Så slipper du laddkaos på sportlovet

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

deddly
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av deddly »

Dinsdale skrev: 11 feb 2025 19:36
fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Problemet är väl att det blir stugbyns problem om det börjar brinna, och den risken vill man inte ta. Att bygga bort problemet kostar pengar och förtjänsten från laddinfrastukturen hamnar inte nödvändigtvis hos den som bekostade ombyggnationen. Att förbjuda är däremot gratis :(
Förbjuder dem att man eldar i spisen och tänder ljus också? Även en rakapparat eller telefon på laddning kan brinna. Det handlar om att vara resolig. Som andra påpekar säger även Elsäkerhetsverket att laddning med 8-10A är helt okej på vägguttaget.

Men jag förstår var du menar - är det en försäkringsfråga finns det inte mycket man kan göra åt det.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

deddly skrev: 12 feb 2025 17:50
Dinsdale skrev: 11 feb 2025 19:36
fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Problemet är väl att det blir stugbyns problem om det börjar brinna, och den risken vill man inte ta. Att bygga bort problemet kostar pengar och förtjänsten från laddinfrastukturen hamnar inte nödvändigtvis hos den som bekostade ombyggnationen. Att förbjuda är däremot gratis :(
Förbjuder dem att man eldar i spisen och tänder ljus också? Även en rakapparat eller telefon på laddning kan brinna. Det handlar om att vara resolig. Som andra påpekar säger även Elsäkerhetsverket att laddning med 8-10A är helt okej på vägguttaget.

Men jag förstår var du menar - är det en försäkringsfråga finns det inte mycket man kan göra åt det.
Samma med eldstaden. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att anläggningen är säkert skick.
Precis som en fastighetsägaren ringer efter en elektriker om han inte har behörigheten själv ringer han efter en sotare om han inte har tillräckliga kunskaper.
Är man inte ägare själv får man finna sig i vad fastighetsägaren bestämmer.

När en telefon på laddning börjar brinna handlar det ju om att telefonen tar eld. Inte att elnätet överbelastas.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Dinsdale »

chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 06:20
Kriper skrev: 11 feb 2025 21:23
Så slipper du laddkaos på sportlovet. Genom att inte ingå i svennebanamedeklassen som tvångsmässigt gör samma sak vid samma tid. Undvik sportlov. Ta elbilen söderut och gör nya upptäckter. :D
Men varför ska bilen få styra vad man ska göra. Vill man åka skidor så ska man väl få åka skidor. Skolar och livet styr när detta är möjligt. Ja tyvärr visar ju detta är fossil bilen har ett övertag ibland eftersom politikerna inte trycker på.
Vi kör diesel till fjällen, tyvärr.
Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 06:20
Kriper skrev: 11 feb 2025 21:23
Så slipper du laddkaos på sportlovet. Genom att inte ingå i svennebanamedeklassen som tvångsmässigt gör samma sak vid samma tid. Undvik sportlov. Ta elbilen söderut och gör nya upptäckter. :D
Men varför ska bilen få styra vad man ska göra. Vill man åka skidor så ska man väl få åka skidor. Skolar och livet styr när detta är möjligt. Ja tyvärr visar ju detta är fossil bilen har ett övertag ibland eftersom politikerna inte trycker på.
Vi kör diesel till fjällen, tyvärr.
Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 06:20


Men varför ska bilen få styra vad man ska göra. Vill man åka skidor så ska man väl få åka skidor. Skolar och livet styr när detta är möjligt. Ja tyvärr visar ju detta är fossil bilen har ett övertag ibland eftersom politikerna inte trycker på.
Vi kör diesel till fjällen, tyvärr.
Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
De har lagt ned vår närmaste bensinmack. Vid den näst närmaste är det alltid kö.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 13 feb 2025 07:17
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24


Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
De har lagt ned vår närmaste bensinmack. Vid den näst närmaste är det alltid kö.
Då är det ju bra att du inte är tvungen att tanka på den närmaste då.
Alltid kö? Var är detta någonstans?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av ReNewAble »

Otroligt vad många trådar spårar ur nu för tiden på forumet. Gick in i denna och 70% av inläggen handlar om destinationsladdning. Döp om den till ”Hur ordnar man laddning vid fjällstugan” istället.

