Trängselskatt på Essingeleden

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Trängselskatt på Essingeleden

Inlägg av TiborBlomhall »

Fick hem en broschyr idag i brevlådan om att man kommer att behöva betala trängselskatt på Essingeleden från och med 1 januari.

De motiverar det med att detta kommer avskräcka 10% av bilisterna från att ta bilen så trängseln kommer minska och alla kommer utbrista i spontana små glädjedanser runt om stan på nåt sätt.

Ursäkta men det enda som jag tror kommer hända blir att vi åter igen kommer få mer trafik i stan!

Hittills tog man ju omvägen via Essingeleden om man tex ville från Norrtull till Globen, för att åka gratis isf trängselskatt. Nu kan man ju lika gärna åka genom Stockholm C.

De flesta tidpunkterna kommer Essingeleden kosta lika mycket som genvägen genom stan. Mitt under värsta kötimmarna blir det 30 spänn på Essingeleden mot 35 spänn genom stan.

Betänk då att omvägen runt Essingeleden är 4 km längre än raka vägen genom stan - så blir det ju tom billigare för en fossilbil att åka korta vägen pga bensinen för omvägen kostar mer än de 5 extra kronor att köra genom stan kostar. Övriga tider -när båda vägarna kostar lika mycket- blir det ännu mer lockande att ta korta vägen genom stan!

:roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Trängselskatt på Essingeleden

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Fick hem en broschyr idag i brevlådan om att man kommer att behöva betala trängselskatt på Essingeleden från och med 1 januari.

De motiverar det med att detta kommer avskräcka 10% av bilisterna från att ta bilen så trängseln kommer minska och alla kommer utbrista i spontana små glädjedanser runt om stan på nåt sätt.

Ursäkta men det enda som jag tror kommer hända blir att vi åter igen kommer få mer trafik i stan!

Hittills tog man ju omvägen via Essingeleden om man tex ville från Norrtull till Globen, för att åka gratis isf trängselskatt. Nu kan man ju lika gärna åka genom Stockholm C.

De flesta tidpunkterna kommer Essingeleden kosta lika mycket som genvägen genom stan. Mitt under värsta kötimmarna blir det 30 spänn på Essingeleden mot 35 spänn genom stan.

Betänk då att omvägen runt Essingeleden är 4 km längre än raka vägen genom stan - så blir det ju tom billigare för en fossilbil att åka korta vägen pga bensinen för omvägen kostar mer än de 5 extra kronor att köra genom stan kostar. Övriga tider -när båda vägarna kostar lika mycket- blir det ännu mer lockande att ta korta vägen genom stan!

:roll: :roll: :roll:
Låter lika smart som här i stan där politikerna tjötar om att man ska ställa bilen och ta bussen till stan samtidigt som dom har avgiftsbelagt alla potentiella pendlarparkeringar med ca 20kr/tim vilket medför att det blir billigare att köra bil till stan än att betala parkering och bussbiljett. Våra ledare briljerar än en gång :x
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast kör du genom stan passerar du två betalstationer, så skatten på den resan är högre, om du inte kör så att ena passagen sker just före eller efter skattetiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

:?:
Du menar två stationer, en på väg in i stan och en ut?
Det blir ju samma sak på Essingeleden?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag förutsatte att scenariot var att man startade utanför trängselskattezonen norr om stan och skulle söder om stan utanför trängselskattezonen enkel resa. Kör man Essingeleden passerar man då en station, medan man passerar två stationer om man kör in i centrala staden och ut igen.

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... i-2016.pdf

På översiktskartan kan det se ut som att man passerar flera på Essingeleden, men då är en del stationer på påfarter och avfarter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Helt säker på att trängselskatt inte påverkar körvanor något märkvärt. Det kan möjligtvis få folk att ändra rutt, men hela poängen, enligt korkade politiker, är ju att dom ska minska trafiken. Det enda kom kanske lyckas med är att styra om den.

Å andra sidan i framtiden när ingen kör med bensin och diesel så tappar dom massor med skatteintäkter på detta.
Då får dom ju dra in pengarna på andra sätt.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tycker det hela är rätt snurrigt faktiskt. Om man kör in till stan via Essingeleden, skall man då betala både trängselskatt på Essingen och sen för stan? Detta plus att de höjer "skatten"?

Precis som du säger Tibor kommer trafiken flytta till de mindre oanpassade vägarna. Om det jag skrev ovan är sant kommer jag då åka via Bromma varje dag på 275 istället för Essingen påväg till Kungsholmen. Vad vinner miljön på det? Trängseln lär öka markant genom Sumpan, Solna, Bromma och andra tätbefolkade ställen kring E4:an.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Martinen skrev:
Helt säker på att trängselskatt inte påverkar körvanor något märkvärt. Det kan möjligtvis få folk att ändra rutt, men hela poängen, enligt korkade politiker, är ju att dom ska minska trafiken. Det enda kom kanske lyckas med är att styra om den.

Å andra sidan i framtiden när ingen kör med bensin och diesel så tappar dom massor med skatteintäkter på detta.
Då får dom ju dra in pengarna på andra sätt.
Tycka vad man vill om den, men nog finns det en del som tar tunnelbanan till jobbet istället för att betala 70 kr om dagen i trängselskatt, som skulle tagit bilen om trängselskatten inte fanns. Långt ifrån alla såklart, men det finns rätt många som lever på marginalerna, så detta kan vara något som avgör om budgeten går runt varje månad. Bra eller dåligt kan man ju diskutera.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

chpaulin skrev:
Tycker det hela är rätt snurrigt faktiskt. Om man kör in till stan via Essingeleden, skall man då betala både trängselskatt på Essingen och sen för stan? Detta plus att de höjer "skatten"?

Precis som du säger Tibor kommer trafiken flytta till de mindre oanpassade vägarna. Om det jag skrev ovan är sant kommer jag då åka via Bromma varje dag på 275 istället för Essingen påväg till Kungsholmen. Vad vinner miljön på det? Trängseln lär öka markant genom Sumpan, Solna, Bromma och andra tätbefolkade ställen kring E4:an.
Har du tittat på kartan? Det spelar ingen roll om du åker via Bromma till Kungsholmen eller om du tar E4 och svänger av på trafikplats Kristineberg om du kommer norrifrån. Du betalar inte Essingeledsskatt i något av de fallen. Jag gissar att du menar om du utgår från Sundbyberg, kommer du söderifrån verkar alternativet att köra via Bromma orimligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Låter lite som att Stockholm nu blir som Göteborg alltså att enda alternativet är att betala trängselskatt om man vill förbi stan. Det har nu även i Stockholm bara blivit ett sätt att dra in pengar till statskassan. Fast det är väl sån här typ av skatt vi får förvänta oss i framtiden när skatten från bensinen minskar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Låter lite som att Stockholm nu blir som Göteborg alltså att enda alternativet är att betala trängselskatt om man vill förbi stan. Det har nu även i Stockholm bara blivit ett sätt att dra in pengar till statskassan. Fast det är väl sån här typ av skatt vi får förvänta oss i framtiden när skatten från bensinen minskar.
Logiskt. Det är svårt att ta sig förbi Stockholm på nära håll utan att trängas.

Jag börjar inse att jag verkar som svår försvarare av trängselskatten. Men jag ser gärna att man diskuterar med logiska argument istället för med känslor om förvirrade politiker. Jag ser också många problem med implementationen. Orimligt att det är passage av gränsskiktet som beskattas t ex, då man kan köra omkring hur mycket som helst inne i stan utan att betala skatt om man påbörjar och avslutar sin resa där.

Jag tror också att vi kommer att se mer av trängselskatt och betalvägar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag kan acceptera att det tex kostar att köra inne i en stad som Göteborg eller Stockholm om pengarna går tillbaka till vägarna. Framför allt behövs det ordentliga ringlederna runt städerna så angiv inte behöver åka in i dem.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Då kan jag lugna dig med att enligt broschyren går pengarna till utbyggnaden av kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, tack jag vet en värdelös tunnel genom Göteborg...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Broschyren skrev:
Några av satsningarna är utbyggnaden av tunnelbanan, Citybanan, Norra länken, Förbifart Stockholm och Mälarbanan
Fast jag undrar om det egentligen är så ärligt. Pengarna går väl in i statskassan och fördelas med alla andra skatter via budgeten. Det är ju knappast så att man väntar på ett visst antal passager på Essingeleden så att man kan köpa in ytterligare en räl till Mälarbanan. Lite som att påstå att momsen går till försvaret medan bolagsskatter betalar kungens apanage.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

TiborBlomhall skrev:
Då kan jag lugna dig med att enligt broschyren går pengarna till utbyggnaden av kollektivtrafiken.
http://www.dn.se/sthlm/tolv-busslinjer- ... re-trafik/
Långt över 100 busslinjer får glesare trafik från januari. Tolv linjer läggs ned, hälften av dem i Norrtälje kommun. Nästa år ska landstinget spara in 300 miljoner på kollektivtrafiken.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag må svära i kyrkan nu, men jag tycker det var på tiden att dom ökade på trängselskatten. Att döma av trängseln så har den nuvarande nivån tappat sin effekt. Jag tycker gott Essingeleden kan vara med också, men jag är tveksam till om just den implementation som valts är den bästa.

Trist, men förvisso väntat, att dom fortsätta sprida myten om hur mycket grönare gräset kommer vara när "förbifarten" är klar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Försök köra i Norge, här kostar varenda ny bro eller tunnel en egen summa. Än så länge är det gratis för elbilar, men det försvinner snart. Det kostar flera hundra kronor att köra tvärs över landet och ska man mellan tex Bergen och Stavanger, så kostar det mer än 1000kr t&r för en resa på totalt 360km. Vänta ni tills det är den typen av avgifter på vägarna i Sverige.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
http://www.dn.se/sthlm/tolv-busslinjer- ... re-trafik/
Långt över 100 busslinjer får glesare trafik från januari. Tolv linjer läggs ned, hälften av dem i Norrtälje kommun. Nästa år ska landstinget spara in 300 miljoner på kollektivtrafiken.
Ett återkommande tema i Göteborg sedan "trängselskatten" kom till staden har varit höjningar av kollektivavgiften:

Oktober 2012 (Kontoladdning kostade 17:30 innan):
http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik ... ber-776498

28 juni 2013:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... priserna-1

5 januari 2014:
http://www.metro.se/nyheter/vasttrafik- ... N7kj3uP0s/

1 oktober 2014:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.250 ... serna-igen

23 februari 2015:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.263 ... a-annu-mer

Idag kostar en kontoladdning 20:40. Priset har höjts med ca 18 procent sedan det beslutades om trängseltrafiken. Enligt SCB har KPI (vanligtvis felaktigt benämnt inflationen) varit 0,0% under samma period. Vid årsskiftet kommer nästa höjning.
http://mariestadstidningen.se/skaraborg ... a-vid-nyar

Även trängselskatten har höjts:
1 januari 2015:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... fran-2011/

Trängselskatt är enbart ett sätt att ta ut lite mera skattemedel. På sättet som det byggs så orsakar det mer trängsel (vägar stängs av eftersom man annars kan smita förbi tullarna t.ex.) och leder bara tillfälligt till ändrat beteende. Kollektivtrafiken blir visst bara dyrare och dyrare, i alla fall i Muteborg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Det är märkligt att man bygger städer där inte alla får plats i stadskärnan och sedan beskattar transporter mellan norr och söder. Man borde rimligen jämna hela stan med marken och sedan bygga på ett bra sätt från början. Grundproblemet i båda trängselskattestäderna är ju vatten, det kan man ju avskaffa på olika sätt, tex betong. Det kallas bro och är inte direkt nytt och revolutionerande.

Jag lider med er som får betala straffskatt för att ta er till och från jobbet. När man börjar ta ut skatt för MC kommer jag bli galen, men just nu betalar jag inget.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tror inte en höjning spelar så stor roll. Alla som kör tjänstebil slipper i praktiken skatten, eftersom arbetsgivaren normalt sett betalar kostnader som bilen "orsakar", och det är många som kör tjänstebil.
Surfaren skrev:
Jag må svära i kyrkan nu, men jag tycker det var på tiden att dom ökade på trängselskatten. Att döma av trängseln så har den nuvarande nivån tappat sin effekt. Jag tycker gott Essingeleden kan vara med också, men jag är tveksam till om just den implementation som valts är den bästa.

Trist, men förvisso väntat, att dom fortsätta sprida myten om hur mycket grönare gräset kommer vara när "förbifarten" är klar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Tokigt med tanke på att många som sitter i köerna på Essingeleden inte ska till Stockholm och inte vill hellre än att bara kunna köra runt/förbi eländet.
(Vart tog den där förbifarten vägen förresten??)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

pegs skrev:
Tokigt med tanke på att många som sitter i köerna på Essingeleden inte ska till Stockholm och inte vill hellre än att bara kunna köra runt/förbi eländet.
De allra flesta har ju antingen start eller mål i Stockholmsområdet. Att bygga "förbifarten" i det tänkta läget till den estimerade kostnaden är absurt, knappast rimligt för att de få "oskyldiga" som ska förbi regionen ska slippa sitta i kö på Essingeleden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

pegs skrev:
För den som är ute på en längre färd är ju 30 kr i trängselskatt en ganska liten del av kostnaden. Om det tar 10 min mindre tid att passera Stockholm så kan det ju vara värt det, om man nu värderar sin tid till mer än 180 kr/h. 10 min är naturligtvis en siffra tagen ur luften. Det mäts rätt mycket, så vi kommer nog veta den faktiska effekten.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Problemet är att de flesta som sitter i köerna inte har något val.

- Många behöver bilen i sitt jobb.
- Pendeltåg är idag inte ett alternativ i Stockholm. Den har totalt havererat.

/Jonas
Surfaren skrev:
pegs skrev:
De allra flesta har ju antingen start eller mål i Stockholmsområdet. Att bygga "förbifarten" i det tänkta läget till den estimerade kostnaden är absurt, knappast rimligt för att de få "oskyldiga" som ska förbi regionen ska slippa sitta i kö på Essingeleden.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar