Sida 3 av 4

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 10:25
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 01 dec 2025 09:17
Går ju alltid hitta perfekta case där elbilen vinner, men för oss lutar det åt en diesel när Teslan ska ersättas.
Elbilen är nog nästan aldrig snabbare, på det sätt som diskuteras här. (undantaget om man ha en Plaid och råkar få jättebråttom 401.33m, där är nog nästan alla fossilare långsammare :lol: )

Jag tänker att det tar längre tid att åka med elbil om man inte alls stannar för att pinka, köpa kaffe eller äta. (vilket jag/vi ändå gör på längre resor). Men om man anpassar raster och ätandet till platser det går snabbladda på så blir oftast tidsskillnaden noll eller mycket liten, vilket jag tycker jag har visat med de loggar jag postat i denna tråd (inkl. vinterkörning, dock utan tak/bakbox).
Arctic Drifter skrev: 01 dec 2025 09:17
Enda nya elbilen som ger lite ha-begär är nya ix3an, den har ju rätt stort batteri men kommer samtidigt också vara törstigare utan att vara rymligare. Men inte sugen på att ladda upp 800k igen, been there done that!
iX3, vänta tills du sett real world-data på faktisk förbrukning och räckvidd. Vi har redan diskuterat det flera ggr och jag har räknat på vad som tillkommer från en model S, med dess förbrukning, vikt och luftmotstånd. Minns inte exakta data, men det finns i någon tråd och kör du en iX3 i 120km/h kommer den dra en hel del ström, pga luftmotstånd och vikt.
Vintertid så ökar luftmosttåndskoefficienten ytterligare pga att det går tyngre i kall luft.

WLTP är en sak, att köra långt i motor- & landsvägsvägsfart är en helt annan.
Det som vi diskuterar här är ju hur mycket extra tid det tar att köra elbil och det verkar svårt att acceptera även minsta lilla fördröjning. Det generella statementet är att man ligger i 140 och kör 20timmar i sträck utan att stanna (förutom möjligen att tanka).

Kombinerar man den känslan av bråttom med en iX3 och lång räckvidd kommer man få krupp efter mindre än 1 timme, eftersom man kanske måste åka i 85km/h för att få till lång räckvidd. Den räckvidden man får i 85km/h är inget man ens tjänar på utan man tjänar såklart på att åka så fort man kan (eller får) och ladda lite mer på varje ställe.

Min S går långköra på 120-130Wh/km, med lagom långsam fart (90) och räckvidden med nytt batteri skulle bli ~750km eller mer, verklig körning. WLTP på Det hade säkert vart 800km. Det kommer dock aldrig ske att jag ens skulle idas testa, för det tar så väldigt lång tid.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 10:30
av Airlift
AAKEE skrev: 01 dec 2025 10:01
Airlift skrev: 01 dec 2025 03:53

Hur mycket av dessa har skett på kontinenten? Jag har kört tvåsiffrigt gånger till medelhavet, olika destinationer, med elbil samt det dubbla med dieselmotorer. Mixat, får jag tillägga, varannan gång sådär beroende om hunden följer med. Ålder på barn mellan 3-12. Vi lägger inte mer än 12 timmar på en dag och med elbil får det bli en övernattning längs vägen istället. Med 4 i familjen käkar omkostnaderna upp eventuellt drivmedelsprisskillnad. Dieseln vill ändå ha 7,6l/100km men med 80liters tank..
I mitt fall, inga ännu.

Men jag vet inte vad som skiljer med att köra i kontinenten mot Swe?
Vill man inte resa mer än 12 timmar så skiljer det i praktiken maximalt 51 minuter längre sträcka med fossilaren, om ni inte stannar alls under de 12 timmarna. Se mitt inlägg (30nov 13:28) med loggar.
Vi laddade 51 minuter för den dagens resa, körde 960km den dagen, varav 1 timmes besök hos en bekant i Sandviken. Start 10:03 och var framme 22:49, så >12h resa, inkluderat 1 timme hos den bekante.
Bägge laddstopp skedde när vi ändå stannat för rast, samt att äta middag.