Som Skåning så undviker man laddköer enkelt genom att köra söderut till alperna. Mängder med ruttalternativ och laddstationer. Sen bättre skidåkning såklart.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:29
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:17
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05

Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
De har lagt ned vår närmaste bensinmack. Vid den näst närmaste är det alltid kö.
Då är det ju bra att du inte är tvungen att tanka på den närmaste då.
Alltid kö? Var är detta någonstans?
Den som är närmast nu är CircleK Skytteholm, alltid kö när jag passerar. Näst närmast nu är CircleK Järva Krog, kö ibland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 06:20


Men varför ska bilen få styra vad man ska göra. Vill man åka skidor så ska man väl få åka skidor. Skolar och livet styr när detta är möjligt. Ja tyvärr visar ju detta är fossil bilen har ett övertag ibland eftersom politikerna inte trycker på.
Vi kör diesel till fjällen, tyvärr.
Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av frippe »

ReNewAble skrev: 13 feb 2025 07:51
Otroligt vad många trådar spårar ur nu för tiden på forumet. Gick in i denna och 70% av inläggen handlar om destinationsladdning. Döp om den till ”Hur ordnar man laddning vid fjällstugan” istället.

Som Skåning så undviker man laddköer enkelt genom att köra söderut till alperna. Mängder med ruttalternativ och laddstationer. Sen bättre skidåkning såklart.
Hur spårade denna ur? Destinationsladdning är en av de bästa sakerna att fundera på för att slippa laddkaos på resan till och från fjällen runt sportloven.

Alla de alternativ som finns för att minska risken för laddkaos har avhandlats i tråden, så faktiskt en av få trådar som inte spårat ur.

Att ladda på destination är förövrigt lika viktigt oavsett vart resan går, allt för att slippa snabbladda så mycket som möjligt.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5469
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24


Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Jag tror dig du stått i kö men varför planerar så dåligt?

Med en fossil bil så tankar du lika snabbt när du har 50% i tanken som när du har 10% i tanken. Dvs du kan tanka i god tid. Dessutom kan du alltid tanka 100%
Med elbil vill man inte ladda vid 50%, de är för tidigt och du vill inte ladda till 100% de tar för mycket tid. På min disel behöver jag tänka en gång när jag kör från Malmö till Sälen ToR eller liknade destination, oavsett elbil så kommer du behöva ladda ner än en gång.
Även du måste ju se att här finns fördelar vid långresa vad de gäller just fylla på bränsle.
Åter igen, jag älskar elbilar men de är inte bäst på allt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05
Maw skrev: 12 feb 2025 11:24


Fossilbil är knappast en garanti mot köer. Man kan hamna i köer både på vägen och vid macken under stugbytardagar med fossilbil. Dessutom omöjligt att tanka den vid eller i omedelbar närhet av stugan. Ladda elbilen brukar däremot gå att göra högst ett par hundra meter från stugan enligt min erfarenhet.

Dessutom brukar man få stå i liftköer betydligt mer än bilköer oavsett biltyp om man åker på sportlovet ;)
Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05

Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev: 13 feb 2025 08:24
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23
chaffis75 skrev: 12 feb 2025 13:05

Jag tankar innan resan börjar. Sen tankar jag en gång längs vägen i god tid innan tanken ens är halvtom. Därefter räcker dieseln för att komma hem till Skåne igen.

Jag gillar också elbil men man ska inte försöka lura sig själv eller något annan att just spcefikt fylla på bränsle är bättre på en elbil, där är fossilbilen överlägsen.
Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Jag tror dig du stått i kö men varför planerar så dåligt?

Med en fossil bil så tankar du lika snabbt när du har 50% i tanken som när du har 10% i tanken. Dvs du kan tanka i god tid. Dessutom kan du alltid tanka 100%
Med elbil vill man inte ladda vid 50%, de är för tidigt och du vill inte ladda till 100% de tar för mycket tid. På min disel behöver jag tänka en gång när jag kör från Malmö till Sälen ToR eller liknade destination, oavsett elbil så kommer du behöva ladda ner än en gång.
Även du måste ju se att här finns fördelar vid långresa vad de gäller just fylla på bränsle.
Åter igen, jag älskar elbilar men de är inte bäst på allt.
Det går utmärkt att ladda elbilen från 50% till 100%, jag gör det lite då och då. T ex alltid natten före hemresan från fjällstugan… ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5469
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 13 feb 2025 12:10
chaffis75 skrev: 13 feb 2025 08:24
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23

Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Jag tror dig du stått i kö men varför planerar så dåligt?

Med en fossil bil så tankar du lika snabbt när du har 50% i tanken som när du har 10% i tanken. Dvs du kan tanka i god tid. Dessutom kan du alltid tanka 100%
Med elbil vill man inte ladda vid 50%, de är för tidigt och du vill inte ladda till 100% de tar för mycket tid. På min disel behöver jag tänka en gång när jag kör från Malmö till Sälen ToR eller liknade destination, oavsett elbil så kommer du behöva ladda ner än en gång.
Även du måste ju se att här finns fördelar vid långresa vad de gäller just fylla på bränsle.
Åter igen, jag älskar elbilar men de är inte bäst på allt.
Det går utmärkt att ladda elbilen från 50% till 100%, jag gör det lite då och då. T ex alltid natten före hemresan från fjällstugan… ;)
Snabbladda vill du inte.. men ja vill man missförstånd så gör man de..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 13 feb 2025 12:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09
Dinsdale skrev: 13 feb 2025 06:23

Liknande var det för oss också med bensinvolvons föredömligt rymliga bensintank. Jag tankade innan resan, sen räckte den tanken tills vi kom hem igen. Påstådd räckvidd enligt räckviddsmätaren i bilen var 120 mil med full tank om jag minns rätt, vilket så klart inte stämde men räckte för oss. Kan inte komma på nån enda långresa vi gjort där jag tankat på vägen med fossilbil faktiskt.
Har dock noterat att bränsletankarna verkar ha blivit mycket mindre i nyare bilar.
Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 12:53
Maw skrev: 13 feb 2025 12:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09


Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Min (första/sista) dieselbil drog 0,8 l/mil vid blandad körning. 1,2 l/mil i 120 km/tim med två cyklar på taket.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 13 feb 2025 12:56
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 12:53
Maw skrev: 13 feb 2025 12:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07


Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Min (först/sista) dieselbil drog 0,8 l/mil vid blandad körning. 1,2 l/mil i 120 km/tim med två cyklar på taket.
Då förstår jag att du behövde mackarna nära. Min S90 D3 gick på 0,5l/mil till fjällen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 13:30
mikebike skrev: 13 feb 2025 12:56
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 12:53
Maw skrev: 13 feb 2025 12:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00


Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Min (första/sista) dieselbil drog 0,8 l/mil vid blandad körning. 1,2 l/mil i 120 km/tim med två cyklar på taket.
Då förstår jag att du behövde mackarna nära. Min S90 D3 gick på 0,5l/mil till fjällen.
Då var det ändå den snålaste bil jag haft. Efter den var det en V60 som drog 1,0 l/mil och sedan en XC60 som drog 1,05 l/mil.
Faktum är att uppgiven förbrukning stämde rätt bra IRL med mitt körmönster för alla tre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 13 feb 2025 13:33
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 13:30
mikebike skrev: 13 feb 2025 12:56
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 12:53
Maw skrev: 13 feb 2025 12:07


Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Min (första/sista) dieselbil drog 0,8 l/mil vid blandad körning. 1,2 l/mil i 120 km/tim med två cyklar på taket.
Då förstår jag att du behövde mackarna nära. Min S90 D3 gick på 0,5l/mil till fjällen.
Då var det ändå den snålaste bil jag haft. Efter den var det en V60 som drog 1,0 l/mil och sedan en XC60 som drog 1,05 l/mil.
Faktum är att uppgiven förbrukning stämde rätt bra IRL med mitt körmönster för alla tre.
Ja, Volvo tog sen stora steg med bränsleförbrukningen på dom nya modellerna. Tyckte min var mycket snål för biltypen.
Hur som helst, tanka i Stöllet var ju något farsan fick göra varje gång när vi skulle till Sälen i vår 740GL.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev: 13 feb 2025 12:44
Maw skrev: 13 feb 2025 12:10
chaffis75 skrev: 13 feb 2025 08:24
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09


Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Jag tror dig du stått i kö men varför planerar så dåligt?

Med en fossil bil så tankar du lika snabbt när du har 50% i tanken som när du har 10% i tanken. Dvs du kan tanka i god tid. Dessutom kan du alltid tanka 100%
Med elbil vill man inte ladda vid 50%, de är för tidigt och du vill inte ladda till 100% de tar för mycket tid. På min disel behöver jag tänka en gång när jag kör från Malmö till Sälen ToR eller liknade destination, oavsett elbil så kommer du behöva ladda ner än en gång.
Även du måste ju se att här finns fördelar vid långresa vad de gäller just fylla på bränsle.
Åter igen, jag älskar elbilar men de är inte bäst på allt.
Det går utmärkt att ladda elbilen från 50% till 100%, jag gör det lite då och då. T ex alltid natten före hemresan från fjällstugan… ;)
Snabbladda vill du inte.. men ja vill man missförstånd så gör man de..
Nej, snabbladda till 100% gör jag förstås inte och min poäng är att man kan undvika laddkaos på hemvägen genom att åka med fullt och varmt batteri.

På uppvägen kan man också planera sin laddning med elbilen precis som man planerar tankning med fossilbilen, det är t ex inga problem att ladda från 40% till 80% eller 90% över 20 mil ifrån stugan för att undvika de belastade snabbladdarna nära destinationen.

