Började med en S70D, men bytte 2018 till en 100D. Rätt stor skillnad i upplevelse. 100 D, sena ex är mycket tystare, och snabbladdningen är mycket snabbare ( ändå inte ”snabb”), MCU2 har betydelse ändå. Priset är också lågt då alla vill ha Raven. Skillnaden mellan 75 och 100D är större än skillnaden 100D till Raven, som har lite mer avancerad fjädring och bättre räckvidd också. Men fri SuC är värt mycket på en pendlarbil! Min 100D har det och då jag till vardags bara laddar ca 50- 60% så blir upplevelsen rätt lik 70-75 D. Använder den att pendla med och lägger många mil i den. Lycka till.Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Äldre S eller nyare 3
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5850
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Äldre S eller nyare 3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Eftersom du nu är inne på en S från 2017…Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)
Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Är dålig på det här med laddporten på Model S, men går inte äldre exemplar som inte uppfyller det Walken skriver om CCS att uppgradera för en rimlig peng hos Tesla?Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43...] Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Men alla S från 2017 kanske uppfyller det här kravet…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8123
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Äldre S eller nyare 3
Alla S och X går såvitt jag vet att uppgradera till CCS, jag har aldrig hört talas om någon version som inte skulle stödja detta.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 11:06Är dålig på det här med laddporten på Model S, men går inte äldre exemplar som inte uppfyller det Walken skriver om CCS att uppgradera för en rimlig peng hos Tesla?Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43...] Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Men alla S från 2017 kanske uppfyller det här kravet…
En ”no brainer” uppgradering, och som sagt till ett mycket rimligt pris.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Äldre S eller nyare 3
Det finns flera varianter av 85 batteriet. A och B versioner ska maa undvika. C, D och E ska vara mycket mer pålitliga. Tidigare 90 batterier hade problem med snabb degradering men senare versioner verkar inte ha det problemet.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2025 00:53Nja... håller inte riktigt med om detta.
85 kWh-batteriet är Model S största Arkilleshäl.
Och det batteriet sitter även i årsmodell 2015 och 2016.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Äldre S eller nyare 3
Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.
Här är två exempel inkl slagavgift:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.
Förresten, vad är anmärkningen om hastighetsmätare på den undre får något? Det ser ut som allt är i sin ordning enligt bilderna?
Här är två exempel inkl slagavgift:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.
Förresten, vad är anmärkningen om hastighetsmätare på den undre får något? Det ser ut som allt är i sin ordning enligt bilderna?
M3 LR -20
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…Vindens skrev: ↑23 jan 2025 12:47Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.
Här är två exempel inkl slagavgift:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.
[…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Den jag har spanat på hade länkarmar fram bytta. Konstigt då det känns som om de bak inte är bra.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 11:02Eftersom du nu är inne på en S från 2017…Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)
Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…
CCS har den men inte MCU2. Allt annat ska funka. Nu vet jag inte om jag vågar köpa från privat person utan någon garanti överhuvudtaget. Eller är jag bara feg.
Re: Äldre S eller nyare 3
Ja de har verkligen rasat i pris. Kan lite och bilar, men inte så pass att jag ser skillnad på säten tyvärr. Som jag sade tidigare så känner jag att jag läst på för mycket. Därför är jag helt förvirrad, sade min fru iaf. Hon sade att jag ska bara köra och köpa en som känns bra. Tänk om man kunde bara vara så optimistisk.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 12:58Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…Vindens skrev: ↑23 jan 2025 12:47Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.
Här är två exempel inkl slagavgift:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.
[…
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Som jag länkade till innan i tråden…Walken skrev: ↑23 jan 2025 13:07Den jag har spanat på hade länkarmar fram bytta. Konstigt då det känns som om de bak inte är bra.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 11:02Eftersom du nu är inne på en S från 2017…Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)
Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…
CCS har den men inte MCU2. Allt annat ska funka. Nu vet jag inte om jag vågar köpa från privat person utan någon garanti överhuvudtaget. Eller är jag bara feg.
viewtopic.php?p=816785#p816785
Tycker det verkar som det kan finnas en risk för att felkoder kan nollställas och därmed inte synas vid inspektion och provkörning… Frågan är hur lång tid det sedan tar innan de visar sig igen, och därmed hur mycket av garantin från Tesla som gäller batteri och drivlina som man vill ha kvar ifall det skulle dyka upp en sån här felkod…
Jag hade även velat kika på undersidan på bilen för att se så att bilen inte kört över något som bucklat till batteripackets skyddsplåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Åjo, det tror jag nog…Walken skrev: ↑23 jan 2025 13:11Ja de har verkligen rasat i pris. Kan lite och bilar, men inte så pass att jag ser skillnad på säten tyvärr. Som jag sade tidigare så känner jag att jag läst på för mycket. Därför är jag helt förvirrad, sade min fru iaf. Hon sade att jag ska bara köra och köpa en som känns bra. Tänk om man kunde bara vara så optimistisk. [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 12:58Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…Vindens skrev: ↑23 jan 2025 12:47Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.
Här är två exempel inkl slagavgift:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.
[…

Titta på sitsen på de de där äldre framsätena och jämför med nyare från t.ex. 2018. De nyare framsätena har rätt mycket mer sidostöd än de äldre framsäten har. Som jag minns det så sitter man även lägre i de nyare framsätena.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
forts.
Nu minns jag inte när Tesla bytte till de nyare framsätena på S. Någon gång 2016 kanske…
Nu minns jag inte när Tesla bytte till de nyare framsätena på S. Någon gång 2016 kanske…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Äldre S eller nyare 3
Det är möjligt att version C, D och E är mindre opålitliga, men fortfarande inte pålitliga.deddly skrev: ↑23 jan 2025 12:06Det finns flera varianter av 85 batteriet. A och B versioner ska maa undvika. C, D och E ska vara mycket mer pålitliga. Tidigare 90 batterier hade problem med snabb degradering men senare versioner verkar inte ha det problemet.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2025 00:53Nja... håller inte riktigt med om detta.
85 kWh-batteriet är Model S största Arkilleshäl.
Och det batteriet sitter även i årsmodell 2015 och 2016.

Jag hade version E på min Model S och det batteriet gav upp efter ganska exakt 6,5 år och12.000 mil, pga intern kortslutning orsakat av vätskeläkage. Vilket verkar vara en väldigt vanligt orsak till byte av 85 kWh-batteri oavsett version. Jag vet flera andra som råkat ut för samma öde.
Jag skulle då aldrig rekommendera någon att köpa en äldre Model S med original 85 kWh-batteri.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Äldre S eller nyare 3
Det kom ett nextgensäte som var i något paket, redan 2015, vissa även med nextgenbaksäte. Så som vanligt med Tesla lite oklart.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 13:34forts.
Nu minns jag inte när Tesla bytte till de nyare framsätena på S. Någon gång 2016 kanske…
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
@Walken
Gissar att du sett det här redan, men här är ytterligare en grej när det gäller äldre S (och tydligen även andra bilar):
viewtopic.php?p=816788#p816788
Vet inte hur pass vanligt en sån grej är i Sverige dock…
Gissar att du sett det här redan, men här är ytterligare en grej när det gäller äldre S (och tydligen även andra bilar):
viewtopic.php?p=816788#p816788
Vet inte hur pass vanligt en sån grej är i Sverige dock…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Förekommer ju även att vindrutetorkarna kan komma åt och skada ovansidan på motorhuven. Den är väl aluminium, men det kan ju tydl. oxidera det med…
Jag hade nog även kollat karosspassningar, samt passningar vid huv, baklucka och dörrar, så att det inte fanns något slags skav i lack pga av för små toleranser.
Jag hade nog även kollat karosspassningar, samt passningar vid huv, baklucka och dörrar, så att det inte fanns något slags skav i lack pga av för små toleranser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Har för mig att det fanns lite intressant i den här videon:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Hur mycket drar din XC70 just nu när du pendlar? 0,9 kanske?
3 120 mil pendling x 0,9 = 2 808 liter bränsle per år.
Literpris 18,50 just nu men det kommer att bli dyrare.
Din bil kostar dig alltså 52 000 kronor per år enbart i bränsle. Går bränslet upp till 25 kronor liter igen kommer det att kosta 70 000 per år, plus reparationer och service.
Worst case scenario som troligen inte händer: batteriet blir så dåligt att det måste ersättas (händer nästan aldrig på facelift bilar), så du fixar ett helt nytt eller ombyggt från Tesla för 220 000 eller 130 000. Batteriet har betalat för sig själv inom 2-5 år.
