Re: När ska handlarna lära sig?
Postat: 02 feb 2023 15:15
[quote=Tellus post_id=698549 time=1675345274 user_id=5407
Jag tog mig friheten att ställa ut en cell i minus 18. Den stod ute några timmar.
Först fick den värmas hela dagen till +24 i köket. Cellspänningen är 4.12V både i +24C och -18C.
Cellspänningen sjunker inte i kyla.
[/quote]
Vid belastning av kallt batteriet så sjunker cellspänningen mycket mer vs varmt batteri vid samma SOC
[/quote]
Absolut, självklart eftersom interna resistansen är mycket högre med ett kallt batteri.
Men: SOC definieras som open circuit voltage. Det är så bilen mäter korrekt SOC. Under körning kan den inte mäta SOC speciellt bra så den gör har sitt utgångsvärde från före körningen tex 50kWh nominal remaining och räknar sedan av förbrukad ström.
Själva grund-diskussionen kommer ifrån att Legato menade att om man kört batteriet "tomt" så att bilen stängt ned sig så skulle cellspänningen sjunka i kyla.
Men när bilen stängt ned sig är batteriet obelastat pga att kontaktorerna öppnats och då sjunker inte batterispänningen i kyla.
Bilarna visar/displayar lägre SOC men bakom kulisserna är int SOC lägre. Läser man av SOC från BMS är SOC kvar på samma värde som vid parkering ungefär, även om displayen visar 2-3-4% lägre SOC.
Jag tog mig friheten att ställa ut en cell i minus 18. Den stod ute några timmar.
Först fick den värmas hela dagen till +24 i köket. Cellspänningen är 4.12V både i +24C och -18C.
Cellspänningen sjunker inte i kyla.
[/quote]
Vid belastning av kallt batteriet så sjunker cellspänningen mycket mer vs varmt batteri vid samma SOC
[/quote]
Absolut, självklart eftersom interna resistansen är mycket högre med ett kallt batteri.
Men: SOC definieras som open circuit voltage. Det är så bilen mäter korrekt SOC. Under körning kan den inte mäta SOC speciellt bra så den gör har sitt utgångsvärde från före körningen tex 50kWh nominal remaining och räknar sedan av förbrukad ström.
Själva grund-diskussionen kommer ifrån att Legato menade att om man kört batteriet "tomt" så att bilen stängt ned sig så skulle cellspänningen sjunka i kyla.
Men när bilen stängt ned sig är batteriet obelastat pga att kontaktorerna öppnats och då sjunker inte batterispänningen i kyla.
Bilarna visar/displayar lägre SOC men bakom kulisserna är int SOC lägre. Läser man av SOC från BMS är SOC kvar på samma värde som vid parkering ungefär, även om displayen visar 2-3-4% lägre SOC.