Var är energilagring i debatten?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Swede1 »

Var är Veichle to Grid lösningarna? Borde fungera bra på morgonen innan du åker till jobbet.

Ladda billigt på natten och sälja dyrt kl 7-9.

Eller ännu bättre om du jobbar hemifrån.

https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Det finns 9 Gwh elbilsbatterier i Sverige, säg att 1 Gwh är tillgänglig som lagring varje dag.

Sverige gör av med 140 TWh per år. 140/365 dagar = o,4 Twh per dag eller 400 GWh per dag.

Hm, inte mycket av förbrukningen, kanske kan dämpa högsta pristopparna något. :?

Vinsten per dag kanske kan bli 2 kronor per kwh, 2 miljoner per dag! :)
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
Aida skrev:
Legato skrev:
Mosse97 skrev:
Mycket debatt om elbpriser, elproduktion och liknande nu, särskilt i de politiska debatterna. Man pratar om kärnkraft vs vindkraft, elnät osv, men jag hör inte så mycket om energilagring. (Möjligen om Per Bolund nämnde det i förbifarten i utfrågningen i SVT)

Det finns ju batterier och vätgas, men är inte tekniken där för att hantera mängden som behövas för att jämna ut från natt till dag tex? Förstår att inte heller det går att smälla upp stora volymer på kort tid. Eller finns det andra orsaker till att det inte diskuteras?
Ja det är en stor gåta. Långsiktigt är det såklart lösningen på energisituationen.

Redan idag är det lönsamt i SE3 och SE4 med hembatterier. Hade det diskuterats mer hade det säkert investerats mycket mer till nytta för precis alla...

Jag är lite intresserad av hembatteri men förstår inte hur det kan löna sig ekonomiskt i se4. Förklara gärna det för mig. Offerterna ligger på ca 70 000 kr för 5-7,5 kwh batteri. Jag får inte ihop det ekonomiskt…
Då har du fått lite dyra offerter.

Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.

Förutsatt att det rasar direkt när garantin tar slut, vilket givetvis är väldigt osannolikt, så räcker det alltså med drygt 1:-/kWh i prisdiff för att gå break even när batteriet "snurrat" sina 10.000 cykler.

Personligen får jag ungefär 30 öre mer ovanpå spot på såld el än köpt el, så då är man under 1:-/kWh.

Just nu har vi prisvariationer på 3-8:-/kWh i SE3 och SE4. Det mesta tyder på att de kommer fortsätta några år, men man kan nog iaf känna sig väldigt trygg i att kunna snitta över 1:-. Personligen tror jag 2-3:- är realistiskt att förvänta sig.

Som "backup" om variationerna är låga så kan man istället sälja VPP-kapacitet.
Har också svårt att få kalkylen att gå ihop, även om vi säger 10000 cykler så garanterar dom väl inte 100% effekt efter det. För om du kör cykler 0-100% så lär du ju tappa rejält med kapacitet redan vid halvtid och kör du 30-80% tex som är snällare så har du ju dubblat tiden. Men det skulle kännas skönt att kunna ladd det på natten och nyttja det själv på dagen. Hur tänker du där med batteri, för du slipper ju överföring om du använder det själv, ser inte nyttan med att sälja. Hur fort laddar man ett 10 kWh batteri?
Vad har du svårt att få ihop? Anledningen att jag skrev drygt 1:- är just att man inte kör 0-100%. Men givet mina antaganden blir lönsamheten som du ser mycket hög.Finns dock ingen nytta med att sluta ladda ur redan vid 30%. Llåg SOC skadar inte, det är hög man ska undvika. 5-80% är nog en rimlig cykel att använda.

Om du "inte får ihop det" så måste du ju tala om vad i mina antaganden du anser skulle göra en så extrem skillnad att avkastningen mer än halveras.

"Ser inte nyttan med att sälja"? Ok? Påslaget är som sagt större på såld el än påslaget är på köpt el. Så tom givet samma spotpris kan man tjäna pengar på att ladda i och ladda ur. Kanske glömmer du “60-öringen" man får i bidrag.

Ang laddhastighet så skrev jag det ovan. Ett premiumbatteri med det höga pris jag använda i exemplet laddar med 10 kW ungefär. En cykel kan alltså genomföras inom en timme, dvs när priset är allra lägst och sen laddas ur när det är allra högst.

Slutligen, att anta att batteriet lägger av direkt efter garantitiden är såklart väldigt pessimistiskt. Rimligare är nog egentligen att räkna med tex ytterligare 10.000 cykler med tex 20%-30% minskad kapacitet. Poängen är dock att tom med väldigt försiktiga antaganden (dyrt batteri, relativt låg prisvariation och batteri som dör helt efter garantiden) så blir avkastningen mycket bra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.
Vem säljer batterier för den kostnaden? Då är det ju nästan bättre att köpa 100 kWh batterier istället för solceller och ladda med 22 kW nattetid för att använda och/eller sälja på dagen. Behöver inget bygglov heller. :D

Borde kunna tjäna 300 spänn per dygn. Då har jag tjänat in hela investeringen på mindre än ett år. :shock:
10 år i ditt exempel... Men du skulle tjäna långt mer än 300:- per dag. Tror du är fast i tanken att bara köra en cykel per dygn.

De priser jag listade är för premium-batterier. Finns mycket billigare än så.

Jag har optimerare från Solaredge och blir därför lite inlåst till just SE. De är långt ifrån billigast men landar ändå på 90k för 9,2 kWh och hybrid-växelriktare installerat och klart.

Det går dock inte att skala med samma avkastning av två skäl. Dels 50% subventionen (max 100k per år) och dels “60 öringen" (inte sälja mer än man köper).

Ska tillägga att jag tvärtom tycker det är absurt dyrt... Att byta ett 75 kWh Model 3 batteri ska kosta dryga 100k... Under 2000:-/kWh. Så hembatterier är i mina ögon orimligt dyra nu och lär gå ner snabbt i pris kommande år (med ännu bättre lönsamhet som följd).
Hur många cykler kan man tjäna på per dygn om man främst siktar på högt/lågt pris, blir det inte bara en eller
två cykler då? Jag tänker då på nätnyttan, för att cykla ”enbart” för att man kan tjäna lite på det hela även
vid samma pris (tack vare påslaget) gör ju egentligen ingen nytta alls för nätet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.
Vem säljer batterier för den kostnaden? Då är det ju nästan bättre att köpa 100 kWh batterier istället för solceller och ladda med 22 kW nattetid för att använda och/eller sälja på dagen. Behöver inget bygglov heller. :D

Borde kunna tjäna 300 spänn per dygn. Då har jag tjänat in hela investeringen på mindre än ett år. :shock:
10 år i ditt exempel... Men du skulle tjäna långt mer än 300:- per dag. Tror du är fast i tanken att bara köra en cykel per dygn.

De priser jag listade är för premium-batterier. Finns mycket billigare än så.

Jag har optimerare från Solaredge och blir därför lite inlåst till just SE. De är långt ifrån billigast men landar ändå på 90k för 9,2 kWh och hybrid-växelriktare installerat och klart.

Det går dock inte att skala med samma avkastning av två skäl. Dels 50% subventionen (max 100k per år) och dels “60 öringen" (inte sälja mer än man köper).

Ska tillägga att jag tvärtom tycker det är absurt dyrt... Att byta ett 75 kWh Model 3 batteri ska kosta dryga 100k... Under 2000:-/kWh. Så hembatterier är i mina ögon orimligt dyra nu och lär gå ner snabbt i pris kommande år (med ännu bättre lönsamhet som följd).
Hur många cykler kan man tjäna på per dygn om man främst siktar på högt/lågt pris, blir det inte bara en eller
två cykler då? Jag tänker då på nätnyttan, för att cykla ”enbart” för att man kan tjäna lite på det hela även
vid samma pris (tack vare påslaget) gör ju egentligen ingen nytta alls för nätet.
Givetvis cyklar man inte bara för påslaget, då kostar slitaget på batteriet mer än vinsten från cykeln.(Det blir då betydligt lönsammare att bara sälja VPP-kapacitet).

2-3 cykler per dygn skulle det bli när jag kikat på det, förutsatt batterier med hög effekt som i exemplet. Det fina är ju att man alltid gör det när det är optimalt ekonomiskt vilket då per automatik även maximerar nätnyttan.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Lurkern »

Mosse97 skrev:
Mycket debatt om elbpriser, elproduktion och liknande nu, särskilt i de politiska debatterna. Man pratar om kärnkraft vs vindkraft, elnät osv, men jag hör inte så mycket om energilagring. (Möjligen om Per Bolund nämnde det i förbifarten i utfrågningen i SVT)

Det finns ju batterier och vätgas, men är inte tekniken där för att hantera mängden som behövas för att jämna ut från natt till dag tex? Förstår att inte heller det går att smälla upp stora volymer på kort tid. Eller finns det andra orsaker till att det inte diskuteras?
Att såna här frågor ofta ställs är ett underbetyg till media. Orsaken är att det finns inte tillräcklig mängd metaller för att meningsfullt bygga energilager, vi behöver först öppna en massa nya gruvor.

Edit: däremot tillåts svamlande muppar som Bolund sitta i direktsändning och ljuga om såna här grejer.
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av niklas12 »

Lurkern skrev:
Mosse97 skrev:
Mycket debatt om elbpriser, elproduktion och liknande nu, särskilt i de politiska debatterna. Man pratar om kärnkraft vs vindkraft, elnät osv, men jag hör inte så mycket om energilagring. (Möjligen om Per Bolund nämnde det i förbifarten i utfrågningen i SVT)

Det finns ju batterier och vätgas, men är inte tekniken där för att hantera mängden som behövas för att jämna ut från natt till dag tex? Förstår att inte heller det går att smälla upp stora volymer på kort tid. Eller finns det andra orsaker till att det inte diskuteras?
Att såna här frågor ofta ställs är ett underbetyg till media. Orsaken är att det finns inte tillräcklig mängd metaller för att meningsfullt bygga energilager, vi behöver först öppna en massa nya gruvor.

Edit: däremot tillåts svamlande muppar som Bolund sitta i direktsändning och ljuga om såna här grejer.
Ja det lär inte bli någon gruvdrift i Sverige med det rödgröna alternativet.
Frågan är hur de gör med nedläggningen av kalkbrytningen på Gotland
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av niklas12 »

Faktum är att det inte öppnat en ny gruva i Sverige på 13 år och det finns flera gruvföretag, både svenska och utländska, som har väntat i över tio år på att få ett klart besked.

Det resulterade i att Konstitutionsutskottet (KU) i julas prickade den socialdemokratiska näringsministern Ibrahim Baylan för att regeringen inte vidtagit några handläggningsåtgärder i ett gruvärende för det brittiska företaget Beowolf på tre år.

https://www.energi.se/artiklar/2021/jun ... i-sverige/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av MWall »

Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Meanwhile...

Solpanelerna fortsätter att producera hur stabilt som helst. År ut och år in med helt förutsägbara volymer per anläggning.

Vindkraften växer så det knakar och levererar mer och mer grön el med nära noll i marginalkostnad inom hela Europa.

Den "stabila" Kärnkraften är bara "trasig" i drygt hälften av Frankrikes reaktorer och i Ukraina är den konstant under hot från en diktator som gärna placerar manskap och utrustning i dess närhet.

Vilken j-la tur att vi inte gjort oss beroende av den energikällan. :shock:
Ja, solcellerna är inte alls så "oplanerbara" som det sägs. Okej, man kan inte sätta på och stänga av dem, men det är ju inte heller så att de producerar el helt godtyckligt. Det är ganska stabilt när man ser på en längre tidsperiod som t.ex. en månad. Visserligen är det inte exakt samma produktion från år till år, men i det stora hela är det faktiskt ganska förutsägbart hur mycket el de kommer producera varje månad. Framförallt när man tar summan av alla solcellsanläggningar i landet, och det är ju så man får räkna.
Att det är mindre produktion på vintern än på sommarn fattar jag naturligtvis också. Vindkraften kompenserar ju till viss del för detta eftersom det blåser mer på vintern än på sommarn.
Kärnkraftens planerbarhet verkar vara mycket svajigare i jämförelse. Det är ganska osannolikt att typ en tredjedel av alla solcellsanläggningar eller vindsnurror kommer vara ur funktion i flera månader på grund av att nån komponent har gått sönder eller för att nån flod råkar vara torrlagd på grund av extremhetta. Sistnämnda fenomen är ju i själva verket väder- eller klimatrelaterat, vilket innebär att den "stabila" kärnkraften inte alls är så väderoberoende som det verkar. Detta har för den delen inte så mycket med kärnkraft att göra, ett kolkraftverk kan drabbas av exakt samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Gustafsson »

Intressant debatt, frånsett den om kärnkraften.
Energilager behöver ju inte vara bara elektriska och om elektriska inte bara vara byggd på samma teknik som bilbatterier och behöver inte ha samma övre laddgräns som dessa. Priset kan hållas mycket lägre då energidensiteten i batterierna är rätt ointressant.
Mycket el går åt till värme, när jag jobbat i Norge har de flesta ställen haft rätt mycket direktverkande el. Och värme kan man också lagra med olika tekniker. Man kan också använda billiga solfångare i mycket högre utsträckning för att minska behovet för eluppvärmning.
Jag tror att det är bra med ett högre elpris än det vi haft, det stimulerar till både ökad småskalig produktion och lagringslösningar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Lurkern »

Hade folk stora vattenreservoarer i källaren kopplade till vedpannan förut? Funkar till solceller också?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Jag tror att det är bra med ett högre elpris än det vi haft, det stimulerar till både ökad småskalig produktion och lagringslösningar.
Jag instämmer. Det måste kosta pengar om man vill att det ska hända saker.
Jag märker ju själv att jag tänker annorlunda jämfört med för ett år sedan, försöker optimera min elförbrukning osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Airlift »

Ok.. lagring. Det är på riktigt en ganska klen lösning, väldigt långt borta. Exempelvis vätgaslagring. Vi elbilsägare är ju rätt glada för begrepp som verkningsgrad et al. Så, håll i kepsen gubbar, nu blir det matematik på enkel svenska;

Vad som krävs för att täcka upp bortfall av vindkraft p g a stilla väder under några dar. I det här fallet tänker jag att en target kapacitet för vindkraft är 10 GW och den står stilla under 5 dar utan vind.
Detta motsvarar 1.2 TWh elenergi. Låt oss kolla på vätgasegenskaper. Använder ungefärliga "runda" tal för att få enklare siffror.
El in för att skapa 1 kg H2 : 50 kWh / kg
Energi i ett kg H2: 33.3 kWh
El ut efter gasturbin: 20 kWh / kg
=> 40% el->gas->el verkningsgrad.
Hur lagrar man storskaligt vätgas? Här i Sverige är det enda alternativet LRC (Lined Rock Cavern) dvs bergrum inklädda med ett lager armerad betong och ett par centimeter stålplåt. Försök pågår med mindre förvar (HYBRIT 100m3).
100 m3 är ju på tok för lite, så låt oss använda naturgas lagret Skallen i Halland som modell istället. Den ligger 150 meter under marken, har en diameter på 35 m och en höjd på 51 m. Inte konstruerad för vätgas men låt den stå modell. Volym ~49.000 m3 så mer intressant!
Anta att vätgasen komprimeras till 200 bars tryck. Då har vi ca 15 kg vätgas per m3. Sen måste man anta något för "cushion" volym, dvs man kan inte ta ut all vätgas, för då blir det för stora spänningar i stålbehållaren (och bergrummet). Anta 50% "cushion" volym eller mängd.
Det ger att "working" mängd H2, dvs den mängd man kan använda, blir ca 370.000 kg vätgas. Detta motsvarar enligt ovan 370 x 20 = 7400 MWh eller 7.4 GWh. För att kompensera 1.2 TWh behövs alltså ungefär ca 160 anläggningar av "Skallen" storlek.

