Sida 3 av 5

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 19:02
av MSW
Personligen tycker jag att du gör helt rätt. Mina bilkostnader har drastiskt sjunkit sedan jag gick över till elbil. Mina teslor har kostat mig förvånansvärt lite (även om det har rört sig om tusenlappar i månaden) Det ÄR dyrt att köra ny bil. Sedan kan du även råka ut för att få en trasig helt ny Tesla, det finns det flera som kan intyga. Inga bilmärken är felfria, inte ens Tesla. Ändå anser jag att det är de bästa bilarna på marknaden (obs, personlig åsikt) Det finns många som aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en Tesla, förvånansvärt många här inne faktiskt, men om du gillar bilen - köp!

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 19:45
av Earplugged
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 09:44
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 08:53
toppo skrev: 05 okt 2025 07:44
vrid_i_skogen skrev: 04 okt 2025 22:52
Jag har care by volvo bilabbonemang på min C40 twin engine Ultra och med 2500 mil och vinterdäck blir det 8400. Bra pris. Ett år senare höjde de samma upplägg till 12600. Sen lade Volvo ner Care by volvo konceptet. Min model Y AWD kommer kosta 4265 kr mån i 5 år. Därefter 315000 kr Cash. Bra upplägg tycker jag.
4265kr/månad får du nog räkna om, du missar nog att ta med kontantinsatsen. En ny Model Y Dual Motor kommer kosta ca 9000kr/månad i värdeminskning över tre år. En ny C40 får du garanterat billigare än så.
En ny C40 med min nuvarande spec kostar 701'. Volvo tar numera 6,8% ränta. C40 blir dyrare även med kontantinsats och annat på MY inräknat.
Jag har ett billån hos ziklo och har i skrivande stund 4,78%. Naturligtvis mer än 0% men inte heller 6,8%.
Har du glömt bort hur andra bilhandlare fungerar? Man behöver be om ett affärsförslag. Där står vad som gäller.
Man kan tycka det är omständigt och gammeldags men att tro att andra bilar betalas enligt prislistan är ju bara märkligt.
Hela det där gamla upplägget vill man ju helst bojkotta, riktigt skönt med ett fast pris och vetskapen att alla får betala samma.
Man skall inte behöva vara företagare, känna rätt personer, bra på att förhandla mm mm för att vara säker att man inte betalar överpriser.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:31
av T4s
Bil är ett verktyg och det bästa verktyget tillverkas av Tesla.

Det är ett verktyg för att ha lite skoj när man köttar hem från en middag. Det är ett verktyg för att förflytta hela familjen ner till Skåne några gånger per år, upp till fjälls många gånger per år. Ner i Europa då och då. Sova i. Tälta med. Kolla Netflix i och käka glass med barnen.

Model Y tar packåsna till nya höjder. Jag vill inte veta hur mycket tid jag spenderat på att packa med tidigare bilar från VW, Audi, Volvo.

Man privatleasar inte ett sånt verktyg.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:31
av Fredrik j
Earplugged skrev: 05 okt 2025 19:45
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 09:44
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 08:53
toppo skrev: 05 okt 2025 07:44
vrid_i_skogen skrev: 04 okt 2025 22:52
Jag har care by volvo bilabbonemang på min C40 twin engine Ultra och med 2500 mil och vinterdäck blir det 8400. Bra pris. Ett år senare höjde de samma upplägg till 12600. Sen lade Volvo ner Care by volvo konceptet. Min model Y AWD kommer kosta 4265 kr mån i 5 år. Därefter 315000 kr Cash. Bra upplägg tycker jag.
4265kr/månad får du nog räkna om, du missar nog att ta med kontantinsatsen. En ny Model Y Dual Motor kommer kosta ca 9000kr/månad i värdeminskning över tre år. En ny C40 får du garanterat billigare än så.
En ny C40 med min nuvarande spec kostar 701'. Volvo tar numera 6,8% ränta. C40 blir dyrare även med kontantinsats och annat på MY inräknat.
Jag har ett billån hos ziklo och har i skrivande stund 4,78%. Naturligtvis mer än 0% men inte heller 6,8%.
Har du glömt bort hur andra bilhandlare fungerar? Man behöver be om ett affärsförslag. Där står vad som gäller.
Man kan tycka det är omständigt och gammeldags men att tro att andra bilar betalas enligt prislistan är ju bara märkligt.
Hela det där gamla upplägget vill man ju helst bojkotta, riktigt skönt med ett fast pris och vetskapen att alla får betala samma.
Man skall inte behöva vara företagare, känna rätt personer, bra på att förhandla mm mm för att vara säker att man inte betalar överpriser.
Ja, det är lite knöligt. Men att inte själv kunna välja när man ska hämta sin nya bil samt själv behöva granska bilen för leveransskador är ju också ganska stört. Det upplägget vill man ju helst bojkotta.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:34
av T4s
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 20:31
Earplugged skrev: 05 okt 2025 19:45
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 09:44
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 08:53
toppo skrev: 05 okt 2025 07:44


4265kr/månad får du nog räkna om, du missar nog att ta med kontantinsatsen. En ny Model Y Dual Motor kommer kosta ca 9000kr/månad i värdeminskning över tre år. En ny C40 får du garanterat billigare än så.
En ny C40 med min nuvarande spec kostar 701'. Volvo tar numera 6,8% ränta. C40 blir dyrare även med kontantinsats och annat på MY inräknat.
Jag har ett billån hos ziklo och har i skrivande stund 4,78%. Naturligtvis mer än 0% men inte heller 6,8%.
Har du glömt bort hur andra bilhandlare fungerar? Man behöver be om ett affärsförslag. Där står vad som gäller.
Man kan tycka det är omständigt och gammeldags men att tro att andra bilar betalas enligt prislistan är ju bara märkligt.
Hela det där gamla upplägget vill man ju helst bojkotta, riktigt skönt med ett fast pris och vetskapen att alla får betala samma.
Man skall inte behöva vara företagare, känna rätt personer, bra på att förhandla mm mm för att vara säker att man inte betalar överpriser.
Ja, det är lite knöligt. Men att inte själv kunna välja när man ska hämta sin nya bil samt själv behöva granska bilen för leveransskador är ju också ganska stört. Det upplägget vill man ju helst bojkotta.
Låter som när jag hämtade Polestar för några veckor sen.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:40
av Fredrik j
T4s skrev: 05 okt 2025 20:34
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 20:31
Earplugged skrev: 05 okt 2025 19:45
Fredrik j skrev: 05 okt 2025 09:44
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 08:53


En ny C40 med min nuvarande spec kostar 701'. Volvo tar numera 6,8% ränta. C40 blir dyrare även med kontantinsats och annat på MY inräknat.
Jag har ett billån hos ziklo och har i skrivande stund 4,78%. Naturligtvis mer än 0% men inte heller 6,8%.
Har du glömt bort hur andra bilhandlare fungerar? Man behöver be om ett affärsförslag. Där står vad som gäller.
Man kan tycka det är omständigt och gammeldags men att tro att andra bilar betalas enligt prislistan är ju bara märkligt.
Hela det där gamla upplägget vill man ju helst bojkotta, riktigt skönt med ett fast pris och vetskapen att alla får betala samma.
Man skall inte behöva vara företagare, känna rätt personer, bra på att förhandla mm mm för att vara säker att man inte betalar överpriser.
Ja, det är lite knöligt. Men att inte själv kunna välja när man ska hämta sin nya bil samt själv behöva granska bilen för leveransskador är ju också ganska stört. Det upplägget vill man ju helst bojkotta.
Låter som när jag hämtade Polestar för några veckor sen.
Ja, det sprider sig. Borde bojkottas. Om man inte vill ha produkterna vill säga. Då anpassar man sig oftast

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:44
av toppo
T4s skrev: 05 okt 2025 20:31
Bil är ett verktyg och det bästa verktyget tillverkas av Tesla.

Det är ett verktyg för att ha lite skoj när man köttar hem från en middag. Det är ett verktyg för att förflytta hela familjen ner till Skåne några gånger per år, upp till fjälls många gånger per år. Ner i Europa då och då. Sova i. Tälta med. Kolla Netflix i och käka glass med barnen.

Model Y tar packåsna till nya höjder. Jag vill inte veta hur mycket tid jag spenderat på att packa med tidigare bilar från VW, Audi, Volvo.

Man privatleasar inte ett sånt verktyg.
Ganska starkt uttalande för något som är så individuellt och subjektivt, och dessutom när privatleasing idag är mest ekonomiskt fördelaktigt.

Kul att du är nöjd med din bil men Model Y är absolut inte bäst för alla, det beror på vad man prioriterar. Intressant att du tycker den är så bra på att packa i, du tycker inte det är motsägelsefullt att man behöver stuva mycket packning under golvet i en så bra ”packåsna”?

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 20:46
av VilkenElbilBlirDet
T4s skrev: 05 okt 2025 20:31
Bil är ett verktyg och det bästa verktyget tillverkas av Tesla.

Det är ett verktyg för att ha lite skoj när man köttar hem från en middag. Det är ett verktyg för att förflytta hela familjen ner till Skåne några gånger per år, upp till fjälls många gånger per år. Ner i Europa då och då. Sova i. Tälta med. Kolla Netflix i och käka glass med barnen.

Model Y tar packåsna till nya höjder. Jag vill inte veta hur mycket tid jag spenderat på att packa med tidigare bilar från VW, Audi, Volvo.

Man privatleasar inte ett sånt verktyg.
Det kan låta helt chockerande men tänk, om det skulle kunna vara så att olika människor värdesätter olika faktorer när man väljer verktyg/bil?

Och därmed finns det inte ett verktyg som är universalt bäst.

Konstig tanke.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:01
av toppo
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:19
av T4s
VilkenElbilBlirDet skrev: 05 okt 2025 20:46
T4s skrev: 05 okt 2025 20:31
Bil är ett verktyg och det bästa verktyget tillverkas av Tesla.

Det är ett verktyg för att ha lite skoj när man köttar hem från en middag. Det är ett verktyg för att förflytta hela familjen ner till Skåne några gånger per år, upp till fjälls många gånger per år. Ner i Europa då och då. Sova i. Tälta med. Kolla Netflix i och käka glass med barnen.

Model Y tar packåsna till nya höjder. Jag vill inte veta hur mycket tid jag spenderat på att packa med tidigare bilar från VW, Audi, Volvo.

Man privatleasar inte ett sånt verktyg.
Det kan låta helt chockerande men tänk, om det skulle kunna vara så att olika människor värdesätter olika faktorer när man väljer verktyg/bil?

Och därmed finns det inte ett verktyg som är universalt bäst.

Konstig tanke.
Haha, chockerande tanke indeed! Visst, alla har sina prio

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:26
av vrid_i_skogen
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:42
av toppo
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:48
av vrid_i_skogen
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 21:58
av vrid_i_skogen
En MYAWD i svart färg med vinterdäck kostar 692 via Tesla. Att leasa samma bil med 2500 mil via go more kostar 11585 mån i 36 mån totalt. Det blir 417060 på 3 år. 417/692 ger 60,2 %. Jag tog bara upp detta för att gemene man ska förstå att leasing absolut är ett superdyrt bekvämlighets-alternativ. Hade du köpt bilen och sålt den efter 7500 mil och 3 år hade du absolut inte förlorat 60,2% av nypriset. Du hade kanske förlorat 40%. Så bankiren/leasingföretaget skrattar hela vägen hem från banken!!

Edit; go more innehåller försäkring med. Kollade med LF och fria mil på en MYAWD på mig kostar 4700*3 år. Alltså kostar köpalternativet 15000 till på 3 år men det är försumbart ändå. Att köpa är billigare om man har pengarn och än billigare om räntan är noll.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:01
av toppo
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:48
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.
Kika på vad du får för priser hos tillverkarna idag istället. Några exempel: ID7 Tourer 5700kr/månad, Polestar 4 6500kr/månad. Självklart behöver man lägga till för lite fler mil och ibland för utrustning, men privatleasing idag är väldigt svårslaget.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:10
av Tellus
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 12:33
Testade att betala gemini räkna ut vad teslas "0% ränteerbjudande " är värt;

Det är en intressant kalkyl! För att räkna ut hur mycket ränteerbjudandet på 0,2% är värt i pengar jämfört med 6,5% ränta behöver vi beräkna den totala räntekostnaden för båda scenarierna.
Här är en steg-för-steg-beräkning baserad på de uppgifter du angett:

1. Beräkna lånebeloppet
Lånebeloppet (kapitalet) är bilens pris minus kontantinsatsen.
* Bilpris: 692 100 \text{ kr}
* Kontantinsats: 138 400 \text{ kr}
* Lånebelopp: 692 100 \text{ kr} - 138 400 \text{ kr} = 553 700 \text{ kr}

2. Beräkna det kvarvarande restvärdet
Restvärdet är 43% av nypriset.
* Nypris: 692 100 \text{ kr}
* Restvärde: 692 100 \text{ kr} \times 0,43 = 297 603 \text{ kr}

