Sida 3 av 5

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 21 feb 2016 16:35
av 12man
numera är det helt tji att få elmätarskåpet inomhus..

urspårningsvarning!!!

32A servis för att möjliggöra 32A uttag för laddning finns nästan inte att få till villa, elektrikern går i spinn => blodig faktura
+ månadsavgift från nätleverantören i all evighet, normalt minst 1500:-/år dyrare. elnätsbolagen har problem nog med varierande supply och vill inte ha villaägare som drar 22kwh och sen ner till .5kwh klocka 05:39. nej nej

en nybyggd villa idag torde ligga på årsförbrukning 10-15000 kwh + elbil säg 3000kwh år
dvs grovt 2kw (per timme) utsmetat jämnt hela året alla timmar

"hör" att svenska kraftnät vill skyffla balansansvaret på lokala elnätsbolaget,, vad kommer de att göra... powerwall ser intressant ut, har inte alla svar
men elmarknaden kom att ändras

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 06 mar 2016 18:16
av Delpiero
Ska man försöka sammanfatta lite vad jag ska ha med i garagebygget.
Jag vill inte på ngt sätt överarbeta, men vill inte missa något väsentlig.t.

Alltså, det jag är inne på nu är:
1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
Men vad gäller egentligen, 3-fas, Schuco? Mkt har nämnts.

2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Finns det tex på Crawford Smart 42?
Varför ska man ha homelink?

3. Några har skrivit att wifi ska finnas i garaget, kan något utveckla varför?

4. Det är väl smart att se till att ha uttag både utanför och inne i garaget (det är väl inte alltid man kör hela vägen in).
Hur många uttag bör man satsa på, och i vilken höjd?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 06 mar 2016 18:31
av LarsL
1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
Men vad gäller egentligen, 3-fas, Schuco? Mkt har nämnts.
3-fas CEE 16A, då kan du alltid ha en adapter som växlar ner till Schukel eller också kan du installera en laddbox.
2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Finns det tex på Crawford Smart 42?
Varför ska man ha homelink?
Tesla kan öppna Homelink dörrar.
3. Några har skrivit att wifi ska finnas i garaget, kan något utveckla varför?
Tesla och andra framtida bilar kan utnyttja WiFi och det är inte alltid de får kontakt via 3G.
4. Det är väl smart att se till att ha uttag både utanför och inne i garaget (det är väl inte alltid man kör hela vägen in).
Hur många uttag bör man satsa på, och i vilken höjd?
Minst ett utanför och ett innanför dörren. Eftersom CEE inte är petskyddat som en inomhus uttag så bör de sitta så hög att barn inte enkelt når dem, enligt mig, finns säkert regeln på sånt där.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 07 mar 2016 07:31
av Surfaren
Delpiero skrev:
Finns det tex på Crawford Smart 42?
Det är upp till motorn, inte porten, om du har stöd för Homelink. Och motorn är ett tillbehör, så om du inte ber någon sätta dit den får du öppna porten manuellt.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 07 mar 2016 08:12
av kangru
LarsL skrev:
3. Några har skrivit att wifi ska finnas i garaget, kan något utveckla varför?
När du bygger WiFi se till att du bygger det rätt ifrån början. Se till att få en bra PoE switch på ett lämpligt centralt ställe där din fiber kommer in och att du ifrån denna kan koppla in ett antal WiFi AP's. Jag kan utan tvekan rekommendera att du satsar på Ubiquiti (tex https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ finns på ett antal ställen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875) sätt upp en sådan i taket i garaget (och på ett antal andra platser i huset beroende på storlek/material mm.

