Sida 3 av 3
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 07:39
av mikebike
T4s skrev: ↑12 jan 2025 22:00
Står ju att du kan boka när bokningen är förberedd? Antar att den inte är det än.
Precis, de har haft 3 veckor på sig, men är inte klara ännu.
Trots det uppmanades jag att boka tid.
Nyss kom ett nytt meddelande:
Hur länge lagras loggarna i bilen?
Det fattas bara att de återkommer och säger att loggarna raderats automatiskt och att de inte kan felsöka....
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 09:39
av velig
mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58
mussla skrev: ↑29 dec 2024 00:19
mikebike skrev: ↑26 dec 2024 16:43
AAKEE skrev: ↑26 dec 2024 16:38
mikebike skrev: ↑26 dec 2024 15:16
Så har såg det ut från Gävle.
Ingen farthållare, ingen AP, ingen avbländning, ingen hastighetsangivelse.
20241226_132111.jpg
Utmärkt väder, ingen sol, ingen nederbörd, torr väg.
Välkommen till verkligheten, tyvärr :-/
Farthållaren har fungerat dåligt sedan radarn kopplades ur, men detta är rekord.
Den var otillgänglig när jag körde norrut förra Julen också, men då kräksnöade det, så det var förväntat.
Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Farthållaren har fungerar dåligt sedan september 2022, men de problem jag hade i Julhelgen var något annat. Hårdvarufel helt klart.
Dock är jag övertygad om att Tesla kommer uppdatera mjukvaran när de tar in bilen på SC
Ursäkta, men jag är nyfiken. Men med tanke på alla problem du verkar ha med din bil. Varför säljer du inte och köper en bil som har de funktioner du prioriterar?
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 09:43
av mikebike
velig skrev: ↑13 jan 2025 09:39
mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58
mussla skrev: ↑29 dec 2024 00:19
mikebike skrev: ↑26 dec 2024 16:43
AAKEE skrev: ↑26 dec 2024 16:38
Välkommen till verkligheten, tyvärr :-/
Farthållaren har fungerat dåligt sedan radarn kopplades ur, men detta är rekord.
Den var otillgänglig när jag körde norrut förra Julen också, men då kräksnöade det, så det var förväntat.
Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Farthållaren har fungerar dåligt sedan september 2022, men de problem jag hade i Julhelgen var något annat. Hårdvarufel helt klart.
Dock är jag övertygad om att Tesla kommer uppdatera mjukvaran när de tar in bilen på SC
Ursäkta, men jag är nyfiken. Men med tanke på alla problem du verkar ha med din bil. Varför säljer du inte och köper en bil som har de funktioner du prioriterar?
Vem skall jag sälja en defekt bil till?
Eftersom jag lider av något som heter moral finns det bara en tänkbar köpare, och de vill inte köpa tillbaks den.
Dock kan jag göra ett undantag för dig.

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 09:50
av velig
mikebike skrev: ↑13 jan 2025 09:43
velig skrev: ↑13 jan 2025 09:39
mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58
mussla skrev: ↑29 dec 2024 00:19
mikebike skrev: ↑26 dec 2024 16:43
Farthållaren har fungerat dåligt sedan radarn kopplades ur, men detta är rekord.
Den var otillgänglig när jag körde norrut förra Julen också, men då kräksnöade det, så det var förväntat.
Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Farthållaren har fungerar dåligt sedan september 2022, men de problem jag hade i Julhelgen var något annat. Hårdvarufel helt klart.
Dock är jag övertygad om att Tesla kommer uppdatera mjukvaran när de tar in bilen på SC
Ursäkta, men jag är nyfiken. Men med tanke på alla problem du verkar ha med din bil. Varför säljer du inte och köper en bil som har de funktioner du prioriterar?
Vem skall jag sälja en defekt bil till?
Eftersom jag lider av något som heter moral finns det bara en tänkbar köpare, och de vill inte köpa tillbaks den.
Dock kan jag göra ett undantag för dig.
Hehe, svar på tal.
Tack, men jag har redan en Model Y.
Heder till dig och din moral. Jag måste nog tillstå att hade jag haft samma problem som du hade jag nog sålt till en bilhandlare.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 10:01
av manneson
Lägg den på auktion och beskriv dina upplevda problem så kan du vidhålla din moral.

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 10:19
av mikebike
manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:01
Lägg den på auktion och beskriv dina upplevda problem så kan du vidhålla din moral.
Tror du jag får bra betalt då?
Allvarligt talat har jag svårt att förstå varför jag skall ta (den ekonomiska) smällen för att min bil är sämre än andra, och sämre än vad den var som ny.
Fast om någon hört av sig den 26:e hade jag bytt rakt av mot en (fungerande) XC60 T6.

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 10:23
av manneson
mikebike skrev: ↑13 jan 2025 10:19
manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:01
Lägg den på auktion och beskriv dina upplevda problem så kan du vidhålla din moral.
Tror du jag får bra betalt då?
Allvarligt talat har jag svårt att förstå varför jag skall ta (den ekonomiska) smällen för att min bil är sämre än andra, och sämre än vad den var som ny.
Fast om någon hört av sig den 26:e hade jag bytt rakt av mot en (fungerande) XC60 T6.
Ibland är det värt en kostnad för att slippa bekymmer.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 18:48
av Oscar11
mikebike skrev: ↑13 jan 2025 10:19
manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:01
Lägg den på auktion och beskriv dina upplevda problem så kan du vidhålla din moral.
Tror du jag får bra betalt då?
Allvarligt talat har jag svårt att förstå varför jag skall ta (den ekonomiska) smällen för att min bil är sämre än andra, och sämre än vad den var som ny.
Fast om någon hört av sig den 26:e hade jag bytt rakt av mot en (fungerande) XC60 T6.
Kan du inte berätta en gång till varför din bil är sämre än den var som ny?

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 13 jan 2025 19:19
av mikebike
Oscar11 skrev: ↑13 jan 2025 18:48
mikebike skrev: ↑13 jan 2025 10:19
manneson skrev: ↑13 jan 2025 10:01
Lägg den på auktion och beskriv dina upplevda problem så kan du vidhålla din moral.
Tror du jag får bra betalt då?
Allvarligt talat har jag svårt att förstå varför jag skall ta (den ekonomiska) smällen för att min bil är sämre än andra, och sämre än vad den var som ny.
Fast om någon hört av sig den 26:e hade jag bytt rakt av mot en (fungerande) XC60 T6.
Kan du inte berätta en gång till varför din bil är sämre än den var som ny?
Frågan är om det är jag som är dålig på att förklara eller du som har svårt att förstå?
Om du inte har något att tillföra eller vill köpa/byta in min bil så kan du hålla dig borta från min tråd.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 07:14
av T4s
Bor du nära Stockholm? Skulle vara intressant att provköra din bil och ev hjälpa till i ärendet med Tesla.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 08:46
av mikebike
T4s skrev: ↑14 jan 2025 07:14
Bor du nära Stockholm? Skulle vara intressant att provköra din bil och ev hjälpa till i ärendet med Tesla.
Promenadavstånd från centrala Fjollträsk.
Dock är det tveksamt om en provkörning ger något, bilen kan fungera utmärkt i flera dagar innan den får spunk.
Det enda som är repeterbart är att farthållaren sänker hastigheten när man spolar rutan.
Jag hoppas att SC kan läsa ut någon lagrad felkod från Julhelgen, när det var katastrof. Det intressanta är att jag inte fick något meddelande om "blockerad eller bländad" kamera vilket jag borde fått om det var imma framför kameran.
Imorgon måste jag ta bilen till jobbet för att ladda den. Laddstolparna hemmavid har varit upptagna eller ur funktion några dagar.
Det slipper man om man kör avgasbil. Istället var jag tvungen att bära ut ett bilbatteri en gång i veckan för att underhålla startbatteriet. Undrar om det skulle funka att ladda startbatteriet i MoS med batteriladdare och adapter från Typ-2 till schuko?
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 09:14
av jonasl
På båten har jag haft en liten solpanel liggande innanför rutan för att underhållsladda startbatteriet. Inte optimalt men tillräckligt att ha den innanför rutan. Å andra sidan är det inte de mörkaste månaderna. Kostar 299 kr.
https://www.amazon.se/ECO-WORTHY-Batter ... 0C9Z4NHJH/
Men om du ändå kör var 14:e dag eller så borde det inte behövas på en bil.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 09:22
av mikebike
jonasl skrev: ↑14 jan 2025 09:14
På båten har jag haft en liten solpanel liggande innanför rutan för att underhållsladda startbatteriet. Inte optimalt men tillräckligt att ha den innanför rutan. Å andra sidan är det inte de mörkaste månaderna. Kostar 299 kr.
https://www.amazon.se/ECO-WORTHY-Batter ... 0C9Z4NHJH/
Men om du ändå kör var 14:e dag eller så borde det inte behövas på en bil.
Mitt problem uppstår under vintern, när man kör parkeringsvärmaren längre tid än man kör bilen.
Det kan gå veckor då bilen bara rullar 3 km varje torsdag.
Korta dagar och snö på rutan lär göra att man inte får mycket laddning av en solpanel.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 09:25
av jonasl
Nä då kanske det är en beteendeförändring på plats istället

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:08
av mikebike
jonasl skrev: ↑14 jan 2025 09:25
Nä då kanske det är en beteendeförändring på plats istället
Du menar byta tillbaks till att pendla 25 km till jobbet istället för 4,5 km?
Inte aktuellt.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:11
av jonasl
Finns ju andra sätt. Jag har också bytt bort min bilpendling, det är tämligen själadödande.
Men jag hade nog inte orkat släpa ett bilbatteri fram och tillbaka titt som tätt bara för att kunna köra bilens värmare, då hade jag helt enkelt slutat använda värmaren istället. Hade en sådan på vår Audi A6:a och det är ju inte som på Teslan att man drog igång den även när det är plusgrader. den använde vi mest innan långa resor när det var riktigt kallt ute och man ville kunna sätta sig utan ytterkläder i bilen.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:22
av Arctic Drifter
mikebike skrev: ↑14 jan 2025 08:46
T4s skrev: ↑14 jan 2025 07:14
Bor du nära Stockholm? Skulle vara intressant att provköra din bil och ev hjälpa till i ärendet med Tesla.
Promenadavstånd från centrala Fjollträsk.
Dock är det tveksamt om en provkörning ger något, bilen kan fungera utmärkt i flera dagar innan den får spunk.
Det enda som är repeterbart är att farthållaren sänker hastigheten när man spolar rutan.
Jag hoppas att SC kan läsa ut någon lagrad felkod från Julhelgen, när det var katastrof. Det intressanta är att jag inte fick något meddelande om "blockerad eller bländad" kamera vilket jag borde fått om det var imma framför kameran.
Imorgon måste jag ta bilen till jobbet för att ladda den. Laddstolparna hemmavid har varit upptagna eller ur funktion några dagar.
Det slipper man om man kör avgasbil. Istället var jag tvungen att bära ut ett bilbatteri en gång i veckan för att underhålla startbatteriet. Undrar om det skulle funka att ladda startbatteriet i MoS med batteriladdare och adapter från Typ-2 till schuko?
Nu vet inte jag hur ni har det där i fjollträsk längre men finns det typ2-laddning på jobbet/MoS kanske det finns någon motorvärmarstolpe också?
I så fall rekommenderar jag Defa Chargekit:
https://www.thansen.se/verktyg-forbrukn ... N4EALw_wcB
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:26
av jonasl
Det är glest mellan laddstolparna på jobbet här nere. När jobbet skulle flytta ett av kontoren i Norrland och det nya stället inte hade motorvärmarstolpar blev det närapå uppror..

Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:47
av mikebike
Arctic Drifter skrev: ↑14 jan 2025 10:22
mikebike skrev: ↑14 jan 2025 08:46
T4s skrev: ↑14 jan 2025 07:14
Bor du nära Stockholm? Skulle vara intressant att provköra din bil och ev hjälpa till i ärendet med Tesla.
Promenadavstånd från centrala Fjollträsk.
Dock är det tveksamt om en provkörning ger något, bilen kan fungera utmärkt i flera dagar innan den får spunk.
Det enda som är repeterbart är att farthållaren sänker hastigheten när man spolar rutan.
Jag hoppas att SC kan läsa ut någon lagrad felkod från Julhelgen, när det var katastrof. Det intressanta är att jag inte fick något meddelande om "blockerad eller bländad" kamera vilket jag borde fått om det var imma framför kameran.
Imorgon måste jag ta bilen till jobbet för att ladda den. Laddstolparna hemmavid har varit upptagna eller ur funktion några dagar.
Det slipper man om man kör avgasbil. Istället var jag tvungen att bära ut ett bilbatteri en gång i veckan för att underhålla startbatteriet. Undrar om det skulle funka att ladda startbatteriet i MoS med batteriladdare och adapter från Typ-2 till schuko?
Nu vet inte jag hur ni har det där i fjollträsk längre men finns det typ2-laddning på jobbet/MoS kanske det finns någon motorvärmarstolpe också?
I så fall rekommenderar jag Defa Chargekit:
https://www.thansen.se/verktyg-forbrukn ... N4EALw_wcB
Ja, det finns Typ-2 i MoS och det finns alltid lediga platser.
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Postat: 14 jan 2025 10:49
av mikebike
jonasl skrev: ↑14 jan 2025 10:11
Finns ju andra sätt. Jag har också bytt bort min bilpendling, det är tämligen själadödande.
Men jag hade nog inte orkat släpa ett bilbatteri fram och tillbaka titt som tätt bara för att kunna köra bilens värmare, då hade jag helt enkelt slutat använda värmaren istället. Hade en sådan på vår Audi A6:a och det är ju inte som på Teslan att man drog igång den även när det är plusgrader. den använde vi mest innan långa resor när det var riktigt kallt ute och man ville kunna sätta sig utan ytterkläder i bilen.
Det är klart man använder värmaren, alternativet är att skrapa rutor och det vill man ju inte.
