Att få drömma lite...
Moderator: Redaktion
Re: Att få drömma lite...
Jag var också lite skeptisk till RS-A däcken (allvädersdäcken) innan jag fick bilen pch tänkte egentligen bara köra slut dom så fort som möjligt för att byta, men dom funkar förvånansvärt bra, speciellt på regn. Klarade att få en 0-100 i kraftigt regn på 5.2 med min 85a RWD och drar därför slutsatsen att dom klarar 5sek på torrt underlag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detta är väll ett USA däck förmodar jag . Skulle tro att treadwear siffran är ganska hög. Allt för att få så mycket mil på däcken. Europa däck har lägre siffra , för att få bättre grepp o mera komfort.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Tror att mina "allvädersdäck slitits 1mm på drygt 800mil. Så ja de håller bra!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tar en annan vinkel på den här tråden. Jag struntar i bilmärke och ser till vilka behov jag har. Då ska min framtida bil ha dessa specar:
- 40-50 mils räckvidd
- Snabbladdningsnätverk i samma stil som Tesla SuC (Knappast troligt att andra än Tesla har det inom överskådlig framtid...) Men om det finns äkta snabbladdare som man måste betala för kan jag tänka mig även den lösningen. Man betalar ju trots allt även för Tesla SuC.
- Kombiutförande
- Möjlighet till takräcke
- Drag
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Exakt samma spec som jag skulle vilja ha, med ett enda tillägg: 7 säten.Jerker skrev:Jag tar en annan vinkel på den här tråden. Jag struntar i bilmärke och ser till vilka behov jag har. Då ska min framtida bil ha dessa specar:
- 40-50 mils räckvidd
- Snabbladdningsnätverk i samma stil som Tesla SuC (Knappast troligt att andra än Tesla har det inom överskådlig framtid...) Men om det finns äkta snabbladdare som man måste betala för kan jag tänka mig även den lösningen. Man betalar ju trots allt även för Tesla SuC.
- Kombiutförande
Detta är sånt som jag ser som nödvändigt med det liv jag lever. Jag har däremot inte behov av att dra husvagn, bara släpvagn kortare sträckor. Om en sån elbil kommer på marknaden kan jag göra mig helt fossiloberoende. Nu måste jag fortfarande ha kvar min gamla Volvo.
- Drag
Som villaägare med ständiga bygg och trädgårdsprojekt så är behovet av dragkrok högt på listan, även om jag inte skulle kunna tänka mig att dra husvagn.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ungefär så fast mina barn är utflugna, så många säten känns inte aktuellt längre. Men just det där behovet av en laståsna, det kommer jag inte att bli av med på många år än.Nicke Nyfiken skrev:Exakt samma spec som jag skulle vilja ha, med ett enda tillägg: 7 säten.Jerker skrev:Jag tar en annan vinkel på den här tråden. Jag struntar i bilmärke och ser till vilka behov jag har. Då ska min framtida bil ha dessa specar:
- 40-50 mils räckvidd
- Kombiutförande
Detta är sånt som jag ser som nödvändigt med det liv jag lever. Jag har däremot inte behov av att dra husvagn, bara släpvagn kortare sträckor. Om en sån elbil kommer på marknaden kan jag göra mig helt fossiloberoende. Nu måste jag fortfarande ha kvar min gamla Volvo.
- Drag
Som villaägare med ständiga bygg och trädgårdsprojekt så är behovet av dragkrok högt på listan, även om jag inte skulle kunna tänka mig att dra husvagn.
Jag har i princip samma syn. Dock skulle jag vilja se snabbare snabbladdning och framförallt på fler ställen hellre än något annat. Jag har småbarn 1.5år och 5år, det är väldigt många pauser, men helst inte så långa. Om jag får önska mig så vill jag ha en SuC på varje rastplats längs E4 och E20, max 15min mellan varjeJerker skrev:Jag tar en annan vinkel på den här tråden. Jag struntar i bilmärke och ser till vilka behov jag har. Då ska min framtida bil ha dessa specar:
- 40-50 mils räckvidd
- Kombiutförande
- Drag

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror nog att de flesta vill se ett finmaskigt snabbladdarnät. Och det är nog den logiska utvecklingen i takt med att antalet elbilar växer. På samma sätt som det nu finns bensinstationer med korta mellanrum i hela landet så kommer det också att finnas snabbladdare. Frågan är bara hur långt det är tills dess?Remuz skrev:Jag har i princip samma syn. Dock skulle jag vilja se snabbare snabbladdning och framförallt på fler ställen hellre än något annat. Jag har småbarn 1.5år och 5år, det är väldigt många pauser, men helst inte så långa. Om jag får önska mig så vill jag ha en SuC på varje rastplats längs E4 och E20, max 15min mellan varje
När Model 3 kommer så borde stationerna inte vara längre än ca 10 mil ifrån varandra. Dels skulle laddningen bli flexiblare men framförallt kommer det behövas fler laddare i och med tiofaldigande antalet bilar och det är bättre att ha fler stationer än fler laddare på samma ställe. Egentligen kanske det inte skulle behövas mer än två laddare/4 platser per station för de extra stationer. Alltså ett basnätverk med lite större stationer med 20-25 mil mellan sig och sedan en mindre station mellan dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
[/quote]kanylbullen skrev:Ja alla D modeller har det, det försvinner dock med åldern. Inte bilens ålder utan ägarens. De flesta över 50 kan inte höra de alt.Gretsch skrev:Jag har också ett svagt " vinande " ljud i min Tesla vid den hastigheten ni benämner, jag tror att det helt enkelt något man får leva med pga drivlinan ger i från sig det ljudet i ett vist varvtal. Men går det att åtgärda så får ni gärna berätta detta.
Viss ålder hör det inte MEN vid mogen ålder får man hörapparater och då hörs ljudet igen!

Model S P85D,