Vindrutetorkarautomtik
Moderator: Redaktion
- Hans Tesla Y
- Teslaägare
Vindrutetorkarautomtik
Hej, kör ofta Malmö-Stockholm, det innebär att jag använder autopiloten mest hela tiden. Problemet är att man måste ha vindrutetorkaren i auto och min vindrutetorkare går nästan hela tiden trots att det är fint väder och torrt väglag. Någon som upplevt samma sak eller vet vad man kan göra åt det?
Undrar
//Hans
Undrar
//Hans
Re: Vindrutetorkarautomtik
De flesta har samma problem och det beror på att Tesla inte har en riktig regnsensor som inte har koll på vad som är på rutan i kombination med att ”Tesla vision” som inte har någon radar ser det den behöver se, och därför försöker lösa det med att torka rutan.Hans Tesla Y skrev: ↑17 nov 2023 20:57Hej, kör ofta Malmö-Stockholm, det innebär att jag använder autopiloten mest hela tiden. Problemet är att man måste ha vindrutetorkaren i auto och min vindrutetorkare går nästan hela tiden trots att det är fint väder och torrt väglag. Någon som upplevt samma sak eller vet vad man kan göra åt det?
Undrar
//Hans
Min torkare på min förra (model 3) okynnestorkade aldrig tills Tesla stängde av radarn, då började problemen samma dag på en oacceptabel nivå.
Har bytt bil till en med radar som är på. Den okynnestorkar inte alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Och för att komplettera Åkes fina svar, med vad man kan försöka göra, så är det att hålla vindrutans överkant, framför kamerorna, så ren som möjligt. Och utan vax-hinna, etc...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Konstigt nog kan man ha den i off på model s i kombination med autopilot, den slår inte ens över i automat när man aktiverar AP
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"Någon som upplevt samma sak?" 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Inte många svarat = är nog ovanligt…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Peppar peppar så har mina torkare aldrig kört i onödan, dock behöver jag väcka liv i dom med knappen emellanåt då de startar för sent.
Min icke vetenskapliga teori att mina torkare fungerar hyfsat bra är att jag haft dom i läge auto sen bilen var ny och inte använt några medel på rutan förutom schampo och svamp. Tror automatiken blir störd och tappar "kalibreringen" om man slår av/på den manuellt och eventuella medel gör rutan för hal så vattnet rinner bort ifrån området kring kameran.
Min icke vetenskapliga teori att mina torkare fungerar hyfsat bra är att jag haft dom i läge auto sen bilen var ny och inte använt några medel på rutan förutom schampo och svamp. Tror automatiken blir störd och tappar "kalibreringen" om man slår av/på den manuellt och eventuella medel gör rutan för hal så vattnet rinner bort ifrån området kring kameran.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Japp, händer mig med i fint väder och torrt väglag. För mig kör den dessutom dubbeltork. Vid varje "torkvända" i autoläge så torkar den två gånger. Jag har skapat ett serviceärende för det men Tesla förklarar sig genom att säga "mjukvarufel" och "betastadie", och att vi som köpare själva får ansvara för att läsa på om vad det är för bil vi köper. Om dom inte löser det inom 1 år så byts bilen bort och det blir annat märke för min del och aldrig mer Tesla, helt värdelöst (inte bara vindrutetorkarna som är problemet).Hans Tesla Y skrev: ↑17 nov 2023 20:57Hej, kör ofta Malmö-Stockholm, det innebär att jag använder autopiloten mest hela tiden. Problemet är att man måste ha vindrutetorkaren i auto och min vindrutetorkare går nästan hela tiden trots att det är fint väder och torrt väglag. Någon som upplevt samma sak eller vet vad man kan göra åt det?
Undrar
//Hans
Model Y LR - 23
- Hans Tesla Y
- Teslaägare
Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det beror väl på att Model S har radar?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Kör en kalibrering på kamerorna via servicemenyn och se om det hjälper. Verkar vara individuellt hur bra det fungerar. Jag kör ofta AP och får sällan torkning på torr ruta.Hans Tesla Y skrev: ↑18 nov 2023 07:34Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- Gustafsson
- Teslaägare
Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Earplugged
- Teslaägare
Då hårdvara och programvara i princip är samma på alla bilar som förlitar sig på kamerorna så är det märkligt att torkarna beter sig så olika, rent logiskt borde det finnas yttre parametrar som vi som ägare omedvetet kan påverka annars borde varenda Tesla åka runt med viftande torkare.ReNewAble skrev: ↑18 nov 2023 08:01Kör en kalibrering på kamerorna via servicemenyn och se om det hjälper. Verkar vara individuellt hur bra det fungerar. Jag kör ofta AP och får sällan torkning på torr ruta.Hans Tesla Y skrev: ↑18 nov 2023 07:34Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- mikebike
- Teslaägare
Gamla Model S har ju regnsensor?Gustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
-
- Kontakt:
Hans, det är många som skriver att de skaffat S3XY buttons, och med hjälp av en sådan knapp stänger av torkarna efter aktivering av AP.Hans Tesla Y skrev:Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
MYLR 2023
- Hans Tesla Y
- Teslaägare
Hej Fredrik, hur skaffar man S3XY buttons, kostar det något. Känns som en framkomlig väg.
//Hans
//Hans
- Earplugged
- Teslaägare
Nyfiken fråga, hur reagerar autopiloten om det faktiskt hamnar skräp på rutan ver kameran när man kör och man stängt av torkarna helt? Kommer en liten varning attvden inte ser vägen så man hinner dutta på torkarknappen eller slänger den fram den röda ratten direkt så man får starta om resan?fredrik_wendt skrev: ↑18 nov 2023 09:40Hans, det är många som skriver att de skaffat S3XY buttons, och med hjälp av en sådan knapp stänger av torkarna efter aktivering av AP.Hans Tesla Y skrev:Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Felixen
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Jag köpte mina direkt från Enhance, https://enhauto.com/
De har en kampanj nu under Black Friday med up till 36% rabatt. Finns flera svenska tillbehörsbutiker online som säljer också.
De har en kampanj nu under Black Friday med up till 36% rabatt. Finns flera svenska tillbehörsbutiker online som säljer också.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
- mikebike
- Teslaägare
Om kameran/bilen anser att sikten är försämrad så minskas hastigheten eller så slås AP av. Någon varning kommer inte.Earplugged skrev: ↑18 nov 2023 10:09Nyfiken fråga, hur reagerar autopiloten om det faktiskt hamnar skräp på rutan ver kameran när man kör och man stängt av torkarna helt? Kommer en liten varning attvden inte ser vägen så man hinner dutta på torkarknappen eller slänger den fram den röda ratten direkt så man får starta om resan?fredrik_wendt skrev: ↑18 nov 2023 09:40Hans, det är många som skriver att de skaffat S3XY buttons, och med hjälp av en sådan knapp stänger av torkarna efter aktivering av AP.Hans Tesla Y skrev:Tack för era kloka svar som bekräftar min misstanke, hade åtminstone önskat att man kunde köra AP med torkarna stängda, nu får det bli lägsta intervall på torkare som blir det minst dåliga alternativet. Några andra inspel eller tips?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det stämmer förvisso men man får gå längre tillbaks i tiden för att hitta en regnsensor påmikebike skrev: ↑18 nov 2023 09:23Gamla Model S har ju regnsensor?Gustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
på en Tesla, 2018 hade det inte, tror det försvann redan 2016 eller kanske ännu tidigare?
Det borde gå rätt fort att hitta den äldsta tråden om regnsensorn som försvann

jag orkar/hinner inte leta och har alldeles för uselt minne

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kör du på autopiloten med autostyrning?Earplugged skrev: ↑17 nov 2023 23:17Peppar peppar så har mina torkare aldrig kört i onödan, dock behöver jag väcka liv i dom med knappen emellanåt då de startar för sent.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite intressant faktiskt men jag gissar att dom nya bilarna kör vision only även omGustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
dom har (och använder får man förmoda) radar, men att dom gjort ett tillägg till VO
och inte kör på programvaran före (som 2018-bilen kör eftersom den har AP 2.5).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
Bjelke skrev: ↑19 nov 2023 11:12Det stämmer förvisso men man får gå längre tillbaks i tiden för att hitta en regnsensor påmikebike skrev: ↑18 nov 2023 09:23Gamla Model S har ju regnsensor?Gustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
på en Tesla, 2018 hade det inte, tror det försvann redan 2016 eller kanske ännu tidigare?
Det borde gå rätt fort att hitta den äldsta tråden om regnsensorn som försvannfast
jag orkar/hinner inte leta och har alldeles för uselt minne![]()
När tog man bort regnsensorn från S?Bjelke skrev: ↑19 nov 2023 11:16Lite intressant faktiskt men jag gissar att dom nya bilarna kör vision only även omGustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
dom har (och använder får man förmoda) radar, men att dom gjort ett tillägg till VO
Det är ju två olika problem med torkarna, dels att bilen inte ser regn och inte torkar när det behövs.
Där är min ’23 S klart skyldig, men det är egentligen ingen direkt skillnad från min förra (model 3).
Det andra problemet, att Vision tvingar torkarna att torka på ren, torr ruta för att Vision inte ser tillräckligt bra gällde i allra högsta grad min model 3 sedan radarn stängdes av (dvs när vision infördes) men det händer inte min S med HW4 och radar.
Den har egentligen inte ”okynnes autotorkat” något alls på 800 mil.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Om man har både radar och kamera (som de flesta) antar jag att den ena är primär och den andra är sekundär informationskälla. Vanligen verkar radarn vara primär, men nya S och X har säkert kameran som primär.Bjelke skrev: ↑19 nov 2023 11:16Lite intressant faktiskt men jag gissar att dom nya bilarna kör vision only även omGustafsson skrev: ↑18 nov 2023 08:38Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.