Sida 3 av 3
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 10:21
av tehjimos
MSO skrev:Värmen gör ändå ordentligt mycket om det är nedåt eller under 0 grader.
Range mode för försiktig reglering, sen låg tempset (18/18 typ) och istället stolsvärme (som är mycket mindre förluster i än att värma en plåt/glas-bur med massa luft). Och så AC off naturligtvis. ACn drar när den snurrar runt 1kW i låglast, så det kan man inte bortse ifrån.
Det gör en del alltså.
Jag har inte märkt att värmen gör så otroligt stor skillnad, men om man tycker det så bör man sätta på lägre värme i kabinen o köra sätesvärmen då den är väldigt snål!
Det som gör stor skillnad vad jag märkt är väglaget... regn/snö/is gör stor skillnad(detta kan vara det som ökar förbrukningen när det blir under 0 grader..)
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 10:34
av Bjelke
Teslan är bra på att ta hand om värmen från motorn och batteriet vilket skiljer den från dom flesta andra elbilar, min Leaf har tex inget system för det. Detta gör att Teslan får en skapligt låg förbrukning även vintertid på lite längre sträckor (systemet hinner inte göra någon skillnad på korta sträckor då det arbetar med batteriet för värmen). Körde Teslan ca 10 mil förra veckan i -9 grader och ca 95km/h och fick då 193Wh/km och hade 22grader i kupén

Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 11:20
av danni
Leo skrev:Värmen drar 2-6kW per timme på alla elbilar (2=värmepumpsdrift) vid "full kräm." Observera att det är just "per timme" oavsett om du står stilla eller hur fort du kör.
Nej. Watt är en angivelse av effekt, vilket är momentant. Man kan inte dra "kW per timme". Man kan dra "kWh per timme" men det är en sjukt redundant omskrivning eftersom "kWh per timme" är exakt samma sak som "kW". Long story short, värmen drar 2-6 kW. Inte per timme.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 11:28
av apkungen
Om man åker i 80km/h så drar värmen procentuellt mer än om man kör i 120 då det tar längre tid att komma fram och framdrivning drar mindre ju långsammare man åker.
Det finns ingen värmepump i Teslan men det som gör att den funkar bra när det är kallt är att spillvärme framförallt läggs på att värma batterierna. Många elbilar kan ta ut lite energi i batterierna när det är kallt.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 12:58
av Bjelke
apkungen skrev:Om man åker i 80km/h så drar värmen procentuellt mer än om man kör i 120 då det tar längre tid att komma fram och framdrivning drar mindre ju långsammare man åker.
Det finns ingen värmepump i Teslan men det som gör att den funkar bra när det är kallt är att spillvärme framförallt läggs på att värma batterierna. Många elbilar kan ta ut lite energi i batterierna när det är kallt.
Och det faktum att motorn går på högre effekt vid högre fart ger ju dessutom mer överskottsvärme så skillnaden blir ytterligare lite mindre vid vinterkörning.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 14:52
av Leo
Min poäng var just att värmaren drar kWh dvs är beroende av tiden. Sen adderas det ihop med motorns energiförbrukning som anges i sträcka.
Dvs att energiförbrukningen som bilen anger är ihopslagen vilket inte alla är på det klara med utan att haka upp oss på allt för mycket tekniskt enhetsresonemang osv.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 17:07
av joel80
Det där gör att stadskörning med elbilar vintertid ofta får kraftigt reducerad räckvidd (om man alltså kör med värme igång i bilen.)
Per km blir det då väldigt mycket som går åt för värme jämfört med om man kör landsväg eller motorväg.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 18:45
av Svenssons
Leo skrev:Min poäng var just att värmaren drar kWh dvs är beroende av tiden. Sen adderas det ihop med motorns energiförbrukning som anges i sträcka.
Dvs att energiförbrukningen som bilen anger är ihopslagen vilket inte alla är på det klara med utan att haka upp oss på allt för mycket tekniskt enhetsresonemang osv.
Både värmaren och motorerna drar kW i effekt. Hur mycket energi som sedan går åt är beroende på tiden både för värmaren och motorerna. Om värmen drar 3kW i snitt under en timme och motorerna drar 30 kW i snitt under en timme så har det gått åt (3kW+30kW)*1h=33 kWh. Bilen har sedan kanske färdats i snitthastigheten 100 km/h vilket gör att den har kommit 100 km och därmed haft en total snittförbrukning på 33kWh/100 km=0,33 kWh per km dvs 330 Wh/km.
För mig känns det konstigt och fel att säga att motorns energiförbrukning anges i sträcka. Effekten anges i kW och energiförbrukningen är effekten multiplicerat med tiden, dvs kWh.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 02 mar 2016 21:16
av Leo
Tack Svenssons! Det var precis det jag försökte förklara men det blev visst lite kryptiskt otydligt utan ett räkneexempel.
Re: Skillnad på VERKLIG körstrecka mellan 85 och 85D?
Postat: 03 mar 2016 07:52
av hybris
Har kört en P85+ inett år och snart en P85D i snart ett år. Jag märker minimal skillnad mellan bilarna liksom sommar och vinter då det gäller räckvidd.
Jag använder aldrig range mode, jag förvärmer bara batterierna vid längre körning, jag kör med värmen på 20 grader i bilen (gillar inte för varmt), använder sätesvärmare liksom rattvärme på vintern. Kör i samma takt som övrig trafik eller snabbare. Bilen står i kallgarage så aldrig minusgrader i garaget. (Skulle förvärma oftare om bilen stod ute på vintern)
Jag upplever som sagt ingen skillnad inräckvidd som spelar någon roll för hur jag kör bilen. Väldigt mycket teoretiska diskussioner är det...
