Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?
Moderator: Redaktion
Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?
Ska bygga helt nytt hus och garage.
Kommer säkerligen köpa en Tesla framöver, äger ingen idag.
När jag ändå bygger nytt undrar jag hur jag kan optimera hus, garage, uppfart mm för framtida bruk av elbil (Tesla då).
Är det ngt speciellt man bör tänka på?
Det jag tänkt hittills är helt enkelt att ha tillgängliga uttag inne i garaget samt utanför vid porten (för de gånger man inte kör in i garaget).
Kommer säkerligen köpa en Tesla framöver, äger ingen idag.
När jag ändå bygger nytt undrar jag hur jag kan optimera hus, garage, uppfart mm för framtida bruk av elbil (Tesla då).
Är det ngt speciellt man bör tänka på?
Det jag tänkt hittills är helt enkelt att ha tillgängliga uttag inne i garaget samt utanför vid porten (för de gånger man inte kör in i garaget).
Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?
Sätt 3 fas uttag där du vill parkera bilen. Samt att wi-fi när dit
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Och givetvis elektrisk öppning av garageporten så Teslan själv kan köra in och ut.
Vet inte om det måste vara något speciellt system för fjärrmanövreringen av porten för att Summon ska fungera, men värt att kolla upp.

Vet inte om det måste vara något speciellt system för fjärrmanövreringen av porten för att Summon ska fungera, men värt att kolla upp.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Du behöver en garageport som är kompatibel med Homelink.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Se till att elkablarna klarar rejält med ström så ni slipper brandrisk i framtiden.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Off Grid Byggaren
Normal elinstallationer i nybyggda villor idag brukar vara väldigt simpla. Enklast möjliga och så klena elkablar det bara går.
Du bör nog kräva att din Elinstallatör ska dimensionera upp elanläggningen en del.
Ni måste tänka hela villan inklusive elbilarna som ett enda stort system vilket ska samverka perfekt.
Villans uppvärmingssystem, utrustning inuti villan, elbilsladdningen, elnätsägarens villkor och avtal etc.
Om taket ligger i rätt vinkel skulle ju byggnadsintegrerade solpaneler istället för tegelpannor kunna vara något tex.
https://www.byggahus.se/forum/attachmen ... 1445067274
Rejält med el till garaget förstås, både inne och ute, 1-fas 16 A med blå CEE-uttag och 3-fas 32 A CEE-uttag samt kanske ett anpassat laddnings aggregat till just din elbil.
För att inte överbelasta villans huvudsäkringar vore ju en lösning där bilen kan kommunicera med villas elnät vara drömmen. Vet inte om det finns idag, men under många år har det installerats belastningsvakt vid elmätaren som mäter hela villans förbrukning och kopplar bort någon stor förbrukare vid överbelastning.
Vet inte hur en Tesla trivs med ett ladduttag som stängs på och av ideligen, men det kanske kan funka?
Eller finns det något som kan kommunicera med bilen och minska laddningen när jag kör tvättmaskinen och spisen?
Du bör nog kräva att din Elinstallatör ska dimensionera upp elanläggningen en del.
Ni måste tänka hela villan inklusive elbilarna som ett enda stort system vilket ska samverka perfekt.
Villans uppvärmingssystem, utrustning inuti villan, elbilsladdningen, elnätsägarens villkor och avtal etc.
Om taket ligger i rätt vinkel skulle ju byggnadsintegrerade solpaneler istället för tegelpannor kunna vara något tex.
Rejält med el till garaget förstås, både inne och ute, 1-fas 16 A med blå CEE-uttag och 3-fas 32 A CEE-uttag samt kanske ett anpassat laddnings aggregat till just din elbil.
För att inte överbelasta villans huvudsäkringar vore ju en lösning där bilen kan kommunicera med villas elnät vara drömmen. Vet inte om det finns idag, men under många år har det installerats belastningsvakt vid elmätaren som mäter hela villans förbrukning och kopplar bort någon stor förbrukare vid överbelastning.
