Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterikemi
Moderator: Redaktion
Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterikemi
Läste idag på inside evs:
“Vehicle Architecture: Chowdhry stated that the Model 3 will have “completely different vehicle architecture – both the chassis and the battery chemistry – hence will have different power density and energy density trade off.”
Det kanske inte blir några 0-100 på 3s. Det är helt ok för mig om det går på 7s om jag får 10mil mer i räckvidd.
Länk
http://insideevs.com/analyst-note-new-d ... a-model-3/
“Vehicle Architecture: Chowdhry stated that the Model 3 will have “completely different vehicle architecture – both the chassis and the battery chemistry – hence will have different power density and energy density trade off.”
Det kanske inte blir några 0-100 på 3s. Det är helt ok för mig om det går på 7s om jag får 10mil mer i räckvidd.
Länk
http://insideevs.com/analyst-note-new-d ... a-model-3/
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Håller helt klart med om hellre mer räckvidd än acceleration i model 3.
Håller helt klart med om hellre mer räckvidd än acceleration i model 3.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
I många år pratades det om att Model 3 ska vara byggd i plåt. Sista året har det dock varit lite mer tyst om det. Tror ändå att det kommer vara plåt för att kunna bygga bilen billigare (material och byggkostnad) och antagligen lättare kunna skala upp produktionen.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Håller helt klart med om hellre mer räckvidd än acceleration i model 3.
Tror inte batterikemin kommer sätta käppar i hjulet för att få en version av Model 3 som är mycket snabb men Model S kommer nog ändå vara bilen man ska ha ifall man vill ha topprestanda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag har inte hört att det skulle vara något annat än plåt. Jag tror inte att man sparar så mycket vikt ändå med aluminium. Kostnadsmässigt är det nog mynt billigare med stål och lite extra batterier än att köra aluminium eller kolfiber.
Det man behöver börja titta på mer och mer däremot är att eftersom elbilar med bra el släpper ut så lite under brukandet så behöver man titta mer på tillverkningen. BMW i3 är ju inte bara byggd för lätt för att dra lite energi utan även för att belasta miljön mindre under tillverkningen. Hur ser det ut med stål, aluminium kontra kolfiber. Jag tror att kolfiber sakta men säkert kommer ta över men det kan nog dröja.
Det man behöver börja titta på mer och mer däremot är att eftersom elbilar med bra el släpper ut så lite under brukandet så behöver man titta mer på tillverkningen. BMW i3 är ju inte bara byggd för lätt för att dra lite energi utan även för att belasta miljön mindre under tillverkningen. Hur ser det ut med stål, aluminium kontra kolfiber. Jag tror att kolfiber sakta men säkert kommer ta över men det kan nog dröja.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Chassit borde väl tämligen säkert komma att vara byggt av stål; när det gäller Model S, är då även chassit i aluminium eller är det bara karossen?18650 skrev:Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
Sen kan jag bara hålla med om tidigare önskemål om räckvidd kontra prestanda, där prioriterar jag räckvidd långt högre. Och hamnar accelerationen 0-100 ändå på "bara" 7 s är det ändå långt bättre än de flesta vanliga fossilbilar och rena racerprestandan jämfört med mina tidigare bilar
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag håller med om 7s biten men jag undrar om man ändå inte kommer att få med prestandan "på köpet". Se bara på elbilar med små batteripack, ex BMW I3. 0-100 på 7.9s med ett 19 kWh batteri. Med ett 60 kWh batteripack så har jag svårt att se att begränsningen skulle sitta på batterisidan. Sen kanske man ändå väljer att artificiellt begränsa prestandan på grundmodellen, men jag gissar på 0-100 på runt 6s.StefL skrev:Sen kan jag bara hålla med om tidigare önskemål om räckvidd kontra prestanda, där prioriterar jag räckvidd långt högre. Och hamnar accelerationen 0-100 ändå på "bara" 7 s är det ändå långt bättre än de flesta vanliga fossilbilar och rena racerprestandan jämfört med mina tidigare bilar
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Korrellationen mellan bra räckvidd och bra accelaration lär väl ändå vara ganska hög? Ett större batteri lär väl leda till både och? Eller menar du (ni) att de medvetet borde begränsa accelarationen för att förbättra räckvidden?kofoten skrev:Håller helt klart med om hellre mer räckvidd än acceleration i model 3.
