Teslas kollaps fortsätter

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Freez »

d3marcus skrev: 02 sep 2025 13:16
Freez skrev: 02 sep 2025 11:44
RareEarth skrev: 02 sep 2025 11:22
Freez skrev: 02 sep 2025 11:17
Enligt min källa har man i HR nätverk pratat ihop sig om en gemensam hållning.
Men varför? Vad skulle man vinna på det?
Man vinner en strid utifrån sin ideologiska syn där Tesla tillhör dom onda. Sedan är ju människan ett flockdjur och säger några av storbolag att vi kommer bojkotta Tesla i ett HR nätverk vill inte de andra vara sämre.
Detta är ju rena konspirationsteorier. Lite fakta istället som kan påverka storföretags inköpspolicys:
- Lågt andrahandsvärde.
- Tesla finns på svarta listan.
- Tesla saknar kollektivavtal.
Tesla har inte lägre andrahandsvärde än andra elbilar, snarare högre.
Finns ganska många bolag som inte har kollektivavtal som inte bojkottas. De flesta amerikanska techbolag har inte det.
MY RWD Vit 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Freez skrev: 02 sep 2025 09:28
roffe_s skrev: 01 sep 2025 22:32
termosen skrev: 01 sep 2025 22:03
roffe_s skrev: 01 sep 2025 21:44
AAKEE skrev: 01 sep 2025 18:23

Tesla förtjänar säkerligen ett tapp, men eftersom Tesla är extremt kvartalsbokslutsorienterade har nyheten om Tesla och extrema tapp hållit på Januari-Februari, April-Maj, Juli-Augusti osv i flera år.

Att Tesla sålt lite i dessa månader betyder ingenting egentligen eftersom de här nyheterna förekom i dessa månader även innan Elons hälsningar.
Ptjaa, vi kan ju inte stirra oss blinda på en enskild månad. Men förstår jag car.info rätt nyregistrerades 3 995 nya Teslor jan-aug 2025, motsvarande period 2024 nyregistrerades 11 709 nya Teslor. Det motsvarar ett tapp på drygt 65%, lär ju utgöra en hyfsat statistiskt säkerställd nedgång?

Även YoY är nedgången signifikant, leveranstiderna för de som beställer idag är ju dessutom relativt korta.

Vad detta kan bero på är ju diskuterat i andra trådar. Men vare sig kvartalshets eller brist på bilar lär kunna förklara utfallet detta år…
Man ska passa sig för att inte använda hela kvartal när det gäller Teslas siffror. Leveranserna har gått ner, men du får vänta på sep innan vi kan summera året hittills. Men de hämtar ju inte ikapp 8000 bilar.
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.

Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Jaså? Personligen har jag andra signaler, de företag jag känner till har nog mer angett följande anledningar i prioritetsordning:

1 - Ekonomi. Med tanke på att många företag hamnat med skägget i brevlådan när Tesla justerat prisbilden nedåt har de kalkylerade kapitalkostnaderna blivit åtskilligt högre än vad besluten grundades på. Vidare har t ex reparationskostnader ökat på grund av att antalet verkstäder blivit högst begränsat.

2 - Konflikten. Många företag förhandlar med IF Metall eller andra förbund som sympatiserar med strejken. De har även affärsrelationer med företag som i sin tur har avtal med förbunden. Det ger i vart fall utrymme för kommentarer eller glirlingar i olika sammanhang.

3 - Det finns idag mycket kompetenta alternativ, så varför komplicera sin tillvaro med punkt 1 och 2?

Hos mina kontakter har i alla fall inköpscheferna makten över ramavtalen, HR-avdelningen avropar mot dessa avtal. Och naturligtvis finns undantag och extremer, som t ex redan nämnda LKAB.

Men - enligt mina kontakter hos medelstora och stora nationella bolag - är detta främst en fråga om att undvika finansiella risker och onödiga problem/besvär vad avser kundrelationer och obekväma kommentarer. Inte några tysta överenskommelser eller andra principer.

Mina 2p.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

tesla newbie skrev: 02 sep 2025 13:29
Maetlarv skrev: 02 sep 2025 13:17
Tellus skrev: 02 sep 2025 12:54
Freez skrev: 02 sep 2025 09:28
roffe_s skrev: 01 sep 2025 22:32
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.

Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Det bådar gott för andrahandsvärdet för privatpersoner i Sverige.
Verkar dock bara vara Svenska företag som är så "korkade" ?
Säljer väl bra i andra länder.
Nej, Tesla säljer inte direkt bra i andra länder. Försäljningen worldwide peakade 2023. Europa går direkt dåligt, Kina sådår, Usa går bra just nu men troligen mest beroende på köp inför att elbilssubventionerna tas bort.
Så det är väl ingen katastrof men definitivt inte bra, och jämfört med de förväntningar som fanns på kraftig expansion så är det absolut dåligt.
Kina är ändå bättre än sådär:

304027 sålda mellan januari till juli i år. Att jämföra med 324544 samma period förra året. Så en minskning på drygt 6 procent

https://xl.16888.com/brand-0-202401-202407-1.html
https://xl.16888.com/brand-0-202501-202507-1.html
Då har du en annan definition på sådär än jag. Enligt dina länkar har marknadsandelen sjunkit från 2,8% till 2,36% och som du skriver är försäljningen ner 6%.

Jag tycker det är nästan skönmålande att kalla det ”sådär” speciellt med tanke på hur tillväxtförhoppningarna har varit.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tänker att nu är en synnerligen osäker tid att köpa en Tesla privat eller som medveten företagare.

Model Y L är på gång?
Model 3 LR + på gång?
Billigare model Y på gång?
CyberSUV på gång?
En ny modell är utlovad innan årsskiftet, oklart vad som Tesla har tänkt där.

+ ekonomiska oroligheter i samhället.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Electron

Inlägg av Electron »

Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Electron skrev: 08 sep 2025 17:59
Procent i all ära men vad pratar vi om i antal bilar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Electron skrev: 08 sep 2025 17:59
Det går snabbt att ta 80 procent av BEV om man är enda vettiga leverantören. På samma vis går det snabbt utför när det kommer alternativ och VD är en ass-hat.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

roffe_s skrev: 01 sep 2025 21:44
Ptjaa, vi kan ju inte stirra oss blinda på en enskild månad. Men förstår jag car.info rätt nyregistrerades 3 995 nya Teslor jan-aug 2025, motsvarande period 2024 nyregistrerades 11 709 nya Teslor. Det motsvarar ett tapp på drygt 65%, lär ju utgöra en hyfsat statistiskt säkerställd nedgång?

Även rullande 12-månader är nedgången signifikant, leveranstiderna för de som beställer idag är ju dessutom relativt korta.
Tack, halv o helår ger mer rättvis bild över läget !
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skriv svar