Carla borde väl sälja 0 beggade Y med sin 6,99% kampanjränta för stunden. Tror begagnatmarknade för Tesla snart normaliseras, dvs värdeminskning -50% på 3år. Man får ju en ny M3 Highland 2025 för runt 460k nu med 1,99% ränta...... medans de på blocket försöker få 400k för en "gammel" 3a 2023 med några tusen mil på mätaren, borde kosta max 280k.Mrtn skrev: ↑09 okt 2024 09:46En grej till som påverkas med nollräntan är ju att bilhandlarna inte ser det som lika attraktivt att köpa in begagnade Tesla. De flyger ju inte av hyllorna som tidigare. För en begagnad bil tillkommer dessutom helförsäkring när vagnskadegarantin gått ut, något som gör kalkylen ännu svårare att räkna hem. Det ges nog många skambud på Blocket nu.
När kommer bra köpläge?
Moderator: Redaktion
-
Re: När kommer bra köpläge?
Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Just my five cents
Tesla Model Y LR
Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Har du kört en? Jag tycker iaf V90 känns betydligt mkt mer skranglig än Y. Inte alls lika solid känsla. Hela chassit/karossen flexar om man tar en kurva skarpt.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Infotainment är också kass. Motor och växellåda forntidslösning givetvis. Däremot mindre studsig fjädring. Lite mindre bullrig möjligtvis, men beror mkt på hjulstorlek.
Jag är osäker på om jag har kört V90 men jag har åkt och jag håller inte med dig.manneson skrev: ↑09 okt 2024 15:28Har du kört en? Jag tycker iaf V90 känns betydligt mkt mer skranglig än Y. Inte alls lika solid känsla. Hela chassit/karossen flexar om man tar en kurva skarpt.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Infotainment är också kass. Motor och växellåda forntidslösning givetvis. Däremot mindre studsig fjädring. Lite mindre bullrig möjligtvis, men beror mkt på hjulstorlek.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Dessutom kan man tänka sig att Volvo har fungerade assistanssystem eftersom de har radar och sensorer?Maw skrev: ↑09 okt 2024 16:05Jag är osäker på om jag har kört V90 men jag har åkt och jag håller inte med dig.manneson skrev: ↑09 okt 2024 15:28Har du kört en? Jag tycker iaf V90 känns betydligt mkt mer skranglig än Y. Inte alls lika solid känsla. Hela chassit/karossen flexar om man tar en kurva skarpt.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Jag har inte kört någon V90, bara XC60, men den gav en mer solid känsla än mina Teslor. Bullrig motor och liten skärm förvisso, men bättre stolar och mer "bil".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tycker Volvo gått ner sig i kvalitet sedan kineserna tog över. Hade en V70N som var grymt fin och bra kvalitet, men sedan dessa så har V70II och även nämnda V90 blivit allt sämre i kvalitet.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Tesla M3 tycker jag blir bättre kvalitet för varje generation; 2019 -> 2021 -> Highland har alla blivit av högre kvalitet och mer premium interiör jämfört med tidigare generationer.
Vad gör att du tycker en V90 är en sådan enorm "lyxbil"?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tycker inte att V90 är en ”enorm lyxbil” som du påstår. Bara att den är bra mycket lyxigare och mer påkostad än en Model Y. Det krävs inte så mycket.martinot skrev: ↑09 okt 2024 21:16Tycker Volvo gått ner sig i kvalitet sedan kineserna tog över. Hade en V70N som var grymt fin och bra kvalitet, men sedan dessa så har V70II och även nämnda V90 blivit allt sämre i kvalitet.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Tesla M3 tycker jag blir bättre kvalitet för varje generation; 2019 -> 2021 -> Highland har alla blivit av högre kvalitet och mer premium interiör jämfört med tidigare generationer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Delar inte alls den uppfattningen. Volvon är trång, låg, dålig sikt, träig drivlina, usel infotainment, dåligt bagageutrymme osv.Maw skrev:Jag tycker inte att V90 är en ”enorm lyxbil” som du påstår. Bara att den är bra mycket lyxigare och mer påkostad än en Model Y. Det krävs inte så mycket.martinot skrev: ↑09 okt 2024 21:16Tycker Volvo gått ner sig i kvalitet sedan kineserna tog över. Hade en V70N som var grymt fin och bra kvalitet, men sedan dessa så har V70II och även nämnda V90 blivit allt sämre i kvalitet.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Fördelarna är bättre fjädring (om man har rätt hjul) och ljudnivå i landsvägsfart. Volvo har tappat en hel del de sista generationerna relativt konkurrenterna.
Åker V90 rätt regelbundet och har haft som hyrbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Tyvärr inte. Filhållaren deaktiverar sig titt som tätt utan varning, och den klarar inte mer än väldigt lätta svängar. Så väldigt lätt att hamna i diket om man inte är på alerten.mikebike skrev: ↑09 okt 2024 16:09Dessutom kan man tänka sig att Volvo har fungerade assistanssystem eftersom de har radar och sensorer?Maw skrev: ↑09 okt 2024 16:05Jag är osäker på om jag har kört V90 men jag har åkt och jag håller inte med dig.manneson skrev: ↑09 okt 2024 15:28Har du kört en? Jag tycker iaf V90 känns betydligt mkt mer skranglig än Y. Inte alls lika solid känsla. Hela chassit/karossen flexar om man tar en kurva skarpt.Maw skrev: ↑09 okt 2024 14:03Jag tror nog en begagnad V90 kommer kosta mer än en Model Y vid samma årtal och miltal. En V90 är ju bra mycket lyxigare och mer påkostad.antstein skrev: ↑09 okt 2024 13:20Model Y's begagnatpriser börjar närma sig övriga fordonsflottan i rena pengar, speciellt i familjebilssegmentet. Det är idag svårt att få tag i en V90 CC från 2018 under 300 papp och så länge det står sig så kommer Model Y inte att tappa speciellt mycket mer då det är en så mycket billigare bil att drifta.
Just my five cents
Jag har inte kört någon V90, bara XC60, men den gav en mer solid känsla än mina Teslor. Bullrig motor och liten skärm förvisso, men bättre stolar och mer "bil".
Gamla XC60(och V60) var mkt mer solida än nya XC60, V60 och V90. De nya har snyggare design, men "känns" inte premium för 5 öre.
Jag kan flika in i debatten gällande bilens värde efter 3 år då jag nu närmat mig 3 år med Model Y LR
Jag har privatlån med modellen att betala av ca halva bilens värde på 3 år.
Vill minnas att det var 52% som står som restnota vid årsskiftet.
Fick in offerter så sent som igår och fick av Tesla ca 100k under vad jag har i slutfaktura, av Carla fick jag 65k under.
Bilen är inte i dåligt skick, gått 5,5k mil. Extraval med dragkrok och de svarta fälgarna (sommar).
Med tanke på vad bilarna går för hos handlarna kan jag minst sagt säga att dom har god marginal.
Antagligen ger dom skitbud för att dom har överflöd av stående teslor.
Med andra ord blir det att hålla kvar bilen ett tag till
Fick in offerter så sent som igår och fick av Tesla ca 100k under vad jag har i slutfaktura, av Carla fick jag 65k under.
Bilen är inte i dåligt skick, gått 5,5k mil. Extraval med dragkrok och de svarta fälgarna (sommar).
Med tanke på vad bilarna går för hos handlarna kan jag minst sagt säga att dom har god marginal.
Med andra ord blir det att hålla kvar bilen ett tag till

Menar du att du fick typ 250k av Tesla och 285 av Carla?Philip skrev: ↑10 okt 2024 15:53Jag kan flika in i debatten gällande bilens värde efter 3 år då jag nu närmat mig 3 år med Model Y LR
Med andra ord blir det att hålla kvar bilen ett tag till![]()
Borde inte vara svårsålt om du gör en "billigast på blocket".
Förövrigt har jag aldrig förstått varför vissa väljer att lägga upp korta lån med högt restvärde.
Då är man ju tvungen att antingen sälja, refinansiera(vilket kan bli dyrt), eller fixa fram en rejäl hög kontanter...
Bättre att lägga lånet på maxtid utan restvärde. Man kan sen alltid betala av snabbare om man så önskar. Maximal frihet.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, intressant. Vill du dela med dig av vad du betalade för bilen samt vad offerterna låg på?Philip skrev: ↑10 okt 2024 15:53Jag kan flika in i debatten gällande bilens värde efter 3 år då jag nu närmat mig 3 år med Model Y LR
-
Kanske inte så intressant för 3 år sedan när räntan låg på 6%......manneson skrev: ↑10 okt 2024 16:00Menar du att du fick typ 250k av Tesla och 285 av Carla?Philip skrev: ↑10 okt 2024 15:53Jag kan flika in i debatten gällande bilens värde efter 3 år då jag nu närmat mig 3 år med Model Y LR
Förövrigt har jag aldrig förstått varför vissa väljer att lägga upp korta lån med högt restvärde.
Då är man ju tvungen att antingen sälja, refinansiera(vilket kan bli dyrt), eller fixa fram en rejäl hög kontanter...
Bättre att lägga lånet på maxtid utan restvärde. Man kan sen alltid betala av snabbare om man så önskar. Maximal frihet.
Precis. Lägg lånet på 8år. 0 i restvärde. Då har du valfrihet. Vill du sälja innan - inga problem. Nya ägaren kan ta över lånet. Vill du behålla 8år? Inga problem - bara fortsätt betala, till låg ränta.manneson skrev: ↑10 okt 2024 16:00Menar du att du fick typ 250k av Tesla och 285 av Carla?Philip skrev: ↑10 okt 2024 15:53Jag kan flika in i debatten gällande bilens värde efter 3 år då jag nu närmat mig 3 år med Model Y LR
-
Det är enkelt. Iaf via DNBTeslaLeo skrev: ↑22 sep 2024 22:59En ny RWD för 534 papp till 0% ränta i 5år är väl ett bra köpläge?Arn skrev: ↑22 sep 2024 22:46Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
-
Jag plockade bilen från den första leveransen till sverige om jag minns rätt.
Bilen kostade bra mycket mer då, visserligen fick jag 70k tillbaka, men det gör ju att restvärdet är rätt högt.
Vid årsskiftet kvarstår ca 400k att betala.
Med tanke på de senaste årens prisdumpning, överflöd av tillverkade bilar och att dom just nu levereras med nollränta så ser dom väl inget värde i att ta in begagnade bilar.
Att lägga lånet på 8 år istället för 3 hade absolut varit ett alternativ, men planen var alltid att sälja efter 3.
Det ska även sägas att jag har pratat med DNB, att förlänga lånet med 5 år till för att betala av hela bilen förändrar inte månadskostnaden något nämnvärt. Jag kan även välja att bryta det när som under tiden utan extra kostnad.
Så just nu blir det nog att behålla bilen ett tag till och kanske värdera om ett år eller så, för att se om mellanskillnaden (lån-inbytespengar) nollställs.
Bilen kostade bra mycket mer då, visserligen fick jag 70k tillbaka, men det gör ju att restvärdet är rätt högt.
Vid årsskiftet kvarstår ca 400k att betala.
Med tanke på de senaste årens prisdumpning, överflöd av tillverkade bilar och att dom just nu levereras med nollränta så ser dom väl inget värde i att ta in begagnade bilar.
Att lägga lånet på 8 år istället för 3 hade absolut varit ett alternativ, men planen var alltid att sälja efter 3.
Det ska även sägas att jag har pratat med DNB, att förlänga lånet med 5 år till för att betala av hela bilen förändrar inte månadskostnaden något nämnvärt. Jag kan även välja att bryta det när som under tiden utan extra kostnad.
Så just nu blir det nog att behålla bilen ett tag till och kanske värdera om ett år eller så, för att se om mellanskillnaden (lån-inbytespengar) nollställs.
Skulle säja att det är nu när räntan är 0%
Slog själv till på en den 5 okt och skall hämta den imorgon den 19 okt, väldogt noga att bilen hämtas inom 7 dagar från ordererkännande, fick dock despit en dag då jag just nu disponerar tid i Italien.
Om man är och varit lite om och kring sig så kan man nästan åka gratis nu när det är noll ränta.
Gjorde själv en investering som gör att jag i stort sett har lånesumman kvar efter 5 år och löpande utdelningar amorterar av lånet på 5 år 400ksek och på de har jag troligtvis högre värde på bilen efter 5 år än vad jag lagt i kontantinsats.
Man kan säga att jag leasar bilen av mig själv
Vi får se hur kalkylen håller
Slog själv till på en den 5 okt och skall hämta den imorgon den 19 okt, väldogt noga att bilen hämtas inom 7 dagar från ordererkännande, fick dock despit en dag då jag just nu disponerar tid i Italien.
Om man är och varit lite om och kring sig så kan man nästan åka gratis nu när det är noll ränta.
Gjorde själv en investering som gör att jag i stort sett har lånesumman kvar efter 5 år och löpande utdelningar amorterar av lånet på 5 år 400ksek och på de har jag troligtvis högre värde på bilen efter 5 år än vad jag lagt i kontantinsats.
Man kan säga att jag leasar bilen av mig själv

Vi får se hur kalkylen håller

-
Känns som du drar det lite långt när du säger att en bra investering gör att ditt bilägande är ”gratis” - du kvittar dem mot varandra tankemässigt om jag förstår dig rätt.lagolag skrev: ↑18 okt 2024 12:28Skulle säja att det är nu när räntan är 0%
Man kan säga att jag leasar bilen av mig själv![]()
Vi får se hur kalkylen håller![]()
Verkar lite märkligt eftersom du hade ju kunnat göra den bra investeringen men inte köpt bilen?
Och om du istället hade gjort en dålig investering hade du då tänkt att det var en ökad bilkostnad?
Förklara gärna, jag kan ju ha missförstått dig helt.
Annars är det väl ganska vanligt att vi gör vad vi kan för att lura oss själva att det vi är sugna på att köpa ändå är en bra affär - jag har lurat mig själv en massa gånger, är skitlätt.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Det är nog väldigt snart med tanke på den politik som förs i väst.
Ytterligare lågkonjunktur och förmodligen högre räntor på sikt kommer inte leda större köpsug av dyra kapitalvaror.
Cash är nog king just nu, på börsen kanske det är köpläge i snart också. Efter förmodligen en dipp på 10% till.
M3 LR -20
Lågkonjunktur brukar betyda räntesänkningar. Men knepigt med stagflation.Vindens skrev: ↑31 mar 2025 16:27Det är nog väldigt snart med tanke på den politik som förs i väst.
Ytterligare lågkonjunktur och förmodligen högre räntor på sikt kommer inte leda större köpsug av dyra kapitalvaror.
Cash är nog king just nu, på börsen kanske det är köpläge i snart också. Efter förmodligen en dipp på 10% till.