Model S 85D
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag menar bara att jag hellre betalar för mer räckvidd än för mer prestanda om det är ett val man gör. Det är ju inte osannolikt att det kommer att handla om valmöjligheter både vad gäller batteristorlek och prestanda och allt kostar som bekant - alla tillverkare har ju idag olika motoralternativ och jag ser det inte som märkligt att Tesla väljer att tjäna pengar på att vissa är beredda att betala mer för prestandan. Vad sen marginalen är för dem jämfört med en fossiltillverkare är förstås en annan sak - är det en ren mjukvarufråga blir det rimligen billigare att ta fram även om det inte är "gratis".
Och som sagt lär ändå "grundprestandan" vara bättre än vad de flesta standarmodeller på fossilsidan har idag.
Och som sagt lär ändå "grundprestandan" vara bättre än vad de flesta standarmodeller på fossilsidan har idag.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag tillhör definitivt dem som prioriterar räckvidd före prestanda. Min Zoe gör 0-100 på 14 sekunder och jag har svårt att föreställa mig att jag har nytta av så mycket mer. Men det som bestämmer accelerationsförmågan är väl delvis möjligheten att ta ut stora strömmar ur batteriet, och det i sin tur hänger väl ihop med möjligheten till snabbladdning. Och snabbladdning är en annan sak jag prioriterar. Så om snabbladdningsförmåga ger bättre prestanda så får det väl göra det då...
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
MartinE skrev:Korrellationen mellan bra räckvidd och bra accelaration lär väl ändå vara ganska hög? Ett större batteri lär väl leda till både och? Eller menar du (ni) att de medvetet borde begränsa accelarationen för att förbättra räckvidden?kofoten skrev:Håller helt klart med om hellre mer räckvidd än acceleration i model 3.
Men för snabbare acceleration måste ju elmotorn vara kraftigare, där påverkar väll batteriet mindre?
Utgår ju från att kraftigare elmotor = dyrare.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Nej, batteriet är avgörande. En elmotor kan du överlasta extremt mycket kortare stunder. Batteriet där emot kan du inte misshandla hur som helst om du vill ge garantier på det samtidigt.kofoten skrev:Men för snabbare acceleration måste ju elmotorn vara kraftigare, där påverkar väll batteriet mindre?
Utgår ju från att kraftigare elmotor = dyrare.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Okej, man lär sig något var dag.18650 skrev:
Nej, batteriet är avgörande. En elmotor kan du överlasta extremt mycket kortare stunder. Batteriet där emot kan du inte misshandla hur som helst om du vill ge garantier på det samtidigt.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Får lite rysningar när jag tänker jänkebil och plåt...18650 skrev:Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag tror säkert Tesla är nyfikna på kolfiber, som BMW använder friskt i sina i-modeller, men som jag förstått det är det lite mer komplicerat. Nu har de ju dessutom en fabrik med en massa svindyra maskiner för att bearbeta aluminium, vilket jag tycker tyder på att man kanske skulle välja aluminium till karossen, men kanske använda lite mer traditionella metaller i chassi etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
en artikel baserad på en rapport av: Trip Chowdhry googla nissen har alltid haft fel typ
ms 76132 "Eleamore"
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Vad är plåt då? Är inte aluminium plåt?bonath skrev:Får lite rysningar när jag tänker jänkebil och plåt...18650 skrev:Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Har du inte hört talas om metallen plåt?18650 skrev:Vad är plåt då? Är inte aluminium plåt?bonath skrev:Får lite rysningar när jag tänker jänkebil och plåt...18650 skrev:Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Tror det är ett grundämne.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Är bergis radioaktivt!Nicke Nyfiken skrev:Har du inte hört talas om metallen plåt?18650 skrev:Vad är plåt då? Är inte aluminium plåt?bonath skrev:Får lite rysningar när jag tänker jänkebil och plåt...18650 skrev:Håller med dig, det blir spännande.kofoten skrev:Även lite intressant om chassit blir av aluminium eller stål, vad tror ni ?
Undrar samtidigt vad de nedan tror det blir som alternativ om det inte blir plåt?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Tror det är ett grundämne.
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Frågan är hur stor skillnad det skulle bli viktmässigt om man använder ex:
https://nanosteelco.com/markets/automot ... r-aluminum
Enligt företaget så är det 87% av viktbesparingen jämfört med aluminium och till ett mycket billigare pris.
https://nanosteelco.com/markets/automot ... r-aluminum
Enligt företaget så är det 87% av viktbesparingen jämfört med aluminium och till ett mycket billigare pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Tror ni model 3 kommer vara bak eller framhjulsdriven som standard ? Man kan ju anta att fyrhjulsdrift kommer som tillval.
Som jag fattar det som så är den fyrhjulsdrivna model X framhjulsdriven så länge man kör "normalt" och lungt, vid kraftigare acceleration "hoppar" fyrhjulsdriften i.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som jag fattar det som så är den fyrhjulsdrivna model X framhjulsdriven så länge man kör "normalt" och lungt, vid kraftigare acceleration "hoppar" fyrhjulsdriften i.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Intressant frågeställning. Ser Tesla BMW och Mercedes som huvudkonkurrenter kan de ju lika gärna fortsätta med bakhjulsdrift eftersom de båda alltjämt håller fast vi det. Fast de har ju även nämnt Audi som kör framhjulsdrivet, så det blir definitivt intressant att se var det slutar. Och det är klart, nöjer man sig med den mindre främre motorn från Model S i en basmodell kanske man kan återanvända en större del av framvagnskonstruktion och drivlina.kofoten skrev:Tror ni model 3 kommer vara bak eller framhjulsdriven som standard ? Man kan ju anta att fyrhjulsdrift kommer som tillval.
Som jag fattar det som så är den fyrhjulsdrivna model X framhjulsdriven så länge man kör "normalt" och lungt, vid kraftigare acceleration "hoppar" fyrhjulsdriften i.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Det du uppfattat om Model X är fel. Den kan stänga av ena eller andra motorn för effektivitetens skull, särskilt om man har range mode i, men när det sker och vilken motor det isåfall är som stängs av kan ingen egentligen säga, utan det kan variera från gång till gång beroende på omständigheterna (t.ex. vilken hastighet man kör, eftersom motorerna är olika utväxlade och därför olika effektiva i olika hastigheter).
Det känns som att Tesla överlag hoppat på idén att premiumbilar ska vara bakhjulsdrivna, och jag tror nog många förväntar sig att deras tvåhjulsdrivna bilar ska driva just bak. Det känns som att det är lättare att maximera lastutrymmet med motorn bak också - en till nedsänkt balja allra längst in i bagageutrymmet skulle vara svår att utnyttja, jämfört med en större frunk. Bakhjulsdrift är också en fördel om man ska ha starka motorer med mycket prestanda, och i och med elmotorers effektiva användning av ESP så kanske inte fördelarna med framhjulsdrift är lika relevanta för en elbil. Jag tror med andra ord på bakhjulsdrift, men hade inte blivit jätteförvånad över framhjulsdrift heller.
Det känns som att Tesla överlag hoppat på idén att premiumbilar ska vara bakhjulsdrivna, och jag tror nog många förväntar sig att deras tvåhjulsdrivna bilar ska driva just bak. Det känns som att det är lättare att maximera lastutrymmet med motorn bak också - en till nedsänkt balja allra längst in i bagageutrymmet skulle vara svår att utnyttja, jämfört med en större frunk. Bakhjulsdrift är också en fördel om man ska ha starka motorer med mycket prestanda, och i och med elmotorers effektiva användning av ESP så kanske inte fördelarna med framhjulsdrift är lika relevanta för en elbil. Jag tror med andra ord på bakhjulsdrift, men hade inte blivit jätteförvånad över framhjulsdrift heller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Jag ser ingen anledning till att de skulle gå ifrån bakhjulsdriften. Enda anledningarna till att ha framhjulsdrift är att du slipper kardantunneln (utrymme) och lite komponenter (vikt, förbrukning och ekonomi), men dessa saker gäller ju inte vid eldrift där du knappast sätter motorn i ena ändan och drivningen i den andra.
Enligt mig är framhjulsdrift de facto en av de kriterer som gör att en bil aldrig kan kännas särskilt premium. Till på köpet börjar ju de tillverkare som vill vara premium återgå till bakhjulsdrift. Det vore ju konstigt att då införa det för Tesla som hittills varit befriad från sådana hemskheter.
Enligt mig är framhjulsdrift de facto en av de kriterer som gör att en bil aldrig kan kännas särskilt premium. Till på köpet börjar ju de tillverkare som vill vara premium återgå till bakhjulsdrift. Det vore ju konstigt att då införa det för Tesla som hittills varit befriad från sådana hemskheter.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike
Intressanta spekulationer! Hade själv helst sett att de behåller bakhjulsdrift, även om model 3 inte skall anses som en premiumbil?
Anledningen till att jag skrev det om model x var att
Everyday Driver tog upp det i sitt "test" av den. Via teslarati.com
Anledningen till att jag skrev det om model x var att
Everyday Driver tog upp det i sitt "test" av den. Via teslarati.com