Kapaciteten anges som CAC värde på dessa bilar. Jämförde helt enkelt uppgiften om nyvärdet med det som bilen rapporterar nu. Nya hade de 157, min har nu 141/142.
[/quote]
Med vilken laddningsnivå har bilen stått allt som oftast? Har den sedan ny?
Det verkar vara vanligt på äldre S att BMS överskattar batterikapaciteten. Man ser det på hur många som blir stående med slut ström trots att bilen precis innan visade att bilen hade räckvidd kvar. Kanske Roadstern gör lite lika?
Det finns egentligen ingen chans att batteriet klarar att bara tappa 10% med det klassiska sättet att ladda (70-90%) på 13-14år.
Jag kan inte laddinställningar på roadstern, såklart.
Har man haft hög SOC torde kapaciteten vara ~ -15 till -20% back.
Har man haft låg SOC (max 55%) är degraderingen ungefär hälften, så 7-10%.
Min gissning (baseras på ”klassiska” laddmönster) är att batteriet inte är så långt ifrån 20% degradering vilket är ungefär det som är gränsen för att man ska kunna förutsäga vad som händer (och anledningen till att hela batteribranschen räknar 20% degradering som end of life).
Jag skulle vara väldigt försiktig med den bilen.
Lagra med max 55%, försöka låta den stå svalt och inte alls snabbladda (går det ens?)
Även om den skulle stått med låg SOC och har 10% i verkligheten gäller såklart samma sak. Det är ju redan en klenod!