Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 346
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Thed75 »

Fredrik j skrev: 06 jun 2025 13:04
HenrikC skrev: 06 jun 2025 12:42
Fredrik j skrev: 06 jun 2025 12:37
Ja, dåliga bilar ska man inte köpa. Vilken bil är det vi pratar om?
Peugeot
Ja, dom är ju inget vidare. Vi har en Opel diesel som andrabil och den är ju mil från en elbil. Jag menar dom bilar som kunderna väljer framför elbilar. XC60 laddhybrid t.ex.
Är många som tycker franska bilar är ren dynga men egentligen är det bara att hålla koll och sköta om elen/jordpunkter. Vi har kört en etanolpeugot 307 26000mil och den var aldrig in på verkstad, inte ens för årsservice.
42000kr inköp 6år/6000mil, 4 kamremsbyten a 1000kr/st, ~10 oljebyten ~400/gång, tändstift x 20, en lambdasond 500kr, några stag, bakfjädrar bak 600kr, 2 generatorer 2700kr, en startmotor 1000kr, kylarglykolbyte x 4, rostskydd 300kr/år, 2 uppsättningar sommardäck, 3x4 vinterdäck, skatt 1100, försäkring 2000/år, bränslekostnad ~300000kr

Ytterst tveksamt om elbilen kommer vara lika billig för de milen
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av current »

Fossilt har en charm. Inte tvåliters-dieslar men typ Yaris GR, BMW M2 / M3, Porsche 718 med flera. Ska man åka A till B är elbil överlägset. Vill man köra och uppleva så har då i alla fall jag aldrig kört något som motsvarar min BMW M3 i upplevelse. Har kört Ionic 5N, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance. Ionic 5N är närmast men det blir ändå lite gran tursismo-känsla över det hela.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev: 05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Love_O
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Love_O »

tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31
Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28
tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42
Love_O skrev: 05 jun 2025 22:22
Är väll absolut inge fel på fossil och nu är ju även bränslet billigt. Alldeles för många elbilsägare pratar om kraft och att fossil är slöa. Absolut kan en vanlig fossil kännas slö men vem bryr sig i en bil som inte är en sportbil ? Jag ser dagligen elbilsförare som tror det kan hantera kraften men så fort det ska svänga lite så ska det bromsas och hållas på i onödan. Så jag anser elbilar ska ta ner effekten för majoriteten kan inte hantera det på rätt sätt, kan helt enkelt inte köra bil.

Sen som sportbil tar jag fossil alla dagar i veckan. Därför har jag just elbil som vardagsbil och en fossil sportbil när jag vill köra rejält aktivt eller på bana.
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1831
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Love_O skrev: 06 jun 2025 20:31
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31
Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28
tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42
Love_O skrev: 05 jun 2025 22:22
Är väll absolut inge fel på fossil och nu är ju även bränslet billigt. Alldeles för många elbilsägare pratar om kraft och att fossil är slöa. Absolut kan en vanlig fossil kännas slö men vem bryr sig i en bil som inte är en sportbil ? Jag ser dagligen elbilsförare som tror det kan hantera kraften men så fort det ska svänga lite så ska det bromsas och hållas på i onödan. Så jag anser elbilar ska ta ner effekten för majoriteten kan inte hantera det på rätt sätt, kan helt enkelt inte köra bil.

Sen som sportbil tar jag fossil alla dagar i veckan. Därför har jag just elbil som vardagsbil och en fossil sportbil när jag vill köra rejält aktivt eller på bana.
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Tar gärna exempel på dessa vanliga bilar.
Den slöaste Teslan modell Y Rwd går 0-100 på 5,9 sekunder.
Hittar väldigt få vanliga bilar som går lika snabbt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

Love_O skrev: 06 jun 2025 20:31
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31
Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28
tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42
Love_O skrev: 05 jun 2025 22:22
Är väll absolut inge fel på fossil och nu är ju även bränslet billigt. Alldeles för många elbilsägare pratar om kraft och att fossil är slöa. Absolut kan en vanlig fossil kännas slö men vem bryr sig i en bil som inte är en sportbil ? Jag ser dagligen elbilsförare som tror det kan hantera kraften men så fort det ska svänga lite så ska det bromsas och hållas på i onödan. Så jag anser elbilar ska ta ner effekten för majoriteten kan inte hantera det på rätt sätt, kan helt enkelt inte köra bil.

Sen som sportbil tar jag fossil alla dagar i veckan. Därför har jag just elbil som vardagsbil och en fossil sportbil när jag vill köra rejält aktivt eller på bana.
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Fast 0-100 är ganska ointressant vid omkörning. Tesla Model 3 LR gör 60-100 på 2,1 sek. Vilka fossilbilar för överkomliga pengar gör det?
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Erxon »

Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Love_O
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Love_O »

tesla newbie skrev: 06 jun 2025 21:18
Love_O skrev: 06 jun 2025 20:31
tesla newbie skrev: 06 jun 2025 12:31
Love_O skrev: 06 jun 2025 10:28
tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42


För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Hur ska du ha det, acceleration eller ej ?
Inga problem att krypköra i 1 km/h om du nu vill det i en modern fossil heller och har man problem som förare, ja skaffa en hybrid så är just det löjliga problemet löst. Sen är det totalt onödigt med full kraft direkt på en 2+1 men går absolut att få i en fossil om man kan köra bil. Det är just detta som är så vanligt hos elbilsförare som innan elbilen inte alls brydde sig om hästkrafter och nu helt plötsligt prata 0-100 tider.
Lär er köra bil istället. Och sen att upplevelsen i acceleration är annorlunda i en elbil kontra fossil så behöver den inte vara snabbare för det.
Jag sa inget om full kraft direkt, utan direktheten i kraftleveransen. Ge gärna exempel på fossilbilaf där man kan få samma direkta respons i drivlinan som i en elbil.
Ja alltså det finns ju galet många fossilare att välja mellan då om du vill ha samma respons. Och då snackar i vi tider och inte UPPLEVD respons.
Tar vi inte extremfallen av elbilar utan mer ”normalt” så är det väldigt lätt att hitta fossilbilar som dels gör 0-100 på samma tider och fortfarande är en bra familjebil och även fossiler som är rappare vid 110 och uppåt.

Upplevd respons är något helt annat.
Vi har en elbil och en fossil om vi pratar familjebilar. Båda är EXAKT lika snabba till 100. Elbilen känns däremot snabbare men i verkligheten är den inte det. Och detta har jag jämfört med många varianter. Varför då? Jo har jobbat i branschen tidigare och har en fot kvar där.
Kört mängder av bilar av alla dess slag.
Fast 0-100 är ganska ointressant vid omkörning. Tesla Model 3 LR gör 60-100 på 2,1 sek. Vilka fossilbilar för överkomliga pengar gör det?
Nu tar du i. Den gör det på runt 3 sekunder +- som en gammal Saab aero gör 80-120 om vi tar 3+ sekunder.

Tar vi en Audi a4 storlek med 245 hästar så visst gör den accelerationen på kanske närmare 4 sekunder. 1 sekund skillnad är inte mycket om vi nu pratar bråttom på en 1+2 som du nu pratar om. 60-100 är också en jävla konstig hastighet att prata om generellt.
Och du försvarar med näbbar och klor kring mycket.
Problemet är återigen kopplat att du har upplevd känsla istället för Racelogic tider som tar bort känslan och sättet gpsfart med mätbara tider och uppkopplad bil.
Tips, sök dig till lite bankörning så lär du dig mycket. Även hantera bil och nyttja den.
Love_O
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Love_O »

Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
JonasAnd
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av JonasAnd »

Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;

-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)

Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.

Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.

Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.

Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.

Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Love_O
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Love_O »

JonasAnd skrev: 06 jun 2025 22:05
Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;

-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)

Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.

Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.

Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.

Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.

Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Bra inlägg !
Elbilsägare kommer hoppa på dig nu och hävda att din diesel både luktar och lever om så man hör motorn.

Sen har det ju i ljudtester visat sig att exempelvis Tesla (eftersom det är det mest rabiata i att försvara sitt val) har en högre ljudvolym i kupé än många andra fossiler som det hävdat lever om.

Jag har både el och fossilt just för valmöjligheten och att åka bensin inte är så dyrt egentligen. Och sen händer det att bilfan inte hunnit laddat för elpriset är bättre om några timmar och man behövde dra iväg på något som uppkommit på studs, det händer sällan men klart det händer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Legato »

Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Nejdå, Fiat 500e cab är supertrevlig. Samt givetvis helt överlägset att slippa bullret från fossilmotorn i en cab! Men lite större och snabbare bil vill jag helst ha och ser fram emot Porsche 718 i elversion. Fossil cab är helt ointressant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 06 jun 2025 11:32
Jag skulle vilja fråga "hur är det ens lagligt att välja en fossil 2025?".
Vi vet att de flesta skulle klara sig fint med elbil. Det skulle spara miljontals människoliv, tusentals miljarder för vården och minska allmänt lidande av hjärt och kärlsjukdomar, astma etc.
Det vore också en enorm förbättring för miljön förstås.

Men ändå är det fortsatt helt fritt för alla att köpa en avgasbil och spy ut hur mkt avgaser man vill, nästan var man vill.
Jämför det med rökning som de flesta inser är skadligt och det är väldigt hårt reglerat i västvärlden idag. Vi har idag helt rökfria bostadsområden, du får inte ens gå ut på gården och röka.
Men du kan stå där med en avgasbil igång i timtal i sträck om du så vill... helt vanvettigt IMO.

Det borde införas"recept" på avgasbil. Har du inget välmotiverat behov så får du inte skaffa en.
Väl skrivet.

Kunde inte plitat ner det mycket bättre själv, men hade väl tryckt lite mer på Man-Made Global Warming och konsekvenserna som kan bli av det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev: 06 jun 2025 19:58
Fredrik j skrev: 05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Ja, det finns några elbilar med bra dragvikt. Men man väljer ju inte bil bara efter det. Man behöver vilja ha bilen i övrigt. Vi brukade dra husvagn genom europa ner till medelhavet på somrarna. När var det många svenskar men ännu fler danskar och norrmän.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev: 07 jun 2025 00:44
Off Grid Byggaren skrev: 06 jun 2025 19:58
Fredrik j skrev: 05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Ja, det finns några elbilar med bra dragvikt. Men man väljer ju inte bil bara efter det. Man behöver vilja ha bilen i övrigt. Vi brukade dra husvagn genom europa ner till medelhavet på somrarna. När var det många svenskar men ännu fler danskar och norrmän.
Om tunga släp ska köras ofta och långa sträckor förstår jag att många väljer dieselbilar idagsläget.

Pratade med en som körde hästtransport, han var rädd att hästarna skulle bli oroliga vid laddstoppen.

Men hästarna skulle ju slippa avgaserna från dragbilen ivarjefall.

Kan det vara 5-10% av personbilarna som har behov av stora energimängder för tunga släp?

Lätta lastbilar som pickup med 3,5 ton på släpet blir ju också en utmaning att köra på el.

Isuzu d-max ev har väl räckvidd på runt 10 mil med 3 ton på släpet förmodar jag.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jun 2025 10:08
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 00:44
Off Grid Byggaren skrev: 06 jun 2025 19:58
Fredrik j skrev: 05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Ja, det finns några elbilar med bra dragvikt. Men man väljer ju inte bil bara efter det. Man behöver vilja ha bilen i övrigt. Vi brukade dra husvagn genom europa ner till medelhavet på somrarna. När var det många svenskar men ännu fler danskar och norrmän.
Om tunga släp ska köras ofta och långa sträckor förstår jag att många väljer dieselbilar idagsläget.

Pratade med en som körde hästtransport, han var rädd att hästarna skulle bli oroliga vid laddstoppen.

Men hästarna skulle ju slippa avgaserna från dragbilen ivarjefall.

Kan det vara 5-10% av personbilarna som har behov av stora energimängder för tunga släp?

Lätta lastbilar som pickup med 3,5 ton på släpet blir ju också en utmaning att köra på el.

Isuzu d-max ev har väl räckvidd på runt 10 mil med 3 ton på släpet förmodar jag.
Jag tror dom väljer bensin-hybrid i dagsläget.
En xc60 laddhybrid får dra 2250kg och det tror jag är en stor orsak till varför den säljer så bra.
Diesel finns ju inte ens längre hos volvo.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev: 07 jun 2025 10:22
Off Grid Byggaren skrev: 07 jun 2025 10:08
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 00:44
Off Grid Byggaren skrev: 06 jun 2025 19:58
Fredrik j skrev: 05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Ja, det finns några elbilar med bra dragvikt. Men man väljer ju inte bil bara efter det. Man behöver vilja ha bilen i övrigt. Vi brukade dra husvagn genom europa ner till medelhavet på somrarna. När var det många svenskar men ännu fler danskar och norrmän.
Om tunga släp ska köras ofta och långa sträckor förstår jag att många väljer dieselbilar idagsläget.

Pratade med en som körde hästtransport, han var rädd att hästarna skulle bli oroliga vid laddstoppen.

Men hästarna skulle ju slippa avgaserna från dragbilen ivarjefall.

Kan det vara 5-10% av personbilarna som har behov av stora energimängder för tunga släp?

Lätta lastbilar som pickup med 3,5 ton på släpet blir ju också en utmaning att köra på el.

Isuzu d-max ev har väl räckvidd på runt 10 mil med 3 ton på släpet förmodar jag.
Jag tror dom väljer bensin-hybrid i dagsläget.
En xc60 laddhybrid får dra 2250kg och det tror jag är en stor orsak till varför den säljer så bra.
Diesel finns ju inte ens längre hos volvo.
Volvo XC60 laddhybrid ligger väl på närmare 700 000:-

Då får du en Zeekr 7X för samma peng med 2000 kg dragvikt och rejält batteri.

Men vad jag upplever är att många som drar tyngre släp kör med äldre dragbilar eller hantverkare med firmabilen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jun 2025 10:49
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 10:22
Off Grid Byggaren skrev: 07 jun 2025 10:08
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 00:44
Off Grid Byggaren skrev: 06 jun 2025 19:58


Ja det kan ju vara en bidragande orsak.

Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.

Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.

Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.

Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.

Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.

Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.

Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.

Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.

Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.

Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
Sundsvall.jpg
.
Screenshot_IONITY.jpg
.
Screenshot_myAudi.jpg
Ja, det finns några elbilar med bra dragvikt. Men man väljer ju inte bil bara efter det. Man behöver vilja ha bilen i övrigt. Vi brukade dra husvagn genom europa ner till medelhavet på somrarna. När var det många svenskar men ännu fler danskar och norrmän.
Om tunga släp ska köras ofta och långa sträckor förstår jag att många väljer dieselbilar idagsläget.

Pratade med en som körde hästtransport, han var rädd att hästarna skulle bli oroliga vid laddstoppen.

Men hästarna skulle ju slippa avgaserna från dragbilen ivarjefall.

Kan det vara 5-10% av personbilarna som har behov av stora energimängder för tunga släp?

Lätta lastbilar som pickup med 3,5 ton på släpet blir ju också en utmaning att köra på el.

Isuzu d-max ev har väl räckvidd på runt 10 mil med 3 ton på släpet förmodar jag.
Jag tror dom väljer bensin-hybrid i dagsläget.
En xc60 laddhybrid får dra 2250kg och det tror jag är en stor orsak till varför den säljer så bra.
Diesel finns ju inte ens längre hos volvo.
Volvo XC60 laddhybrid ligger väl på närmare 700 000:-

Då får du en Zeekr 7X för samma peng med 2000 kg dragvikt och rejält batteri.

Men vad jag upplever är att många som drar tyngre släp kör med äldre dragbilar eller hantverkare med firmabilen.
Ja, gillar man Zeekr 7X är det ett alternativ.
Det kommer fler och fler alternativ.

Jag tror många av dom som byter till xc60 laddhybrid kört volvo innan.
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Erxon »

Legato skrev: 06 jun 2025 22:33
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Nejdå, Fiat 500e cab är supertrevlig. Samt givetvis helt överlägset att slippa bullret från fossilmotorn i en cab! Men lite större och snabbare bil vill jag helst ha och ser fram emot Porsche 718 i elversion. Fossil cab är helt ointressant.
Nja, vill nog hellre kalla den cabriocoach… så tyvärr går den bort..
Men som du vill jag ha en lite större och gärna med eldrift, behöver inte vara 4-sitsig heller.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 06 jun 2025 23:45
manneson skrev: 06 jun 2025 11:32
Jag skulle vilja fråga "hur är det ens lagligt att välja en fossil 2025?".
Vi vet att de flesta skulle klara sig fint med elbil. Det skulle spara miljontals människoliv, tusentals miljarder för vården och minska allmänt lidande av hjärt och kärlsjukdomar, astma etc.
Det vore också en enorm förbättring för miljön förstås.

Men ändå är det fortsatt helt fritt för alla att köpa en avgasbil och spy ut hur mkt avgaser man vill, nästan var man vill.
Jämför det med rökning som de flesta inser är skadligt och det är väldigt hårt reglerat i västvärlden idag. Vi har idag helt rökfria bostadsområden, du får inte ens gå ut på gården och röka.
Men du kan stå där med en avgasbil igång i timtal i sträck om du så vill... helt vanvettigt IMO.

Det borde införas"recept" på avgasbil. Har du inget välmotiverat behov så får du inte skaffa en.
Väl skrivet.

Kunde inte plitat ner det mycket bättre själv, men hade väl tryckt lite mer på Man-Made Global Warming och konsekvenserna som kan bli av det.
Vissa avgasbilar vore skönt om de kunde bytas ut till elbilar i alla fall:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev: 09 jun 2025 09:43
SwedishAdvocate skrev: 06 jun 2025 23:45
manneson skrev: 06 jun 2025 11:32
Jag skulle vilja fråga "hur är det ens lagligt att välja en fossil 2025?".
Vi vet att de flesta skulle klara sig fint med elbil. Det skulle spara miljontals människoliv, tusentals miljarder för vården och minska allmänt lidande av hjärt och kärlsjukdomar, astma etc.
Det vore också en enorm förbättring för miljön förstås.

Men ändå är det fortsatt helt fritt för alla att köpa en avgasbil och spy ut hur mkt avgaser man vill, nästan var man vill.
Jämför det med rökning som de flesta inser är skadligt och det är väldigt hårt reglerat i västvärlden idag. Vi har idag helt rökfria bostadsområden, du får inte ens gå ut på gården och röka.
Men du kan stå där med en avgasbil igång i timtal i sträck om du så vill... helt vanvettigt IMO.

Det borde införas"recept" på avgasbil. Har du inget välmotiverat behov så får du inte skaffa en.
Väl skrivet.

Kunde inte plitat ner det mycket bättre själv, men hade väl tryckt lite mer på Man-Made Global Warming och konsekvenserna som kan bli av det.
Vissa avgasbilar vore skönt om de kunde bytas ut till elbilar i alla fall:
Jag har ju skrivit flera gånger här på TCS om olika studier av konsekvenser av Dieselgate och andra liknande brott, men det här tror jag är den rapport som visar på flest dödsfall av dom (många) jag har läst... :shock: :shock:

Under perioden 2009 - 2040 beräknas enligt den här rapporten 123,000 - 356,000 dödsfall orsakas av detta bara i EU och UK, varav 75,000 - 216,000 redan har inträffat...

Holy crap, om detta stämmer så är ju dom böter och fängelsestraff som hittills dömts ut totalt otillräckliga, alla bolag som gjort sig skyldiga till detta borde förstås omedelbart sättas under tvångsförvaltning och samtliga inblandade dömas till livstid. :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 06 jun 2025 14:18
Jag gav iofs upp fossilen rätt snabbt. Hade en Jaguar F-Type Cab som jag aldrig trodde jag skulle tröttna på. Men efter första elbilsköpet så samlade den bara damm.
Saknar du inte cabben då, ärligt?
Jag kan inte tänka mig att leva utan cab och MC.
Står på väntelista för en Boxster EV men skiten kommer ju aldrig :roll:

On topic:
Elbilar är totalt överlägsna enl mig :!:
Välja fossil 2025 är ytterst märkligt. Hybrid går idag 10 mil, för de som behöver långdistansa eller inte kan ladda hemma.

Hade någon bytt in min E-klass samt 200k mot en EQS eller Taycan hade jag bytt på störten. Lite för mycket pengar emellan fortfarande men dessa rasar bra i värde medan min Merca ligger stilla. Bara att vänta lite till. De låg på miljonen beggade för inte SÅ länge sedan...nu snackar vi 600k för EQS med "MB certified" (2års garanti upp till 20k mil) och 650k för Taycan hos Porsche ÅF.


Finns det ingen seriös prognos våren 2026 avseende Boxster EV kommer jag troligen att byta till en nyare Miata alt Z4.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Och snart (hoppas jag) Porsche
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Love_O skrev: 06 jun 2025 22:04
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Håller bara delvis med. Min trimmade Miata kan jag glida i (tex på motorväg såsar jag runt i 100...och njuter) eller trycka på (i kurvorna, bara där det är roligast)
Kommer LÄTT försaka motorljud och "Heel-to-toe" mot EV-cab fördelar.
Kört både Miata och Boxster med aut, ingen större kompromiss. Båda har rattpaddlar som kan användas. Är den extra tyngden som är problemet.
Senast redigerad av Sportbilsentusiasten, redigerad totalt 1 gånger.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Love_O skrev: 06 jun 2025 22:12
Jag har både el och fossilt just för valmöjligheten och att åka bensin inte är så dyrt egentligen.
För mig o hustrun handlar det om bekvämlighet, inte jaga kostnader i absurdum.
En av varje kommer bli perfekt!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar