Vindrutetorkarautomtik

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vindrutetorkarautomtik

Inlägg av Earplugged »

mikebike skrev: 26 nov 2023 15:32
Earplugged skrev: 26 nov 2023 13:09
Hans Tesla Y skrev: 25 nov 2023 09:15
Hej Earplugged, AP eller inte spelar ingen roll förutom att jag kan stänga av torkarna helt utan AP vilket inte tillåts om AP är aktiverat.
//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt, eftersom rutan redan är ren så blir det ingen skillnad och torkarna fortsätter torka i väntan på att kameran skall registrera en positiv förändring för att minska hastigheten och tillslut stänga av torkningen helt när rutan anses ren/inget regn kvar.

Eftersom inte alla har detta bekymmer trots samma spec på hårdvara och mjukvara så anser jag att det måste vara ett problem som går att lösa.

Tror att man genom lite hederligt detektivarbete skulle kunna komma fram till om det är något fysiskt fel på kameran eller någon yttre faktor som påverkat de fall där torkarna går konstant.
Vem skall utföra det detektivarbetet då?
Tesla SC verkar inte vara intresserade.
Först kan man kanske själv jämföra med någon kompis/granne som inte har samma bekymmer och se om man kan dra någon slutsats om man gjort något annorlunda med bilarna som skulle kunna påverka, kolla hur kamerabilderna ser ut osv, men främst är det SC som får göra den stora kollen.
Tror att man behöver precisera vid felanmälan att detta är ett isolerat fel att torkarna går hela tiden på just din bil så det inte blandas ihop med problemet att systemet har svårt att detektera regn som är ett generellt bekymmer som de inte kan lösa och inte klassa som ett fel.

Torkare går konstant = Fel som SC borde kunna lösa
Torkare som startar sent, svårt att se regn = Programvara och hårdvara i kombination fungerar på det sättet och inget de på SC kan göra något åt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Vid en längre resa denna helgen har det faktiskt fungerat ok med automatiken. Det har enbart vid några tillfällen torkat utan att det varit blött men då har det hjälpta att spola rutan.

Dock när det var blaskigt och vi körde om en lastbil, då tyckte inte automatiken att det behövdes torkas fast det under ett kort tag inte gick att se så mycket. Så helt hundra är det inte än.

Men klart bättre än innan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 16:12
mikebike skrev: 26 nov 2023 15:32
Hej Earplugged, AP eller inte spelar ingen roll förutom att jag kan stänga av torkarna helt utan AP vilket inte tillåts om AP är aktiverat.
//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt, eftersom rutan redan är ren så blir det ingen skillnad och torkarna fortsätter torka i väntan på att kameran skall registrera en positiv förändring för att minska hastigheten och tillslut stänga av torkningen helt när rutan anses ren/inget regn kvar.

Eftersom inte alla har detta bekymmer trots samma spec på hårdvara och mjukvara så anser jag att det måste vara ett problem som går att lösa.

Tror att man genom lite hederligt detektivarbete skulle kunna komma fram till om det är något fysiskt fel på kameran eller någon yttre faktor som påverkat de fall där torkarna går konstant.
Vem skall utföra det detektivarbetet då?
Tesla SC verkar inte vara intresserade.
Först kan man kanske själv jämföra med någon kompis/granne som inte har samma bekymmer och se om man kan dra någon slutsats om man gjort något annorlunda med bilarna som skulle kunna påverka, kolla hur kamerabilderna ser ut osv, men främst är det SC som får göra den stora kollen.
Tror att man behöver precisera vid felanmälan att detta är ett isolerat fel att torkarna går hela tiden på just din bil så det inte blandas ihop med problemet att systemet har svårt att detektera regn som är ett generellt bekymmer som de inte kan lösa och inte klassa som ett fel.

Torkare går konstant = Fel som SC borde kunna lösa
Torkare som startar sent, svårt att se regn = Programvara och hårdvara i kombination fungerar på det sättet och inget de på SC kan göra något åt.
Det är ju inte direkt unikt att torkarna går i onödan, det är ett inlägg om dan i de olika Teslagrupperna på Facebook.
Mina torkare går inte konstant, men typiskt när man skall åka långt och helst när jag nyligen tvättat bilen.
Dessutom går de alldeles för länge efter att de torkat klart. Igår morse åkte jag iväg klockan 06.40 och vindrutan var våt eftersom nattens snö hade smält under förvärmningen. Då gick torkarna i ungefär två minuter fast rutan var torr efter andra svepet.
Andra gånger kan torkarna ha en ganska låg frekvens när det duggregnar, men när man kör in i ett parkeringshus där det naturligtvis inte regnar (men är mörkare) går torkarna över på fullfart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

Ps om någon i Jönköpingstrakten har problem med torkarna på en Y och vill jämföra och se hur mina torkare beter sig under exakt samma förutsättningar och samla filmbevis och argument till SC så kan ni höra av er via PM så kan vi mötas upp och köra en runda.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt,
Det är ju inte så felet yttrade sig på min förra bil.

Den torkade ytterst sällan vid manuell körning eller medfarthållare (inte när det borde torkats heller).

När man aktiverade autopilot, det var då problemen började.

En regnsensor skulle inte hjälpa eftersom det inte var det som var problemet. Problemet har inget med regnsensor eller ej att göra utan har med AP-datorn och kamerornas förmåga att se. Det räckte med att ljusförhållandena ändrades till lite motljus för att trigga torkfunktionen. Spelade ingen roll hur ren rutan var.

Ska man förstå problemet bör man inse att det är två olika issues:
- Ingen regnsensor så bilen ser inte duggregn eller mindre droppar och torkar därför för sällan vid regn.
- Autopilotens behov av att se när man kör på AP gör att bilen kan torka i tid ock otid även när rutan är 100% ren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

AAKEE skrev: 26 nov 2023 16:31
//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt,

Den torkade ytterst sällan vid manuell körning eller medfarthållare (inte när det borde torkats heller).

En regnsensor skulle inte hjälpa eftersom det inte var det som var problemet. Problemet har inget med regnsensor eller ej att göra utan har med AP-datorn och kamerornas förmåga att se. Det räckte med att ljusförhållandena ändrades till lite motljus för att trigga torkfunktionen. Spelade ingen roll hur ren rutan var.

- Ingen regnsensor så bilen ser inte duggregn eller mindre droppar och torkar därför för sällan vid regn.
- Autopilotens behov av att se när man kör på AP gör att bilen kan torka i tid ock otid även när rutan är 100% ren.
Ja att bilen saknar regnsensor osv är ju inget "fel" så det är helt klart två olika issues, det jag tycker är spännande är att våra bilar uppenbarligen inte samlar in och tolkar samma information på liknande sätt.

Jag upplever tex inte att Autopiloten är mer känslig utan snarare tvärtom, jag kan köra AP med en uppenbart smutsig ruta och manuellt få trycka på torkarknappen för att jag tycker det är svårt att se ut...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Hans Tesla Y
Teslaägare

Inlägg av Hans Tesla Y »

Det känns som om främre kamera är felkallibrerad eller dålig på något sätt, har redan från start också fått ”Parkeringsassistans försämrad, avståndsberäkning kan vara felaktig” dessutom har AP/Cruise control utan förvarning 2 ggr hoppat med till 70km/tim vilket enligt enligt tidigare inlägg i denna tråd kan bero på att främre kamera bedöms ge bristfällig info (vilket i normalfall bara inträffar om den är smutsig)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 16:45
AAKEE skrev: 26 nov 2023 16:31
//Hans

Ja att bilen saknar regnsensor osv är ju inget "fel" så det är helt klart två olika issues, det jag tycker är spännande är att våra bilar uppenbarligen inte samlar in och tolkar samma information på liknande sätt.

Jag upplever tex inte att Autopiloten är mer känslig utan snarare tvärtom, jag kan köra AP med en uppenbart smutsig ruta och manuellt få trycka på torkarknappen för att jag tycker det är svårt att se ut...
Det är snarare så att farthållaren fungerar bättre på smutsig ruta än på nytvättad. Är rutan smutsig så hjälper det inte heller att bara torka, man måste ju spola först.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

För lite thread drift!

Rx8 gillas, har själv en Rx3! ;)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

AAKEE skrev: 26 nov 2023 19:21

För lite thread drift!

Rx8 gillas, har själv en Rx3! ;)
Ja det är fina och roliga bilar, definitivt inga kameror som stör den obefintliga automatiken :lol:
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Det var prat om för något år sen att torkarna går ej om det bara stänker upp från andra bilar.
Det skulle lösas med att andra kameror skulle kolla efter regndroppar också.
Kan det vara så att kamerorna på framflyglarna eller B stolparna är skitiga ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Toja skrev: 27 nov 2023 11:10
Det var prat om för något år sen att torkarna går ej om det bara stänker upp från andra bilar.
Eller att uttalandet var BS?

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ja att bilen saknar regnsensor osv är ju inget "fel" så det är helt klart två olika issues,
Nä, det är mer ett aktivt val av tillverkaren att hellre göra bilen billig med tveksamma funktioner :?

Det blir tydligt när man har både en tysk kvalitetsbil där allt fungerar och ofta får ”lite billigare* hyrbilar i jobbet som har fungerande helljusautomatik, regnsensor, radarfarthållare och lane assist som uppträder mer vägsäkert än en Tesla för 1.5M..

Det är exakt så det är.

Torkaren torkar aldrig när det behövs (nästan)
Torkaren torkar alltid när det inte behövs (nästan).

Tesla behöver bara invertera funktionen så blir det mindre dåligt :D
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

mikebike skrev:
Vet inte.
Jag har inte problem med att torkarbladen går i onödan. Men de som har det kan ju testa om det är så man kommer tillrätta med problemet
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Toja skrev: 27 nov 2023 11:49
mikebike skrev:
Vet inte.
Jag har inte problem med att torkarbladen går i onödan. Men de som har det kan ju testa om det är så man kommer tillrätta med problemet
SC bytte båda B-stolpekamerorna på min bil. Ingen skillnad.
De tvättade däremot inte på insidan av vindrutan.
Nu senast var innerbackspegeln helt feljusterad, så jag antar att de haft den bortmonterad. Bättre blev det inte i alla fall.

Användarvisningsbild
Matte Model Y_
Teslaägare

Inlägg av Matte Model Y_ »

Jag har samma problem som många här.
Att torkarna går så fort AP är inkopplad.
Har skrivit till Tesla om detta och ju fler som gör det så kanske de gör något åt detta.
Skriver vi bara här så får dom ju aldrig reda på det?
Läste någon som skrev att man hoppas ju på någon mirakel uppdatering i Julklapp.... :P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Matte Model Y_ skrev: 28 nov 2023 10:30
Jag har samma problem som många här.
Att torkarna går så fort AP är inkopplad.
Har skrivit till Tesla om detta och ju fler som gör det så kanske de gör något åt detta.
Skriver vi bara här så får dom ju aldrig reda på det?
Läste någon som skrev att man hoppas ju på någon mirakel uppdatering i Julklapp.... :P
Du tror inte de känner till att torkarautomatiken fungerar dåligt? :roll:
Screenshot_20231128_110008_Samsung Internet.jpg

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Idag började min vindrutetorkare gå fast framrutan var ren.
Då beordrat jag rent framför kamerorna på B stolpen. Sen var problemet borta.
Hoppas det inte var en tillfällighet
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Toja skrev: 28 nov 2023 17:30
Idag började min vindrutetorkare gå fast framrutan var ren.
Då beordrat jag rent framför kamerorna på B stolpen. Sen var problemet borta.
Hoppas det inte var en tillfällighet
Hade jag kunnat beordra på det viset, så hade jag beordrat rent på hela min bil. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar