Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterikemi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av StefL »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Nyckel här är Superchargers. Kan bilen bekvämt hoppa mellan SuC och ladda hyfsat fort så kommer den att sälja och Tesla fortsätta att tillverka dem.
Precis. Kolla ex tätheten på laddarna i Tyskland:
Screen Shot 2016-03-23 at 15.25.41.png
Blir lite andra krav på räckvidd när kartan ser ut på det sättet.
Fast det handlar ju även om tidseffektivitet och inte minst (när antalet bilar ökar exponentiellt) om kapacitet på SC. Dvs det är ingen nackdel att ha räckvidd så man kan hoppa över en eller annan SC, vilket också innebär att belastningen på SC-nätverket minskar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
Fast det handlar ju även om tidseffektivitet och inte minst (när antalet bilar ökar exponentiellt) om kapacitet på SC. Dvs det är ingen nackdel att ha räckvidd så man kan hoppa över en eller annan SC, vilket också innebär att belastningen på SC-nätverket minskar.
Visst, men när vi börjar komma ner på mindre bilar som ex Model 3 så kanske man inte nödvändigtvis kör 30+ mils sträckor speciellt regelbundet. Det blir åtminstone med stor sannolikhet mer köpare som inte kör längre sträckor regelbundet relativt sett mot Model S/X, tror jag i alla fall. Där var det väl tvärtom så att dessa kördes betydligt mer mil/år än genomsnittet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av StefL »

Laban skrev:
StefL skrev:
Fast det handlar ju även om tidseffektivitet och inte minst (när antalet bilar ökar exponentiellt) om kapacitet på SC. Dvs det är ingen nackdel att ha räckvidd så man kan hoppa över en eller annan SC, vilket också innebär att belastningen på SC-nätverket minskar.
Visst, men när vi börjar komma ner på mindre bilar som ex Model 3 så kanske man inte nödvändigtvis kör 30+ mils sträckor speciellt regelbundet. Det blir åtminstone med stor sannolikhet mer köpare som inte kör längre sträckor regelbundet relativt sett mot Model S/X, tror jag i alla fall. Där var det väl tvärtom så att dessa kördes betydligt mer mil/år än genomsnittet.
Det är jag inte alls säker på - BMW 3-serie och Audi A4 är ju inte precis små citybilar, och jag har uppfattat det mer som att Model S trots allt rätt höga pris har gjort att det är fler som kör mycket som får ekonomi i att köpa en sån jämfört med en traditionell ICE-bil. Tror det är många säljare och andra som kör bilar i den storleken idag, men jag kan som alltid ha fel och blir gärna påmind om det om fakta talar emot :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
Det är jag inte alls säker på - BMW 3-serie och Audi A4 är ju inte precis små citybilar, och jag har uppfattat det mer som att Model S trots allt rätt höga pris har gjort att det är fler som kör mycket som får ekonomi i att köpa en sån jämfört med en traditionell ICE-bil. Tror det är många säljare och andra som kör bilar i den storleken idag, men jag kan som alltid ha fel och blir gärna påmind om det om fakta talar emot :D
Min tanke var väl mest att om det är 15% Model S köpare som "nöjer sig" med 70 kWh/39 mils räckvidd (EPA) så kanske det är 50+% när vi kommer till en bil som kostar hälften av vad Model S gör. Eller om det då blir 32-35 mils räckvidd. Speciellt om det är snabbladdare var 5-10:e mil och man kanske inte kör långa sträckor regelbundet, vilket långt ifrån alla gör. Då tänker jag på 30+ mil eller mer.

Det är också lätt att glömma att skillnaden mellan ex 70 och 90 kWh packet kanske inte är så stor som man kan tro:

http://teslaclubsweden.se/att-ladda-tesla-model-s-70/

Så det ska bli intressant att se hur fördelningen blir mellan kortare/längre räckvidd. Speciellt efter något/några år då marknaden har mognat lite.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av apkungen »

I en billigare bil blir batteri kostnaden en större del av totalpriset och med fler snabbladdare så blir behovet av stort batteri mindre. Jag tror definitivt på att förbättra laddstationer istället för att öka batteri storleken i varje bil bara för att belasta nätet mindre. Känns väldigt ineffektivt.

Jag hoppas att tesla lyckats ta fram en model 3 med 50kWh batteri och 215miles räckvidd dvs 35mil i EPA samt en snabbladdning som är lika snabb eller snabbare än dagens 85or
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av Wahll »

Jag tänker att Bolt ska ha 60kwh och 7 sekunder. Kan ju inte gärna vara under detta. Tesla måste ju även framtidssäkra lite då det ändå är ett år+ kvar innan release.
Var hamnar vi då? 70kwh känns bekant, runt 5s likaså. Kan de återanvända ett vinnande koncept? Fattas ju bara D, det vore ju coolt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar