Leaf mot Zoe!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Leaf mot Zoe!

Inlägg av Jerker »

Alla tre har värmepump. Nu på sommaren kan jag få ut 19-20 mil ur min Zoe, men naturligtvis inte i motorvägsfart, utan i 75-80 och med ett ägg mellan foten och gaspedalen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Zoe verkar vara väldigt känslig för temperatur. Vilken modell har du? Nya eller gamla?

Det som är intressant för mig när man pratar räckvidd är iaf räckvidd på motorväg när man håller hastighetsgränsen. Jag åker nästan alltid på motorväg om jag åker tio mil eller längre.

Läste just en artikel på inside evs om e golf. Den hade kommit 93km när den åkte i 110 med temperatur runt nollan. Det är väldigt lika med vad jag upplevde med leafen när jag körde den. Och zoen har nog nåt liknande om inte kanske något bättre räckvidd än det sommartid med temp runt 20 grader utan ac. Men på vintern runt nollan kan den istället komma 70km.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Zoe verkar vara väldigt känslig för temperatur. Vilken modell har du? Nya eller gamla?

Det som är intressant för mig när man pratar räckvidd är iaf räckvidd på motorväg när man håller hastighetsgränsen. Jag åker nästan alltid på motorväg om jag åker tio mil eller längre.

Läste just en artikel på inside evs om e golf. Den hade kommit 93km när den åkte i 110 med temperatur runt nollan. Det är väldigt lika med vad jag upplevde med leafen när jag körde den. Och zoen har nog nåt liknande om inte kanske något bättre räckvidd än det sommartid med temp runt 20 grader utan ac. Men på vintern runt nollan kan den istället komma 70km.
Ja, nu på sommaren kommer man utan vidare 10 mil i motorvägsfart. Men jag kör sällan så. Har inga motorvägar i min dagliga pendling. Och när jag ska åka långa sträckor som inkluderar motorväg så försöker jag optimera så att körtid+laddtid blir så liten som möjligt, och då är 75-80 rätt hastighet. Zoen kan ju som bekant inte inte ladda mer än 22 kW.

Jag har alltså r240, den nyare. Det hände nåt med Renaults utvecklare där, de fick en stroke eller nåt, när de beslutade sig för att sänka maximala laddeffekten från 43 till 22 kW.

På vintern sjunker räckvidden drastiskt, iaf om man startar med kalla batterier. Man har ju ingen möjlighet att värma batterierna utom att just köra eller ladda. Däremot kör kylfläkten igång nu på sommaren när jag laddar.

Regnväder sänker också räckvidden drastiskt. Luftmotståndet och friktionen mot vägen ökar och det märks markant.

Men jag gjorde min första längre tur för ett par veckor sedan. Körde mellan hemmet strax utanför Nyköping till Karlstad. Fram till Örebro följde jag hastighetsbegränsningarna helt (det mesta är 70-80 och bara korta sträckor med 90) och kom fram utan att behöva ladda med 2-3 mils räckvidd kvar och laddade upp på Clever. Sen åkte jag vidare mot Karlstad. Den sträckan är ju mest 100-110 och jag frestades att köra 90-100 och så började det regna, så jag tvingades svänga in i Kristinehamn och gratisladda en stund på kommunens laddare i centrum. På vägen tillbaka var det inga problem att köra med bara en laddning i Örebro.

Sträckan hemmet - Örebro är 120 km, Örebro - Karlstad är dryga 110 km.
Skriv svar