Mattias82 skrev:Någon annan här som har Tessie-appen?
Där står det att jag har en minskning av batterikapaciteten på 2,3%, då efter en månad och 330 mil på min MYP. Kan det verkligen stämma? Eller hur skall jag tolka denna information eller är det bara blaj blaj?
Det är inte så troligt att det är exakt så.
Anledningen är att den beräknade batterikapaciteten (beräknas av BMS) påverkas av hur man laddar, hur ofta och till vilken SOC osv. Har man alltid sentry mode på får BMS inga mätningar med batteriet i viloläge vilket ofta påverkar den beräknade kapaciteten nedåt.
Det brukar gå att göra en ”BMS calibration” och få BMS att tro att batterikapaciteten är högre, men i verkligheten går den riktiga batterikapaciteten bara nedåt.
Batteriet degraderas både av körning/laddning och av tidens tand.
Körningen/laddning tar ganska lite per år för normalbilisten, kanske 1% eller så.
Tidens tand, calendar aging tar kanske 3-6% första året i Sveriges temperaturer.
Hur mycket det tar beror på batteriets temperatur och hur hög SOC bilen har i genomsnitt.
Laddar man så bilen står med 70-80% om nätterna får man räkna med 5-6% degradering det första året.
Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden.
Har man 5% på första året blir det ca 7% efter två år, ca 8.5% efter tre år och 10% efter fyra år. Det tar 16 år att tappa 20%.
(Detta är calendar aging, lägg till ca 0.5-1% per år för cykler om man kör ungefär normalt antal mil/år).
Eftersom degraderingen pga calendar aging är störst i början så har du mer degradering första månaderna. Teoretiskt borde du tappa cirka 1-1.5% första månaden men BMS fungerar inte riktigt så exakt.
LG-batterierna som kommer med MYP är på 78.8kWh specificerad kapacitet, men oftast börjar BMS med att underskatta kapaciteten någonstans runt 77kWh och det brukar ta en månad eller något för BMS att ”nå” full kapacitet. De brukar toppa på drygt 79 kWh.
Din kurva ser aningen bakvänd ut från hur BMS brukar bedöma kapaciteten på det batteriet (”Y5LD”). Jag vet inte hur Tessie mäter, men jag vet hur teslafi som jag anvönder gör, och scan my tesla och teslalogger som jag också har.
Du kan släppa att det verkar försvunnit 2.3% just nu, dels pga att BMS inte är exakt och varierar, att Tessie skulle kunna påverkas av ny firmware och att det egentligen är tidigt att oroa sig.
Man behöver i princip vänta ett år eller mer innan minskningen i kapacitet är märkbart större än osäkerheterna i BMS bedömning.
Min bil låg på 80.5-81kWh under mer än ett år från ny, sedan gjorde jag en ”omvänd” kalibrering vilket gav att BMS visade 79 kWh vilket stämmer rätt bra med mina beräkningar. Sen kom en ny firmware, och batterikapaciteten dippade till ca 77 kWh.
Det är inte rimligt att batteriet tappar 4kWh på så kort tid så oavsett kapacitet har BMS varit antingen ca 5% fel åt enda hållet eller 2.5% fel pt bägge hållen på kort tid.
Det finns de som hävdar att BMS är superexakt, men det är den inte och därför ska man inte gråta för mycket över mindre förändringar.