Sida 3 av 30

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 20 maj 2024 22:47
av Nicke Nyfiken
Wiktork86 skrev: 20 maj 2024 22:20
Hjälp en trött småbarnsförälder att förstå ...

Förstår jag det rätt så gäller erbjudandet enbart lagerbilar? För hur ska man annars våga "commita" sig till leverans innan 1/7?

Till saken hör att jag är sugen på en MYP, vit med svart inredning.
Söker jag på lagerbilar hos Tesla finns det inte en bil med den specen. Innebär det att loppet är kört för min del, eller vågar man tro / hoppas att det tillförs bilar?
Det tillförs bilar hela tiden.
Det kommer nya med just din spec på Tesla Pinger var- varannan dag känns det som.
Om du tar kontakt med en säljare på Tesla så får du nog en bil ganska omgående skulle jag tro.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 08:12
av Ekokobonden
Brages skrev: 18 maj 2024 11:59
Bruggen skrev: 17 maj 2024 15:22
Dvs 0,99% som de kör i USA men med senaste räntesänkningen pålagd till 0,74% (såg att folk som tecknat 1,99 tidigare fått sänkt till 1,74% nu i dagarna).

Är det kvartalsrapportpushen som vi väntat på eller sista pushen innan Juniper?
Vad händer under leasen om styrräntan går ner? Upp?
Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 08:35
av Wiktork86
Nicke Nyfiken skrev: 20 maj 2024 22:47
Wiktork86 skrev: 20 maj 2024 22:20
Hjälp en trött småbarnsförälder att förstå ...

Förstår jag det rätt så gäller erbjudandet enbart lagerbilar? För hur ska man annars våga "commita" sig till leverans innan 1/7?

Till saken hör att jag är sugen på en MYP, vit med svart inredning.
Söker jag på lagerbilar hos Tesla finns det inte en bil med den specen. Innebär det att loppet är kört för min del, eller vågar man tro / hoppas att det tillförs bilar?
Det tillförs bilar hela tiden.
Det kommer nya med just din spec på Tesla Pinger var- varannan dag känns det som.
Om du tar kontakt med en säljare på Tesla så får du nog en bil ganska omgående skulle jag tro.
Tack för info, ska provköra en Y på nytt imorgon. Blir bra att stämma av då ang. Tillgänglighet :)

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 16:43
av T4s
Ekokobonden skrev: 21 maj 2024 08:12
Brages skrev: 18 maj 2024 11:59
Bruggen skrev: 17 maj 2024 15:22
Dvs 0,99% som de kör i USA men med senaste räntesänkningen pålagd till 0,74% (såg att folk som tecknat 1,99 tidigare fått sänkt till 1,74% nu i dagarna).

Är det kvartalsrapportpushen som vi väntat på eller sista pushen innan Juniper?
Vad händer under leasen om styrräntan går ner? Upp?
Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...
Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 17:38
av Piggelin
T4s skrev: 21 maj 2024 16:43
Ekokobonden skrev: 21 maj 2024 08:12
Brages skrev: 18 maj 2024 11:59
Bruggen skrev: 17 maj 2024 15:22
Dvs 0,99% som de kör i USA men med senaste räntesänkningen pålagd till 0,74% (såg att folk som tecknat 1,99 tidigare fått sänkt till 1,74% nu i dagarna).

Är det kvartalsrapportpushen som vi väntat på eller sista pushen innan Juniper?
Vad händer under leasen om styrräntan går ner? Upp?
Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...
Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid
Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 19:32
av mussla
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38
T4s skrev: 21 maj 2024 16:43
Ekokobonden skrev: 21 maj 2024 08:12
Brages skrev: 18 maj 2024 11:59
Bruggen skrev: 17 maj 2024 15:22
Dvs 0,99% som de kör i USA men med senaste räntesänkningen pålagd till 0,74% (såg att folk som tecknat 1,99 tidigare fått sänkt till 1,74% nu i dagarna).

Är det kvartalsrapportpushen som vi väntat på eller sista pushen innan Juniper?
Vad händer under leasen om styrräntan går ner? Upp?
Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...
Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid
Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 19:51
av Piggelin
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38
T4s skrev: 21 maj 2024 16:43
Ekokobonden skrev: 21 maj 2024 08:12
Brages skrev: 18 maj 2024 11:59


Vad händer under leasen om styrräntan går ner? Upp?
Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...
Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid
Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 21:40
av Diesel_SUV
problemet är om man kör 3000-4000 mil om året så faller alla privatleasing alternativ jag sett.
Vad jag kan se på VW så finns inte ens alternativet

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 21:49
av jonasl
Bara betala för övermilen, är man bara medveten om det från början så är det sällan jättedyrt.

