Fredrik j skrev: ↑05 jun 2025 21:12
Jag kan förstå att det kan finnas dom som vill kunna dra tungt släp. Många drar hästsläp eller husvagnar där man behöver över 1800kg. Jag tror en starkt bidragande anledning till xc60 hybrid säljer så bra är att den får dra 2250kg.
Ja det kan ju vara en bidragande orsak.
Nu är det ju inte så många bilägare som kör med tyngre släp, men det ska tydligen finnas över 1 miljon registrerade släpfordon i Sverige.
Fast det har ju kommit ut ett antal elbilar med dragvikt 2000-2500 kg på marknaden nu.
Körde nyligen upp en minitraktor till släktgården i Ångermanland, en sträcka på 57 mil. Det blev cirka 1800 kg vikt.
Förra gången jag körde liknande var för 15 år sedan, och då med en Volvo XC60 Diesel.
Den här resan gör vi fyra gånger per år, så jag har bra statestik.
Totala körtiden med släp bakom elbilen för denna 57 mils resa ökar med 1 timme och 5 minuter, och det blir ju samma som med dieselbil, om jag ska köra lagligt.
Jag tog nu 15 mil mellan laddstoppen, och laddtiden ökade med 44 minuter totalt. (88 minuter total laddningstid för all laddning, brukar ta 38 minuter annars) Förbrukningen steg till 3,93 kWh per mil. Detta förutsätter förstås att elbilen laddar skapligt snabbt och inga köer på laddstationerna.
Men även när jag körde med dieselbil tog jag fikapauser, tankade och lunchpaus, så det var egentligen inte någon större tidsskillnad nu.
Vi brukar som tidsfördriv räkna antalet bilar med husvagn mellan Söderhamn och Hudiksvall på E4:an, det var tidigare för att hålla barnen lite sysselsatta men vi har fortsatt. Men vi får nog lägga ned nu, det var bara husbilar ute.
Räknade istället 100 bilar vi mötte och hur många av dem som var elbilar i trafik på E4:an, efter tre räkningar blev snittet 7%
.
.
.