Sida 3 av 5

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 10:38
av Gustafsson
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.

Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Började med en S70D, men bytte 2018 till en 100D. Rätt stor skillnad i upplevelse. 100 D, sena ex är mycket tystare, och snabbladdningen är mycket snabbare ( ändå inte ”snabb”), MCU2 har betydelse ändå. Priset är också lågt då alla vill ha Raven. Skillnaden mellan 75 och 100D är större än skillnaden 100D till Raven, som har lite mer avancerad fjädring och bättre räckvidd också. Men fri SuC är värt mycket på en pendlarbil! Min 100D har det och då jag till vardags bara laddar ca 50- 60% så blir upplevelsen rätt lik 70-75 D. Använder den att pendla med och lägger många mil i den. Lycka till.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 11:02
av SwedishAdvocate
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.

Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Eftersom du nu är inne på en S från 2017…

Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)

Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 11:06
av SwedishAdvocate
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
...] Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Är dålig på det här med laddporten på Model S, men går inte äldre exemplar som inte uppfyller det Walken skriver om CCS att uppgradera för en rimlig peng hos Tesla?

Men alla S från 2017 kanske uppfyller det här kravet…

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 11:18
av fth
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 11:06
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
...] Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Är dålig på det här med laddporten på Model S, men går inte äldre exemplar som inte uppfyller det Walken skriver om CCS att uppgradera för en rimlig peng hos Tesla?

Men alla S från 2017 kanske uppfyller det här kravet…
Alla S och X går såvitt jag vet att uppgradera till CCS, jag har aldrig hört talas om någon version som inte skulle stödja detta.

En ”no brainer” uppgradering, och som sagt till ett mycket rimligt pris.

/fth

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 12:06
av deddly
Nicke Nyfiken skrev: 23 jan 2025 00:53
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.
Nja... håller inte riktigt med om detta.

85 kWh-batteriet är Model S största Arkilleshäl.
Och det batteriet sitter även i årsmodell 2015 och 2016.
Det finns flera varianter av 85 batteriet. A och B versioner ska maa undvika. C, D och E ska vara mycket mer pålitliga. Tidigare 90 batterier hade problem med snabb degradering men senare versioner verkar inte ha det problemet.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 12:47
av Vindens
Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.

Här är två exempel inkl slagavgift:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.

Förresten, vad är anmärkningen om hastighetsmätare på den undre får något? Det ser ut som allt är i sin ordning enligt bilderna?

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 12:58
av SwedishAdvocate
Vindens skrev: 23 jan 2025 12:47
Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.

Här är två exempel inkl slagavgift:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.

[…
Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 13:07
av Walken
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 11:02
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.

Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Eftersom du nu är inne på en S från 2017…

Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)

Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…
Den jag har spanat på hade länkarmar fram bytta. Konstigt då det känns som om de bak inte är bra.
CCS har den men inte MCU2. Allt annat ska funka. Nu vet jag inte om jag vågar köpa från privat person utan någon garanti överhuvudtaget. Eller är jag bara feg.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 13:11
av Walken
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 12:58
Vindens skrev: 23 jan 2025 12:47
Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.

Här är två exempel inkl slagavgift:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.

[…
Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…
Ja de har verkligen rasat i pris. Kan lite och bilar, men inte så pass att jag ser skillnad på säten tyvärr. Som jag sade tidigare så känner jag att jag läst på för mycket. Därför är jag helt förvirrad, sade min fru iaf. Hon sade att jag ska bara köra och köpa en som känns bra. Tänk om man kunde bara vara så optimistisk.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 13:17
av SwedishAdvocate
Walken skrev: 23 jan 2025 13:07
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 11:02
Walken skrev: 23 jan 2025 08:43
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.

Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Eftersom du nu är inne på en S från 2017…

Det finns en grej till att kontrollera. Ifall de bakre länkarmarna är bytta till den nyare varianten Tesla började använda någon gång under 2018. Mer info om det t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Tror bara det är det bakre länkarmarna, men är inte 100… Någon annan i tråden som kan bekräfta?… (Eller så framgår det väl i länkarna ovan…)

Nu minns jag inte vad de kostar byta. Har för mig att det är någonstans mellan ~6-16K. Kanske ~10K, men kommer tyvärr inte ihåg. Kanske även beror på om man byter hos Tesla eller hos någon fristående verkstad som Grufman bil…
Den jag har spanat på hade länkarmar fram bytta. Konstigt då det känns som om de bak inte är bra.
CCS har den men inte MCU2. Allt annat ska funka. Nu vet jag inte om jag vågar köpa från privat person utan någon garanti överhuvudtaget. Eller är jag bara feg.
Som jag länkade till innan i tråden…
viewtopic.php?p=816785#p816785

Tycker det verkar som det kan finnas en risk för att felkoder kan nollställas och därmed inte synas vid inspektion och provkörning… Frågan är hur lång tid det sedan tar innan de visar sig igen, och därmed hur mycket av garantin från Tesla som gäller batteri och drivlina som man vill ha kvar ifall det skulle dyka upp en sån här felkod…

Jag hade även velat kika på undersidan på bilen för att se så att bilen inte kört över något som bucklat till batteripackets skyddsplåt.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 13:22
av SwedishAdvocate
Walken skrev: 23 jan 2025 13:11
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 12:58
Vindens skrev: 23 jan 2025 12:47
Om man är ute efter äldre S så är en sak värd att beakta är att priserna har gått ner ordentligt på senare tid.

Här är två exempel inkl slagavgift:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-241427 165 tkr

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-60-241172 152 tkr om säljaren inte lyckades höja priset efter auktionen.

[…
Båda de där bilarna har ju de äldre framsätena… TS/Walken verkar ju lite bilintresserad… Gissar att han föredrar den nyare framsätesvarianten… Fast sådana där äldre framsäten kanske går att byta ut mot bättre beg. nyare framsäten för en rimlig penning. Vet ej. Eller kan det kanske bli något strul med typ olika versioner av sidokrockkuddar?…
Ja de har verkligen rasat i pris. Kan lite och bilar, men inte så pass att jag ser skillnad på säten tyvärr. Som jag sade tidigare så känner jag att jag läst på för mycket. Därför är jag helt förvirrad, sade min fru iaf. Hon sade att jag ska bara köra och köpa en som känns bra. Tänk om man kunde bara vara så optimistisk. [Min u.]
Åjo, det tror jag nog… ;)

Titta på sitsen på de de där äldre framsätena och jämför med nyare från t.ex. 2018. De nyare framsätena har rätt mycket mer sidostöd än de äldre framsäten har. Som jag minns det så sitter man även lägre i de nyare framsätena.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 13:34
av SwedishAdvocate
forts.

Nu minns jag inte när Tesla bytte till de nyare framsätena på S. Någon gång 2016 kanske…

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 17:15
av Nicke Nyfiken
deddly skrev: 23 jan 2025 12:06
Nicke Nyfiken skrev: 23 jan 2025 00:53
deddly skrev: 22 jan 2025 23:29
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.

Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.
Nja... håller inte riktigt med om detta.

85 kWh-batteriet är Model S största Arkilleshäl.
Och det batteriet sitter även i årsmodell 2015 och 2016.
Det finns flera varianter av 85 batteriet. A och B versioner ska maa undvika. C, D och E ska vara mycket mer pålitliga. Tidigare 90 batterier hade problem med snabb degradering men senare versioner verkar inte ha det problemet.
Det är möjligt att version C, D och E är mindre opålitliga, men fortfarande inte pålitliga. :(
Jag hade version E på min Model S och det batteriet gav upp efter ganska exakt 6,5 år och12.000 mil, pga intern kortslutning orsakat av vätskeläkage. Vilket verkar vara en väldigt vanligt orsak till byte av 85 kWh-batteri oavsett version. Jag vet flera andra som råkat ut för samma öde.

Jag skulle då aldrig rekommendera någon att köpa en äldre Model S med original 85 kWh-batteri.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 18:25
av frippe
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 13:34
forts.

Nu minns jag inte när Tesla bytte till de nyare framsätena på S. Någon gång 2016 kanske…
Det kom ett nextgensäte som var i något paket, redan 2015, vissa även med nextgenbaksäte. Så som vanligt med Tesla lite oklart.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 18:29
av SwedishAdvocate
@Walken
Gissar att du sett det här redan, men här är ytterligare en grej när det gäller äldre S (och tydligen även andra bilar):
viewtopic.php?p=816788#p816788

Vet inte hur pass vanligt en sån grej är i Sverige dock…

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 18:35
av SwedishAdvocate
Förekommer ju även att vindrutetorkarna kan komma åt och skada ovansidan på motorhuven. Den är väl aluminium, men det kan ju tydl. oxidera det med…

Jag hade nog även kollat karosspassningar, samt passningar vid huv, baklucka och dörrar, så att det inte fanns något slags skav i lack pga av för små toleranser.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 23 jan 2025 18:38
av SwedishAdvocate
Har för mig att det fanns lite intressant i den här videon:


Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 08:31
av deddly
Hur mycket drar din XC70 just nu när du pendlar? 0,9 kanske?
3 120 mil pendling x 0,9 = 2 808 liter bränsle per år.

Literpris 18,50 just nu men det kommer att bli dyrare.

Din bil kostar dig alltså 52 000 kronor per år enbart i bränsle. Går bränslet upp till 25 kronor liter igen kommer det att kosta 70 000 per år, plus reparationer och service.

Worst case scenario som troligen inte händer: batteriet blir så dåligt att det måste ersättas (händer nästan aldrig på facelift bilar), så du fixar ett helt nytt eller ombyggt från Tesla för 220 000 eller 130 000. Batteriet har betalat för sig själv inom 2-5 år.

Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.

Men otur kan man ju ha med vilken bil som helst, även med din XC70. Jag skulle personligen välja elbil och lägga bränslebesparingarna på ett sparkonto bara i fall.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 09:42
av juristen
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.

Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.

Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 10:21
av Walken
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Hur mycket drar din XC70 just nu när du pendlar? 0,9 kanske?
3 120 mil pendling x 0,9 = 2 808 liter bränsle per år.

Literpris 18,50 just nu men det kommer att bli dyrare.

Din bil kostar dig alltså 52 000 kronor per år enbart i bränsle. Går bränslet upp till 25 kronor liter igen kommer det att kosta 70 000 per år, plus reparationer och service.

Worst case scenario som troligen inte händer: batteriet blir så dåligt att det måste ersättas (händer nästan aldrig på facelift bilar), så du fixar ett helt nytt eller ombyggt från Tesla för 220 000 eller 130 000. Batteriet har betalat för sig själv inom 2-5 år.

Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.

Men otur kan man ju ha med vilken bil som helst, även med din XC70. Jag skulle personligen välja elbil och lägga bränslebesparingarna på ett sparkonto bara i fall.
Tack!
Ja min 3.2 drar nu 11l. På sommaren 9,7. Helt sjukt att pendla 13 mil 5 dagar i veckan på detta sätt. Tack för att du tog din tid med denna fina beräkning :D Har gjort den själv men sånt ser mer allvarligt ut när någon utomstående påpekar det uppenbara!
Försöker hitta så bra S som möjligt och tar gärna emot alla dessa tips!

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 11:41
av manneson
juristen skrev: 24 jan 2025 09:42
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.

Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.

Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Tyvärr är ju Teslas priser "billiga" om man jämför med övriga. Mercedes tar 6-700k för att byta batteri, och flera andra runt en halv mille.
VW tar 200k för att byta en modul bara.
Kort sagt man vill inte köra en bil utan batterigaranti IMO.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 11:49
av frippe
juristen skrev: 24 jan 2025 09:42
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.

Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.

Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.
Går även att bärga bilar till EVrepair.

Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 12:43
av Klintan
frippe skrev: 24 jan 2025 11:49
juristen skrev: 24 jan 2025 09:42
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.

Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.

Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.
Går även att bärga bilar till EVrepair.

Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Grufman gör inte batterireparationer.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 13:15
av deddly
Klintan skrev: 24 jan 2025 12:43
frippe skrev: 24 jan 2025 11:49
juristen skrev: 24 jan 2025 09:42
deddly skrev: 24 jan 2025 08:31
Om du köper en bil i bra skick är det troligast att batteriet håller många år framöver. Har du otur kommer du behöva reparera batteriet någon gång för runt 30 000 kronor. Att behöva ersätta batteriet helt och hållet händer nästan aldrig, även om det är lösningen Tesla brukar köra på.
Problemet med Teslor är just det att Tesla inte erbjuder något alternativ som innebär att laga batteriet för vad det faktiskt kostar att laga det som är trasigt. Du kan välja mellan att byta ut batteriet mot ett utbytes (lagat begagnat batteri som håller viss spec) eller att köpa ett nytt batteri. Båda alternativen är svindyra.

Så oavsett om det behövs eller inte är det enda som erbjuds från Tesla just att ersätta batteriet helt och hållet.

Det finns någon tredjepartslösning i södra Sverige, men såvitt jag vet är det inget som direkt är allmänt tillgängligt i hela Sverige. Har någon mer info så får de gärna fylla i. Jag skulle gärna ha en Model S, det är en supertrevlig bil, men de ekonomiska riskerna är för stora med Teslas batteristrategi.
Grufman gör vissa reparationer av batterier, finns även någon i Norge.
Går även att bärga bilar till EVrepair.

Så tillgängligt är det, men inte nästgårds om det nu skulle vara ett krav. Allt kan inte finnas i Stockholm och med tanke på hur ovanligt det är blir det ganska omöjligt att det skulle vara tillgångligt i hela landet.
Grufman gör inte batterireparationer.
Grufman gör absolut batterireparationer. De har lagt ut flera videor där de gör det.

Re: Äldre S eller nyare 3

Postat: 24 jan 2025 13:18
av juristen
manneson skrev: 24 jan 2025 11:41
Tyvärr är ju Teslas priser "billiga" om man jämför med övriga. Mercedes tar 6-700k för att byta batteri, och flera andra runt en halv mille.
VW tar 200k för att byta en modul bara.
Kort sagt man vill inte köra en bil utan batterigaranti IMO.
Ja, allt är så klart relativt. Men det är inte rimligt att ett ospecificerat fel på HV-batteriet ska kosta ungefär vad hela bilen i fungerande skick är värd.

Det är inte hållbart eller miljövänligt om elbilar blir förenade med en orimlig ekonomisk risk när batterigarantin går ut. Om det kostar nästan lika mycket att laga bilen som den är värd efter man lagat den, finns det risk att bilen istället skrotas. Om nu elbilar ska innebära en hållbar omställning, så måste det gå att laga dem till en rimlig kostnad. Annars har vi gått från fossildrift med långvarigt återbruk och möjlighet till reparation till eldrivet slit-och-släng. Då får vi göra om hållbarhetskalkylerna utifrån en betydligt kortare medellivslängd för elbilarna.