Det är bara att börja gräva!

Problemet är som sagt bara att man inte vet om de kommer att fungera... sen tillkommer en hel del komplexitet att framställa dessa mängder av vätgas, transportera och komprimera på ett säkert sätt. T ex tar det tid att framställa väte så det gäller att man hinner fylla behållarna innan de ska tömmas. Vågar inte gissa på vad det skulle kosta att bygga dessa 160 bergrum med all tillhörande utrustning i form elektrolysörer, kompressorer och gasturbiner med ledningar och allt, men kanske någon vill försöka?

Men man kan nog lugnt konstatera att vätgaslagring på den här nivån ligger väldigt långt in i framtiden...

En sak till;

För att få fram 1,2 TWh med 40% el-gas-el verkningsgrad (som förmodligen är högt räknat) så krävs 3 TWh in. Antag att man kan använda 10% av vindkraften, dvs 1 GW, för laddning så tar det 3000 h eller 125 dar för att ladda vätgaslagret...

HYBRIT lagret (det på 100 m3) har en kostnad på 250 MSEK. Någon som vill extrapolera till 160 x 47.000 m3 ... (glöm inte lysörer, kompressorer och vätgasturbiner och rörmokeri på det). ??

Det är låt oss kalla det ”hyggligt långt borta” till en ”sjukt hög milkostnad” att fyll teslan med vind-tillverkad-gas-lagrad-elproduktion. Hyggligt…

Ytterligare en försvårande omständighet. Om Europas största elektrolysanläggning bara klarar att leverera 1300 ton vätgas om året, så skulle den inte ens lyckas fylla två "Skallen" på ett år... långt kvar till 160! Måste till utveckling här också..

Kan ”vi” kanske komma på ett mer effektivt och möjligt sätt att framställa el, i närtid? Gärna med viss beräknelig tillgänglighet…

Godkväll!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Airlift »

Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Vi har 4,5miljoner egnahem, bara i Sverige. You do the math.

Dessa batterier behöver i snitt laddas, 180ggr från botten till topp. Per år.

Nej, det är i sak ingen toppenbra idé, nej det är det inte.

Ja säkert kan det komma något längre fram. I framtiden. Men du vet liksom jag hur många gånger det kommit ”revolutionerande batterinyheter”. Well.. ok..

Oaktat den teorin så bidrar denna lösning med exakt noll stabilitet för frekvensen. Noll. Din ombordladdare i bilen skulle fullkomligt begå hari-kiri om den fick i sig taskig frekvens.
Dansken är helt avhängd på andra länders generatorer för att få ett fungerande nät. Att stoppa in Sverige (se4 redan på god väg…) i en sådan situation. Nej, helst inte. Bara låt Tysklands energiwende med gröna sidans vurm för ProWindGas nu givit satsningar på kol och oljeverk för att få rätsida på systemet. Ajajaj.. så blir det när goda intentioner inte taktar med praktiska problem.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Airlift skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Vi har 4,5miljoner egnahem, bara i Sverige. You do the math.

Dessa batterier behöver i snitt laddas, 180ggr från botten till topp. Per år.

Nej, det är i sak ingen toppenbra idé, nej det är det inte.
Det verkar vara du som har lite problem med matematiken. Fundera lite på hur många personbilar vi har i Sverige. Jag bjussar på svaret, det är ungefär lika många som antalet "egnahem" som du kallar det. Personbilar som då behöver 3-10 gånger större batterier... Utöver det bussar, lastbilar mm.

"Behöver"? Behöver för vad? Och varför är det inte en bra idé tänkte du? Ett bra batteri är garanterat för ca 10.000 cykler. Personligen skulle jag ladda avsevärt fler gånger än 180 per år, helt enkelt för att det är extremt lönsamt.

Att det i hög grad skulle kunna minska "spikes" i elförbrukningen från hushållen råder det ingen som helst tvekan om.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Airlift »

Legato skrev:
Airlift skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Vi har 4,5miljoner egnahem, bara i Sverige. You do the math.

Dessa batterier behöver i snitt laddas, 180ggr från botten till topp. Per år.

Nej, det är i sak ingen toppenbra idé, nej det är det inte.
Det verkar vara du som har lite problem med matematiken. Fundera lite på hur många personbilar vi har i Sverige. Jag bjussar på svaret, det är ungefär lika många som antalet "egnahem" som du kallar det. Personbilar som då behöver 3-10 gånger större batterier... Utöver det bussar, lastbilar mm.

"Behöver"? Behöver för vad? Och varför är det inte en bra idé tänkte du? Ett bra batteri är garanterat för ca 10.000 cykler. Personligen skulle jag ladda avsevärt fler gånger än 180 per år, helt enkelt för att det är extremt lönsamt.

Att det i hög grad skulle kunna minska "spikes" i elförbrukningen från hushållen råder det ingen som helst tvekan om.
Av anledningar nämnt. Förutom det uppenbara, Sverige är en liten klutt i sammanhanget. Tilldelningen på kapacitet i form av lagring skulle bli.. låt oss kalla det för utmaning för att använda populärt ordalag.

Nejdå, några 10000 (tiotusen) cykler lär du heller inte få ut.. du har nog räknar fel där med. 10(tio) gånger bättre än ett tesla batteri? Vad är det för dynga vi har fått i våra bilar i så fall..
(Nej, det är det ju inte. Det är bland det bästa vi kan få fram idag…)

5,5 års hållbarhet för ett 10kW hembatteri om det för 180 fulla laddcykler per år. Att det inte blir en dundersuccé.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Airlift skrev:
Legato skrev:
Airlift skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Vi har 4,5miljoner egnahem, bara i Sverige. You do the math.

Dessa batterier behöver i snitt laddas, 180ggr från botten till topp. Per år.

Nej, det är i sak ingen toppenbra idé, nej det är det inte.
Det verkar vara du som har lite problem med matematiken. Fundera lite på hur många personbilar vi har i Sverige. Jag bjussar på svaret, det är ungefär lika många som antalet "egnahem" som du kallar det. Personbilar som då behöver 3-10 gånger större batterier... Utöver det bussar, lastbilar mm.

"Behöver"? Behöver för vad? Och varför är det inte en bra idé tänkte du? Ett bra batteri är garanterat för ca 10.000 cykler. Personligen skulle jag ladda avsevärt fler gånger än 180 per år, helt enkelt för att det är extremt lönsamt.

Att det i hög grad skulle kunna minska "spikes" i elförbrukningen från hushållen råder det ingen som helst tvekan om.
Av anledningar nämnt. Förutom det uppenbara, Sverige är en liten klutt i sammanhanget. Tilldelningen på kapacitet i form av lagring skulle bli.. låt oss kalla det för utmaning för att använda populärt ordalag.

Nejdå, några 10000 (tiotusen) cykler lär du heller inte få ut.. du har nog räknar fel där med. 10(tio) gånger bättre än ett tesla batteri? Vad är det för dynga vi har fått i våra bilar i så fall..
(Nej, det är det ju inte. Det är bland det bästa vi kan få fram idag…)

5,5 års hållbarhet för ett 10kW hembatteri om det för 180 fulla laddcykler per år. Att det inte blir en dundersuccé.
Räknat fel "där med"? Det var ju du som inte kunde räkna som redan visats. Eller vad var det du inte förstod gällande antalet bilar mm och deras batterier?

Tilldelning? :D Precis som elbilar "tilldelas" tänkte du? Det har alltså inget med efterfrågan att göra? "Intressant" teori.

Jasså det får man inte? Trots att de är garanterade för 10.000 cykler? "Intressant" återigen. Teslabatterier är allt annat än dynga, men underhållande att du inte förstår skillnaden mellan batterier som både ska kunna ta emot och mata ut flera hundra kW vs de som bara behöver hantera 10 kW in och ut. Du har helt missat konsekvenserna av snabbladdning förstår jag. :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Airlift »

Legato skrev:
Tilldelning? :D Precis som elbilar "tilldelas" tänkte du? Det har alltså inget med efterfrågan att göra? "Intressant" teori.

Jasså det får man inte? Trots att de är garanterade för 10.000 cykler? "Intressant" återigen. Teslabatterier är allt annat än dynga, men underhållande att du inte förstår skillnaden mellan batterier som både ska kunna ta emot och mata ut flera hundra kW vs de som bara behöver hantera 10 kW in och ut. Du har helt missat konsekvenserna av snabbladdning förstår jag. :roll:

Tilldelning avser rent materiella resurser. Som nämnts har det senaste decennierna matats med revolutionerande startup företag med ny batteriteknik. Likväl så har den faktiska skillnaden inte varit lika enorm.

Vilka garanterar 10000 cykler och till vilken kvarvarande kapacitet? Nåväl. Det är väl ren otur att tesla inte vill köra V2H/V2G i kombination med sina garantier på bilarna. Klart du kan garantera cykler om du är flexibel på kapaciteten. Som Toyota, vara batterigaranti för sina hybrider var klart intressant.. degradering är och blir vad den brukar.

Blue Planet Energy har en minst sagt intressant garanti, med 100% kapacitet på 15år. Oerhört intressant ställningstagande. Undrar vad som finns under skalet. 40% cappat?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Problemet är att vindkraft,solceller och batterilager kräver diverse ovanliga jordartsmetaller.
Och även om Kina m.fl. är flitiga så klarar de inte att få fram de metaller som vi behöver i tillräcklig takt sen kan man ju ha åsikter om hur etiskt och miljömässigt dessa metaller tas fram idag.

Vi har gott om dessa fyndigheter i Sverige och hade säkert kunnat driva världens mest etiska och miljövänliga gruvdrift men vi får inte bryta dessa metaller heller.