Läs mer på http://arstechnica.com/gadgets/2015/10/ ... i-gear-is/

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 07 mar 2016 09:17
av Wester
Har kört med Ubiquitis grejjer i flera år i huset och nu när jag bygger nytt så gäller givetvis dessa igen, grymt stabila och användarvänliga. Allt från router, switch, AP etc blir Ubiquiti. Bilen får så klart en egen i garagetaket, vilket den lär gilla.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 10 mar 2016 06:41
av kanylbullen
12man skrev:
har ett vagt minne av att ett 16A CEE don är specat för 1000 insättningar/utdrag och det var ju mer än tillräckligt på den tiden det specades, typ till en vedkap eller nåt, men med en elbil blir det ganska kort tid, dessa standards hittar jag inte idag, (ligger bakom paywalls) men för att inte oroa i onödan var det troligen med effekt på, och det har ju inte umc'n när jag ansluter.

hade själv ett schuko uttag inne där vi alltid anslöt dammsugaren det var lite trött efter 10 år, villan var då iofs 25år gammal och förre ägaren använde uttaget på samma sätt antar jag
Lösningen är att köpa en extra röd adapter till UMCn som alltid får sitta i cee uttaget. 800 kr.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 10 mar 2016 06:52
av kanylbullen
Wester skrev:
Har kört med Ubiquitis grejjer i flera år i huset och nu när jag bygger nytt så gäller givetvis dessa igen, grymt stabila och användarvänliga. Allt från router, switch, AP etc blir Ubiquiti. Bilen får så klart en egen i garagetaket, vilket den lär gilla.
+1 för ubiquiti

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 14:24
av Delpiero
Uppdaterar tråden.

Tiden går och vi ska nu bestämma hur vi ska utforma huset.
Pratade med elkonsulten som gör elritningen.

Jag berättade då att jag siktar på att köpa elbil (Tesla) i framtiden och vill förbereda för detta.

Han tyckte dock att det räckte med vanligt enfas-uttag.
Separat jordfelsbrytare tyckte han var overkill.

Jag sa att jag ville ha ett nätverksuttag för Wi-Fi-nätverk i garaget iaf, det tyckte han lät vettigt.
Tänker mig väl att sätta en wifi-förstärkare där.

Vad säger ni?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 14:26
av LarsL
Skitsnack sätt in 3-fas, elkonsulterna vet inte vad han snackar om.
Dessutom skulle jag rekommendera separat jordfelsbrytare så inte hela huset blir mörkt om det blir något fuffens med någon framtida elbil.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 14:34
av gellerstam
LarsL skrev:
Skitsnack sätt in 3-fas, elkonsulterna vet inte vad han snackar om.
Dessutom skulle jag rekommendera separat jordfelsbrytare så inte hela huset blir mörkt om det blir något fuffens med någon framtida elbil.
+1

Givetvis sätter du även tre-fas till bilen på egen säkring. Så du har koll på lasten på säkringen, inget brus som får säkringen att gå intermittent.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 14:51
av Niklas Z
Hur stor laddeffekt du behöver beror naturligtvis på ditt körmönster. För det körmönster jag har skulle enfas 10A räcka alldeles utmärkt (och jag är en ganska genomsnittlig person i fråga om körmönster). På så vis kan jag förstå elkonsulten, MEN trots det skulle jag inte tveka en sekund att dra fram 16A trefas vid en ny installation. Det finns många fördelar:

• Billigt när man ändå håller på, jämfört med att uppgradera i efterhand.
• Högre kapacitet för de gånger man behöver ladda mer.
• Mindre risk att en av husets huvudsäkringar blir överbelastad.
• Kan vara fördel för nästa ägare av huset.

och så vidare.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 15:37
av Mickep
Kan man få kostnadsaspekten dokumenterad för de olika valen så det är lättare att se skillnaden.
Är inte elektriker men tror inte arbetstiden skiljer sig särskilt mycket

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 15:51
av danni
Jag tror väldigt få behöver hemmaladdning med trefas. Men ska man ändå göra så är det väl lika bra att göra ordentligt?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 15:54
av Niklas Z
Eftersom det rör sig om en nybyggnation så är det i princip samma jobb att dra fram de ledare som krävs för enfas och trefas. I båda fallen drar man fram flexslang eller VP rör. Det är ingen skillnad i arbete att dra fem eller tre ledare i röret/slangen. Finns ingen anledning att dra fram något klenare än 5 x 2,5 mm2.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 16:00
av Niklas Z
BTW, rör det sig om ett friliggande garage eller kopplat till huset?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 16:22
av johani
Det är väl aldrig fel att ha tillgång till trefas i ett garage oavsett om man har elbil eller inte.
Kan ju också vara bra om du in framtiden kommer att vilja sätta upp solceller på garagetaket :)

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 17:10
av Delpiero
Många svar, kul :)

Garaget är ihopbyggt med huset ja, någon frågade.

Då står jag på mig och säger att jag ändå ska ha trefas då.
Behöver man specificera ytterligare eller räcker det att säga trefas-uttag?
Kan absolut inget om detta, siffer och bokstavskombinationer som nämnts säger mig inget :?

Det är dubbelgarage + förråd, så tanken är verkligen att 2 bilar ska stå där.

Hur många uttag bör man satsa på och hur ska de placeras?
1 eller 2 utvändigt?
Även trefas utvändigt förstås?

Och alla trefas utv och invändigt ska alltså på samma och en egen jordfelsbrytare?
Räcker det med egen grupp i jordfelsnrytaren?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 17:19
av LarsL
Jag skulle sätta ett uttag inne och ett utanför. Har du bara kablarna dragna så är det enkelt att sätta upp en Tesla destinationsladdare på smidigaste stället, senare.

Är det ett två bilsgarage är det ju inget snack, då måste du ju ha 3-fas. Ok, att det skulle funka att ladda en bil med 16A 1-fas, men vad händer med nästa bil då?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 17:22
av LarsL
Delpiero skrev:
Och alla trefas utv och invändigt ska alltså på samma och en egen jordfelsbrytare?
Räcker det med egen grupp i jordfelsnrytaren?
Det är alltid skönt att ha bilen på egen säkring och jordfelsbrytare. Det är inte roligt om en "trasslande" bil drar säkringarna i hela huset.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 22:09
av Challe76a
Jag har två uttag som sitter ett på insidan och ett på utsidan och är kopplade på samma säkringar. Jag kan alltså inte ta ut full effekt på
båda uttagen samtidigt men jag kan välja om jag vill ladda inne eller ute vilket är skönt sommartid.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 29 jun 2016 22:28
av gellerstam
Challe76a skrev:
Jag har två uttag som sitter ett på insidan och ett på utsidan och är kopplade på samma säkringar. Jag kan alltså inte ta ut full effekt på
båda uttagen samtidigt men jag kan välja om jag vill ladda inne eller ute vilket är skönt sommartid.
Är perfekt.
Snart sitter det en wallbox inne och en ute. Givetvis lastbalanserade så du kan ladda två bilar optimalt. :-)

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 30 jun 2016 05:39
av Zalman3
Om villan är säkrad med 16A, kan man överhuvudtaget ha nån annan förbrukning än att ladda Teslan med 11kw, 400V 16 A?

I hur fina steg går det att ställa laddströmmen i Teslan, går det att sänka från 16 till 15 A?

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 30 jun 2016 06:48
av Svenssons
Väggladdaren från Tesla kan du inte sätta i så små steg utan dem kanske du får sätta till 16A men i bilen kan du finjustera mer. Själv har jag 25A och kommer sätta vägg oxen till 20A. Kommer inte kunna ladda max på min kommande Model X, den skulle kunna ladda i 25A eller 16,5kW. Jag kommer dock ha en säkerhetsmarginal och inte behöva oroa mig ifall någon annan tex lånar laddplatsen.

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Postat: 30 jun 2016 08:15
av gellerstam
Zalman3 skrev:
Om villan är säkrad med 16A, kan man överhuvudtaget ha nån annan förbrukning än att ladda Teslan med 11kw, 400V 16 A?

I hur fina steg går det att ställa laddströmmen i Teslan, går det att sänka från 16 till 15 A?

Du vill nog ha den ännu lägre. för att ha marginal till spis tvätt, bergvärme m.m. Eller hur mycket åker du per dag? Räkan baklänges ...Säg att du åker i snitt tio mil om dagen. Det blir ca 20kwh för att laddda 20kwh varje natt behöver du 20kwh/230v/3faser/10h = strax under 3A/fas så om du sätter en begränsning på 5A i Teslan så har du god marginal. De gånger du ska åka längre och behöver ladda mer behöver du ändå öka max laddnivå i batteriet så då kan du ju ändra laddstyrkan om du behöver fylla mer än 35kwh den natten.