Vet inte hur en Tesla trivs med ett ladduttag som stängs på och av ideligen, men det kanske kan funka?
Eller finns det något som kan kommunicera med bilen och minska laddningen när jag kör tvättmaskinen och spisen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Bred garageport och brett inne i garaget kan jag rekommendera! ModelS är ingen liten bil om det nu är en sådan du har i åtanke!
- lator
- Teslaägare
Planera läget för solcellerna!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Elbilisten
Hur högt i tak behöver man för att Model X kan öppna falcon-wings-dörrarna helt? Med skid- och snowboardhållare på dragkroken är det även bra med ett lite längre garage. Kan ett garage egentligen bli för stort?Alx skrev:Bred garageport och brett inne i garaget kan jag rekommendera! ModelS är ingen liten bil om det nu är en sådan du har i åtanke!

Denna bild kan kanske vara till nytta om det är Model X som kanske kan vara aktuellt i framtiden. Har man tagit höjd för Model X så är det ju inga problem med Model S eller Model 3 i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack för alla svar!
Alltså, det jag är inne på nu är:
1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Mer?
Höjden på model x med dörrar öppna verkar vara 93 inches = 2,36 meter.
Får se till att ha minst 2,40 takhöjd med.
Alltså, det jag är inne på nu är:
1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Mer?
Höjden på model x med dörrar öppna verkar vara 93 inches = 2,36 meter.
Får se till att ha minst 2,40 takhöjd med.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
När jag planerade mitt hus 2011 ville jag att det skulle vara förberett för elbil. Det resulterade i ett 3-fas-uttag inne i garaget och ett utanför. Det som är på insidan har även ett 16A-schuko-uttag vilket är bra för min högtryckstvätt. Efter att ha bott i huset i drygt 3½ år (det blev färdigt sommaren 2012) har jag aldrig någonsin haft en bil parkerad där inne. Det står helt enkelt lite för mycket grejer där inne
. Nu är saker och ting faktiskt väldigt bra upphängda på väggarna men nu på vintern står det en grill, en nedmonterad studsmatta, utemöbler etc. i vägen.
Hade jag byggt nytt idag hade jag tänkt på följande:
1: Större! Trots en del bråte bör det finnas plats för en självkörande bil med automatiska dörrar att öppnas. http://www.teslarati.com/tesla-model-x- ... re-update/
2: 3-fasuttag strategiskt placerad för laddning av Teslan.
3: Separat jordfelsbrytare
4: Separat elmätare till 3-fasuttagen (minst 1000 blinkningar per kWh rekommenderas om man vill kunna läsa av i realtid till externt system http://eliq.se/).
5: Nätverksuttag så att en trådlös router kan placeras i garaget.
6: Huslarmet ihopkopplat med homelink för garageporten (det är förberett för det redan idag men jag kör ju aldrig in bilen så jag har inte brytt mig om att få det fixat)
7: Kabelkanaler för eventuell induktionsladdning i golvet samt automatisk laddningsorm.
8: Rejäl isolering av garageväggarna (när vi byggde blev vi övertalade att det var slöseri med pengar).
9: Ordentlig garageport (både vad gäller klimat och inbrottsskydd)
10: En riktig ytterdörr mellan garage och hus (om det är aktuellt)
Om möjligt skulle jag vilja ha garaget anpassat så att jag kan tvätta bilen i det. I så fall skulle jag ha en oljeavskiljare till avloppet

Hade jag byggt nytt idag hade jag tänkt på följande:
1: Större! Trots en del bråte bör det finnas plats för en självkörande bil med automatiska dörrar att öppnas. http://www.teslarati.com/tesla-model-x- ... re-update/
2: 3-fasuttag strategiskt placerad för laddning av Teslan.
3: Separat jordfelsbrytare
4: Separat elmätare till 3-fasuttagen (minst 1000 blinkningar per kWh rekommenderas om man vill kunna läsa av i realtid till externt system http://eliq.se/).
5: Nätverksuttag så att en trådlös router kan placeras i garaget.
