Sida 3 av 3
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 14:00
av Legato
Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46
Legato skrev: ↑07 apr 2023 21:26
Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23
Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!
Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.
Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde iväg
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 14:20
av Nect
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00
Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46
Legato skrev: ↑07 apr 2023 21:26
Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23
Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!
Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.
Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde iväg
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 14:54
av Legato
Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00
Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46
Legato skrev: ↑07 apr 2023 21:26
Nect skrev: ↑07 apr 2023 21:23
Hur redovisar Tesla förvärmningen?
Använder jag förvärmningen och startar bilen så börjar den på över 40 direkt som sakta sjunker.
Liksom om jag laddar och kör klimatet så ökar förbrukningen medans jag står stilla.
Körde idag upp till fjälls, 36 mil och förbrukningen landade på 23,4. Märks tydligt på förbrukningen att det blivit plusgrader ute!
Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.
Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde iväg
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 15:20
av Nect
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54
Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00
Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46
Legato skrev: ↑07 apr 2023 21:26
Använde (som tidigare sagt) ingen förvärmning. Men den räknas inte i någon av bilarna. Skulle den göra det så skulle du ha 99,9 lääänge efter en rejäl förvärmning. Att Audin får galet hög förbrukning första milen tror jag beror på batterivärmning.
Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde iväg
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 18:35
av Legato
Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54
Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00
Nect skrev: ↑08 apr 2023 12:46
Det startar faktiskt på 99.9. När jag körde förvärmningen 20min idag stod förbrukningen på 99.9 när jag körde iväg
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)
Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 20:24
av Nect
Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35
Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54
Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:00
Ja startar på 99,9 gör den, men åtminstone för mig är den bara där någon minut. Skulle den inkludera förvärmning så skulle den ligga på 99,9 länge som sagt. Typ 5-20 minuter beroende på hur länge man förvärmt.
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)
Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!
Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 23:00
av Bengt-re
Nect skrev: ↑08 apr 2023 20:24
Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35
Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54
Nect skrev: ↑08 apr 2023 14:20
Fast länge borde den inte stå på 99.9. Värmen är väl på 3 kW. Maxar den det i 20 min så har man gjort av med ca 0,99 kWh. Eller 1% av batteriet. Så fort du börjar rulla så minskar den sakta men säkert (vilket stämmer bra överens med mina iakttagelser).
Edit: Glöm beräkningen jag skrev… (borttagen Iom denna Edit) Fick inte ihop det själv längre hur jag tänkte för stunden
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)
Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!
Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…
Gör bara som alla andra - skit i att blinka.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 08 apr 2023 23:14
av Nect
Bengt-re skrev: ↑08 apr 2023 23:00
Nect skrev: ↑08 apr 2023 20:24
Legato skrev: ↑08 apr 2023 18:35
Nect skrev: ↑08 apr 2023 15:20
Legato skrev: ↑08 apr 2023 14:54
Ja du får nog räkna om lite så inser du snabbt att det är som jag skrev. Teslan har för övrigt motsvarande hög siffra första minuterna men inte heller den räknar någon förbrukning förrän man lägger i "D".
Fast e-tronen räknar med förbrukningen av HVAC när bilen är stillastående utan att ha ”D”. Den klättrar sagta uppåt. Framgår även av Tesla Björns videos då han får slå av bilen när han står still för att inte förbrukningen ska öka och ge fel slutresultat. Men det är när du gjort en körning och stannar. Men när du startar första gången så gör den nog säkert samma sak med förvärmen.
Borde ju stå någonstans hur bilen beräknar förbrukningen kan jag tycka?
Förresten hur tycker du ratten funkar i Plaid? (tänker främst på blinkers)
Ja, den räknar nog allt som sker när bilen är igång. Är övertygad om den startar både tid och sträck-beräkning när "tändningen" sätts på.
Det är ju ovanligt att man startar bilen utan att köra iväg, så i praktiken blir utvecklingen av förbrukningssiffran ungefär likadan i båda bilarna även om Teslan inte är lika aggressiv med batterivärmare.
Jag gillar Yoken, men hatar fortfarande knappen. Bilen som helhet är dock fantastisk!
Tycker Plaiden verkar vara kanon. Gillar verkligen allt med den förutom just lösningen med blinkers…
Gör bara som alla andra - skit i att blinka.
Därför jag kör Audi