3. Beräkna total kostnad med 0,2% ränta (ditt erbjudande)
Vi kan använda dina uppgifter om månadskostnaden och restvärdet för att se den totala kostnaden för lånet.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad: 4 270 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 4 270 \text{ kr} = 256 200 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 256 200 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 553 803 \text{ kr}
Total räntekostnad (0,2%):
Det totalt återbetalda beloppet minus det ursprungliga lånebeloppet ger den totala räntekostnaden.
* 553 803 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 103 \text{ kr}

4. Beräkna total kostnad med 6,5% ränta (branschstandard)
För att få en exakt jämförelse måste vi beräkna vad månadskostnaden hade blivit med en ränta på 6,5% på samma lånebelopp och restvärde. Vi använder formeln för annuitetslån med restvärde.
Med ett lånebelopp på 553 700 \text{ kr}, en löptid på 60 månader, och ett restvärde på 297 603 \text{ kr} blir månadskostnaden vid 6,5\% ränta cirka 5 240 \text{ kr}.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad (beräknad): \approx 5 240 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 5 240 \text{ kr} = 314 400 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 314 400 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 612 003 \text{ kr}
Total räntekostnad (6,5%):
* 612 003 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 58 303 \text{ kr}

5. Beräkna skillnaden i värde
Värdet på ränteerbjudandet är skillnaden i total räntekostnad mellan de två alternativen.
* Räntekostnad (6,5%): 58 303 \text{ kr}
* Räntekostnad (0,2%): 103 \text{ kr}
Värde av ränteerbjudandet: 58 303 \text{ kr} - 103 \text{ kr} = 58 200 \text{ kr}

Slutsats
Ränteerbjudandet på 0,2% är värt cirka 58 200 \text{ kr} jämfört med en marknadsränta på 6,5\% under en löptid på 60 månader.
Det är en mycket stor rabatt! Med tanke på att du gillar hög prestanda och teknik, så är en Model Y AWD ett bra val, och ett så förmånligt lån gör affären ännu bättre!
Hör gärna av dig om du vill bolla fler aspekter av bilköpet!
Något som inte stämmer här, räknar den bara räntan på beloppet som avbetalas, glöms räntan på restvärdet bort?
Värdet av ränteerbjudandet på 60 månader bör bli bra mycket mer än 58200kr minus skatteavdrag

https://www.borskollen.se/nyheter/27/te ... -nya-bilar

viewtopic.php?p=849034

https://dcmotorab.se/lanekalkylator

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:12
av vrid_i_skogen
toppo skrev: 05 okt 2025 22:01
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:48
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01


Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.
Kika på vad du får för priser hos tillverkarna idag istället. Några exempel: ID7 Tourer 5700kr/månad, Polestar 4 6500kr/månad. Självklart behöver man lägga till för lite fler mil och ibland för utrustning, men privatleasing idag är väldigt svårslaget.
Jag synar ditt resonemang igen. Byggde den enklaste P4 dual motor med vinterdäck, drag och svart färg. Sen 2500 mil på det. 14356 kr mån kostar den. Bilen kostar 789. Leasing kostar 516816 kr för 3 år. Du borde googla confirmation bias. Det ger 517/789×100= 65,5% du betalar alltså 65,5%av nypriset på 3 år. Man måste vara rätt fartblind för att se leasing som det billiga alternativet. Jag kommer inte skriva fler svar i detta ämne; alltså om leasing eller köpa är billigast. Jag tror de som vill förstå förstår.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:13
av vrid_i_skogen
Tellus skrev: 05 okt 2025 22:10
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 12:33
Testade att betala gemini räkna ut vad teslas "0% ränteerbjudande " är värt;

Det är en intressant kalkyl! För att räkna ut hur mycket ränteerbjudandet på 0,2% är värt i pengar jämfört med 6,5% ränta behöver vi beräkna den totala räntekostnaden för båda scenarierna.
Här är en steg-för-steg-beräkning baserad på de uppgifter du angett:

1. Beräkna lånebeloppet
Lånebeloppet (kapitalet) är bilens pris minus kontantinsatsen.
* Bilpris: 692 100 \text{ kr}
* Kontantinsats: 138 400 \text{ kr}
* Lånebelopp: 692 100 \text{ kr} - 138 400 \text{ kr} = 553 700 \text{ kr}

2. Beräkna det kvarvarande restvärdet
Restvärdet är 43% av nypriset.
* Nypris: 692 100 \text{ kr}
* Restvärde: 692 100 \text{ kr} \times 0,43 = 297 603 \text{ kr}

3. Beräkna total kostnad med 0,2% ränta (ditt erbjudande)
Vi kan använda dina uppgifter om månadskostnaden och restvärdet för att se den totala kostnaden för lånet.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad: 4 270 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 4 270 \text{ kr} = 256 200 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 256 200 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 553 803 \text{ kr}
Total räntekostnad (0,2%):
Det totalt återbetalda beloppet minus det ursprungliga lånebeloppet ger den totala räntekostnaden.
* 553 803 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 103 \text{ kr}

4. Beräkna total kostnad med 6,5% ränta (branschstandard)
För att få en exakt jämförelse måste vi beräkna vad månadskostnaden hade blivit med en ränta på 6,5% på samma lånebelopp och restvärde. Vi använder formeln för annuitetslån med restvärde.
Med ett lånebelopp på 553 700 \text{ kr}, en löptid på 60 månader, och ett restvärde på 297 603 \text{ kr} blir månadskostnaden vid 6,5\% ränta cirka 5 240 \text{ kr}.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad (beräknad): \approx 5 240 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 5 240 \text{ kr} = 314 400 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 314 400 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 612 003 \text{ kr}
Total räntekostnad (6,5%):
* 612 003 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 58 303 \text{ kr}

5. Beräkna skillnaden i värde
Värdet på ränteerbjudandet är skillnaden i total räntekostnad mellan de två alternativen.
* Räntekostnad (6,5%): 58 303 \text{ kr}
* Räntekostnad (0,2%): 103 \text{ kr}
Värde av ränteerbjudandet: 58 303 \text{ kr} - 103 \text{ kr} = 58 200 \text{ kr}

Slutsats
Ränteerbjudandet på 0,2% är värt cirka 58 200 \text{ kr} jämfört med en marknadsränta på 6,5\% under en löptid på 60 månader.
Det är en mycket stor rabatt! Med tanke på att du gillar hög prestanda och teknik, så är en Model Y AWD ett bra val, och ett så förmånligt lån gör affären ännu bättre!
Hör gärna av dig om du vill bolla fler aspekter av bilköpet!
Något som inte stämmer här, räknar den bara räntan på beloppet som avbetalas, glöms räntan på restvärdet bort?
Värdet av ränteerbjudandet på 60 månader bör bli bra mycket mer än 58200kr minus skatteavdrag

https://www.borskollen.se/nyheter/27/te ... -nya-bilar

viewtopic.php?p=849034

https://dcmotorab.se/lanekalkylator
Jag insåg det felet också för en timme sedan men jag har haft så mycket att svara på så jag har inte hunnit räkna på det igen. Ska räkna så återkommer jag!

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:24
av Klintan
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 22:12
toppo skrev: 05 okt 2025 22:01
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:48
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26


Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.
Kika på vad du får för priser hos tillverkarna idag istället. Några exempel: ID7 Tourer 5700kr/månad, Polestar 4 6500kr/månad. Självklart behöver man lägga till för lite fler mil och ibland för utrustning, men privatleasing idag är väldigt svårslaget.
Jag synar ditt resonemang igen. Byggde den enklaste P4 dual motor med vinterdäck, drag och svart färg. Sen 2500 mil på det. 14356 kr mån kostar den. Bilen kostar 789. Leasing kostar 516816 kr för 3 år. Du borde googla confirmation bias. Det ger 517/789×100= 65,5% du betalar alltså 65,5%av nypriset på 3 år. Man måste vara rätt fartblind för att se leasing som det billiga alternativet. Jag kommer inte skriva fler svar i detta ämne; alltså om leasing eller köpa är billigast. Jag tror de som vill förstå förstår.
Man måste hitta kampanjerna. Tillverkarna använder privatleasing som ett sätt att rabattera ut bilar utan att behöva sänka listpriset. Även Tesla, fast inte just nu. Att lägga på extrautrustning som inte ingår i kampanjpaket är inte värt det, då den oftast har noll i restvärde efter leasingperioden.
Kommer nog en del bra erbjudanden närmaste tiden för leverans innan årsskiftet.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:33
av toppo
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 22:12
toppo skrev: 05 okt 2025 22:01
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:48
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26


Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.
Kika på vad du får för priser hos tillverkarna idag istället. Några exempel: ID7 Tourer 5700kr/månad, Polestar 4 6500kr/månad. Självklart behöver man lägga till för lite fler mil och ibland för utrustning, men privatleasing idag är väldigt svårslaget.
Jag synar ditt resonemang igen. Byggde den enklaste P4 dual motor med vinterdäck, drag och svart färg. Sen 2500 mil på det. 14356 kr mån kostar den. Bilen kostar 789. Leasing kostar 516816 kr för 3 år. Du borde googla confirmation bias. Det ger 517/789×100= 65,5% du betalar alltså 65,5%av nypriset på 3 år. Man måste vara rätt fartblind för att se leasing som det billiga alternativet. Jag kommer inte skriva fler svar i detta ämne; alltså om leasing eller köpa är billigast. Jag tror de som vill förstå förstår.
Du måste lära dig att googla bättre, men ärligt talat inte mitt problem om du inte vill ha mina tips på billigare bilägande så jag slutar här.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:33
av VilkenElbilBlirDet
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
Jag är också ekonom, inte för att det betyder något i sammanhanget. Det kan innebära att man bokför transaktioner dag in och ut på kommunen, eller att man är VD på ett gigantiskt bolag, och allt däremellan.

Men jag kan lova dig att leasing kan vara förmånligare än ett köp, och även vice versa.

Se till exempel EX30 nu, 4900/mån för en extended range 1500 mil. Samma bil kostar 528000kr. 33%.

Det är även fel att börja diskutera 10-15 år vs 3 år leasing. Varje person får givetvis jämföra efter ens egna förutsättningar. Jag skulle aldrig kunna ha samma bil i tio år.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:42
av vrid_i_skogen
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 22:13
Tellus skrev: 05 okt 2025 22:10
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 12:33
Testade att betala gemini räkna ut vad teslas "0% ränteerbjudande " är värt;

Det är en intressant kalkyl! För att räkna ut hur mycket ränteerbjudandet på 0,2% är värt i pengar jämfört med 6,5% ränta behöver vi beräkna den totala räntekostnaden för båda scenarierna.
Här är en steg-för-steg-beräkning baserad på de uppgifter du angett:

1. Beräkna lånebeloppet
Lånebeloppet (kapitalet) är bilens pris minus kontantinsatsen.
* Bilpris: 692 100 \text{ kr}
* Kontantinsats: 138 400 \text{ kr}
* Lånebelopp: 692 100 \text{ kr} - 138 400 \text{ kr} = 553 700 \text{ kr}

2. Beräkna det kvarvarande restvärdet
Restvärdet är 43% av nypriset.
* Nypris: 692 100 \text{ kr}
* Restvärde: 692 100 \text{ kr} \times 0,43 = 297 603 \text{ kr}

3. Beräkna total kostnad med 0,2% ränta (ditt erbjudande)
Vi kan använda dina uppgifter om månadskostnaden och restvärdet för att se den totala kostnaden för lånet.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad: 4 270 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 4 270 \text{ kr} = 256 200 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 256 200 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 553 803 \text{ kr}
Total räntekostnad (0,2%):
Det totalt återbetalda beloppet minus det ursprungliga lånebeloppet ger den totala räntekostnaden.
* 553 803 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 103 \text{ kr}

4. Beräkna total kostnad med 6,5% ränta (branschstandard)
För att få en exakt jämförelse måste vi beräkna vad månadskostnaden hade blivit med en ränta på 6,5% på samma lånebelopp och restvärde. Vi använder formeln för annuitetslån med restvärde.
Med ett lånebelopp på 553 700 \text{ kr}, en löptid på 60 månader, och ett restvärde på 297 603 \text{ kr} blir månadskostnaden vid 6,5\% ränta cirka 5 240 \text{ kr}.
* Månadsbetalningar: 60 st
* Månadskostnad (beräknad): \approx 5 240 \text{ kr}
* Totala betalningar under löptiden: 60 \times 5 240 \text{ kr} = 314 400 \text{ kr}
* Restvärde som betalas i sista betalningen: 297 603 \text{ kr}
* Totalt återbetalt belopp: 314 400 \text{ kr} + 297 603 \text{ kr} = 612 003 \text{ kr}
Total räntekostnad (6,5%):
* 612 003 \text{ kr} - 553 700 \text{ kr} = 58 303 \text{ kr}

5. Beräkna skillnaden i värde
Värdet på ränteerbjudandet är skillnaden i total räntekostnad mellan de två alternativen.
* Räntekostnad (6,5%): 58 303 \text{ kr}
* Räntekostnad (0,2%): 103 \text{ kr}
Värde av ränteerbjudandet: 58 303 \text{ kr} - 103 \text{ kr} = 58 200 \text{ kr}

Slutsats
Ränteerbjudandet på 0,2% är värt cirka 58 200 \text{ kr} jämfört med en marknadsränta på 6,5\% under en löptid på 60 månader.
Det är en mycket stor rabatt! Med tanke på att du gillar hög prestanda och teknik, så är en Model Y AWD ett bra val, och ett så förmånligt lån gör affären ännu bättre!
Hör gärna av dig om du vill bolla fler aspekter av bilköpet!
Något som inte stämmer här, räknar den bara räntan på beloppet som avbetalas, glöms räntan på restvärdet bort?
Värdet av ränteerbjudandet på 60 månader bör bli bra mycket mer än 58200kr minus skatteavdrag

https://www.borskollen.se/nyheter/27/te ... -nya-bilar

viewtopic.php?p=849034

https://dcmotorab.se/lanekalkylator
Jag insåg det felet också för en timme sedan men jag har haft så mycket att svara på så jag har inte hunnit räkna på det igen. Ska räkna så återkommer jag!
Lång historia kort; om bilen likt den jag ska ha kostar totalt 692000 så är skillnaden mellan Teslas 0,2% och marknadsgenomsnitt på 6,5% hela

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 133940 kr!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:44
av vrid_i_skogen
Klintan skrev: 05 okt 2025 22:24
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 22:12
toppo skrev: 05 okt 2025 22:01
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:48
toppo skrev: 05 okt 2025 21:42


12500kr per månad hittar du inte heller nu, det är ju en gammal uppgift från innan den tiden privatleasing var subventionerad av tillverkarna för att sälja bilar. Det är bara att titta på erbjudandena som finns så förstår du att privatleasing är billigast idag sett över tre år. Självklart kan en elbil hålla länge och jag hoppas också att andrahandsvärdena på elbilar håller sig bättre, men just nu är vi inte där och därför är privatleasing billigast idag.
Strax innan Care by Volvo lades ner kostade min C40 12400 per månad. Det var innan den kraftfulla inflation vi just haft. Kanske kan du leasa en dåligt utrustad grundmodell i 3 år och i bästa fall betala motsvarande värdeminskningen på 5 år. Det innebär att du betalar som om du köpt och kört bilen i 5 år men på 3 år....

Tar du en maxutrustad bil av valfri modell så antingen blir det dubbelt så dyrt som att köpa eller så existerar inte produkten alls. Ska kika på Go more så återkommer jag.
Kika på vad du får för priser hos tillverkarna idag istället. Några exempel: ID7 Tourer 5700kr/månad, Polestar 4 6500kr/månad. Självklart behöver man lägga till för lite fler mil och ibland för utrustning, men privatleasing idag är väldigt svårslaget.
Jag synar ditt resonemang igen. Byggde den enklaste P4 dual motor med vinterdäck, drag och svart färg. Sen 2500 mil på det. 14356 kr mån kostar den. Bilen kostar 789. Leasing kostar 516816 kr för 3 år. Du borde googla confirmation bias. Det ger 517/789×100= 65,5% du betalar alltså 65,5%av nypriset på 3 år. Man måste vara rätt fartblind för att se leasing som det billiga alternativet. Jag kommer inte skriva fler svar i detta ämne; alltså om leasing eller köpa är billigast. Jag tror de som vill förstå förstår.
Man måste hitta kampanjerna. Tillverkarna använder privatleasing som ett sätt att rabattera ut bilar utan att behöva sänka listpriset. Även Tesla, fast inte just nu. Att lägga på extrautrustning som inte ingår i kampanjpaket är inte värt det, då den oftast har noll i restvärde efter leasingperioden.
Kommer nog en del bra erbjudanden närmaste tiden för leverans innan årsskiftet.
Ja men det innebär 100% att man inte får exakt den bil man vill ha. Värdet av en sådan bil för mig är noll.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:46
av vrid_i_skogen
VilkenElbilBlirDet skrev: 05 okt 2025 22:33
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
Jag är också ekonom, inte för att det betyder något i sammanhanget. Det kan innebära att man bokför transaktioner dag in och ut på kommunen, eller att man är VD på ett gigantiskt bolag, och allt däremellan.

Men jag kan lova dig att leasing kan vara förmånligare än ett köp, och även vice versa.

Se till exempel EX30 nu, 4900/mån för en extended range 1500 mil. Samma bil kostar 528000kr. 33%.

Det är även fel att börja diskutera 10-15 år vs 3 år leasing. Varje person får givetvis jämföra efter ens egna förutsättningar. Jag skulle aldrig kunna ha samma bil i tio år.
OT; jag är utbildad ekonom men jobbar definitivt inte med ekonomi.

Re: 0-räntekampanj även Q4?

Postat: 05 okt 2025 22:55
av VilkenElbilBlirDet
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 22:46
VilkenElbilBlirDet skrev: 05 okt 2025 22:33
vrid_i_skogen skrev: 05 okt 2025 21:26
toppo skrev: 05 okt 2025 21:01
MSW skrev: 05 okt 2025 18:12
När jag tittar i den här tråden ser jag att man, föga förvånande, kommer fram till att det är dyrt med en bil på 5-700.000.- Det som förvånar är att det i många uträkningar verkar vara väldigt mycket dyrare att köpa just en Tesla. En Volvo som kostar mer pengar och till högre ränta (om man lånar) verkar ju i mångas ögon vara billigare. Den ekvationen har jag lite svårt att gå ihop. Vill man inte köpa en Tesla utan istället en trång Volvo C40 så måste man tydligen vrida och vända på alla uträkningar för att få budgeten att gå ihop. Med det sagt förstår jag självklart att det kostar pengar att köpa en ny bil för över halvmiljonen. Att just Tesla skulle bli oförsvarligt dyr i ägande i jämförelse med likvärdiga bilar är ju rent hittepå för att man inte gillar det märket.
Var har du läst att just Tesla blir oförsvarligt dyrt? Det jag ville lyfta var att Tesla inte blir oförsvarligt billigt i jämförelse med andra likvärdiga bilar för att räntan är 0%. Min uppfattning är att många som kollar på Teslas hemsida tolkar det som att en Model Y är mycket billigare än andra märken, vilket naturligtvis inte stämmer. En bil som kostar 700 tkr kostar ungefär lika mycket oavsett märke eller räntenivå. Skillnaden är inom felmarginalen på vilket restvärde man ansätter.

Däremot finns det idag ofta privatleasingerbjudanden på dessa bilar som gör det klart billigare än att köpa en bil privat. Bara en sån sak som att när man ska byta in en begagnad bil så drar handlarna av minst 50 tkr medför att privatleasing allt som oftast blir billigare än köp av nya elbilar.
Jag är ekonom och jag kan lova dig att om leasing var förmånligt för dig som privatkund så hade tjänsten inte funnits. Det finns därför att du med det betalar en kraftig premie mot om du skulle köpa bilen. Det är det till synes enkla problemfria alternativet men enbart när en biltillverkare vill pumpa ut många bilar för att vinna marknadsandelar snabbt. Lite som att gå på happy hour på puben.

En välskött modern elbil kan hålla felfritt i 10-15 år eller 30000 mil. Då är det missvisande att säga att så länge den troligtvis tappar 50% av värdet på 3 år och 4500 mil så kommer det vara billigare att leasa. Titta på mitt Volvo exempel ovan, 12500 månad för en fullutrustad C40 I 3 år eller köpa den för 700?
Jag är också ekonom, inte för att det betyder något i sammanhanget. Det kan innebära att man bokför transaktioner dag in och ut på kommunen, eller att man är VD på ett gigantiskt bolag, och allt däremellan.

Men jag kan lova dig att leasing kan vara förmånligare än ett köp, och även vice versa.

Se till exempel EX30 nu, 4900/mån för en extended range 1500 mil. Samma bil kostar 528000kr. 33%.

Det är även fel att börja diskutera 10-15 år vs 3 år leasing. Varje person får givetvis jämföra efter ens egna förutsättningar. Jag skulle aldrig kunna ha samma bil i tio år.
OT; jag är utbildad ekonom men jobbar definitivt inte med ekonomi.
Misstänkte det. Då du inte svarade på resten av mitt inlägg antar jag att du börjar inse vart saker och ting brister i dina tidigare inlägg.