Sida 3 av 6

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 16:00
av Tellus
Tiimpan skrev:
pejvic skrev:
529km vid 100% Soc
Uttagen 16 mars 2022
Min 529km 100% Soc. Uttagen 28 mars.
Bra, då vet vi att alla friska bilar har ~524-529km vid 100%

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 16:49
av Mattias82
Tiimpan skrev:
pejvic skrev:
529km vid 100% Soc
Uttagen 16 mars 2022
Min 529km 100% Soc. Uttagen 28 mars.
Modell LR eller P?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 17:00
av Nogo
529km på LR vid 100%. Uttagen Q2 22. Kör maxladdning 55% vid daglig användning. 90-100% vid långresa.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 17:26
av Trevlig
Nogo skrev:
529km på LR vid 100%. Uttagen Q2 22. Kör maxladdning 55% vid daglig användning. 90-100% vid långresa.
55% är det inte besvärande? 70-80% köper jag men 55?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 18:59
av AAKEE
Trevlig skrev:
55% är det inte besvärande? 70-80% köper jag men 55?
För batteriet är 70-80% mycket mer besvärande än 55% och lägre.
A8BD1BCB-76FE-4A6E-9AC2-89CB0805A5FA.jpeg
Besvärande för ägaren beror ju på.
Man lär inte ladda mindre än man behöver liksom…

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 19:34
av Nogo
Trevlig skrev:
Nogo skrev:
529km på LR vid 100%. Uttagen Q2 22. Kör maxladdning 55% vid daglig användning. 90-100% vid långresa.
55% är det inte besvärande? 70-80% köper jag men 55?
Vi använder bilen för kortare resor. 55% ner till 10% ger ändå nästan 200 km i räckvidd. Har en annan M3P som jag laddar till 90% för 30 mil daglig användning.

AAKEE har bevisat att den här metoden är bäst för att inte få onödig degradering.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 28 jul 2022 20:22
av Mattias82
Och vilken av dessa tre celler har MYP från Berlin?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 jul 2022 17:14
av pejvic
Det är nog NCA men det är väl lika illa på alla att ladda till 70%.

Laddar heller aldrig mer än 55. Dock 70 inför någon helg på landet och naturligtvis aldrig mindre än jag förväntas behöva.

På långresor laddar man fullt innan men bara om man laddar gratis eller billigt annars är det heller ingen anledning såvida man inte skall sträckköra 40 mil förstås så att man kan skippa laddstoppet.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 jul 2022 20:54
av A76
Laddar till 90% i 90% av all fall. Aldrig 100%, ibland 80%. Andra Teslan jag är inne på. Samma laddmönster på förra S:en. Det gav degradering på 3 km på 4år… Förvisso var bilen 2 år begagnad när jag köpte den men oroar mig inte det minsta för degradering. Hittills har Y:n 1-2km degradering på 2000mils körning.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 jul 2022 22:20
av Nogo
A76 skrev:
Laddar till 90% i 90% av all fall. Aldrig 100%, ibland 80%. Andra Teslan jag är inne på. Samma laddmönster på förra S:en. Det gav degradering på 3 km på 4år… Förvisso var bilen 2 år begagnad när jag köpte den men oroar mig inte det minsta för degradering. Hittills har Y:n 1-2km degradering på 2000mils körning.
Grattis måste jag säga. Jag laddar till 90% på min M3P 95% av gångerna och har degraderat 44km på 9000mil.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 11:29
av pejvic
A76 skrev:
Laddar till 90% i 90% av all fall. Aldrig 100%, ibland 80%. Andra Teslan jag är inne på. Samma laddmönster på förra S:en. Det gav degradering på 3 km på 4år… Förvisso var bilen 2 år begagnad när jag köpte den men oroar mig inte det minsta för degradering. Hittills har Y:n 1-2km degradering på 2000mils körning.

Det är ju såklart det man skall göra om du behöver 90% jämt. Men man skall alltså ha så låg gräns som man själv behöver. Om man nu bryr sig om batteriet vill säga. Det är lite som att tvätta bilen. Vissa måste ju köra den i maskin tyvärr. Du kör antagligen mycket med din tesla då och tjänar stora pengar på det jämfört med fossilbilen? Bra det med ju…viktiga är ju heller inte vilken landgräns man sätter utan snarare hur hög nivå bilen parkeras med.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 12:40
av Tellus
YLR-22 700mil
529km @ 100%
79,1kWh på energiskärmen
Fruntimmerskörning ger 719km räckvidd!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 14:51
av kenjon
Jag visste väl att du kör som ett fruntimmer! :D

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 16:01
av AAKEE
Mattias82 skrev:
Och vilken av dessa tre celler har MYP från Berlin?
NMC (eller ev NCMA), LG’s M50-cell.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 17:58
av Mattias82
AAKEE skrev:
Mattias82 skrev:
Och vilken av dessa tre celler har MYP från Berlin?
NMC (eller ev NCMA), LG’s M50-cell.
Tack!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 18:09
av acorn
Tellus skrev:
YLR-22 700mil
529km @ 100%
79,1kWh på energiskärmen
Fruntimmerskörning ger 719km räckvidd!
Och definitionen av fruntimmerskörning för att nå de siffrorna var? Jag lyckades som bäst få typ 630 men då låg jag i 80 km och lite kuperat

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 18:47
av Tellus
acorn skrev:
Tellus skrev:
YLR-22 700mil
529km @ 100%
79,1kWh på energiskärmen
Fruntimmerskörning ger 719km räckvidd!
Och definitionen av fruntimmerskörning för att nå de siffrorna var? Jag lyckades som bäst få typ 630 men då låg jag i 80 km och lite kuperat
Inte jag som kört, men hon har 40-50-70-80 väg, ej kuperat, jobbet drygt 2 mil bort. De sista 5 milen var sådan körning.