Hade räknat med en del övermil på den VW jag privatleasade för några år sen, men covid kom emellan och det var ett år där vi inte körde mycket alls.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 21:53
av Freez
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38
T4s skrev: 21 maj 2024 16:43
Ekokobonden skrev: 21 maj 2024 08:12


Som jag förstår det så följer de 5% ränterabatten med både upp och ned. Dock inte längre ned än till 0,00%. Så om Riksbanken som förmodat sänker styrräntan tre gånger till under 2024/2025 så får man räntefri avbetalning.
Hörde även att man kan vända sig till DNB Bank som hanterar avbetalningen och få 7 års avbetalning med 0% i restvärde. Då köper man alltså en ny bil för 130000 och resten på räntefri avbetalning i 7 år...
Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid
Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 23:46
av Piggelin
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38
T4s skrev: 21 maj 2024 16:43


Wow! Det är ju galet bra deal om man vet med sig att ha bilen under längre tid
Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 21 maj 2024 23:59
av Fredrik j
Piggelin skrev: 21 maj 2024 23:46
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38


Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.
Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 00:01
av Diesel_SUV
jonasl skrev: 21 maj 2024 21:49
Bara betala för övermilen, är man bara medveten om det från början så är det sällan jättedyrt.

Hade räknat med en del övermil på den VW jag privatleasade för några år sen, men covid kom emellan och det var ett år där vi inte körde mycket alls.
Det är inte min erfarenhet även om det är ett tag sedan jag räknat på det och då körde jag snarare 5000-6000 mil om året.
Privatleasingen "bedömde" bilen som mer eller mindre värdelös efter ett visst antal mil vilket inte är fallet, en bil tappar inte lika mycket i värde 10 000 - 20 000 mil som den tappar från 0 - 10 000 mil men övermilen kostar samma oavsett.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 00:09
av Piggelin
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59
Piggelin skrev: 21 maj 2024 23:46
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32


Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.
Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Va? Otroligt märkligt inlägg.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 00:22
av Fredrik j
Piggelin skrev: 22 maj 2024 00:09
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59
Piggelin skrev: 21 maj 2024 23:46
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51


Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.
Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Va? Otroligt märkligt inlägg.
Ja, det är märkligt att du tror att det alltid är billigare att privatleasa än att köpa. Privatleasing innebär ju inga lägre faktiska kostnader för bilen. Ska det bli billigare behöver någon annan vara med och betala och man behöver ju förstå vem det är och varför.
Att det blir en lägre månadskostnad betyder inte att det totalt blir billigare eftersom du ju efter leasingperioden inte äger bilen i någon utsträckning.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 06:44
av mussla
Fredrik j skrev: 22 maj 2024 00:22
Piggelin skrev: 22 maj 2024 00:09
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59
Piggelin skrev: 21 maj 2024 23:46
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53


Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.
Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Va? Otroligt märkligt inlägg.
Ja, det är märkligt att du tror att det alltid är billigare att privatleasa än att köpa. Privatleasing innebär ju inga lägre faktiska kostnader för bilen. Ska det bli billigare behöver någon annan vara med och betala och man behöver ju förstå vem det är och varför.
Att det blir en lägre månadskostnad betyder inte att det totalt blir billigare eftersom du ju efter leasingperioden inte äger bilen i någon utsträckning.
Man kan vara väldigt säker på att leasingbolagen har räknat väldigt noga så att de skall gå i vinst. Men bara för att de går med vinst så behöver det inte innebära att det blir billigare för köparen med avbetalning än med leasing. Eller tänker jag fel?

Det finns definitivt kostnader i leasing som inte står i reklambroschyren. T.ex. att räntan kan justeras upp utan att man kan bryta kontraktet kostnadsfritt. Att däcken måste ha minst 6 mm mönsterdjup vid returen men de har ibland bara 6,5 mm mönsterdjup när man tog emot bilen. Mina nya tesladäck hade ungefär 6,5 mm mönsterdjup vid leverans. Varje stenskott kan kosta mycket pengar. Och säkert mycket till.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 06:59
av Freez
Piggelin skrev: 21 maj 2024 23:46
Freez skrev: 21 maj 2024 21:53
Piggelin skrev: 21 maj 2024 19:51
mussla skrev: 21 maj 2024 19:32
Piggelin skrev: 21 maj 2024 17:38


Fortfarande mycket dyrare än att privatleasa en Enyaq eller ID4... Så hade hellre sett att de hade en sådan deal.
Jag hamnade på 7400 kr / mån med id4 2000 mil per år. Tillkommer försäkring. Går det att hitta billigare?
Ja. 6195 för nya id4 med snålare och starkare motorerna (kolla Tesla Björns test, sjukt effektiv) med 2000 mil. Ska du ha AWD blir det 6700.
Fast om du privatleasar kastar du pengarna i sjön i och med att du måste lämna tillbaka bilen efter avtalstiden. Med privat avbetalning betalar du till dig själv.
Va? Låter som du blandar ihop hyresrätt vs bostadsrätt med bilar. Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.

Tesla tog 7000 kr för en MYP över tre år. Att privatavbetala samma kostar 5400 kr i månaden plus 137 000 vilket blir 3800 kr månaden i snitt alltså totalt 9200 kr i månaden. Då har vi inte ens talat om att du binder 137k i tre år som istället kunnat ökat på börsen. Plus att risken finns alltid att Tesla sänker priset och du får sälja med förlust i förhållande till återstående lån.
Privatleasa är sällan en bra affär, om inte som du skriver restvärdet sjunker ovanligt mycket eller inte har råd med en kontantinsats.

If sammanfattar det ganska bra.

Nackdelar med leasing
Leasing är i allmänhet dyrare än att köpa bilen.
Du har ingen bil att sälja när hyresperioden är över.
Om ditt behov ändras under hyresperioden kan det vara dyrt att komma ur kontraktet.
Onormalt slitage, småskador, missad service eller om du kört längre än vad som avtalats kan bli dyrt vid återlämning av bilen.
Priset på försäkring är i princip detsamma oavsett om du leasar eller äger en bil.

https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... df96d9c445

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 07:13
av Legato
Generalisera är farligt ;)

I grunden är det såklart korrekt att det gällande leasing finns mellanhänder som vill ha en del av kakan och därmed blir det ofta dyrare.

Men finansiering är väldigt ofta subventionerat. Vi ser det konstant från Tesla med subventionerad ränta. Men det sker även väldigt regelbundet från övriga tillverkare. Det har funnits extrema erbjudanden på leasing av massor av elbilar. Några jag vet på rak arm:
Audi e-tron
Cupra Born
Polestar 2
Honda e:Ny1
BMW i3
BYD Atto3
Model Y

I de flesta av ovanstående fall har leasing varit mycket billigare än att äga.

Imo måste man helt enkelt ha öppna ögon för olika alternativ.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 07:18
av jonasl
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59

Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Det är inte ovanligt att tillverkaren garanterar ett högt restvärde för att kunna erbjuda billig privatleasing. Det är ett sätt att kunna få ut bilar på marknaden utan att sänka priset så synligt.

Så Javisst, det kan vara någon annan som betalar ibland. Gäller att hitta de bra affärerna bara.

Audi e-tron 55 för 4000-5000 i månaden t.ex var en affär de omöjligt gick plus på, bilen kostade 800k+. 10kr per övermil , 1000 mil ingick per år.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 07:26
av Fredrik j
jonasl skrev: 22 maj 2024 07:18
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59

Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Det är inte ovanligt att tillverkaren garanterar ett högt restvärde för att kunna erbjuda billig privatleasing. Det är ett sätt att kunna få ut bilar på marknaden utan att sänka priset så synligt.

Så Javisst, det kan vara någon annan som betalar ibland. Gäller att hitta de bra affärerna bara.

Audi e-tron 55 för 4000-5000 i månaden t.ex var en affär de omöjligt gick plus på, bilen kostade 800k+. 10kr per övermil , 1000 mil ingick per år.
Visst kan det finnas bra leasingerbjudanden precis som det kan finnas det för avbetalning.
Men piggelin skrev ” Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.”
Det stämmer inte.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 07:53
av dstr
Fredrik j skrev: 21 maj 2024 23:59
Tror du någon annan är med och betalar din bil om du privatleasar?
Ja, i vissa fall är det så. E-tron har nämnts, och just nu har vi även Polestar.

Vid privatleasing av en polestar för 4600/mån så landar restvärdet efter 3 år på 73% - extremt slarvigt räknat, egentligen är det ännu högre om man räknar med räntan också.

Skvatt galet och inte ett finansbolag i världen skulle gå med på det, så ja - Polestar garanterar restvärdet och kommer garanterat ta en snyting efter 3 år - i praktiken hjälpa till att betala för bilen du kört i 3 år.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 09:07
av Piggelin
Freez skrev: 22 maj 2024 06:59
Privatleasa är sällan en bra affär, om inte som du skriver restvärdet sjunker ovanligt mycket eller inte har råd med en kontantinsats.

If sammanfattar det ganska bra.

Nackdelar med leasing
Leasing är i allmänhet dyrare än att köpa bilen.
Du har ingen bil att sälja när hyresperioden är över.
Om ditt behov ändras under hyresperioden kan det vara dyrt att komma ur kontraktet.
Onormalt slitage, småskador, missad service eller om du kört längre än vad som avtalats kan bli dyrt vid återlämning av bilen.
Priset på försäkring är i princip detsamma oavsett om du leasar eller äger en bil.

https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... df96d9c445
Jag är inne på min femte leasingbil, för mig har det varit en solklar vinst varje gång jämfört med att köpa.
Man slipper binda upp kapital, jag är rätt aktiv på börsen och har tjänat många hundra tusen på att låta pengarna jobba istället för att sitta låsta i en bil. Dessutom påverkar det inte ens lånetak som ett bolån gör, som är en extra kredit.

Inget är svart eller vitt, finns det dåliga privatleasingdeals? Absolut, precis som att det finns dåliga deals att köpa en bil.
Jag har aldrig haft några problem vid återlämning, aldrig några extra kostnader.
Men en bra privatlesingdeal slår alltid en bra köpdeal. Vilket vi t ex kan se på Teslas Privatleasingdeal deal på 7k för en MYP jämfört med att köpa den.

Nu har vi en MG ZS som tredjebil, den kostar mig 3800 kr i månaden inklusive allt. Lycka till att slå det genom ett köp på en bil som kostar 450k.

Man ska inte heller glömma att ofta får samma handlar sälja samma bil två gånger, så de kan tjäna lite mindre pengar vid varje enskild tillfälle, och de får också ruljans på antal bilar...

BYD och MG har också kört hårt på PV för att komma in på marknaden med subventionerade deals.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 09:10
av Piggelin
Fredrik j skrev: 22 maj 2024 07:26

Visst kan det finnas bra leasingerbjudanden precis som det kan finnas det för avbetalning.
Men piggelin skrev ” Finns inte en chans att du tjänar på att köpa vs privatleasa.”
Det stämmer inte.
Jo det stämmer visst. Jag kan vid varje givet tillfälle hitta en liknande bil billigare via privatlesing kontra ett köp.
Men visst, ibland är det billigare att köpa en Skoda Enyaq jämfört med vad de erbjuder via leasing, men då kan jag hitta en bättre deal på t ex en ID4 osv...

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 09:21
av Piggelin
mussla skrev: 22 maj 2024 06:44
Man kan vara väldigt säker på att leasingbolagen har räknat väldigt noga så att de skall gå i vinst. Men bara för att de går med vinst så behöver det inte innebära att det blir billigare för köparen med avbetalning än med leasing. Eller tänker jag fel?

Det finns definitivt kostnader i leasing som inte står i reklambroschyren. T.ex. att räntan kan justeras upp utan att man kan bryta kontraktet kostnadsfritt. Att däcken måste ha minst 6 mm mönsterdjup vid returen men de har ibland bara 6,5 mm mönsterdjup när man tog emot bilen. Mina nya tesladäck hade ungefär 6,5 mm mönsterdjup vid leverans. Varje stenskott kan kosta mycket pengar. Och säkert mycket till.
Leasingbolagen ja, men sedan kan det subventioneras av tillverkaren... Vilket ofta händer.
Jag har haft fast ränta på alla mina leasingar. Aldrig haft någon extra kostnad, lite av en skröna det där.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 22 maj 2024 10:05
av Diesel_SUV
Legato skrev: 22 maj 2024 07:13
Generalisera är farligt ;)

I grunden är det såklart korrekt att det gällande leasing finns mellanhänder som vill ha en del av kakan och därmed blir det ofta dyrare.

Men finansiering är väldigt ofta subventionerat. Vi ser det konstant från Tesla med subventionerad ränta. Men det sker även väldigt regelbundet från övriga tillverkare. Det har funnits extrema erbjudanden på leasing av massor av elbilar. Några jag vet på rak arm:
Audi e-tron
Cupra Born
Polestar 2
Honda e:Ny1
BMW i3
BYD Atto3
Model Y

I de flesta av ovanstående fall har leasing varit mycket billigare än att äga.

Imo måste man helt enkelt ha öppna ögon för olika alternativ.
Intressant!
Man ska ha lite flyt med timing med andra ord