Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde ivägLegato skrev: ↑07 apr 2023 21:26Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!![]()
Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Moderator: Redaktion
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde ivägLegato skrev: ↑07 apr 2023 21:26Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!![]()
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde ivägLegato skrev: ↑07 apr 2023 21:26Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!![]()
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden![]()
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden![]()
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden![]()
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)![]()
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden![]()
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)![]()
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Gör bara som alla andra - skit i att blinka.Nect skrev: ↑08 apr 2023 20:24Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden![]()
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)![]()
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!![]()
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Därför jag kör AudiBengt-re skrev: ↑08 apr 2023 23:00Gör bara som alla andra - skit i att blinka.Nect skrev: ↑08 apr 2023 20:24Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)![]()
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!![]()
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25