En modern elbil laddar fort även vid lite högre SoC, det tar tex bara lite mer än en kvart att ladda från 40% till 80% med min ID7. Vid 90% ligger den på över 75 kW. Det är inga problem att undvika laddkaos om man vill. Man behöver inte vänta till batteriet är slut innan ens när man snabbladdar.

https://evkx.net/sv/models/volkswagen/i ... gingcurve/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 13 feb 2025 12:53
Maw skrev: 13 feb 2025 12:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 09:00
Maw skrev: 13 feb 2025 08:07
Fredrik j skrev: 13 feb 2025 07:09


Så var det. Argumentet att det skulle varit tankköer vid bensinmackarna är ju påhitt. Jag behövde aldrig tanka på vägen när vi åkte till fjällen och på semester söderut räckte bränslet en dagsetapp. När vi inte drog husvagn.
Tja, du kan hävda att jag hittar på om det känns bra för dig, jag vet att jag stått i kö för att tanka med min dieselbil på väg hem från fjällen i slutet av sportlovsveckan på den tiden jag körde fossilt :roll:
Det var inte det jag sa. Vad jag skrev var att jag inte tankat under en fjällresa på flera bilar då dom lätt kommit 100 mil på en tank. Naturligtvis finns det mer bränsleslukande bilar och det finns ju också dom som ger sig iväg med kvarts tank men då är det ju självvalt. Det är ju inte speciellt svårt att undvika ett tankstopp om man ska köra 80-90mil.
Upplever man problem vid bensinmacken får man väl lägga om taktiken.
Vad var det för dieselbil du behövde tanka uppe i fjällvärlden?
Den senaste var en Skoda Kodiaq, innan dess hade jag två VW Sharan dieslar i rad.
Dom måste ju också lätt kommit 100mil på en tank?
Nej, långt ifrån 100 mil på vintern med dubbdäck och takbox. Speciellt inte Kodiaqen som var fyrhjulsdriven och inte hade speciellt stor tank. Sharanerna som var tvåhjulsdrivna kanske klarade 100 mil på sommaren om man körde försiktigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Electron »

Vi åkte upp förra året under Vasaloppsveckan. Höll koll på ChargeFinder om aktuellt läge. Vi åkte från Stockholm 07:30 och låg på så vis lite före resten av pöbeln. Väl uppe i Glada Hudik så var det ca 10 minuters kö. Efter vi var klara med laddningen så var det en kösvans på ca 100m.
När vi åkte hem så gjorde vi samma sak, städade ur stugan på kvällen innan vi skulle åka hem. Åkte 07:30. Drog en stödladdning i Åsarna (trots jag hade laddat 90% då vi lämnade Åre) vi var först på plats. Sedan var det bara köra på. Inga problem.
Kört många sportl- och påsklov. Tror många inte har lärt sig att ladda upp bilen till max innan avfärd samt att inte åka samtidigt som alla andra.

Edit: Glömde säga: Förvärma bilen innan avfärd. Det har sagts tidigare men värt att nämna igen.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5469
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Electron skrev: 13 feb 2025 14:26
Vi åkte upp förra året under Vasaloppsveckan. Höll koll på ChargeFinder om aktuellt läge. Vi åkte från Stockholm 07:30 och låg på så vis lite före resten av pöbeln. Väl uppe i Glada Hudik så var det ca 10 minuters kö. Efter vi var klara med laddningen så var det en kösvans på ca 100m.
När vi åkte hem så gjorde vi samma sak, städade ur stugan på kvällen innan vi skulle åka hem. Åkte 07:30. Drog en stödladdning i Åsarna (trots jag hade laddat 90% då vi lämnade Åre) vi var först på plats. Sedan var det bara köra på. Inga problem.
Kört många sportl- och påsklov. Tror många inte har lärt sig att ladda upp bilen till max innan avfärd samt att inte åka samtidigt som alla andra.
Kvittar när du åker från Skåne för Göteborgarna möter en så dubbel belastning på laddarna. Dessutom får du ladda lera gånger, vi har längre att köra..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Electron »

chaffis75 skrev: 13 feb 2025 17:59
Electron skrev: 13 feb 2025 14:26
Vi åkte upp förra året under Vasaloppsveckan. Höll koll på ChargeFinder om aktuellt läge. Vi åkte från Stockholm 07:30 och låg på så vis lite före resten av pöbeln. Väl uppe i Glada Hudik så var det ca 10 minuters kö. Efter vi var klara med laddningen så var det en kösvans på ca 100m.
När vi åkte hem så gjorde vi samma sak, städade ur stugan på kvällen innan vi skulle åka hem. Åkte 07:30. Drog en stödladdning i Åsarna (trots jag hade laddat 90% då vi lämnade Åre) vi var först på plats. Sedan var det bara köra på. Inga problem.
Kört många sportl- och påsklov. Tror många inte har lärt sig att ladda upp bilen till max innan avfärd samt att inte åka samtidigt som alla andra.
Kvittar när du åker från Skåne för Göteborgarna möter en så dubbel belastning på laddarna. Dessutom får du ladda lera gånger, vi har längre att köra..
Om du bor i Skåne så är Norge ett bra alternativ?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Skriv svar