Re: Scan my plaid
Postat: 01 sep 2023 20:29
Nokian R5 går riktigt snålt. I kombination med 19" och plasthjul så blir det supersnålt.
Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Ahh det hade varit bra! Då skulle jag också slå tilljpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Just min tankeLegato skrev:Ahh det hade varit bra! Då skulle jag också slå tilljpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.![]()
Chill är jag iofs helt ointresserad av, men det vore smidigt att med ett tryck få Plaid-läge samt sportfjädring.
Det går säkert önska hos enhauto. Bara fantasin sätter gränsen…jpetters skrev: ↑01 sep 2023 22:12Jag väntar på att S3XY buttons lägger till justering av fjädringen, mode och höjd, tillsammans med körläge. Det hade varit schysst.AAKEE skrev:Japp!NEO skrev: ↑01 sep 2023 21:18Senaste uppdatering kan du ändra från chill-sport-plaid med vänster scrollhjul och vänster sida av förardisplayen då känns en sexy knapp överflödig.AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Å andra sidan, Sexy-knappen sitter där högerhanden vilar, bara ens egen reaktionstid som styr. 0.15s, sen Plääd mode.
Vänster scrollhjul måste ju tryckas ned en stund, sen tar settingen nån tiondel att ställa in.
Då är snabba bilar redan uppe i över 100.
Kanske kallare batteri? Batteritemperatur har stor påverkan, laddnivå förvånansvärt liten påverkan.jpetters skrev: ↑20 sep 2023 20:11Har ni märkt någon skillnad på prestanda/effekt med version 2023.32?
Jag tycker det går lite "segare". Men har inte laddat över 50%, så kanske beror på det. Enligt S3XY buttons appen ska det vara ca 920HP vid ca 45% laddning.
Jag fick mitt kit idag, så har ingen referens innan denna version.
Demade bilen för en (motorsport-)bekant idag.jpetters skrev: ↑20 sep 2023 22:19Kunde det ha varit. Men batteriet var drygt 35 grader och Drag Strip mode var redo. Så det var inte kallt direkt.
Man vänjer sig dessvärre fort med 1000+ HP.
Plötsligt kunde jag trycka acc pedalen i botten utan att bli allt för rädd. Så var det inte tidigare.
Ska prova med högre SOC så får vi se om det fortfarande är samma känsla.
Jag har en gatlaglig hobbybil med ca 450-500hk som väger 955kg. Bakhjulsdriven med M&H gatlagliga slicks.
Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Någon som kollat vad som händer med batteritemp och regen i ”Plaidläge” vid kallt batteri? (Kör i sport på vintern men nyfiken)AAKEE skrev: ↑06 dec 2023 11:14Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Bilen värmer batteriet aktivt till 4.25C både om man kör schemalagd avfärd och om man bara startar kabinvärmen med knappen.
Står bilen kallt med kallt batteri och man kör iväg utan förvärmning fick jag inte aktiv batterivärme (kör i chill, det skulle kunna skilja).
1000 mil, NFP 97.5kWh.
Jag har inte kollat…Än. Jag kör hur som näst intill alltid i chill vintertid, för att skona dubbdäcken (har ju haft fossila bilar med bra effekt utan möjlighet till chill mode, och det är tråkigt när däcken blir trötta fort).LarsaR skrev: ↑06 dec 2023 13:39Någon som kollat vad som händer med batteritemp och regen i ”Plaidläge” vid kallt batteri? (Kör i sport på vintern men nyfiken)AAKEE skrev: ↑06 dec 2023 11:14Jag har haft bilen ute och gjort några tester med logs för att veta.Tellus skrev: ↑06 dec 2023 10:38Startade idag med batteri temp på - 4 grader.
Kliman drog ca 6kW.
Ingen regen till batteriet, men bilen var så smart så den "bromsade" 6kW precis så det anpassades till vad kliman drog! (Vid uppsläppt pedal)
Ingen aktiv batteriuppvärmning vad jag märkte. När jag kört ca 4 mil så kröp batteritemp över 0 grader och gav då plötsligt 60kW regen.
(Finns nått vedertaget enkelt ord istället för regen?!)
NFP 94,3kWh
Bilen värmer batteriet aktivt till 4.25C både om man kör schemalagd avfärd och om man bara startar kabinvärmen med knappen.
Står bilen kallt med kallt batteri och man kör iväg utan förvärmning fick jag inte aktiv batterivärme (kör i chill, det skulle kunna skilja).
1000 mil, NFP 97.5kWh.