Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nect »

Jag har faktiskt tagit upp det här med både med Garo och Tesla. Där jag fick svar från Garos laddboxansvarig att felet ligger hos Tesla och inte Garo. Garo följer alla standarder och gör inget konstigt som inte en laddare ska klara av. I de fall som det varit problem har Garo konstaterat fel på elanläggningen som orsakat strömspikar som Teslas ombordsladdare inte klarar av. När jag påtalade att de måste fixa problemet så var svaret att de har inget problem med sin utrustning. Men det är enbart Tesla bilar som de fått felrapporter ifrån.

När jag pratade med Tesla om detta så var svaret att det är inga problem att ladda med Garoboxar. Och att de därmed inte behöver kontakta Garo.

Bifogar det sista svaret jag fick från Garo

”GARO känner till dessa rykten och har gjort en undersökning av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggningen ett allvarligt problem med underspänning. Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem.


Efter uppmärksammat problem:
GAROs laddbox släpper endast igenom den elektriska spänningen som ni har i ert hus till bilen. Dvs, laddboxen påverkar inte spänningen på något sätt men än att boxen släpper på och stänger av spänning till bilen. Teslas servicecenter är alltid välkomna att kontakta GAROs support, vi är måna om att få fakta om teknisk funktion. Vi tycker inte att ni ska acceptera att felorsaken är i er laddbox, oavsett fabrikat, utan att de först presenterar en tydlig rapport på vad som är fel på er nuvarande installation eller laddbox. GAROs laddbox är testad och godkänd enligt gällande standarder för elbilsladdning.
GAROs GLB laddbox är såld i över 100 000st och skulle laddboxen ha ett fel så hade det gjort att alla bilmärken blivit påverkade vilket inte är fallet.”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av MangeT »

Felet behöver varken ligga hos Garo eller Tesla utan bara att kombinationen ihop med lastbalanserare kan ge problem. Har fått byta två ombordladdare i en model S med bara några veckors mellanrum. Hade kombon Garo + lastbalansering. Bad elektriker som installerst att byta till Tesla WC och inte haft problem sedan dess. Detta var några år sedan. Kan hända att både Tesla och Garo gjort ändringar sedan dess som fixat eventuella problem.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dafro »

MangeT skrev: 09 feb 2023 19:34
Felet behöver varken ligga hos Garo eller Tesla utan bara att kombinationen ihop med lastbalanserare kan ge problem. Har fått byta två ombordladdare i en model S med bara några veckors mellanrum. Hade kombon Garo + lastbalansering. Bad elektriker som installerst att byta till Tesla WC och inte haft problem sedan dess. Detta var några år sedan. Kan hända att både Tesla och Garo gjort ändringar sedan dess som fixat eventuella problem.
Jo krasst så måste felet ligga någonstans för om båda parter uppfyller standard även med lastbalansering om inte standarden är otydlig såklart, men det verkar ju inte vara något problem med detta längre vad jag hört.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Knix »

Jag kör en Garo med lastbalansering och har inte haft några problem med vår nyligen införskaffade Tesla. Jag tror att Garo har slöat ner regleringen. Det tar mycket längre tid innan boxen reglerar upp när mer effekt blir tillgänglig än förr i tiden. När vi skaffade boxen hade vi i och för sig inte någon Tesla, så jag har inte samma bil/box-kombination att jämföra med.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Pontus »

larkar skrev: 08 feb 2023 12:27
Nu har jag bara den gamla EN 61008-1:2012+A2:2013 men där är det tydligt att för att uppfylla standarden måste det finnas en testfunktion:

8.11 Test device
RCCBs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting
device of a residual current in order to allow a periodic testing of the ability of the residual
current device to operate.
Nu är det väl mest troligt att dom säger sig ha en MRCD och det är säkert samma krav på den i den standarden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Pontus »

MrRun skrev: 08 feb 2023 11:05
Arctic Drifter skrev: 08 feb 2023 10:51
riceboiler skrev: 08 feb 2023 10:36
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
Jordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten

Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragor
Det kanske beror på vilken standard man följer men definitionen på en type B är samma som type A + några flera krav så vid AC läckage har dom samma nivå ingen skillnad bara för att den ena är A och den andra är B.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 08 feb 2023 11:22
Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.

Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.

Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Vet att en annan box klarade sig bra angående Jordfelsbrytaren då de valt att följa 60947-2 i stället. Väldigt lik teknisk lösning i boxen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mirzoni
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 nov 2021 13:37

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mirzoni »

Nect skrev: 09 feb 2023 19:00
Jag har faktiskt tagit upp det här med både med Garo och Tesla. Där jag fick svar från Garos laddboxansvarig att felet ligger hos Tesla och inte Garo. Garo följer alla standarder och gör inget konstigt som inte en laddare ska klara av. I de fall som det varit problem har Garo konstaterat fel på elanläggningen som orsakat strömspikar som Teslas ombordsladdare inte klarar av. När jag påtalade att de måste fixa problemet så var svaret att de har inget problem med sin utrustning. Men det är enbart Tesla bilar som de fått felrapporter ifrån.

När jag pratade med Tesla om detta så var svaret att det är inga problem att ladda med Garoboxar. Och att de därmed inte behöver kontakta Garo.

Bifogar det sista svaret jag fick från Garo

”GARO känner till dessa rykten och har gjort en undersökning av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggningen ett allvarligt problem med underspänning. Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem.


Efter uppmärksammat problem:
GAROs laddbox släpper endast igenom den elektriska spänningen som ni har i ert hus till bilen. Dvs, laddboxen påverkar inte spänningen på något sätt men än att boxen släpper på och stänger av spänning till bilen. Teslas servicecenter är alltid välkomna att kontakta GAROs support, vi är måna om att få fakta om teknisk funktion. Vi tycker inte att ni ska acceptera att felorsaken är i er laddbox, oavsett fabrikat, utan att de först presenterar en tydlig rapport på vad som är fel på er nuvarande installation eller laddbox. GAROs laddbox är testad och godkänd enligt gällande standarder för elbilsladdning.
GAROs GLB laddbox är såld i över 100 000st och skulle laddboxen ha ett fel så hade det gjort att alla bilmärken blivit påverkade vilket inte är fallet.”
Har Garo råd att inte åtgärda kompatibilitetsfel med Tesla och vara mer tillmötesgående gentemot branschledare Tesla - good luck med denna businessmodellen.
Jag kör WC3 med god anledning.
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av larkar »

Pontus skrev: 10 feb 2023 09:51
larkar skrev: 08 feb 2023 12:27
Nu har jag bara den gamla EN 61008-1:2012+A2:2013 men där är det tydligt att för att uppfylla standarden måste det finnas en testfunktion:

8.11 Test device
RCCBs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting
device of a residual current in order to allow a periodic testing of the ability of the residual
current device to operate.
Nu är det väl mest troligt att dom säger sig ha en MRCD och det är säkert samma krav på den i den standarden.
Nu är väl grejen att Easee säger att man har en JFB som uppfyller 61008, och då måste det finnas en testfunktion. Men egentligen handlar det väl om det är OK att ha en testfunktion i boxens mjukvara, är det fortfarande en testfunktion? Standarden är luddig med 'test device'.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Så som standarden är formulerad så ska det finnas ett manuellt testförfarande om jag inte minns fel. Det står inte uttryckligen att det måste finnas en knapp.

Jag tror de kommer lösa allt utom överslagsprovningen som de inte fått godkänt på. Den är svår att lösa med dokumentation och dialog..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Pontus »

jonasl skrev: 10 feb 2023 11:45
Så som standarden är formulerad så ska det finnas ett manuellt testförfarande om jag inte minns fel. Det står inte uttryckligen att det måste finnas en knapp.

