Vilka elbilar har bäst UI?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11232
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbilar har bäst UI?

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev:
Vilket UI som är bäst ur användarsynpunkt är mycket en smaksak. Av de elbilar jag kört, så gillar jag Teslas UI bäst. Tycker inte BMW:s och VW:s koncept med rader av appar som på en smartphone passar i en bil. Där Tesla är helt överlägsen är dock funktionaliteten. Har inte sett någon traditionell (ICE) tillverkare som tillhandahåller följande (vissa av funktionerna finns dock på Rivian och t.ex X-Peng):

- Camp Mode,
- Sentry Mode,
- Car Wash Mode :-)
- Pin to drive
- Möjlighet att använda samma nyckel till flera bilar
- Ett elsystem helt utan säkringar
- Stolsminne helt integrerat i skärmen utan separata minnesknappar
- OTA av alla bilens funktioner, inte bara infotainment.
- Multifunktionella knappar/spakar som scrollhjulen på ratten och "växelspaken" som både kan användas till att ändra körriktning, låsa upp dörrarna och aktivera autopiloten
Du beskriver väldigt bra vad det är jag kommer att sakna med Tesla! Detta är helt unikt för dem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vilka elbilar har bäst UI?

Inlägg av HelectriC »

R_Edvinsson skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
Jerker skrev:
Apropå Android Auto och e-Golf så innebär det faktiskt vissa försämringar mot det ibyggda, iaf om man vill använda Google Maps navigation. Då ser man bara detta på mittskärmen. Med det inbyggda så får man dessutom navigationsdata på den lilla mittskärmen. Sambon tycker att det är en bra funktion.
Så är det i IONIQ 5 också. Kör man inbyggda nav så syns det även i HUD (men ej med AA/CarPlay).

På nyare VAG tror jag man uppdaterat AA så att den syns ändå. Så det går ju att lösa tydligen.
Det är en tråkig begränsning som jag störde mig på i ioniq5. I BMW med iDrive8 så får man AA/CarPlay kartan även i display framför ratten samt turn by turn i HUD. Enda begränsningen är att man inte får den lilla miniversionen av kartan som visas i HUD precis när man ska svänga. Den får man enbart med inbyggda. En annan nackdel är att man med ioniq5/EV6 inte får förvärmning av batteriet om man inte navigerar med inbyggda. Hos BMW ska det dock komma en uppdatering i juli som även ger förvärmning vid navigering till laddstation med AA/CarPlay. Då tror jag min spik i kistan sätts för inbyggda navi, finns då ingen anledning att använda den.
Funkar även Waze mm via lilla clustret och HUD?

Hade annars för mig att AA låste den funktionen till Google Maps och CP till Apple Maps.

Så är det iaf i samtliga bilar jag testat på, inkl ID4an jag äger.

det vet jag inte, jag har aldrig använt waze.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar