
1) Klagar på att rutorna inte tinar.
2) Använder inte defrost.
Moderator: Redaktion
Jo, det brukar vi göra på alla våra bilar innan vi kör avfrostning/kupévärmning. Det gäller både våra Tesla med karmlösa dörrar, våra icke-Tesla med karmlösa dörrar och även vår bil med karmdörrar.
Vad menar du med ID.7?simonster skrev: ↑23 feb 2024 21:00Haft en sjuhelvetes vecka så ber om ursäkt för dålig återkoppling här.
Några av de dyrare bilarna som har rekommenderats känns okej iofs, men utrustningsmässigt känns det som att man knappt får något? I4 påminner om en golf i baksätet, kanske inte är så illa men ni fattar vad jag menar, dessutom får man väl knappt farthållare utan att betala extra. Körde en ny c-klass för ett tag sen, där fick man betala extra för adaptiv farthållare. Sjukt om du frågar mig..
Id7 är lite samma sak.
IONIQ 6 samma sak.
Kona känns sjukt dyr om man ska ha stora batteriet?
Sjukt att det ska vara så svårt med elbil. Förr hittade man en bil man gillade. Räckvidd spelar knappt någon roll på ICE, de flesta hade stora tankar. Förbrukning var inte heller så viktigt så de flesta vart mellan 0,6-0,8 och med bränslepriser på den tiden spelade det ingen roll…
För dig i Jönköping som sa att jag fick provköra din, sjukt schysst och jag bor faktiskt i Jönköping men Y attraherar mig ej tyvärr![]()
Franska bilar går tyvärr bort. Oavsett hur bra de här är de prismässigt kontra utrustning ej aktuellt. Aldrig gillat kupé på de heller.
Tror att när jag bestämt mig kommer det så mellan 3 Highland rwd och BYD. Slumpen avgör säkerligen och jag blir sökert nöjd oavsett, kan inte i detta läget hitta en bättre av någon av dem.
Skrev fel där, blev knas men den billigaste id7 jag hittar kostar ca 650 tkr så är över budget. Kanske ser fel på hemsidan men får lätt hjärnblödning av vws hemsida. Tyckte mig se något erbjudande häromdagen för 550 men kändes som en snikmodell, hittar det inte nu dock.Collin87 skrev: ↑23 feb 2024 21:15Vad menar du med ID.7?simonster skrev: ↑23 feb 2024 21:00Haft en sjuhelvetes vecka så ber om ursäkt för dålig återkoppling här.
Några av de dyrare bilarna som har rekommenderats känns okej iofs, men utrustningsmässigt känns det som att man knappt får något? I4 påminner om en golf i baksätet, kanske inte är så illa men ni fattar vad jag menar, dessutom får man väl knappt farthållare utan att betala extra. Körde en ny c-klass för ett tag sen, där fick man betala extra för adaptiv farthållare. Sjukt om du frågar mig..
Id7 är lite samma sak.
IONIQ 6 samma sak.
Kona känns sjukt dyr om man ska ha stora batteriet?
Sjukt att det ska vara så svårt med elbil. Förr hittade man en bil man gillade. Räckvidd spelar knappt någon roll på ICE, de flesta hade stora tankar. Förbrukning var inte heller så viktigt så de flesta vart mellan 0,6-0,8 och med bränslepriser på den tiden spelade det ingen roll…
För dig i Jönköping som sa att jag fick provköra din, sjukt schysst och jag bor faktiskt i Jönköping men Y attraherar mig ej tyvärr![]()
Franska bilar går tyvärr bort. Oavsett hur bra de här är de prismässigt kontra utrustning ej aktuellt. Aldrig gillat kupé på de heller.
Tror att när jag bestämt mig kommer det så mellan 3 Highland rwd och BYD. Slumpen avgör säkerligen och jag blir sökert nöjd oavsett, kan inte i detta läget hitta en bättre av någon av dem.
Det är inte många tillval man kan välja eller behöver välja med en pro edition.
Man kan välja till: Adaptivt chassi, ventilerade säten med eller utan panoramatak och dragkrok i stort sett, resten ingår.
Så som matrix, HUD, ergostolar m.m.
Eller syfta du på något annat?
Komiskt att du bodde i jönköping
Ja hur skulle det se ut att få flera alternativ än färre. Så kan vi ju inte ha det.Earplugged skrev: ↑22 feb 2024 15:49Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ...martinsson skrev: ↑22 feb 2024 12:36![]()
Ja det är ju klart bättre att man får lite tips om vad som finns på marknaden än att det är tyst,men trådarna spårar ofta ur rätt fort då många inte håller isär vad som kommer ifrån trådskaparen och vad som slängts in efter hand.martinsson skrev: ↑23 feb 2024 23:14Ja hur skulle det se ut att få flera alternativ än färre. Så kan vi ju inte ha det.Earplugged skrev: ↑22 feb 2024 15:49Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ...martinsson skrev: ↑22 feb 2024 12:36![]()
![]()
Eller hur hemskt Elons senaste inlägg på X (twitter) är!Earplugged skrev: ↑24 feb 2024 10:17Ja det är ju klart bättre att man får lite tips om vad som finns på marknaden än att det är tyst,men trådarna spårar ofta ur rätt fort då många inte håller isär vad som kommer ifrån trådskaparen och vad som slängts in efter hand.martinsson skrev: ↑23 feb 2024 23:14Ja hur skulle det se ut att få flera alternativ än färre. Så kan vi ju inte ha det.Earplugged skrev: ↑22 feb 2024 15:49Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ...![]()
![]()
Råkar någon skriva Q8 i tråden så börjar man spinna vidare på och tipsa om bilar i miljonklassen, slänger någon in en Kinabil så kommer argumenten om "felaktigt" ursprung, sist men inte minst har vi dom som i varje tråd behöver påpeka alla brister man hört eller tror finns på alla Tesla.
Finns ett mönster som upprepar sig
Vilket i kontrast inte är något som dyker upp speciellt ofta i random trådar om Teslor.martinot skrev: ↑24 feb 2024 10:46Eller hur hemskt Elons senaste inlägg på X (twitter) är!Earplugged skrev: ↑24 feb 2024 10:17Ja det är ju klart bättre att man får lite tips om vad som finns på marknaden än att det är tyst,men trådarna spårar ofta ur rätt fort då många inte håller isär vad som kommer ifrån trådskaparen och vad som slängts in efter hand.martinsson skrev: ↑23 feb 2024 23:14Ja hur skulle det se ut att få flera alternativ än färre. Så kan vi ju inte ha det.Earplugged skrev: ↑22 feb 2024 15:49Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ...![]()
![]()
Råkar någon skriva Q8 i tråden så börjar man spinna vidare på och tipsa om bilar i miljonklassen, slänger någon in en Kinabil så kommer argumenten om "felaktigt" ursprung, sist men inte minst har vi dom som i varje tråd behöver påpeka alla brister man hört eller tror finns på alla Tesla.
Finns ett mönster som upprepar sig
![]()
Smörj alla lister med silikon. Finns på Biltema.
Ja precis. Jag berikar och du får den att spåra urEarplugged skrev: ↑24 feb 2024 10:17Sen har vi mig som genom att påpeka att tråden spårar ut får den att spåra ur ännu mermartinsson skrev: ↑23 feb 2024 23:14Ja hur skulle det se ut att få flera alternativ än färre. Så kan vi ju inte ha det.Earplugged skrev: ↑22 feb 2024 15:49Ja skall vi tipsa om alla bilar som ligger mer än 200 000:- över trådskaparens budget så finns det många alternativ...![]()
![]()
![]()
Det var redan gjort men det hjälper inte då det var ispansar över hela rutan! Det var isen som höll emot inte listerna.
Jag sticker ut hakan och säger att behovet att smörja lister är mindre på teslan än på de flesta bilar med karm, vet inte om det är en finess som kommit på senare tid men alla rutor motioneras när det är kallt och körs lite upp och ner även på de dörrar man inte öppnar så att de inte fastnar. Rutorna ställs sedan i ett mellanläge så de kan åka både upp och ner för att underlätta nästa "motionering" eller öppning.
Räckte med 10min defrost på min M3P för det.Teslared skrev: ↑24 feb 2024 12:22Det var redan gjort men det hjälper inte då det var ispansar över hela rutan! Det var isen som höll emot inte listerna.
Läser mellan raderna att du har en X? Kanske svårare att få kupén snabbt varm i den men i en liten 3:a som trådskaparen frågade om lär rutorna hinna tina innan du hunnit fram till bilen.
Ja det är ju bra! Jag kommer inte köpa någon mer bil med karmlösa dörrar i alla fall!taliz skrev: ↑24 feb 2024 12:52Räckte med 10min defrost på min M3P för det.Teslared skrev: ↑24 feb 2024 12:22Det var redan gjort men det hjälper inte då det var ispansar över hela rutan! Det var isen som höll emot inte listerna.
Ja, vi har haft det problemet med vår bensin-BMW. Som inte ens har karmlösa dörrar.
Kolla på Kia ev6, av syskonen är den trevligast enl mig.SwedishAdvocate skrev: ↑23 feb 2024 00:44Det finns en bil till som inte omnämnts än i tråden:
Hyundai Ioniq 6. Den finns som ny från ca 549K. Vid en snabb titt på bytbil så verkar det finnas åtm. ett demoex som kanske går att pruta ner till det priset. Tyvärr(?) finns det demoexet på Gotland...
Håller med, skitsvårt med elbilar. Fula är de med. Och svindyra.
Idag startar en S-klass på 1,2 miljoner... Och hur många köper en S-klass som tomhylsa?... Är nog inte så många. Sen kan man säkert pruta en del, men hur många procent man kan förhandla bort på en sån bil idag har jag inte koll på.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:05Håller med, skitsvårt med elbilar. Fula är de med. Och svindyra.
Ytterst få köpte bilar över 500k för 5år sedan. Men nu jäklar är det nästan normalt med elbilar för 700k, ja menar en ID.7 med lite grejer utöver basutrustning ligger ju där.
För en folkvagn??
S-klasspengar!