgonen går det dock fortare, för det är nästan aldrig köer åt det hållet när man kommer från Lundbyleden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Vi måste sluta bo i städer som älskar vatten. Älven går ju som ett ärr rakt igenom hjärtat av Göteborg och Stockholm har hamnat på ett av de mest korkade ställen man kan hitta (i modern tid, det var ju optimalt på den tiden all transport i princip skedde med båt), små öar i en sjö som gränsar till ett halv-hav.

/Göteborgaren som flyttat till Stockholm
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Miljöpartiet upphör aldrig att förvåna..

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6314829
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mistafrizz skrev:

Det som jag egentligen tycker är förvånande är att Stockholm har haft så väldigt lite avgiftsbelagd tid och gratis parkering så förhållandevis centralt.
Det som stör mig mest i artikeln är att man vill börja ta betalt för att parkera motorcyklar, då de bara tar en bråkdel så mycket plats som en bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Det som jag egentligen tycker är förvånande är att Stockholm har haft så väldigt lite avgiftsbelagd tid och gratis parkering så förhållandevis centralt.
Det som stör mig mest i artikeln är att man vill börja ta betalt för att parkera motorcyklar, då de bara tar en bråkdel så mycket plats som en bil.
I Sundbyberg måste väl MC redan betala? Finns inte en MC-plats att skåda där och parkerar man längs gatan får man böter när någon snor p-lappen.

Jag kommer bli hyfsat galen om man vill ha betalt för att stå längs tomma gator i Enskede där jag bor. Räcker gott med alla vidriga städdagar som man aldrig gör något på.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Mistafrizz skrev:

Och som vanligt har Miljöpartiet makten att helt på egen hand bestämma som de vill... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det riskerar att bli lite skevt när man å ena sidan fortsätter bygga för massbilism ("förbifarten"), och å andra sidan försöker reducera bilismen genom parkeringsreglering. Om jag som vanlig Svensson ska kunna lämna bilen hemma i alla möjliga vardagsscenarier så behöver det ju finnas en rejäl kollektivtrafik att åka med, och då bör det satsas på denna. Nu känns det lite som att man lägger de stora pengarna på vägar, vilket signalerar "ta bilen", samtidigt som man säger att man vill att folk ska åka mer kollektivt och börjar bestraffa dem som tar bilen (mer än tidigare).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Om man nu vill få ner bilåkandet - så kan jag tycka att det är dumt att ordna så att det kostar för mkt att ha en bil stående.

Den som idag kan betala 60kr/dag för att ha bilen ståendes, och sedan kommunalt ta sig till jobbet - kommer ju i framtiden överväga att ta bilen då det kostar 180kr/dag att ha den ståendes hemma.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Mistafrizz skrev:

Svårt att bli upprörd. Parkeringsreglerna i Göteborg är betydligt sämre än vad Stockholm har idag/framöver. Gratis på kvällar/helger är bara att glömma i centrala GBG...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
Mistafrizz skrev:

Svårt att bli upprörd. Parkeringsreglerna i Göteborg är betydligt sämre än vad Stockholm har idag/framöver. Gratis på kvällar/helger är bara att glömma i centrala GBG...
Det är ju alltid en balansgång mellan olika mål. Jag ser hellre att parkering är dyrt än att jag måste leta i timtal för att hitta någon. Ta bort boendeparkering är jag lite kluven till. Genom att höja priset på parkering kan man få en del som kanske inte egentligen behöver det, som bor i innerstan, att kanske inte ha bil. Men en annan effekt kan också vara att de som har bil börjar använda den mycket mer eftersom det kostar bara att ha den stående.

Här i Göteborg förs en diskussion om boendeparkering också. Den är nämligen alldeles för billig. Det gör att privata p-hus inte kan konkurrera med boendeparkeringen, och alltså blir det inte lönsamt att bygga några garage eller p-hus. Platserna blir för dyra. På vissa hus finns ändå krav på garage, vilket gör att garageplatserna måste subventioneras av alla boende via hyran. Det blir också överfullt på gatorna eftersom folk väljer den billiga boendeparkeringen. Om priset på boendeparkering var mer marknadsmässigt hade det kunnat löna sig att uppföra p-hus och avlasta gatuparkeringen.

En annan fördel med p-hus och garage är ju dessutom att det blir lättare att skynda på elbilsrevolutionen om alla parkerar i såna - att lösa uttag är ju en barnlek.
Skriv svar