Jag tror de kommer lösa allt utom överslagsprovningen som de inte fått godkänt på. Den är svår att lösa med dokumentation och dialog..
Så här står det i 61008-1:2010
"
Skärmklipp.JPG


I 60947-2:2019
"
M.7.2.6 Test device
MRCDs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting device
of a residual current, in order to allow periodic testing of the ability of MRCDs to operate.
The test device shall satisfy the tests of M.8.5.
The protective conductor, if any, shall not become live when the test device is operated.
The operating means of the test device shall be designated by the letter T, and its colour shall
not be red or green; the use of a light colour is recommended.
NOTE The test device is only intended to check the tripping function, not the value at which the function is ef fective
with respect to the rated residual operating current and to the break time.
"

Jag skulle säga att det inte står något om en fysisk knapp i någon av dom eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av wannabee »

Nect skrev: 09 feb 2023 19:00
Jag har faktiskt tagit upp det här med både med Garo och Tesla. Där jag fick svar från Garos laddboxansvarig att felet ligger hos Tesla och inte Garo. Garo följer alla standarder och gör inget konstigt som inte en laddare ska klara av. I de fall som det varit problem har Garo konstaterat fel på elanläggningen som orsakat strömspikar som Teslas ombordsladdare inte klarar av. När jag påtalade att de måste fixa problemet så var svaret att de har inget problem med sin utrustning. Men det är enbart Tesla bilar som de fått felrapporter ifrån.

När jag pratade med Tesla om detta så var svaret att det är inga problem att ladda med Garoboxar. Och att de därmed inte behöver kontakta Garo.

Bifogar det sista svaret jag fick från Garo

”GARO känner till dessa rykten och har gjort en undersökning av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggningen ett allvarligt problem med underspänning. Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem.


Efter uppmärksammat problem:
GAROs laddbox släpper endast igenom den elektriska spänningen som ni har i ert hus till bilen. Dvs, laddboxen påverkar inte spänningen på något sätt men än att boxen släpper på och stänger av spänning till bilen. Teslas servicecenter är alltid välkomna att kontakta GAROs support, vi är måna om att få fakta om teknisk funktion. Vi tycker inte att ni ska acceptera att felorsaken är i er laddbox, oavsett fabrikat, utan att de först presenterar en tydlig rapport på vad som är fel på er nuvarande installation eller laddbox. GAROs laddbox är testad och godkänd enligt gällande standarder för elbilsladdning.
GAROs GLB laddbox är såld i över 100 000st och skulle laddboxen ha ett fel så hade det gjort att alla bilmärken blivit påverkade vilket inte är fallet.”
Man undrar ju hur de löste problemet i de här 6 fallen?

Bytte till ice bil, åtgärdade övertonerna eller bytte till en icke Garo box och då pajade Teslan igen /då gick inte Teslan sönder..
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nect »

wannabee skrev: 10 feb 2023 14:29
Nect skrev: 09 feb 2023 19:00
Jag har faktiskt tagit upp det här med både med Garo och Tesla. Där jag fick svar från Garos laddboxansvarig att felet ligger hos Tesla och inte Garo. Garo följer alla standarder och gör inget konstigt som inte en laddare ska klara av. I de fall som det varit problem har Garo konstaterat fel på elanläggningen som orsakat strömspikar som Teslas ombordsladdare inte klarar av. När jag påtalade att de måste fixa problemet så var svaret att de har inget problem med sin utrustning. Men det är enbart Tesla bilar som de fått felrapporter ifrån.

När jag pratade med Tesla om detta så var svaret att det är inga problem att ladda med Garoboxar. Och att de därmed inte behöver kontakta Garo.

Bifogar det sista svaret jag fick från Garo

”GARO känner till dessa rykten och har gjort en undersökning av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggningen ett allvarligt problem med underspänning. Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem.


Efter uppmärksammat problem:
GAROs laddbox släpper endast igenom den elektriska spänningen som ni har i ert hus till bilen. Dvs, laddboxen påverkar inte spänningen på något sätt men än att boxen släpper på och stänger av spänning till bilen. Teslas servicecenter är alltid välkomna att kontakta GAROs support, vi är måna om att få fakta om teknisk funktion. Vi tycker inte att ni ska acceptera att felorsaken är i er laddbox, oavsett fabrikat, utan att de först presenterar en tydlig rapport på vad som är fel på er nuvarande installation eller laddbox. GAROs laddbox är testad och godkänd enligt gällande standarder för elbilsladdning.
GAROs GLB laddbox är såld i över 100 000st och skulle laddboxen ha ett fel så hade det gjort att alla bilmärken blivit påverkade vilket inte är fallet.”
Man undrar ju hur de löste problemet i de här 6 fallen?

Bytte till ice bil, åtgärdade övertonerna eller bytte till en icke Garo box och då pajade Teslan igen /då gick inte Teslan sönder..
haha ja det kan man ju fundera över...Men man kan även fundera varför Garo aldrig fått en felanmälan från andra bilar än Tesla.
Både Tesla och Garo säger att inget fel finns hos dem. Och där Garo haft ett fel har de hittat fel i själva elanläggningen som orsakat felet (lämpligt nog).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Pontus skrev: 10 feb 2023 11:58

Jag skulle säga att det inte står något om en fysisk knapp i någon av dom eller?
Nä, exakt. Jag säger som du - men är lekman, det kanske är självklart att det ska tolkas annorlunda om man jobbar med sånt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av kungjohan »

Om man skall ha ett test device som tillåter att man testar funktionen periodiskt så borde det devicet ingå tillsammans med boxen tycker jag. Videon som de har postat visar ju att de testar funktionen med ett speciellt testinstrument. Som jag förstår det så finns ju funktionen för att detektera felet men jag som slutanvändare kan inte som med en vanlig jordfelsbrytare kontrollera detta med ett regelbundet intervall.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Och vem kommer med regelbundenhet lyfta på locket på sin Garo och trycka på testknappen? Försvinnande få är min gissning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av lloydfabege »

Jag har kollat lite snabbt i min Easee-app men inte hittat någon knapp för test av JFB, någon som hittat?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev: 11 feb 2023 12:45
Jag har kollat lite snabbt i min Easee-app men inte hittat någon knapp för test av JFB, någon som hittat?
Finns inte. Det är bla. det som de åkt dit på (om jag tolkar Elsäkerhetsverket rätt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 11 feb 2023 12:12
Och vem kommer med regelbundenhet lyfta på locket på sin Garo och trycka på testknappen? Försvinnande få är min gissning.
Lika få som trycker på testknappen i sin vanliga elcentral. 🤓
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av ANLI »

Blir en business att åka runt och prova elbilsladdare med testutrustning?

Manual Tesla WC
Wall Connector har en inbyggd jordfelsbrytare (RCD, typ A + DC 6 mA). Fördelen med detta skydd är att RCD-kretsbrytare typ B inte behövs vid montering av Gen 3 Wall Connector-enheter. Läs i de lokala föreskrifterna om vilken typ av brytare som krävs.

Står inget om test av jordfelsbrytare.

Jag har typ A jordfelsbrytare (personskyddsautomat) i central vilket de flesta nog har?

Blir spännande att läsa slutrapport.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev: 11 feb 2023 15:02
jonasl skrev: 11 feb 2023 12:12
Och vem kommer med regelbundenhet lyfta på locket på sin Garo och trycka på testknappen? Försvinnande få är min gissning.
Lika få som trycker på testknappen i sin vanliga elcentral. 🤓
Fast den är ju lite kul att testa ju :lol: :mrgreen: 8-) jag har två stycken t.o.m. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jan 2020 17:09

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Littlefeat »

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

Hela den här frågan känns som att konkurrenter använder elsäkerhetsverket som ett slagträ i kampen om kunder.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av TiborBlomhall »

Littlefeat skrev: 15 feb 2023 13:01
Citat från sidan: "Easee har inbyggt jordfelsskydd. Detta skyddar mot både AC- och DC-fel. Skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen."

Så standarden kräver en knapp som kunden kan trycka på och testa om skyddet fortfarande fungerar, fast ingen någonsin trycker på den - respektive Easee box som utför testet automatiskt varje dag.

Låter onekligen bättre. Synd bara att det inte är kundsäkerhet som Elsäkerhetsverket granskar utan efterlevnad av standardens krav.
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av larkar »

https://www.dagbladet.no/files/2023/02/ ... e%20AS.pdf
Svaret på engelska med argument på varje avvikelse, och relevanta utdrag från standarder.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Skriv svar