Jag har inte varit i en reflex-situation där jag har kunnat uppleva hur jag reagerar.
Kina förbjuder "one pedal driving"
Moderator: Redaktion
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Det är med all säkerhet inte så det fungerar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 11:13Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Fotgängare som kliver ut i vägen, bilar som byter körfält utan att se sig för, o.s.v. inträffar inte dagligen, men tillräckligt ofta för att man kan minnas hur det är.spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 14:45Jag har inte varit i en reflex-situation där jag har kunnat uppleva hur jag reagerar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Jag kör defensivt i stan så det händer inte mig särskilt ofta att jag måste panikbromsa.mikebike skrev: ↑08 apr 2025 15:11Fotgängare som kliver ut i vägen, bilar som byter körfält utan att se sig för, o.s.v. inträffar inte dagligen, men tillräckligt ofta för att man kan minnas hur det är.spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 14:45Jag har inte varit i en reflex-situation där jag har kunnat uppleva hur jag reagerar.
Igår körde jag långt på motorväg och jag slogs av att jag inte visste om jag skulle ha foten på gasen eller bromsen med AP på... Jag skulle föredra att AP inte spökbromsade eftersom jag vet helt säkert att jag inte kan lite på att den att bromsa när det verkligen gäller.
Om jag hade en dummare farthållare skulle jag kunna ha foten på bromsen konsekvent. Det skulle vara mer avslappnande för mig.
-
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08Det är med all säkerhet inte så det fungerar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 11:13Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08Det är med all säkerhet inte så det fungerar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 11:13Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Tåg och bussar har en maximal acceleration för att inte passagerarna ska flyga runt. Rymdraketer och stridflygplan är begränsade för att människor tål g-krafter så dåligt. Att begränsa acceleration för att anpassa sig till människors begränsade förmåga är alltså inte nytt och okänt.
En acceleration under 1 m/s2 tillåter att människor går runt. 100 m/s2 (10G) klarar en pilot under korta stunder, sittande. Någonstans mellan 1-100 m/s2 finns därför en lämplig gräns för personbilar.
En acceleration under 1 m/s2 tillåter att människor går runt. 100 m/s2 (10G) klarar en pilot under korta stunder, sittande. Någonstans mellan 1-100 m/s2 finns därför en lämplig gräns för personbilar.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Det har man redan infört för 30 år sedan eller något sånt på automatväxlade bilar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation?
Man måste normalt trampa på bromsen för att kunna starta bilen, och för att lägga i D eller R måste man.
Störst risk är ju när folk kliver in i bilen och tar fel, därav att hålla i bromsen när motorn startas och växlad från P. Då är foten på rätt plats.
Jag har inte sagt något om hur det ska fixas i detta fall, jag vill väldigt gärna ha OPD kvar.
Men jag säger att ur ett säkerhetsperspektiv är det inte rätt att säga att ”de inte ska ha körkort”. Det kommer rädda noll, komma noll liv men en anpassning så att man minskar risken att bilen skenar kommer rädda många liv globalt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08Det är med all säkerhet inte så det fungerar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 11:13Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Det finns mig veterligen ingen AEB som överrider det föraren säger. Även om det är max gas in i en vägg.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:06Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08Det är med all säkerhet inte så det fungerar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 11:13Håller också med ovanstående om att om man inte kan skilja på gas och broms i en paniksituation så borde man inte ha körkort.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Min förra volvo räddade mig i en sån situation. Jag kom fram till en större rondell med en annan bil framför mig i kön. I flödet såg jag först en lite större lucka mellan två bilar och direkt efter en lite mindre som jag siktade in mig på. Uppfattade att bilen framför var på hugget och tog första luckan. När det var dags för min gav jag kraftig gas utan att titta framåt och det blev tvärstopp eftersom bilen framför tydligen inte kört.spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 18:20Det finns mig veterligen ingen AEB som överrider det föraren säger. Även om det är max gas in i en vägg.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:06Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08
Det är med all säkerhet inte så det fungerar.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Min bil varnade för emergency stop. Jag hade stått helt still med D och gett gasen i botten.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
En AEB är väl definitionsmässigt alltid en override av vad förarens pedaltrampande säger? Min gamla Volvos AEB overridade definitivt mig när en bil körde ut precis framför mig i en rondell,spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 18:20Det finns mig veterligen ingen AEB som överrider det föraren säger. Även om det är max gas in i en vägg.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:06Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.AAKEE skrev: ↑08 apr 2025 15:08
Det är med all säkerhet inte så det fungerar.
Det är helt uppenbart att det finns folk som råkar trampa på gasen och får panik. Vi kan inte i förväg veta vilka de personerna är.
Vi måste alltså antingen acceptera att folk kommer dö pga skenande bilar eller bygga bort risken. Kanske ditt barn kommer i vägen för en skenande bil på din egen tomt.
Det är inte så ofta det händer men när det händer är följderna ofta allvarliga.
Det finns säkerligen folk i tråden som tycker precis så, att ”de inte ska ha körkort” men som ovetandes är presumtiva bil-skenare.
Säkerhet bygger på att identifiera risker och sedan minimera risker man inte vill/får acceptera.
I detta fallet är sannolikt den bästa lösningen att bygga systemet så att risken antingen helt elimineras eller minimeras så långt det går.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Volvos AEB stoppar dig inte från att gasa in i en vägg. Vilket visades tydligt av norrmannen som dog i en sån olycka förra året.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:37Min förra volvo räddade mig i en sån situation. Jag kom fram till en större rondell med en annan bil framför mig i kön. I flödet såg jag först en lite större lucka mellan två bilar och direkt efter en lite mindre som jag siktade in mig på. Uppfattade att bilen framför var på hugget och tog första luckan. När det var dags för min gav jag kraftig gas utan att titta framåt och det blev tvärstopp eftersom bilen framför tydligen inte kört.spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 18:20Det finns mig veterligen ingen AEB som överrider det föraren säger. Även om det är max gas in i en vägg.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:06Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.tesla newbie skrev: ↑08 apr 2025 16:27
Fast hur ska du kunna eliminera risken att folk trampar på gasen av misstag i en paniksituation? Även om man förbjuder auto-hold så kan det ju hända att man kör med foten på gasen i sakta fart och måste panikbromsa? Då måste ju reflexen att flytta foten sitta i ryggmärgen. Alltså måste man öva på det tillräckligt mycket under körkortsutbildningen att man inte gör fel i skarpt läge.
Jag tycker körkortsutbildningen måste börja ta hänsyn till att vardagsbilarna har blivit enormt mycket motorstarkare på mycket kort tid. För några år sedan så körde många runt med dieselfyror med runt 150-190 hk. Nu sitter samma bilförare i elbilar med 350-500 hk och blixtsnabb gasrespons. Minns ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet där de testade en Maserati biturbo. Christer Glenning tyckte bilen var livsfarlig och man borde behöva gå en utbildning innan man fick köra den. Den hade 185 hk..... Idag kan man helt obehindrat köpa en bil med över 1000 hk.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Min bil varnade för emergency stop. Jag hade stått helt still med D och gett gasen i botten.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
Nej, i mitt exempel var det inte en vägg utan en annan bil. Kan ju vara så att bilen ser skillnad på dessa två…RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 22:01Volvos AEB stoppar dig inte från att gasa in i en vägg. Vilket visades tydligt av norrmannen som dog i en sån olycka förra året.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:37Min förra volvo räddade mig i en sån situation. Jag kom fram till en större rondell med en annan bil framför mig i kön. I flödet såg jag först en lite större lucka mellan två bilar och direkt efter en lite mindre som jag siktade in mig på. Uppfattade att bilen framför var på hugget och tog första luckan. När det var dags för min gav jag kraftig gas utan att titta framåt och det blev tvärstopp eftersom bilen framför tydligen inte kört.spacecoin skrev: ↑08 apr 2025 18:20Det finns mig veterligen ingen AEB som överrider det föraren säger. Även om det är max gas in i en vägg.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:06Så fungerar ju redan bilar med autobromas.RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 16:42
Det finns ju många tänkbara sätt att minska risken. Mjukvara som analyserar gaspådraget kontinuerligt och konstaterar att i gällande situation så är det inte förarens avsikt att gasa t ex. Om bilen ser en husvägg framför sig eller ett barn bakom sig när man backar.
Alla nya bilar har väl obligatoriska funktioner som panikbromsar automatiskt i vissa situationer. Funktionen och kraven kommer ju utvecklas efter hand.
Min bil varnade för emergency stop. Jag hade stått helt still med D och gett gasen i botten.
Re: Kina förbjuder "one pedal driving"
AEB funkar i väldigt begränsade scenarion.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 22:10Nej, i mitt exempel var det inte en vägg utan en annan bil. Kan ju vara så att bilen ser skillnad på dessa två…RareEarth skrev: ↑08 apr 2025 22:01Volvos AEB stoppar dig inte från att gasa in i en vägg. Vilket visades tydligt av norrmannen som dog i en sån olycka förra året.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2025 18:37Min förra volvo räddade mig i en sån situation. Jag kom fram till en större rondell med en annan bil framför mig i kön. I flödet såg jag först en lite större lucka mellan två bilar och direkt efter en lite mindre som jag siktade in mig på. Uppfattade att bilen framför var på hugget och tog första luckan. När det var dags för min gav jag kraftig gas utan att titta framåt och det blev tvärstopp eftersom bilen framför tydligen inte kört.
Min bil varnade för emergency stop. Jag hade stått helt still med D och gett gasen i botten.