Det är nästan exakt lika lång tid från Haparanda - Ystad som Malmö - Marseille, ca 20 mil längre men totaltiden är identisk.
Laddtiden är 1:15 istället för runt 1:03 beräknat av ABRP, så 10 minuter mer laddtid.

Bedömt skulle en sån resa gå lite fortare än den planen om man optimerar lite bättre än ABRP precis som under SECC, om man nu måste köra hela vägen i en maratonetapp.

Bedömt skulle vi som familj oavsett dela upp den och sova på samma ställe om vi körde den som en semesterresa. Det skulle dessutom ta bort en hel del av laddtiden under resa eftersom jag skulle se till att övernatta så att bilen är 100% vid avfärd.
I praktiken skulle det inte skilja just något mellan fossilt och EV.

Jag tror också att även om min bil har laddat rätt snabbt och drar lite ström så är skillnaden marginell mot de flesta moderna elbilar (Zoe och sånt stadsbilstuk undantaget. Den som tar en Zoe på den resan får skylla sig själv :-) )
Malmö_LFML.png
Tillryggalägger längre sträcka pga högre medelhastighet vad jag erfar. Kör jag elbilen får jag endera köra saktare för färre laddstopp eller ladda oftare. Dieseln fyller jag en gång oavsett medelhastighet. Föredrar att ta mig igenom Tyskland så raskt det går bara. Ett stopp i Nürnberg brukar funka fint. Granted, M3 har inte så värst bra räckvidd på org 20”..

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 10:39
av AAKEE
Airlift skrev: 01 dec 2025 10:30

Dieseln fyller jag en gång oavsett medelhastighet. Föredrar att ta mig igenom Tyskland så raskt det går bara. Ett stopp i Nürnberg brukar funka fint
De förhållandevis små barnen har inget problem att hålla blåsan lika länge som en tank dajjs-el räcker? :)

Ska man prata säkerhet och egentligen sunt förnuft, så är nog en liten 10-15 minutare varannan timme inte speciellt dumt. Redan min A6 2.7Tq Ava blinkade i färddatorn efter varje 2:00h att det var dags att rasta. A5 (bensin), och A4(diesel) som jag har kvar visar en kaffekopp i färddatorn varje 2:00h.

Jag levde absolut inte efter det på tiden när jag körde fossilt och skulle åka 143 mil från boende i södra Swe och hem (eller till släkt) så jag vill inte på något sätt mena att jag är bättre på det. Jag har många maratonkörningar genom Swe (varav ett med 120 mil biltransportsläp, lasta trasig SAAB och sedan 120 mil tillbaka, med bara en kaffe i SB med lastning).

Men rent principiellt, så är det garanterat säkrare att få en liten rast varannan timme (min S går i regel runt 2:30-3:00h på 15 minuter laddning).

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 10:43
av AAKEE
Airlift skrev: 01 dec 2025 10:30
Granted, M3 har inte så värst bra räckvidd på org 20”..
Fast på långresa är det ju bara första stinten som beror/kan bero på total räckvidd. Även med 20" så laddar man generellt på samma ställen, men lite mer (någon minut extra för trögrullare) varje gång än om man tex har 18/19".

Jag hade ju en sån med 20" Uberturbine, så jag har testat resa med både 19" vinterdäck (lättrullande) och original 20".

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 11:24
av RareEarth
Min upplevelse av att köra ner i Europa är att det är ganska stor skillnad med elbil i praktiken, i alla fall om man kör på sommaren under semestertid. Man måste räkna med att det är kö vid vissa laddstationer. Som längst tillbringade vi 1h45 min vid en Supercharger i somras (halva tiden kö och halva tiden laddning med reducerad effekt).

Med elbil har man sämre möjlighet att stanna och ladda när man ändå vill pausa för att äta. Ofta slutar det med att vi köper picknickmat på Lidl och äter i bilen eftersom laddstoppen tajmar dåligt med mat-och-sov-klockan.

Och när man stannar på hotell över natten är det 50/50 om man kan ladda, även om det ska finnas laddplatser. Ofta är de upptagna eller fungerar inte. Det innebär dels att man måste se till att komma fram till hotellet med så mycket batteri kvar att man kan ta sig till närmsta snabbladdare, och dels att man varannan gång måste starta dagen med att snabbladda med kallt batteri.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 11:34
av Niklas Z
RareEarth skrev: 01 dec 2025 11:24
Min upplevelse av att köra ner i Europa är att det är ganska stor skillnad med elbil i praktiken, i alla fall om man kör på sommaren under semestertid. Man måste räkna med att det är kö vid vissa laddstationer. Som längst tillbringade vi 1h45 min vid en Supercharger i somras (halva tiden kö och halva tiden laddning med reducerad effekt).
Min erfarenhet är den motsatta. Jag åker på utlandsresor med elbilen två gånger per år. Det är aldrig problem med kö och det finns så oerhört gott om alternativ att ladda på, så det är problemfritt.
Dock var det inte så gott om laddstationer i nordöstra Polen och Baltikum i somras, men i västligare delar av Europa är det mycket enkelt att ladda. Jag väntade inte en sekund på bilen under mina resor i Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark och Nederländerna.
Och när man stannar på hotell över natten är det 50/50 om man kan ladda, även om det ska finnas laddplatser.
Jag väljer alltid hotell så att det finns publika AC-laddare i närhet. Till stor del åker jag i Tyskland och det är väldigt enkelt att hitta sådana möjligheter, men det brukar gå bra i andra länder också.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 12:16
av AAKEE
RareEarth skrev: 01 dec 2025 11:24
Man måste räkna med att det är kö vid vissa laddstationer.
Är det ”färska” uppgifter med den utbyggnadsgrad som råder idag med laddare?

Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 12:25
av Niklas Z
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:19
av mikebike
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 12:25
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.
Förutom att det blir dyrare och långsammare...

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:27
av AAKEE
mikebike skrev: 01 dec 2025 13:19
Förutom att det blir dyrare och långsammare...
Med Michelinrestaurangerna, för måltiderna, är det redan dyrare & långsammare! 😅

Betyder inte att jag inte föredrar det, tvärtom.
Färdas och äta värdigt! 🙏

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:30
av Niklas Z
mikebike skrev: 01 dec 2025 13:19
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 12:25
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.
Förutom att det blir dyrare och långsammare...
Ytterst liten skillnad i laddhastighet för en Tesla med LG-batteri och betalar hellre lite extra än väntar i en kö. I just det aktuella fallet gick vi ändå till Pizza Hut och åt, så den helt övervägande delen av laddningen skedde ändå då bilen och inte laddstolpen begränsade, trots att jag vid det tillfället fortfarande hade min Model 3 2020 med det snabbladdande Panasonicbatteriet.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:43
av RareEarth
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
RareEarth skrev: 01 dec 2025 11:24
Man måste räkna med att det är kö vid vissa laddstationer.
Är det ”färska” uppgifter med den utbyggnadsgrad som råder idag med laddare?

Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Det är från i somras (slutet av juli-början av augusti). Men man kan nog bredda den problematiken till att handla om den allmänna trafikinfarkten i Europa under högsemestern. Att det blir kö på laddstationer är nog bara ett symptom på att det är olidligt mycket trafik vissa tider på de europeiska motorvägarna. Jag kommer inte att köra bil ner i Europa under peak semester igen, oavsett elbil eller ej. Det känns inte som ett värdigt sätt att semestra. Men om man ska köra den tiden upplever jag att det blir ännu mer skört att köra med elbil just pga köerna vid laddstationer. Om man har en fossilbil har man "bara" de vanliga köerna att stå ut med. Det var smått bisarra scener på vissa laddare i somras. Jag avundades t ex inte den norska Teslan med husvagn som skulle haka av husvagnen för att ladda, samtidigt som frun stod med spädbarnet på armen och försökte hålla kvar platsen i kön.

Angående andra laddkedjor, jovisst det går ju att ladda på andra platser men det är svårt att veta i förväg. Det går att se i appen om en Supercharger är full, men man vet inte om det är två minuters kö eller 45 minuter. Och man vet inte hur lång kö det är på andra laddare.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:49
av mikebike
AAKEE skrev: 01 dec 2025 13:27
mikebike skrev: 01 dec 2025 13:19
Förutom att det blir dyrare och långsammare...
Med Michelinrestaurangerna, för måltiderna, är det redan dyrare & långsammare! 😅

Betyder inte att jag inte föredrar det, tvärtom.
Färdas och äta värdigt! 🙏
Det är inte billigt på McDonalds heller. Det är f.ö. riktigt ont om Michelinrestauranger mellan Stockholm och Sundsvall. ;)
Även mellan Stockholm och Varberg...
Så här års stannar vi inte och äter mellan Stockholm och Sundsvall, bara för att ladda!

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:52
av Fredrik j
AAKEE skrev: 01 dec 2025 09:32
Fredrik j skrev: 01 dec 2025 08:00
Så konsensus är att elbil på jaktresan skulle kosta 2 timmar extra restid lite beroende på om allt klaffar med laddningen och om laddstoppen stämmer med behoven att stanna.
Ja, under förutsättning att ni inte stannar alls med fossilaren. Räkna 2 timmar laddning och dra sen bort all tid ni stannar med fossilaren (förutom pisspauser längs vägen, de kostar exakt lika med bägge biltyperna).
Det förutsätter såklart att ni stannar och laddar alla 7 gångerna enligt planen ABRP gör. Stannar ni längre på ngt ställe för att tex äta samtidigt som ni laddar så förlängs totala laddtiden lite men ni blir antagligen av med ett laddstopp.
Som jag sa tidigare så har den som drar nytta av elbilen till vardags större förståelse för anpassning för att det ska fungera. Naturligtvis stannar vi på vägen men inte på någon fördefinierad plats utan precis där behovet uppstår. Eftersom vi är tre som roterar behöver man inte stå still för att vila lite.
Jag kör redan elbil i vardagen så jag kan tänka mig lite extra planering och eventuellt lite strul och kompromisser.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 13:54
av AAKEE
mikebike skrev: 01 dec 2025 13:49
AAKEE skrev: 01 dec 2025 13:27
mikebike skrev: 01 dec 2025 13:19
Förutom att det blir dyrare och långsammare...
Med Michelinrestaurangerna, för måltiderna, är det redan dyrare & långsammare! 😅

Betyder inte att jag inte föredrar det, tvärtom.
Färdas och äta värdigt! 🙏
Det är inte billigt på McDonalds heller. Det är f.ö. riktigt ont om Michelinrestauranger mellan Stockholm och Sundsvall. ;)
Även mellan Stockholm och Varberg...
Så här års stannar vi inte och äter mellan Stockholm och Sundsvall, bara för att ladda!
McMichelin? 😂

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 14:16
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 12:25
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.
Det väldigt skiftande bilden av kösituationen har ju diskuterats innan och jag håller med dig, kö har jag nästan bara upplevt i sverige.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 14:19
av Niklas Z
RareEarth skrev: 01 dec 2025 13:43
Det är från i somras (slutet av juli-början av augusti). Men man kan nog bredda den problematiken till att handla om den allmänna trafikinfarkten i Europa under högsemestern. Att det blir kö på laddstationer är nog bara ett symptom på att det är olidligt mycket trafik vissa tider på de europeiska motorvägarna. Jag kommer inte att köra bil ner i Europa under peak semester igen, oavsett elbil eller ej. Det känns inte som ett värdigt sätt att semestra. Men om man ska köra den tiden upplever jag att det blir ännu mer skört att köra med elbil just pga köerna vid laddstationer. Om man har en fossilbil har man "bara" de vanliga köerna att stå ut med. Det var smått bisarra scener på vissa laddare i somras. Jag avundades t ex inte den norska Teslan med husvagn som skulle haka av husvagnen för att ladda, samtidigt som frun stod med spädbarnet på armen och försökte hålla kvar platsen i kön.

Angående andra laddkedjor, jovisst det går ju att ladda på andra platser men det är svårt att veta i förväg. Det går att se i appen om en Supercharger är full, men man vet inte om det är två minuters kö eller 45 minuter. Och man vet inte hur lång kö det är på andra laddare.
Jag brukar åka under den tidiga delen av sommaren. I somras kom jag hem den 19 juli. Att åka tidigt är något jag strävat efter före elbilsägandet också. En av de stora poängerna med att åka på bilsemester är att jag är fri att planera om allt eftersom. Jag kan välja vilken rutt jag ska åka under dagen, välja plats för övernattning på eftermiddagen, m m. Det är också skönt att kunna räkna med att enkelt komma med en färja. Allt detta blir bökigare under den tiden då människor söder om Östersjön har semester. Under mina resor stannar jag sällan mer än en natt på ett ställe.
Om resan i stället handlade om att ta bilen till Medelhavsområdet och där hålla mig på ett ställe föredrar jag flyg. Ser inte någon riktig poäng med att ägna mycket tid åt att bila 300 mil i en riktning vara där och sedan bila 300 mil tillbaka.
Jag vidhåller dock att det är enkelt att hitta laddning. Chargefinder fungerar utmärkt för syftet och det finns så otroligt många laddstationer at välja på. Ett större problem är tjock trafik.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 15:57
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 14:19
RareEarth skrev: 01 dec 2025 13:43
Det är från i somras (slutet av juli-början av augusti). Men man kan nog bredda den problematiken till att handla om den allmänna trafikinfarkten i Europa under högsemestern. Att det blir kö på laddstationer är nog bara ett symptom på att det är olidligt mycket trafik vissa tider på de europeiska motorvägarna. Jag kommer inte att köra bil ner i Europa under peak semester igen, oavsett elbil eller ej. Det känns inte som ett värdigt sätt att semestra. Men om man ska köra den tiden upplever jag att det blir ännu mer skört att köra med elbil just pga köerna vid laddstationer. Om man har en fossilbil har man "bara" de vanliga köerna att stå ut med. Det var smått bisarra scener på vissa laddare i somras. Jag avundades t ex inte den norska Teslan med husvagn som skulle haka av husvagnen för att ladda, samtidigt som frun stod med spädbarnet på armen och försökte hålla kvar platsen i kön.

Angående andra laddkedjor, jovisst det går ju att ladda på andra platser men det är svårt att veta i förväg. Det går att se i appen om en Supercharger är full, men man vet inte om det är två minuters kö eller 45 minuter. Och man vet inte hur lång kö det är på andra laddare.
Jag brukar åka under den tidiga delen av sommaren. I somras kom jag hem den 19 juli. Att åka tidigt är något jag strävat efter före elbilsägandet också. En av de stora poängerna med att åka på bilsemester är att jag är fri att planera om allt eftersom. Jag kan välja vilken rutt jag ska åka under dagen, välja plats för övernattning på eftermiddagen, m m. Det är också skönt att kunna räkna med att enkelt komma med en färja. Allt detta blir bökigare under den tiden då människor söder om Östersjön har semester. Under mina resor stannar jag sällan mer än en natt på ett ställe.
Om resan i stället handlade om att ta bilen till Medelhavsområdet och där hålla mig på ett ställe föredrar jag flyg. Ser inte någon riktig poäng med att ägna mycket tid åt att bila 300 mil i en riktning vara där och sedan bila 300 mil tillbaka.
Jag vidhåller dock att det är enkelt att hitta laddning. Chargefinder fungerar utmärkt för syftet och det finns så otroligt många laddstationer at välja på. Ett större problem är tjock trafik.
Vi har campat vid medelhavet i många år när barnen var små. Det är frihet att kunna åka utan att boka någonting och själv bestämma när och hur man ska åka hem. Brukar inte boka någonting alls.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 16:05
av AAKEE
Fredrik j skrev: 01 dec 2025 14:16
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 12:25
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.
Det väldigt skiftande bilden av kösituationen har ju diskuterats innan och jag håller med dig, kö har jag nästan bara upplevt i sverige.
Att behöva köa är väl det jag ser som kan sätta käppar i hjulet för att en lång elresa inte ska bli utan besvär, så det är väl det då som är akilleshälen.


Jag har köat 1 minut (på 5 år) i Mora SuC samma eftermiddag dag som tjejvasan. Hann precis kliva ut för att ta ett kort när det blev min tur :-)

Lyckligt lottad avseende det.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 16:07
av Fredrik j
AAKEE skrev: 01 dec 2025 16:05
Fredrik j skrev: 01 dec 2025 14:16
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 12:25
AAKEE skrev: 01 dec 2025 12:16
Jag tänker även att det kan vara smart att vara ”bredare” än en specifik laddkedja.
Tex måste man inte ladda på Tesla Superchargers ens om man har gratis laddning. Klart det smakar gott med gratis men ibland kanske någon annan laddkedja erbjuder bättre position, mindre kö etc.
Exakt så. Man behöver inte vara lojal mot en viss laddkedja. Enda gången jag stött på kö i år var på vägen hem från Tyskland i våras, när jag skulle ladda i Jönköping. Det var fullt på Teslas station, men det fanns gott om lediga laddare på Recharge strax bredvid, så det var ju inget problem.
Det väldigt skiftande bilden av kösituationen har ju diskuterats innan och jag håller med dig, kö har jag nästan bara upplevt i sverige.
Att behöva köa är väl det jag ser som kan sätta käppar i hjulet för att en lång elresa inte ska bli utan besvär, så det är väl det då som är akilleshälen.


Jag har köat 1 minut (på 5 år) i Mora SuC samma eftermiddag dag som tjejvasan. Hann precis kliva ut för att ta ett kort när det blev min tur :-)

Lyckligt lottad avseende det.
Jag ser inte köandet vid laddstationer som en stopper för att köra elbil på jaktresan.
Köandet jag upplevt har uteslutande varit längs med E6 söder om göteborg.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 16:08
av Airlift
AAKEE skrev: 01 dec 2025 10:39
Airlift skrev: 01 dec 2025 10:30

Dieseln fyller jag en gång oavsett medelhastighet. Föredrar att ta mig igenom Tyskland så raskt det går bara. Ett stopp i Nürnberg brukar funka fint
De förhållandevis små barnen har inget problem att hålla blåsan lika länge som en tank dajjs-el räcker? :)

Ska man prata säkerhet och egentligen sunt förnuft, så är nog en liten 10-15 minutare varannan timme inte speciellt dumt. Redan min A6 2.7Tq Ava blinkade i färddatorn efter varje 2:00h att det var dags att rasta. A5 (bensin), och A4(diesel) som jag har kvar visar en kaffekopp i färddatorn varje 2:00h.

Jag levde absolut inte efter det på tiden när jag körde fossilt och skulle åka 143 mil från boende i södra Swe och hem (eller till släkt) så jag vill inte på något sätt mena att jag är bättre på det. Jag har många maratonkörningar genom Swe (varav ett med 120 mil biltransportsläp, lasta trasig SAAB och sedan 120 mil tillbaka, med bara en kaffe i SB med lastning).

Men rent principiellt, så är det garanterat säkrare att få en liten rast varannan timme (min S går i regel runt 2:30-3:00h på 15 minuter laddning).
De är väldigt duktiga på att sova medan de åker bil. Nej men det är rätt bekvämt att sätta farthållaren på 180 och tugga mil när utsikten är allt annat än inspirerande. Det är ju just den delen av resan man bara vill bli klar med

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 17:22
av TobbeW
Niklas Z skrev: 01 dec 2025 11:34
RareEarth skrev: 01 dec 2025 11:24
Min upplevelse av att köra ner i Europa är att det är ganska stor skillnad med elbil i praktiken, i alla fall om man kör på sommaren under semestertid. Man måste räkna med att det är kö vid vissa laddstationer. Som längst tillbringade vi 1h45 min vid en Supercharger i somras (halva tiden kö och halva tiden laddning med reducerad effekt).
Min erfarenhet är den motsatta. Jag åker på utlandsresor med elbilen två gånger per år. Det är aldrig problem med kö och det finns så oerhört gott om alternativ att ladda på, så det är problemfritt.
Dock var det inte så gott om laddstationer i nordöstra Polen och Baltikum i somras, men i västligare delar av Europa är det mycket enkelt att ladda. Jag väntade inte en sekund på bilen under mina resor i Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark och Nederländerna.
Och när man stannar på hotell över natten är det 50/50 om man kan ladda, även om det ska finnas laddplatser.
Jag väljer alltid hotell så att det finns publika AC-laddare i närhet. Till stor del åker jag i Tyskland och det är väldigt enkelt att hitta sådana möjligheter, men det brukar gå bra i andra länder också.
Det beror helt på vilka länder man åker genom, Kroatien samt Slovenien i somras (under högsäsong) gick laddningen absolut inte smärtfritt och detta krävde sin planering...Kö till laddare och dåligt med tillgänglig effekt. Där hade det klart varit smidigare med en fossilbil :)

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 17:47
av Niklas Z
TobbeW skrev: 01 dec 2025 17:22
Det beror helt på vilka länder man åker genom, Kroatien samt Slovenien i somras (under högsäsong) gick laddningen absolut inte smärtfritt och detta krävde sin planering...Kö till laddare och dåligt med tillgänglig effekt. Där hade det klart varit smidigare med en fossilbil :)
Jag har inte kört i Kroatien, men jag var i Slovenien sommaren 2022. Inga som helst problem att ladda.
Men jag har som sagt kört i länder med mindre utvecklad laddinfrastruktur, t ex Polen. Dock funkar även det, men kräver lite uppmärksamhet och en smula eftertanke.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 21:04
av TobbeW
Själva laddningen i sig i Slovenien vållade inga problem, däremot segt att vänta på lediga laddare i 45min och sedan ladda i max dryga 40kW... Där och då hade en fossilbil varit ett snabbare alternativ, helt klart.

Kroatien verkar dock bygga ut laddinfrastruktur, så framöver blir det nog bättre även där.

Om man helt teoretiskt bortser från vilotider/fika paus/käka osv är väl alltid en fossilbil "snabbare"?Ju längre sträcka man kör, ju större blir skillnaden i tid mellan dessa alternativ.

Re: Race elbil mot bensinbil

Postat: 01 dec 2025 21:07
av AAKEE
TobbeW skrev: 01 dec 2025 21:04
Själva laddningen i sig i Slovenien vållade inga problem, däremot segt att vänta på lediga laddare i 45min och sedan ladda i max dryga 40kw... Där och då hade en fossilbil varit ett snabbare alternativ, helt klart.

Kroatien verkar dock bygga ut laddinfrastruktur, så framöver blir det nog bättre även där.

Om man helt teoretiskt bortser från vilotider/fika paus/käka osv är väl alltid en fossilbil "snabbare"?Ju längre sträcka man kör, ju större blir skillnaden i tid mellan dessa alternativ.
Köpa en bil med ett litet batteri löser det, då laddar det klart fortare 😂

Eller just det, man kan också köpa en bil med ett skitbatteri, som blir litet av sig själv precis som jag gjorde 😂😂😂