Miljöpartiet är konsekvent emot all gruvbrytning
Om de får bestämma kommer vi behöva lägga ner kalkbrytning på Gotland också.

Så vart skall vi få tag i de metaller som behövs ?


https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... d-i-kallak

https://www.mynewsdesk.com/se/miljoepar ... ab=stories

https://www.mp.se/gotland/politik/kalkbrytning/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Airlift skrev:
Legato skrev:
Tilldelning? :D Precis som elbilar "tilldelas" tänkte du? Det har alltså inget med efterfrågan att göra? "Intressant" teori.

Jasså det får man inte? Trots att de är garanterade för 10.000 cykler? "Intressant" återigen. Teslabatterier är allt annat än dynga, men underhållande att du inte förstår skillnaden mellan batterier som både ska kunna ta emot och mata ut flera hundra kW vs de som bara behöver hantera 10 kW in och ut. Du har helt missat konsekvenserna av snabbladdning förstår jag. :roll:

Tilldelning avser rent materiella resurser. Som nämnts har det senaste decennierna matats med revolutionerande startup företag med ny batteriteknik. Likväl så har den faktiska skillnaden inte varit lika enorm.

Vilka garanterar 10000 cykler och till vilken kvarvarande kapacitet? Nåväl. Det är väl ren otur att tesla inte vill köra V2H/V2G i kombination med sina garantier på bilarna. Klart du kan garantera cykler om du är flexibel på kapaciteten. Som Toyota, vara batterigaranti för sina hybrider var klart intressant.. degradering är och blir vad den brukar.
Meningsfull diskussion detta. Uppenbarligen är du oförmögen att läsa det som skrivs, så det blir ganska meningslöst att ge dig några mer svar. "Degradering är och blir vad den brukar"? Helt oavsett hur ett batteri hanteras alltså? Om det matas med 250 kW eller 5 kW är oväsentligt? Liksom om det laddas till 70% eller 100%?

Exempelvis Sonnen garanterar både 10 år och 10.000 cykler med minst 75% kvarvarande kapacitet.

Härligt att du har så många egenhändigt ihopsnickrade teorier iaf. Lycka till med dem. :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Tror vi får skilja på olika saker. Att ett hembatteri blir lönsamt under vissa förutsättningar är inte samma sak som att det är ett storskaligt alternativ. Som sagt saknas det tillverkningskapacitet och råvaror.

Miljöpartiet är mot allting. De vill en massa men klarar sen inte att ta ansvar för vad de ställer till med.
Jasså det gör det? Gissningsvis är vi ganska eniga om att stora delar av västvärldens bilar kommer vara elbilar i en nära framtid. Bilar med i snitt kanske 60 kWh stora batterier?

Samtidigt tror du alltså det är ett stort problem att få fram 10 kWh stora batterier till hushåll? Batterier som dessutom inte alls behöver bara lika avancerade då de inte behöver mata ut i närheten av 100-1000 kW.

Nej, miljöpartiet är inte emot solenergi, vindkraftverk och batterilagring. Det är andra partier som förhindrar utbyggnationen av långsiktigt hållbar och grön energi.
Jag tror inte det kommer gå så fort som du tror. Är mest i länder med stora subventioner som elbilar blir populära. Hur stor andel av bilarna är elbilar i Spanien? Italien? Portugal? För att inte nämna Nigeria, Sydafrika, Brasilien, Indonesien...

Dessutom kommer just batterierna vara en trång sektor i ganska många år.

Hur många bilar har V2G idag för övrigt?

Nu låter du som en miljöpartist. Hade förväntat mig mer.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Airlift »

Legato skrev:
Airlift skrev:
Legato skrev:
Tilldelning? :D Precis som elbilar "tilldelas" tänkte du? Det har alltså inget med efterfrågan att göra? "Intressant" teori.

Jasså det får man inte? Trots att de är garanterade för 10.000 cykler? "Intressant" återigen. Teslabatterier är allt annat än dynga, men underhållande att du inte förstår skillnaden mellan batterier som både ska kunna ta emot och mata ut flera hundra kW vs de som bara behöver hantera 10 kW in och ut. Du har helt missat konsekvenserna av snabbladdning förstår jag. :roll:

Tilldelning avser rent materiella resurser. Som nämnts har det senaste decennierna matats med revolutionerande startup företag med ny batteriteknik. Likväl så har den faktiska skillnaden inte varit lika enorm.

Vilka garanterar 10000 cykler och till vilken kvarvarande kapacitet? Nåväl. Det är väl ren otur att tesla inte vill köra V2H/V2G i kombination med sina garantier på bilarna. Klart du kan garantera cykler om du är flexibel på kapaciteten. Som Toyota, vara batterigaranti för sina hybrider var klart intressant.. degradering är och blir vad den brukar.
Meningsfull diskussion detta. Uppenbarligen är du oförmögen att läsa det som skrivs, så det blir ganska meningslöst att ge dig några mer svar. "Degradering är och blir vad den brukar"? Helt oavsett hur ett batteri hanteras alltså? Om det matas med 250 kW eller 5 kW är oväsentligt? Liksom om det laddas till 70% eller 100%?

Exempelvis Sonnen garanterar både 10 år och 10.000 cykler med minst 75% kvarvarande kapacitet.

Härligt att du har så många egenhändigt ihopsnickrade teorier iaf. Lycka till med dem. :roll:

Ok? https://sonnenusa.com/en/warranty/

Det jag avser med ”är och blir vad det brukar” är ju att kurvan för degradering ser i mångt om mycket ut som den gör. Dvs en initialt ganska brant för att sedan plana ut. 75% (eller 70% om man ska gå på Sonnens uppgifter och inte dina), så länge det planar ut ovan strecket så.

Det förtar (fortfarande) inte att du 1. Inte har nog med resurser för det, 2. Kan tillverka dessa i sådan mängd, inom en överskådlig tid, 3. Har noll systemstabiliserande egenskaper.

:popcorn
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av NiklasTesla »

Airlift skrev:
Ok.. lagring. Det är på riktigt en ganska klen lösning, väldigt långt borta. Exempelvis vätgaslagring. Vi elbilsägare är ju rätt glada för begrepp som verkningsgrad et al. Så, håll i kepsen gubbar, nu blir det matematik på enkel svenska;

Vad som krävs för att täcka upp bortfall av vindkraft p g a stilla väder under några dar. I det här fallet tänker jag att en target kapacitet för vindkraft är 10 GW och den står stilla under 5 dar utan vind.
Detta motsvarar 1.2 TWh elenergi. Låt oss kolla på vätgasegenskaper. Använder ungefärliga "runda" tal för att få enklare siffror.
El in för att skapa 1 kg H2 : 50 kWh / kg
Energi i ett kg H2: 33.3 kWh
El ut efter gasturbin: 20 kWh / kg
=> 40% el->gas->el verkningsgrad.
Hur lagrar man storskaligt vätgas? Här i Sverige är det enda alternativet LRC (Lined Rock Cavern) dvs bergrum inklädda med ett lager armerad betong och ett par centimeter stålplåt. Försök pågår med mindre förvar (HYBRIT 100m3).
100 m3 är ju på tok för lite, så låt oss använda naturgas lagret Skallen i Halland som modell istället. Den ligger 150 meter under marken, har en diameter på 35 m och en höjd på 51 m. Inte konstruerad för vätgas men låt den stå modell. Volym ~49.000 m3 så mer intressant!
Anta att vätgasen komprimeras till 200 bars tryck. Då har vi ca 15 kg vätgas per m3. Sen måste man anta något för "cushion" volym, dvs man kan inte ta ut all vätgas, för då blir det för stora spänningar i stålbehållaren (och bergrummet). Anta 50% "cushion" volym eller mängd.
Det ger att "working" mängd H2, dvs den mängd man kan använda, blir ca 370.000 kg vätgas. Detta motsvarar enligt ovan 370 x 20 = 7400 MWh eller 7.4 GWh. För att kompensera 1.2 TWh behövs alltså ungefär ca 160 anläggningar av "Skallen" storlek.

Det är bara att börja gräva!

Problemet är som sagt bara att man inte vet om de kommer att fungera... sen tillkommer en hel del komplexitet att framställa dessa mängder av vätgas, transportera och komprimera på ett säkert sätt. T ex tar det tid att framställa väte så det gäller att man hinner fylla behållarna innan de ska tömmas. Vågar inte gissa på vad det skulle kosta att bygga dessa 160 bergrum med all tillhörande utrustning i form elektrolysörer, kompressorer och gasturbiner med ledningar och allt, men kanske någon vill försöka?

Men man kan nog lugnt konstatera att vätgaslagring på den här nivån ligger väldigt långt in i framtiden...

En sak till;

För att få fram 1,2 TWh med 40% el-gas-el verkningsgrad (som förmodligen är högt räknat) så krävs 3 TWh in. Antag att man kan använda 10% av vindkraften, dvs 1 GW, för laddning så tar det 3000 h eller 125 dar för att ladda vätgaslagret...

HYBRIT lagret (det på 100 m3) har en kostnad på 250 MSEK. Någon som vill extrapolera till 160 x 47.000 m3 ... (glöm inte lysörer, kompressorer och vätgasturbiner och rörmokeri på det). ??

Det är låt oss kalla det ”hyggligt långt borta” till en ”sjukt hög milkostnad” att fyll teslan med vind-tillverkad-gas-lagrad-elproduktion. Hyggligt…

Ytterligare en försvårande omständighet. Om Europas största elektrolysanläggning bara klarar att leverera 1300 ton vätgas om året, så skulle den inte ens lyckas fylla två "Skallen" på ett år... långt kvar till 160! Måste till utveckling här också..

Kan ”vi” kanske komma på ett mer effektivt och möjligt sätt att framställa el, i närtid? Gärna med viss beräknelig tillgänglighet…

Godkväll!
Här misstänker jag starkt att du kommer få fel. Det är expontiell tillväxt av lagringskapacitet och det går långsamt i början men sedan rullar expresståget in fort som tusan och du undrar vad det var som körde över dig.

Lär nästan enbart säljas nya elbilar med v2x teknik om 5 år och hemmabatterier kommer bli lika vanligt som platt-tv är idag ca10år (allt sammantaget kommer göra enorm skillnad). Lösningen kommer i form av LFP-batterier (och andra batterier som har hög verkningsgrad) som blir billigare och billigare samt kräver mindre och mindre sällsynta råvaror.

Vi har desutom rejält snabb utbyggnad av förnyelsebar el just nu samt MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
Aida skrev:
Legato skrev:
Mycket debatt om elbpriser, elproduktion och liknande nu, särskilt i de politiska debatterna. Man pratar om kärnkraft vs vindkraft, elnät osv, men jag hör inte så mycket om energilagring. (Möjligen om Per Bolund nämnde det i förbifarten i utfrågningen i SVT)


Ja det är en stor gåta. Långsiktigt är det såklart lösningen på energisituationen.

Redan idag är det lönsamt i SE3 och SE4 med hembatterier. Hade det diskuterats mer hade det säkert investerats mycket mer till nytta för precis alla...

Jag är lite intresserad av hembatteri men förstår inte hur det kan löna sig ekonomiskt i se4. Förklara gärna det för mig. Offerterna ligger på ca 70 000 kr för 5-7,5 kwh batteri. Jag får inte ihop det ekonomiskt…
Då har du fått lite dyra offerter.

Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.

Förutsatt att det rasar direkt när garantin tar slut, vilket givetvis är väldigt osannolikt, så räcker det alltså med drygt 1:-/kWh i prisdiff för att gå break even när batteriet "snurrat" sina 10.000 cykler.

Personligen får jag ungefär 30 öre mer ovanpå spot på såld el än köpt el, så då är man under 1:-/kWh.

Just nu har vi prisvariationer på 3-8:-/kWh i SE3 och SE4. Det mesta tyder på att de kommer fortsätta några år, men man kan nog iaf känna sig väldigt trygg i att kunna snitta över 1:-. Personligen tror jag 2-3:- är realistiskt att förvänta sig.

Som "backup" om variationerna är låga så kan man istället sälja VPP-kapacitet.
Har också svårt att få kalkylen att gå ihop, även om vi säger 10000 cykler så garanterar dom väl inte 100% effekt efter det. För om du kör cykler 0-100% så lär du ju tappa rejält med kapacitet redan vid halvtid och kör du 30-80% tex som är snällare så har du ju dubblat tiden. Men det skulle kännas skönt att kunna ladd det på natten och nyttja det själv på dagen. Hur tänker du där med batteri, för du slipper ju överföring om du använder det själv, ser inte nyttan med att sälja. Hur fort laddar man ett 10 kWh batteri?
Vad har du svårt att få ihop? Anledningen att jag skrev drygt 1:- är just att man inte kör 0-100%. Men givet mina antaganden blir lönsamheten som du ser mycket hög.Finns dock ingen nytta med att sluta ladda ur redan vid 30%. Llåg SOC skadar inte, det är hög man ska undvika. 5-80% är nog en rimlig cykel att använda.

Om du "inte får ihop det" så måste du ju tala om vad i mina antaganden du anser skulle göra en så extrem skillnad att avkastningen mer än halveras.

"Ser inte nyttan med att sälja"? Ok? Påslaget är som sagt större på såld el än påslaget är på köpt el. Så tom givet samma spotpris kan man tjäna pengar på att ladda i och ladda ur. Kanske glömmer du “60-öringen" man får i bidrag.

Ang laddhastighet så skrev jag det ovan. Ett premiumbatteri med det höga pris jag använda i exemplet laddar med 10 kW ungefär. En cykel kan alltså genomföras inom en timme, dvs när priset är allra lägst och sen laddas ur när det är allra högst.

Slutligen, att anta att batteriet lägger av direkt efter garantitiden är såklart väldigt pessimistiskt. Rimligare är nog egentligen att räkna med tex ytterligare 10.000 cykler med tex 20%-30% minskad kapacitet. Poängen är dock att tom med väldigt försiktiga antaganden (dyrt batteri, relativt låg prisvariation och batteri som dör helt efter garantiden) så blir avkastningen mycket bra.
Kan ju ha blivit fel nör jag tänkt, igen… men uppskattar raka svar. Jag har nog varit mer pessimistisk nör jag räknat och tänkt att man laddar med solel på dagen och använder den själv på kvällen men nu inser jag att du menar ladda på natten och sälja den elen på dagen. Jag har inte mer påslag på solel än 60 öringen men ca 75 öre i överföringskostnad nör jag köper.men 2 kr skillnad kan man nog räkna med något år till men 60 öringen kan nog försvinna redan efter valet, beroende på vem som vinner. Och man skulle ju även kunna ladda det på dagen då det brukar vara en dipp. Ang laddhatighet så läste jag slarvigt kapacitet och inte effekt, kWh istället för kW.


För mig skulle dom ha ca 20 kkr bara för att förbereda för batteri vilket jag tyckte var saftigt men till slut föll det på att SMA inte har några hybridväxelriktare som är större än 10 kW, installerar 17 nu och har en vanlig växelriktare på 10 kW nu. Finns det några batteri lösningar att sätta på AC sidan som du kan rekommendera? Sedan får man väl räkna med att det kommer något effektabbonnemang, men dessa borde bara vara
27,8 kWp solceller
Skriv svar