Har en kompis som jobbar på ett av dom stora leasing bolagen , typ alla bilar som lämnas tillbaks säljs i Europa , inte här.
När kommer bra köpläge?
Moderator: Redaktion
Re: När kommer bra köpläge?
manneson skrev: ↑04 okt 2024 22:27En 3 år gammal bil har traditionellt sålts för ca 50% av nypriset. Jag är rätt säker på att vi kommer komma dit igen inom något år.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 21:41manneson skrev: ↑04 okt 2024 21:21Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.
Det är alltså också en" kostnad", en förlorad intäkt.
Det är givetvis en balansgång, men att köpa en beggad bil kontant för säg 400k vs ny finansierad med 0% ränta för 500k så skulle iaf inte jag välja den beggade...
Begpriserna känns för höga kort sagt.
Du jämför äpplen och päron. Du får en beg MY AWD för 400k. En sådan kostar mer än 500k.
De flesta väljer ju att köpa en tre år gammal bil när de handlar begagnat. De Teslor du köper för 400-450k idag kostade över 700k för tre år sedan. Det är en rimlig värdeminskning. Att du upplever det för dyrt innebär att bilen är för dyr för dig och att du i så fall borde kolla på andra, billigare, bilar.
Nu för tiden kostar en MY AWD ca 600k. Om två år kommer du hitta tre år gamla MY RWD som såldes för det priset nya, de kommer att kosta ca 350-400k då.
MY SR kostar väl typ 500k och om tre år kommer du hitta dem för 275-350k på KVD.
Marknaden är inte i balans än.
Plus minus 10%. Det är ju det jag säger. Att en tre år Gammal Tesla kommer att kosta cirka 50%. Precis enligt gammal modell. Nu stämmer det inte att de brukar gå för exakt 50%, det är en förenkling. Och populära bilar som har låga omkostnader brukar vara. Något dyrare.
De bilar du ser ute på KVD som är tre år gamla har tappat mellan 40-45% i värde. Vi är i balans. De ligger där de ska enligt traditionellt värdetapp.
Detta stämmer inte, se nedan från annan tråd
Arctic Drifter skrev: ↑04 okt 2024 07:42Tror det gör man i kyrkan!Liqwid78 skrev: ↑03 okt 2024 19:20Jag tror inte att den siffran symboliserad export av begagnade bilar. Möjligtvis export från privatpersoner. Nu hittar jag inte en graf men här får du en uppfattning på storleken vi pratar om.Arctic Drifter skrev: ↑03 okt 2024 14:34Är det så?
Vad jag kan se på car.info så är det 217 st exporterade av 39 746 st nyregistrerade under perioden augusti -21 till idag. Det tycker jag är försvinnande lite, särskilt mot bakgrund att det importerats 234 st under samma period.
2024-10-03.jpg
Trenden är dock att export ökar, men givet > 39 000 bilar så tycker jag inte det är att betrakta som "nästan alla".
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-rekord/![]()
Ok, då kör vi car.info igen då, samma period som i artikeln... d.v.s. jan-okt 2024 men samtliga bilmärken och modeller:
2024-10-04.jpg
Så helt plötsligt får vi > 120k exporterade.
Jag nekar inte till att det exporteras mycket, men vi behöver inte vara rädda för att det inte ska gå att köpa beggade model Y's p.g.a. export. I alla fall inte så som statistiken ser ut just nu...
Jag har även en så kallat rolig bil (min definition), den modellen fanns det 500 st av i landet januari 2023. Sedan dess har 7.5 % av beståndet exporterats. Den svaga kronan lär vara orsaken!
Hade de tappat 50% så skulle en Y gå för runt 300-350(de första 2021orna kostade 640 innan bonus IIRC). De ligger snarare runt 400-450.Carlsson skrev: ↑05 okt 2024 08:55manneson skrev: ↑04 okt 2024 22:27En 3 år gammal bil har traditionellt sålts för ca 50% av nypriset. Jag är rätt säker på att vi kommer komma dit igen inom något år.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 21:41manneson skrev: ↑04 okt 2024 21:21Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.
Det är givetvis en balansgång, men att köpa en beggad bil kontant för säg 400k vs ny finansierad med 0% ränta för 500k så skulle iaf inte jag välja den beggade...
Du jämför äpplen och päron. Du får en beg MY AWD för 400k. En sådan kostar mer än 500k.