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Men otur kan man ju ha med vilken bil som helst, även med din XC70. Jag skulle personligen välja elbil och lägga bränslebesparingarna på ett sparkonto bara i fall.
3 120 mil pendling x 0,9 = 2 808 liter bränsle per år.
Literpris 18,50 just nu men det kommer att bli dyrare.
Din bil kostar dig alltså 52 000 kronor per år enbart i bränsle. Går bränslet upp till 25 kronor liter igen kommer det att kosta 70 000 per år, plus reparationer och service.
Worst case scenario som troligen inte händer: batteriet blir så dåligt att det måste ersättas (händer nästan aldrig på facelift bilar), så du fixar ett helt nytt eller ombyggt från Tesla för 220 000 eller 130 000. Batteriet har betalat för sig själv inom 2-5 år.
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Men otur kan man ju ha med vilken bil som helst, även med din XC70. Jag skulle personligen välja elbil och lägga bränslebesparingarna på ett sparkonto bara i fall.
Re: Äldre S eller nyare 3
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Äldre S eller nyare 3
Tack!deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Hur mycket drar din XC70 just nu när du pendlar? 0,9 kanske?
3 120 mil pendling x 0,9 = 2 808 liter bränsle per år.
Literpris 18,50 just nu men det kommer att bli dyrare.
Din bil kostar dig alltså 52 000 kronor per år enbart i bränsle. Går bränslet upp till 25 kronor liter igen kommer det att kosta 70 000 per år, plus reparationer och service.
Worst case scenario som troligen inte händer: batteriet blir så dåligt att det måste ersättas (händer nästan aldrig på facelift bilar), så du fixar ett helt nytt eller ombyggt från Tesla för 220 000 eller 130 000. Batteriet har betalat för sig själv inom 2-5 år.
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Men otur kan man ju ha med vilken bil som helst, även med din XC70. Jag skulle personligen välja elbil och lägga bränslebesparingarna på ett sparkonto bara i fall.
Ja min 3.2 drar nu 11l. På sommaren 9,7. Helt sjukt att pendla 13 mil 5 dagar i veckan på detta sätt. Tack för att du tog din tid med denna fina beräkning

Försöker hitta så bra S som möjligt och tar gärna emot alla dessa tips!
Re: Äldre S eller nyare 3
Tyvärr är ju Teslas priser "billiga" om man jämför med övriga. Mercedes tar 6-700k för att byta batteri, och flera andra runt en halv mille.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
VW tar 200k för att byta en modul bara.
Kort sagt man vill inte köra en bil utan batterigaranti IMO.
Re: Äldre S eller nyare 3
Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Går även att bärga bilar till EVrepair.
Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Äldre S eller nyare 3
Grufman gör inte batterireparationer.frippe skrev: ↑24 jan 2025 11:49Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Går även att bärga bilar till EVrepair.
Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Elbilist sedan 2014
Re: Äldre S eller nyare 3
Grufman gör absolut batterireparationer. De har lagt ut flera videor där de gör det.Klintan skrev: ↑24 jan 2025 12:43Grufman gör inte batterireparationer.frippe skrev: ↑24 jan 2025 11:49Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.juristen skrev: ↑24 jan 2025 09:42Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.deddly skrev: ↑24 jan 2025 08:31Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.
Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Går även att bärga bilar till EVrepair.
Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Re: Äldre S eller nyare 3
Ja, allt är så klart relativt. Men det är inte rimligt att ett ospecificerat fel på HV-batteriet ska kosta ungefär vad hela bilen i fungerande skick är värd.
Det är inte hållbart eller miljövänligt om elbilar blir förenade med en orimlig ekonomisk risk när batterigarantin går ut. Om det kostar nästan lika mycket att laga bilen som den är värd efter man lagat den, finns det risk att bilen istället skrotas. Om nu elbilar ska innebära en hållbar omställning, så måste det gå att laga dem till en rimlig kostnad. Annars har vi gått från fossildrift med långvarigt återbruk och möjlighet till reparation till eldrivet slit-och-släng. Då får vi göra om hållbarhetskalkylerna utifrån en betydligt kortare medellivslängd för elbilarna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.