6: Huslarmet ihopkopplat med homelink för garageporten (det är förberett för det redan idag men jag kör ju aldrig in bilen så jag har inte brytt mig om att få det fixat)
7: Kabelkanaler för eventuell induktionsladdning i golvet samt automatisk laddningsorm.
8: Rejäl isolering av garageväggarna (när vi byggde blev vi övertalade att det var slöseri med pengar).
9: Ordentlig garageport (både vad gäller klimat och inbrottsskydd)
10: En riktig ytterdörr mellan garage och hus (om det är aktuellt)
Om möjligt skulle jag vilja ha garaget anpassat så att jag kan tvätta bilen i det. I så fall skulle jag ha en oljeavskiljare till avloppet
Driver sajten Car.info
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Oljeavskiljare?Franz skrev:Om möjligt skulle jag vilja ha garaget anpassat så att jag kan tvätta bilen i det. I så fall skulle jag ha en oljeavskiljare till avloppet

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det låter kanske fånigt men det hamnar smuts från tjära och olja på alla bilar. Avfettningsmedel är annat som inte heller får släppas ut i avloppet eller som bör hamna i grundvatten. Vad jag vet är det olagligt att tvätta bilen utan oljeavskiljare. Kanske behovet minskar om alla bilar blir elbilar och folk slutar med dubbdäck?AGCF skrev:Oljeavskiljare?Franz skrev:Om möjligt skulle jag vilja ha garaget anpassat så att jag kan tvätta bilen i det. I så fall skulle jag ha en oljeavskiljare till avloppetbehöver man det med elbilar..
Driver sajten Car.info
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Shit vad besvärligt det verkar vara att ha elbil.Off Grid Byggaren skrev:Normal elinstallationer i nybyggda villor idag brukar vara väldigt simpla. Enklast möjliga och så klena elkablar det bara går.
Om man behöver bygga villor och garage på ett speciellt sätt för att anpassa för elbil lär omställningen från ICE ta väldigt många år. Alla med befintligt hus verkar behöva bygga om hela elsystemet innan man kan skaffa elbil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Varför behöver du det med en ICE-bil?AGCF skrev:Oljeavskiljare?Franz skrev:Om möjligt skulle jag vilja ha garaget anpassat så att jag kan tvätta bilen i det. I så fall skulle jag ha en oljeavskiljare till avloppetbehöver man det med elbilar..
Inte tar du oljepluggen och släpper ut motoroljan med tvättvattnet när du tvättar en vanlig bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
En vanlig röd industrihandske på 3x16A (dvs totalt standard trefas som i princip alla villor har, ivf byggda det senaste kvartsseklet) räcker mer än väl för praktiska ändamål om du inte har ett väldigt konstigt körmönster. Har på ett år aldrig varit med om att inte vakna på morgonen med fulladdad bil oavsett hur sent jag kom hem.Nicke Nyfiken skrev:Shit vad besvärligt det verkar vara att ha elbil.
Om man behöver bygga villor och garage på ett speciellt sätt för att anpassa för elbil lär omställningen från ICE ta väldigt många år. Alla med befintligt hus verkar behöva bygga om hela elsystemet innan man kan skaffa elbil.
Har nog egentligen bara behövt trefas ett fåtal gånger, förmodligen hade till och med 1x16A funkat rätt ok, men jag skulle absolut ha trefas för 'piece of mind'.
32A är verkligen inte nödvändigt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- PoloPrinsen
Hade jag pengar så skulle jag se till att inte behöva köpe el in till min bostad. (solceller + vindsnurra eller vattensnurra + TEG på vedspisarna samt ev en batteribank. Förmodligen "hembyggda" solfångare för billig varmluft och billigt varmvatten.
Stort oisolerat förråd för att undvika att garaget blir upptaget av annat än bilen...
Garaget/verkstad vidbyggt/direkt intill huset med välisolerade väggar mm då det bör vara varmgarage för batteriernas skull samt man kan utnyttja garaget/verkstaden nästan som ett vanligt rum då avgaser ej existerar med elbil.
mvh PP
Stort oisolerat förråd för att undvika att garaget blir upptaget av annat än bilen...
Garaget/verkstad vidbyggt/direkt intill huset med välisolerade väggar mm då det bör vara varmgarage för batteriernas skull samt man kan utnyttja garaget/verkstaden nästan som ett vanligt rum då avgaser ej existerar med elbil.

mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Off Grid Byggaren
Nicke Nyfiken skrev:
Shit vad besvärligt det verkar vara att ha elbil.
Nejdå, de flesta villorna klarar nog av enklare laddning med låg ström redan idag.
Men man måste vara medveten om att elbilar är rejäla strömslukare och elanläggningen i villor är inte konstruerade för att hantera detta.
1-fas 10 A funkar nog på de flesta villorna, men då tar ju laddningen 2 dygn cirka 50 timmar på ett 90 kWh batteri.
3-fas är ett mycket bra sätt att överföra stora mängder elenergi, så går det att ordna är mycket vunnet.
3x6 A eller 3x10 A skulle ju vara skonsamt för villans el och ändå ge väldigt mycket laddning.
I övriga världen är 3-fas till villor och radhus rätt ovanligt.
Jag hade faktiskt en Japansk ingenjör hemma hos mig för några år sedan, jag skulle förklara 3-fas systemet vi har och visa hur det kunde se ut hemma i bostäder.
Men det finns ju ett antal elbilar som går att ladda med 3-fas hemma.
Har du en ICE-bil som du vill kliva ur på garageuppfarten och sedan trycka på en knapp så att garageporten öppnas automatisk och bilen helt själv kör in och parkerar så krävs också anpassningar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Fast 0 till 100% är ju sällan man laddar hemma. Min laddning med 1-fas hemma brukar ta ca 5 timmar, och då har jag sänkt till 8A för att inte stressa det stackars schuko-uttaget för mycket. Det är förstås värre om man reser mycket men då kan man ju köra 3-fas istället.Off Grid Byggaren skrev:
1-fas 10 A funkar nog på de flesta villorna, men då tar ju laddningen 2 dygn cirka 50 timmar på ett 90 kWh batteri.
Model X, Pearl White
Tack för alla bra råd. Jag ska bygga ny carport och förråd, så allt detta kommer väl till pass.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Kör man Tesla så klarar man sig extremt långt med ett vanligt 16A trefasuttag. Och det kan de flesta med villa få utan att göra några förändringar i elsystemet. Skulle man ha ett ovanligt sunkigt elsystem i huset så kan man ställa ner laddningen till 10A / fas och klara sig fin fint med det. Allt snack om att vanliga standardelsystem i dagens villor i Sverige inte duger, är inget annat är odling av elbilsmyter.Off Grid Byggaren skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Shit vad besvärligt det verkar vara att ha elbil.
Nejdå, de flesta villorna klarar nog av enklare laddning med låg ström redan idag.
Men man måste vara medveten om att elbilar är rejäla strömslukare och elanläggningen i villor är inte konstruerade för att hantera detta.
3-fas är ett mycket bra sätt att överföra stora mängder elenergi, så går det att ordna är mycket vunnet.
3x6 A eller 3x10 A skulle ju vara skonsamt för villans el och ändå ge väldigt mycket laddning.
I övriga världen är 3-fas till villor och radhus rätt ovanligt.
Jag hade faktiskt en Japansk ingenjör hemma hos mig för några år sedan, jag skulle förklara 3-fas systemet vi har och visa hur det kunde se ut hemma i bostäder.
Men det finns ju ett antal elbilar som går att ladda med 3-fas hemma.
Har du en ICE-bil som du vill kliva ur på garageuppfarten och sedan trycka på en knapp så att garageporten öppnas automatisk och bilen helt själv kör in och parkerar så krävs också anpassningar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Off Grid Byggaren
Det finns många villor med 16 eller 20 A huvudsäkring idag.
