Men jag skulle vilja säga att det är korrekt att göra undanmanövern väldigt sent (så länge man har tillräcklig marginal för att utföra den), eftersom man inte vet hur den andra föraren gör. På det sätt den gjorde manövern minimerar den risken för att den ankommande bilen gör en egen undanmanöver som sabbar ens egen undanmanöver. Det finns ganska gott om allvarliga olyckor där både den den ankommande bilen och den drabbade har väjat ut i samma vägren, så att alltid väja ut i vägrenen är inte en bra strategi.
Det finns faktiskt ett klipp i någon av Teslas FSD-material där ankommande förare väjar "åt fel håll" och FSD är med på noterna och justerar hur den väjar.
Det säkraste vore om bägge bilarna i den situationen nödbromsas istället för att två AI ska försöka klura ut den bästa undanmanövern. Med nödbroms sker kollisionen i lägre hastighet och man förlitar sig på dom passiva säkerhetsystemen.
Jag tror inte situationen skulle inträffat om den ankommande bilen vore självkörande, för att detektera inkommande fordon på kollisionskurs och beräkna fysiken för detta är rätt lätt för en processor, så ankommande skulle antingen aldrig startat omkörningen eller skulle avbrutit den. Och dessutom är det ett uppenbart scenario att testa vid formella prov.
Den undanmanöver som gjordes när mötande bil körde på fel sida kunde lämpligen göras av ett sådant system (det kanske det förresten gjorde?? Eller är vi säkra på att det var FSD? med tanke på att undanmanövern gjordes så extremt sent).
Om FSD var inkopplad ersätter dess mjukvara övriga körsystem.
Men jag skulle vilja säga att det är korrekt att göra undanmanövern väldigt sent (så länge man har tillräcklig marginal för att utföra den), eftersom man inte vet hur den andra föraren gör. På det sätt den gjorde manövern minimerar den risken för att den ankommande bilen gör en egen undanmanöver som sabbar ens egen undanmanöver. Det finns ganska gott om allvarliga olyckor där både den den ankommande bilen och den drabbade har väjat ut i samma vägren, så att alltid väja ut i vägrenen är inte en bra strategi.
Det finns faktiskt ett klipp i någon av Teslas FSD-material där ankommande förare väjar "åt fel håll" och FSD är med på noterna och justerar hur den väjar.
Längre fram när tekniken är klart säkrare än människan och bilarna blir oövervakat självkörande så finns ju inte dessa problem alls, men det är ju inte det vi diskuterar här. Känns ibland som detta blandas ihop.
Det ställs också fullt legitima frågor baserat på vad som hände i dessa två fall
- Hur bra är egentligen övervakningen av att människan verkligen övervakar? Hjärtinfarktfallet.
- När bilen kör själv, skapar det så småningom förare som inte riktigt är med i matchen trots att de borde vara minst lika alerta som vanliga förare för att kunna vara tillräckligt bra ””supervisors”? Mötandebilenfallet.
I hjärtinfarktsfallet så var föraren vid medvetande (om än knappt) och kontinuerligt godkände körningen, så jag ser faktiskt inte vad problemet skulle vara där. Det är ju inte upp till bilen att utvärdera hur föraren gör övervakningen, bara att den gör det.
Vad man skulle kunna ha är en Nöd-knapp för "ta mig till närmaste akutsjukhus" som konfigurerar om bilen så den dels inte kräver mer input från föraren, dels påkallar omgivningens uppmärksamhet. Dvs. effektivt gör bilen till en självkörande ambulans, det skulle kunna rädda även personer som håller på att tappa medvetandet men går att rädda om de får sjukvård inom 10 minuter, som t.ex vid hjärtstopp. Men detta kommer inte att komma inom EU i närtid.
Om mötesfallet, läs förarens egen berättelse där han väldigt bra förklarar situationen som jag länkat ovan, att detta skulle bero på en bristande alert förare kan lämnas utan avseende.
Hm, att det skulle vara en fördel i en ”chicken race”-situation att göra undanmanövern så sent som möjligt är ett helt absurt påstående, det är självklart tvärt om. Inte för att det spelar någon roll för trådens ämne dock.