Ja, det var mycket snack då om att styrmodulen för värmepumpen tappade kontakt med en aktuator och då kunde problemet uppstå för att det blev osynkroniserat.AAKEE skrev: ↑28 feb 2026 12:08Jag tror också på hydrolock-teorin.
Har tunat värmepumpen i huset sen jag monterade och där har proffsen beskrivit det som att det finns några gränsvärden som är viktiga för att inte riskera hydrolock.
Tesla har nog generellt väldigt billiga komponenter. Gissningsvis är kvaliten på tryck och tempgivare lite tveksam. Det satt undermåliga givare på de första med värmepump (min M3P var en tidig reftresh med värmepump som fick byta tre givare).
Om givarna som ger underlag för driften ger fel värden så kan det fort fara iväg.
Jag bor i Boden med 5 vintrar körning med värmepump, så ~ 1000 mil med kallare än -20C och en hel del nedåt -30C och kallare. Den här vintern har var tvåveckor före jul runt -20 - -25C samt hela januari och februari har vart kallare än -20C (från senaste dagarna är egentligen första dagarna med rimlig kyla skulle jag säga). Inga värmepumpsproblem. Min bil tillbringar de flesta nätterna inomhus men inte alla, och jag kör relativt ofta 25-30 mil enkel väg så värmepumpen får ofta jobba.
Bor också i Haparanda kommun och pendlar till Luleå, samma klimat alltså. Värmepumpen på min M3P (stod ute för det mesta) gick sönder under färd när jag körde upp till Kiruna, den började blåsa kallt men kunde fortfarande generera värme om bilen stod still. Var ingen kul, men telefonsupporten fungerade över förväntan och de löste en bärgning från Gällivare trots att det var sent på kvällen.
Nästa vinter hade det hunnit bli bara -10C när det började blåsas kallt när man accelererade, återgick till "normal" om man körde långsammare, men det började bli värre och värre och man behövde sakta ner allt mer för att få värme. Då byttes pumpen andra gången och kort därefter sålde jag bilen. Nya ägaren säger dock att värmen har funkat utan problem sen dess men nämnde att pumpen vibrerar och låter mycket när det är kallt (bilen körs i Luleå).
Grannens MY verkar också stå ute alltid, gissar att största risken för haveri är precis när man börjar värma en iskall bil när det är -15C eller kallare.
På min gamla S pajade PTC:n för nästa ägaren när bilen var 9 år gammal och gått över 30000mil. Är mentalt förberedd att det kan hända med min "nya" S, men förhoppningsvis klarar den ett par vintrar till, funkar bra än så länge..