Som manneson skrev, här är det bara model S och X numera. De battericellernatillverkas av Panasonic i JapanVoltAge skrev: ↑12 okt 2025 21:02Vilka bilar har teslas egna batterier (som du inte verkar gilla) och var kan jag läsa mer det?AAKEE skrev: ↑12 okt 2025 15:21Det är nog inget fel alls på bilen och om man ska välja mellan Teslas egna celltillverkning där batterierna degraderar snabbare än fritt fall eller LG med lite sämre punch är nog valet lätt.
Dessutom är det ytterst ovanligt med LG-batterier som falerar medans Tesla/Panasonic har en avsevärt högre rate.
Fram till 2020 hade alla Teslor Panasonic-celler.
Numera är det bara 3/Y i USA som får Panasonic.
Senaste varianten av Tesla/Panasonic degraderar rätt fort, både 2170 för 3/Y och 18650 för S/X.
Jag har haft en Model 3 2021 som hade Panasonic, just min klarade sig bra men många andra tappade > 10% på två år.
För min S jag har nu, har min bil tappat ungefär 10% på lite drygt 2år och då ligger min bil väldigt bra till i jämförelse. Många har tappat 15% efter ett par år och 20% är inte jätteovanligt.
Av de model 3 som hade det nya panasonicbatteriet är det väldigt många som fått byta batteriet, och de man fått i utbyte har ofta vart ganska degraderade, eller rent ”fel” modell av batteri.