De flesta väljer ju att köpa en tre år gammal bil när de handlar begagnat. De Teslor du köper för 400-450k idag kostade över 700k för tre år sedan. Det är en rimlig värdeminskning. Att du upplever det för dyrt innebär att bilen är för dyr för dig och att du i så fall borde kolla på andra, billigare, bilar.
Nu för tiden kostar en MY AWD ca 600k. Om två år kommer du hitta tre år gamla MY RWD som såldes för det priset nya, de kommer att kosta ca 350-400k då.
MY SR kostar väl typ 500k och om tre år kommer du hitta dem för 275-350k på KVD.
Plus minus 10%. Det är ju det jag säger. Att en tre år Gammal Tesla kommer att kosta cirka 50%. Precis enligt gammal modell. Nu stämmer det inte att de brukar gå för exakt 50%, det är en förenkling. Och populära bilar som har låga omkostnader brukar vara. Något dyrare.
De bilar du ser ute på KVD som är tre år gamla har tappat mellan 40-45% i värde. Vi är i balans. De ligger där de ska enligt traditionellt värdetapp.
Så nej, vi är inte i balans. De skall ner ytterligare 100k innan vi är där.
Jag hittar ingen ingenstans att en Tesla från 2021 skulle ha kostat 640 000. Däremot hittar jag att den kostar 719 vid lansering https://www.dagensps.se/motor/forsta-s ... a-model-y/manneson skrev: ↑05 okt 2024 13:15Hade de tappat 50% så skulle en Y gå för runt 300-350(de första 2021orna kostade 640 innan bonus IIRC). De ligger snarare runt 400-450.Carlsson skrev: ↑05 okt 2024 08:55manneson skrev: ↑04 okt 2024 22:27En 3 år gammal bil har traditionellt sålts för ca 50% av nypriset. Jag är rätt säker på att vi kommer komma dit igen inom något år.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 21:41manneson skrev: ↑04 okt 2024 21:21
Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.
Och att de senare höjdes till 768k under 2022 för att senare sjunka stegvis till dagens nivåer. https://www.athlon.com/se/artiklar/foe ... a-model-y/
De 2021or som sålts senaste tiden på KVD ligger mellan 40-47% värdetapp. Då räknar jag på 719 och 768 som de uppenbart kostar nån gång också.
640 gällde de som reserverade långt i förväg IIRC.Carlsson skrev: ↑05 okt 2024 15:18Jag hittar ingen ingenstans att en Tesla från 2021 skulle ha kostat 640 000. Däremot hittar jag att den kostar 719 vid lansering https://www.dagensps.se/motor/forsta-s ... a-model-y/manneson skrev: ↑05 okt 2024 13:15Hade de tappat 50% så skulle en Y gå för runt 300-350(de första 2021orna kostade 640 innan bonus IIRC). De ligger snarare runt 400-450.Carlsson skrev: ↑05 okt 2024 08:55manneson skrev: ↑04 okt 2024 22:27En 3 år gammal bil har traditionellt sålts för ca 50% av nypriset. Jag är rätt säker på att vi kommer komma dit igen inom något år.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 21:41
Och att de senare höjdes till 768k under 2022 för att senare sjunka stegvis till dagens nivåer. https://www.athlon.com/se/artiklar/foe ... a-model-y/
De 2021or som sålts senaste tiden på KVD ligger mellan 40-47% värdetapp. Då räknar jag på 719 och 768 som de uppenbart kostar nån gång också.
Hursomhelst fick de dessutom bonus på 70k, och den tycker åtminstone jag man skall dra av från priset.
Så återigen, någonstans runt 300-350 borde vara rimligt.
640+70k bonus har aldrig funnits. När 70 bonusen fanns låg det på 720 och uppåt
Kikade bland de första trådarna i Y-kategorin, och där hittas just priset 640k.
Det var dock för Y LR RWD, och den levererades först flera år senare..
Hursomhelst, 720-70 = 650 / 2 = 325
Nej.
720-70 - priset du säljer din bil för är din TCO. Det har inget med bagagnatmarknaden eller värdeminskning att göra.
När du räknar värdeminskning på en bil räknar man på vad bilen kostade. Alltså 720. Det spelar ingen roll vilka rabatter eller bonusar första ägaren fått. Bilens värdeminskning utgår från listpris. 720/2=360. Det är så ekonomer räknar, det är så man räknar på bilar historiskt. Varför skulle det ändras för MY?
Och sett ut historiskt perspektiv tappar bilar inte riktigt 50% och dessutom tappar bilar som har låga omkostnader något mindre. Beräknas värdeminskning på 3 år ca 40-45% faktiskt värdeminskning det till de bilar som sålts på KVD senaste månaden 40-45%.
P.S alla mina siffror som jag nämner är Y LR AWD då detta är den populäraste modellen.
Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-227973
Ovan bil är tre år gammal, den har gått lite mer än genomsnittsbilen men har inga anmärkningar som borde dra ner värdet. När den såldes låg listpriset på 719 000 och så tillkommer vinterdäck på cirka 27 000. Om den minskar med 50% på tre år borde den gå för 372 000.
Vi har ytterligare en kandidat. https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-228295
Den här bilen är två år gammal. Sneslitna däck kanske är en varningsklocka för några, men jag tror de flesta tänker att en hjulinställning på ett par tusen löser den biten - dvs inget som drar ner priset avsevärt. Listpris 661 079 kr ink vinterdäck. Den ekonomiska modellen förutspår 25% värdetapp första året och därefter 15% följande år = 421 500 kr.
Om ett par dagar så ser vi hur långt eller nära vi ligger.
Ovan bil är tre år gammal, den har gått lite mer än genomsnittsbilen men har inga anmärkningar som borde dra ner värdet. När den såldes låg listpriset på 719 000 och så tillkommer vinterdäck på cirka 27 000. Om den minskar med 50% på tre år borde den gå för 372 000.
Vi har ytterligare en kandidat. https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-228295
Den här bilen är två år gammal. Sneslitna däck kanske är en varningsklocka för några, men jag tror de flesta tänker att en hjulinställning på ett par tusen löser den biten - dvs inget som drar ner priset avsevärt. Listpris 661 079 kr ink vinterdäck. Den ekonomiska modellen förutspår 25% värdetapp första året och därefter 15% följande år = 421 500 kr.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
När de kostade 719 så tillkom också strax under 10k i leveransavgift, och det ingick inte dragkrok (15k), de båda ingår idag i det pris som listas, om man vill jämföra.
Men man fick också 70k i bonus, det gör skillnad för den privata kalkylen hur man än vrider och vänder på det.
Men man fick också 70k i bonus, det gör skillnad för den privata kalkylen hur man än vrider och vänder på det.
Model Y LR AWD 2022
Vem har 8% eller mer på ett billån idag?Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.
5-6% är nog mer vanligt. Rabatt på räntan har ju blivit standard.
8% är ju vad tex VW erbjuder.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 15:37Vem har 8% eller mer på ett billån idag?Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Det är ju vad exempelräntan är på nätet, BMW listar ungefär samma. Men det är kampanjränta på det mesta hos bilhandlarna.Elix747 skrev: ↑06 okt 2024 15:538% är ju vad tex VW erbjuder.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 15:37Vem har 8% eller mer på ett billån idag?Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
IMG_7537.jpeg
Precis. Alla lämnar rabatt. Tesla har ju 5,49% på Model s. Jag har 5,89% hos Polestar.Imolarot skrev: ↑06 okt 2024 16:10Det är ju vad exempelräntan är på nätet, BMW listar ungefär samma. Men det är kampanjränta på det mesta hos bilhandlarna.Elix747 skrev: ↑06 okt 2024 15:538% är ju vad tex VW erbjuder.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 15:37Vem har 8% eller mer på ett billån idag?Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.
IMG_7537.jpeg
Frågan är om faktumet att Musk har blivit full on MAGA kommer att påverka priserna något. Känner mig själv rätt osäker på bilen pga av detta. Trots att det verkar vara en av de bättre bilarna för våra behov. Om han bara kunde bli sparkad som VD...
https://x.com/elonmusk
Spara ett par kronor med gratis ränta, förlora mångdubbelt i värdeminskning kan man sammanfatta perioden vi är i nu. 

-
Lite märkliga kommentarer ovan om andrahandsvärde.
Givetvis spelar priset när bilen köptes ingen roll. Om MY kostade 660 eller 900k för tre år sen gör ingen skillnad.
När man säger 50% som en ungefärlig siffra får man ju räkna på dagens pris. Det är det priset folk som funderar på ny eller begagnad bil jämför med.
Priset för tre år sen visar ju bara köparens kostnad.
Givetvis spelar priset när bilen köptes ingen roll. Om MY kostade 660 eller 900k för tre år sen gör ingen skillnad.
När man säger 50% som en ungefärlig siffra får man ju räkna på dagens pris. Det är det priset folk som funderar på ny eller begagnad bil jämför med.
Priset för tre år sen visar ju bara köparens kostnad.
Bil ett gick för 392 000 och tappade således 48% av värdet på tre år.Carlsson skrev: ↑06 okt 2024 13:00Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.
Sammanfattningsvis kan man ju då säga att alla som köper nytt till 0-ränta nu, tappar 25% efter månad 1.
Om bilen gått 100 eller 1000mil verkar ju inte ha nån betydelse
Om bilen gått 100 eller 1000mil verkar ju inte ha nån betydelse

Finns andra trådar om det. Tex ”Elon sluta prata” eller liknande som jag tror passar bättre än att dra in det i ytterligare en tråd som går OT.Mrtn skrev: ↑06 okt 2024 19:34Frågan är om faktumet att Musk har blivit full on MAGA kommer att påverka priserna något. Känner mig själv rätt osäker på bilen pga av detta. Trots att det verkar vara en av de bättre bilarna för våra behov. Om han bara kunde bli sparkad som VD...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, som vanligt för nya bilar, oavsett ränta. Förr brukade det heta att det kostar 10000kr bara att köra ur bilhallen, men på den tiden kostade en ny bil kanske 200000kr. Det är säkert 5% första dagen idag också.
Om man hittar en 1 månad gammal Y med 100 mil på mätaren, för 75% av nybilspriset, så borde den vara attraktiv och snabbsåld.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
Bil ett gick för 392 000 och tappade således 48% av värdet på tre år.Carlsson skrev: ↑06 okt 2024 13:00Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.
Bil två gick för 441 501 kr / 661079 =0,668 och bilen tappade således 33%. Det är bara tre procent från vad den ekonomiska kalkylen förutspår. 25% år ett och 15% år två blir 36% totalt.
Tappar bil två i mitt exempel 15% kommande år, som den ekonomiska modellen förutspår, säljs bilen för 375 000 nästa år. Jag hävdar dock att det är mer troligt att den tappar något mindre eftersom det är en bil med låga omkostnader. 390-400 tror jag, om den skulle säljas om ett år. Det är 6% skillnad mot den ekonomiska modellen som säger 25% första året och 15% alla kommande år.
Vi kan gå tillbaka till bil ett, som var tre år gammal och hade tappat 48% av sitt nybilsvärde. Det finns ju de som är kritiska till att räkna på vad den faktiskt kostade, därför ställer vi upp med kalkylen 392000/661079=0,593 och ser att den, om vi räknar då dagens nybilspris, tappat 41% i värde. Det är 5% (eller 34 000kr) lägre än vad modellen beräknar.
Med detta sagt så argumenterar jag att vi är i balans. Och för att återknyta till trådens rubrik, det är det köpläge det är. Är du ute efter en helt ny bil, ja då är noll procents ränta helt klart bra köpläge. Är du ute efter en ”billig” MY eller hitta en ekonomisk fördelaktig deal då är en ny bil aldrig bra. Vänta på att KVD sänker sin ohyggligt höga ränta - då är det nog läge för en beggad MY. Eller om man har möjlighet att köp kontant såklart.
Jag skulle absolut räkna på vad priset på samma model kostar nu, än vid köpet. Det är ju det priset man måste jämföra med om man köper nytt, man får ju även en bättre/uppdaterad bil om man beställer en ny.
MYL AWD kostar nu 634 170:-, 50% av det är 317 085:-
Årsmodell 2022 för det priset Q2 2025 vore rimligt. Då tycker jag att vi är i balans. Då har även den uppdaterade versionen kommit ut vilket borde öka aptiten för nytt ytterligare samt alla treårsleasade bilar kommer ut till försäljning.
MYL AWD kostar nu 634 170:-, 50% av det är 317 085:-
Årsmodell 2022 för det priset Q2 2025 vore rimligt. Då tycker jag att vi är i balans. Då har även den uppdaterade versionen kommit ut vilket borde öka aptiten för nytt ytterligare samt alla treårsleasade bilar kommer ut till försäljning.
En grej till som påverkas med nollräntan är ju att bilhandlarna inte ser det som lika attraktivt att köpa in begagnade Tesla. De flyger ju inte av hyllorna som tidigare. För en begagnad bil tillkommer dessutom helförsäkring när vagnskadegarantin gått ut, något som gör kalkylen ännu svårare att räkna hem. Det ges nog många skambud på Blocket nu.