Porsche redovisar miljardförlust

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Porsche redovisar miljardförlust

Inlägg av SwedishAdvocate »

Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:20
SwedishAdvocate skrev: 12 aug 2026 13:17
Testarmigfram skrev: 12 aug 2026 13:08
Kina CCP är inte moraliska på det sättet. De ser till sitt eget bästa och skiter ganska mycket i resten.
Corrected that one for you.

Och det är också anledningen till varför jag inte under några som helst omständigheter skulle kunna tänka mig att köpa en bil av en kinesisk tillverkare.
Eftersom jag inte tror på symbolhandlingar och ordens kraft så påverkar det inte mig alls om det står Kina eller CCP. Jag vet ju vad det är ändå. Precis som med rullstolsbunden eller rullstolsburen. Semantik...

Jag har ingen kinesisk bil heller så inte för den skull. Men att köpa Tesla är minst lika illa skulle jag säga. USA är inte vår vän.

Att USA är en demokrati och Kina en diktatur får faktiskt omvänd effekt på mig. Amerikanerna har bevisat att de är ett vidrigt folk eftersom de röstar fram Trump. Kineserna har inget val. De kan ju vara bra människor. Då är jag mer redo att stärka deras ekonomi än amerikanernas.
Jag bojkottar också USA ekonomiskt av precis samma skäl som du gör. Undantaget är Apples ekosystem. Orkar inte bryta mig ur det, så köpte ett ex av. billigast möjliga Airpods för en lite dryg tusing när en av mina gamla lade av.

Som jag ser det så kan jag inte ta hänsyn till om nu gemene kines är en bra människa eller inte, eftersom dom har i princip noll att säga till om. Det är CCP som bestämmer allt. Om kineserna gör sig av med CCP och inför Demokrati, yttrandefrihet och allt det andra som vi har i Demokratierna så blir det så klart ett helt annat läge. I så fall skulle jag naturligtvis kunna tänka mig att köpa kinesiskt på samma sätt som jag kan tänka mig att köpa t.ex. sydkoreanskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting