Tesla går från 12v till 48v

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Tesla går från 12v till 48v

Inlägg av Gustafsson »

John Galt skrev: 03 dec 2023 13:02
Gustafsson skrev:
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?
Man använde ett mindre antal celler av huvudbatteriet till att ta ut 12 v för att slippa använda ett separat 12 v batteri, men slutade med det. Lite oklart varför, men jag har för mig att det orsakade obalans i huvudbatteriet och det blev en bättre lösning att använda ett separat 12 v batteri. Man kan också tänka sig att avsäkringen av cellerna blir problematisk. Sen kan man tycka att man kunde använt en DC/DC omvandlare för att ersätta lågvoltsbatteriet, men gissar att ett separat bly (eller litium) batteri är enklare och att den DC/DC omvandlare som ändå krävs för att ladda det lilla batteriet kan göras mycket billigare då den behöver hantera mycket lägre strömmar/effekter och låta 12 V batteriet hantera strömpeakar men laddas rätt långsamt.
Finns kanske bättre svar, men detta är som jag förstått det hela.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 04 dec 2023 11:53
Gustafsson skrev:
Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
Man använde ett mindre antal celler av huvudbatteriet till att ta ut 12 v för att slippa använda ett separat 12 v batteri, men slutade med det. Lite oklart varför, men jag har för mig att det orsakade obalans i huvudbatteriet och det blev en bättre lösning att använda ett separat 12 v batteri. Man kan också tänka sig att avsäkringen av cellerna blir problematisk. Sen kan man tycka att man kunde använt en DC/DC omvandlare för att ersätta lågvoltsbatteriet, men gissar att ett separat bly (eller litium) batteri är enklare och att den DC/DC omvandlare som ändå krävs för att ladda det lilla batteriet kan göras mycket billigare då den behöver hantera mycket lägre strömmar/effekter och låta 12 V batteriet hantera strömpeakar men laddas rätt långsamt.
Om det inte finns något lågspänningsbatteri måste DC/DC-omvandlaren jobba kontinuerligt, oftast med väldigt lågt effektuttag (= dålig verkningsgrad) samtidigt som den måste vara dimensionerad för max ström (= stor och dyr).

Ungefär samma anledning till att bränslecellsbilar har batteri.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 04 dec 2023 12:11
Gustafsson skrev: 04 dec 2023 11:53
Gustafsson skrev:
Om det inte finns något lågspänningsbatteri måste DC/DC-omvandlaren jobba kontinuerligt, oftast med väldigt lågt effektuttag (= dålig verkningsgrad) samtidigt som den måste vara dimensionerad för max ström (= stor och dyr).

Ungefär samma anledning till att bränslecellsbilar har batteri.
Man måste även kunna koppla bort högspänningsbatteriet och kunna köra diagnostik på resten. Det finns även säkerhetsaspekter. Man behöver två system. I teorin kanske det går att lösa på något sätt, men i praktiken tror jag det kommer att vara två system med två olika käller länge framöver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Skriv svar