Ac på hela tiden. Det var hennes normala körning, hon tittar aldrig på energigraf eller förbrukning.
Original 19" Hankook plasthjul med 3.1 bar

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 19:34
av acorn
Tellus skrev:
acorn skrev:
Tellus skrev:
YLR-22 700mil
529km @ 100%
79,1kWh på energiskärmen
Fruntimmerskörning ger 719km räckvidd!
Och definitionen av fruntimmerskörning för att nå de siffrorna var? Jag lyckades som bäst få typ 630 men då låg jag i 80 km och lite kuperat
Inte jag som kört, men hon har 40-50-70-80 väg, ej kuperat, jobbet drygt 2 mil bort. De sista 5 milen var sådan körning.

Ac på hela tiden. Det var hennes normala körning, hon tittat aldrig på energigraf eller förbrukning.
Original 19" Hankook plasthjul med 3.1 bar
Tack, är det rekommenderat med högre däcktryck för bättre räckvidd? Jag släppte ut lite för att få 2.9 som rekommenderas

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 jul 2022 19:58
av Tellus
Ingen aning om hur mycket/lite det påverkar

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 01 aug 2022 11:41
av Mattias82
Någon annan här som har Tessie-appen?
Där står det att jag har en minskning av batterikapaciteten på 2,3%, då efter en månad och 330 mil på min MYP. Kan det verkligen stämma? Eller hur skall jag tolka denna information eller är det bara blaj blaj?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 aug 2022 06:01
av AAKEE
Mattias82 skrev:
Någon annan här som har Tessie-appen?
Där står det att jag har en minskning av batterikapaciteten på 2,3%, då efter en månad och 330 mil på min MYP. Kan det verkligen stämma? Eller hur skall jag tolka denna information eller är det bara blaj blaj?
Det är inte så troligt att det är exakt så.
Anledningen är att den beräknade batterikapaciteten (beräknas av BMS) påverkas av hur man laddar, hur ofta och till vilken SOC osv. Har man alltid sentry mode på får BMS inga mätningar med batteriet i viloläge vilket ofta påverkar den beräknade kapaciteten nedåt.

Det brukar gå att göra en ”BMS calibration” och få BMS att tro att batterikapaciteten är högre, men i verkligheten går den riktiga batterikapaciteten bara nedåt.

Batteriet degraderas både av körning/laddning och av tidens tand.

Körningen/laddning tar ganska lite per år för normalbilisten, kanske 1% eller så.

Tidens tand, calendar aging tar kanske 3-6% första året i Sveriges temperaturer.
Hur mycket det tar beror på batteriets temperatur och hur hög SOC bilen har i genomsnitt.

Laddar man så bilen står med 70-80% om nätterna får man räkna med 5-6% degradering det första året.

Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden.

Har man 5% på första året blir det ca 7% efter två år, ca 8.5% efter tre år och 10% efter fyra år. Det tar 16 år att tappa 20%.
(Detta är calendar aging, lägg till ca 0.5-1% per år för cykler om man kör ungefär normalt antal mil/år).

Eftersom degraderingen pga calendar aging är störst i början så har du mer degradering första månaderna. Teoretiskt borde du tappa cirka 1-1.5% första månaden men BMS fungerar inte riktigt så exakt.

LG-batterierna som kommer med MYP är på 78.8kWh specificerad kapacitet, men oftast börjar BMS med att underskatta kapaciteten någonstans runt 77kWh och det brukar ta en månad eller något för BMS att ”nå” full kapacitet. De brukar toppa på drygt 79 kWh.

Din kurva ser aningen bakvänd ut från hur BMS brukar bedöma kapaciteten på det batteriet (”Y5LD”). Jag vet inte hur Tessie mäter, men jag vet hur teslafi som jag anvönder gör, och scan my tesla och teslalogger som jag också har.

Du kan släppa att det verkar försvunnit 2.3% just nu, dels pga att BMS inte är exakt och varierar, att Tessie skulle kunna påverkas av ny firmware och att det egentligen är tidigt att oroa sig.
Man behöver i princip vänta ett år eller mer innan minskningen i kapacitet är märkbart större än osäkerheterna i BMS bedömning.

Min bil låg på 80.5-81kWh under mer än ett år från ny, sedan gjorde jag en ”omvänd” kalibrering vilket gav att BMS visade 79 kWh vilket stämmer rätt bra med mina beräkningar. Sen kom en ny firmware, och batterikapaciteten dippade till ca 77 kWh.
Det är inte rimligt att batteriet tappar 4kWh på så kort tid så oavsett kapacitet har BMS varit antingen ca 5% fel åt enda hållet eller 2.5% fel pt bägge hållen på kort tid.
Det finns de som hävdar att BMS är superexakt, men det är den inte och därför ska man inte gråta för mycket över mindre förändringar.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 aug 2022 07:00
av Mattias82
AAKEE skrev:
Mattias82 skrev:
Någon annan här som har Tessie-appen?
Där står det att jag har en minskning av batterikapaciteten på 2,3%, då efter en månad och 330 mil på min MYP. Kan det verkligen stämma? Eller hur skall jag tolka denna information eller är det bara blaj blaj?
Det är inte så troligt att det är exakt så.
Anledningen är att den beräknade batterikapaciteten (beräknas av BMS) påverkas av hur man laddar, hur ofta och till vilken SOC osv. Har man alltid sentry mode på får BMS inga mätningar med batteriet i viloläge vilket ofta påverkar den beräknade kapaciteten nedåt.

Det brukar gå att göra en ”BMS calibration” och få BMS att tro att batterikapaciteten är högre, men i verkligheten går den riktiga batterikapaciteten bara nedåt.

Batteriet degraderas både av körning/laddning och av tidens tand.

Körningen/laddning tar ganska lite per år för normalbilisten, kanske 1% eller så.

Tidens tand, calendar aging tar kanske 3-6% första året i Sveriges temperaturer.
Hur mycket det tar beror på batteriets temperatur och hur hög SOC bilen har i genomsnitt.

Laddar man så bilen står med 70-80% om nätterna får man räkna med 5-6% degradering det första året.

Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden.

Har man 5% på första året blir det ca 7% efter två år, ca 8.5% efter tre år och 10% efter fyra år. Det tar 16 år att tappa 20%.
(Detta är calendar aging, lägg till ca 0.5-1% per år för cykler om man kör ungefär normalt antal mil/år).

Eftersom degraderingen pga calendar aging är störst i början så har du mer degradering första månaderna. Teoretiskt borde du tappa cirka 1-1.5% första månaden men BMS fungerar inte riktigt så exakt.

LG-batterierna som kommer med MYP är på 78.8kWh specificerad kapacitet, men oftast börjar BMS med att underskatta kapaciteten någonstans runt 77kWh och det brukar ta en månad eller något för BMS att ”nå” full kapacitet. De brukar toppa på drygt 79 kWh.

Din kurva ser aningen bakvänd ut från hur BMS brukar bedöma kapaciteten på det batteriet (”Y5LD”). Jag vet inte hur Tessie mäter, men jag vet hur teslafi som jag anvönder gör, och scan my tesla och teslalogger som jag också har.

Du kan släppa att det verkar försvunnit 2.3% just nu, dels pga att BMS inte är exakt och varierar, att Tessie skulle kunna påverkas av ny firmware och att det egentligen är tidigt att oroa sig.
Man behöver i princip vänta ett år eller mer innan minskningen i kapacitet är märkbart större än osäkerheterna i BMS bedömning.

Min bil låg på 80.5-81kWh under mer än ett år från ny, sedan gjorde jag en ”omvänd” kalibrering vilket gav att BMS visade 79 kWh vilket stämmer rätt bra med mina beräkningar. Sen kom en ny firmware, och batterikapaciteten dippade till ca 77 kWh.
Det är inte rimligt att batteriet tappar 4kWh på så kort tid så oavsett kapacitet har BMS varit antingen ca 5% fel åt enda hållet eller 2.5% fel pt bägge hållen på kort tid.
Det finns de som hävdar att BMS är superexakt, men det är den inte och därför ska man inte gråta för mycket över mindre förändringar.
Stort tack till det utförliga svaret. Nu känns allt lite bättre :)

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 10:12
av pejvic
Tänkte kolla om det finns några P-ägare som vet vad bilen visar vid 90%.
Min P visar bara 420km vid 90% och då är 19" hjul inställda i konfiguratorn.

Samtidigt visar LR från samma månad (juni-22) 476km. (Kinabil)

Borde inte egentligen P:n visa samma räckvidd om konfiguratorn står på 19"?
Det bör ju vara samma batteri och bilen drar inte mer än LR enligt grafen vid normal körning.
Igår i sthlm- huddinge - täby osv så visade den endast 149 i förbrukning på tio mil körda.

Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 10:29
av Arctic Drifter
pejvic skrev: 03 mar 2023 10:12
Tänkte kolla om det finns några P-ägare som vet vad bilen visar vid 90%.

Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?
Jag laddar i princip aldrig till 90 % så kan tyvärr inte ge dig någon siffra.

Borde väl vara så, och att P är sänkt ska väl snarare ge en lägre förbrukning är LR. Lilla listen på bakluckan kanske drar upp förbrukningen något?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 11:01
av Nogo
Nogo skrev: 28 jul 2022 17:00
529km på LR vid 100%. Uttagen Q2 22. Kör maxladdning 55% vid daglig användning. 90-100% vid långresa.

526km@100% 7 månader senare.