Och stänger du av alla elförbrukare i villan är det inga problem alls att ladda.
Men om vi tänker oss en villa med 4 personer, även om jag sagt åt frugan att endast använda en elapparat åt gången så kan hon efter middagen sätta på diskmaskinen som drar 10 A , kaffebryggaren drar 6A, dammsuga köksgolvet drar 9 A och vår bergvärmepump kör igång 9 Kw elpatronen som drar 16 A för att en tonårsdotter duschar länge, hon slår på hårfönen 7A osv. Sedan tillkommer alla vanliga förbrukare som belysning, FTX-aggregatet etc.
Det krävs mycket förnuftig elanvändning för att det inte ska lösa ut huvudsäkringarna.
Ett elektriskt bastuaggreget + bergvärme med elpatron för varmvatten + elbilsladdning 3x16A skulle inte fungera till exempel.
Men det går att lösa teknisk med olika hjälpmedel, enklast vore ju om elbilen hela tiden kunde ha koll på hur mycket villan förbrukar och sedan ta överskottet till sin laddning.
Och stänger du av alla elförbrukare i villan är det inga problem alls att ladda.
Men om vi tänker oss en villa med 4 personer, även om jag sagt åt frugan att endast använda en elapparat åt gången så kan hon efter middagen sätta på diskmaskinen som drar 10 A , kaffebryggaren drar 6A, dammsuga köksgolvet drar 9 A och vår bergvärmepump kör igång 9 Kw elpatronen som drar 16 A för att en tonårsdotter duschar länge, hon slår på hårfönen 7A osv. Sedan tillkommer alla vanliga förbrukare som belysning, FTX-aggregatet etc.
Det krävs mycket förnuftig elanvändning för att det inte ska lösa ut huvudsäkringarna.
Ett elektriskt bastuaggreget + bergvärme med elpatron för varmvatten + elbilsladdning 3x16A skulle inte fungera till exempel.
Men det går att lösa teknisk med olika hjälpmedel, enklast vore ju om elbilen hela tiden kunde ha koll på hur mycket villan förbrukar och sedan ta överskottet till sin laddning.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- TAndersson
- Teslaägare
Byggde själv hus och garage 2005-2008. Fastigheten är suterräng och under garaget har vi förråd där allt bråte förvaras och kan alltså använda garaget till en bil!
Hörmann automatisk garageport - portöppningen är 250 vilket jag bedömer som minimum för Model S, hade valt bredare idag!
Golvyta - polerade betongytan enligt HTC-metoden.
El - vi har ett standard 3-fas 400 V, 16 A på insidan och 240 V uttag på utsidan till kommande andra-bilen. Båda säkrade separat.
Vi har inte säkrat upp elen utan elsystemet är standard 25 A som projekterat 2004.
Lycka till med bygget
Hörmann automatisk garageport - portöppningen är 250 vilket jag bedömer som minimum för Model S, hade valt bredare idag!
Golvyta - polerade betongytan enligt HTC-metoden.
El - vi har ett standard 3-fas 400 V, 16 A på insidan och 240 V uttag på utsidan till kommande andra-bilen. Båda säkrade separat.
Vi har inte säkrat upp elen utan elsystemet är standard 25 A som projekterat 2004.
Lycka till med bygget
Senast redigerad av TAndersson, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Tokförbjudet att låta spillvatten från biltvätt gå ner i dagvattenbrunn! Många av kemikaierna och föroreningarna från det går inte att få bort i reningsverken innan vattnet släpps ut. Det blir rätt stora koncerntationer skit på ett enda ställe då. Troligen inte bara från dig menar jag då.TomSo skrev:Golvbrunn kopplad på dagvatten. Funkar utmärkt att tvätta bilen hemma på vintern när det är -10°C ute!
Då är det mindre dåligt (och inte olagligt i många kommuner) att tvätta bilen ute på uppfarten eller gräsmattan, så länge inte spillvattnet rinner ner i en gatubrunn. Bättre alltså om det får "renas" genom marken.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR