Fråga om laddning
Moderator: Redaktion
Re: Fråga om laddning
Jag har aldrig sett så lågt som 4A, 6A är nog det vanligaste! 10A är nog fullt tillräckligt för dom flesta under arbetsdagen.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Och om det är 10A så är det mycket möjligt att det fungerar med 13A. Jag har testat på några ställen, och då har det funkat.Sofie skrev:Jag har aldrig sett så lågt som 4A, 6A är nog det vanligaste! 10A är nog fullt tillräckligt för dom flesta under arbetsdagen.
Största problemet brukar vara att det ofta sitter 3timmars timers i motorvärmaruttagen, vissa som är vridbara kan man vrida tills dom slår igång sedan vrida tillbaka nästan 6 timmar utan att dom slår ifrån. Alternativet är annars att lära sig vilka stolpar timersen fastnat i onläge på
.

Jag tror att de som sitter i motorvärmaruttag har lägre ampere. Min brorson har en Outlander och mototvärmaruttaget hos honom poppar direkt när han försöker ladda i ett sådan uttag. Däremot fungerar det kockrent med vanliga 10 ampers uttag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag tror att dom flesta motorvärmaruttagen är på 6A, de skall ju räcka till 400-500w motorvärmare samt kupevärmare på ett antal hundra watt
Köper man en ställbar mode3 typ1 laddare (6,10,16A) så bör man kunna ladda outlander på motorvärmaruttag om dom inte är tidsbegränsade.
Köper man en ställbar mode3 typ1 laddare (6,10,16A) så bör man kunna ladda outlander på motorvärmaruttag om dom inte är tidsbegränsade.
Tack!
Skalll vidarebefodra kunskapen.
Skalll vidarebefodra kunskapen.

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...
Jag har också stolptillgång men är totalt oitresserad...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Och lycka till med beräkningarna om ni laddar bilen och sedan förvärmer kupén innan avfärd! 

- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Sv: Fråga om laddning
Haha, det lär ju vara många som tar upp den "förmånen" till beskattning. Fast på vår arbetsplats får faktiskt alla betala för sin parkeringsplats så det blir ingen förmån.matbl skrev:Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Sv: Fråga om laddning
Jo, det är elen som ska förmånsbeskattas...kanylbullen skrev:Haha, det lär ju vara många som tar upp den "förmånen" till beskattning. Fast på vår arbetsplats får faktiskt alla betala för sin parkeringsplats så det blir ingen förmån.matbl skrev:Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...

Löjligt? Jajamen!
Tror det är schablonberäkning som gäller...TiborBlomhall skrev:Och lycka till med beräkningarna om ni laddar bilen och sedan förvärmer kupén innan avfärd!
Alla inkl arbetsgivare och skatteverket tycker det mest är löjligt. Men det är ju politikerna spm stiftar lagarna...
- kanylbullen
- Teslaägare
Vet inte om fastighetsägaren tar betalt för elen. Om det är en 6A säkring så kan man tänka sig att det kan kosta ungefär 10 kronor om dagen...
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Är det att betrakta som en förmån i just teslas fall? Den laddas ju gratis på en SC.
Ja, eftersom fritt drivmedel är en skattepliktig förmån, och det är nog den enda rimliga tolkningen Skatteverket kan göra av lagtexten eftersom den inte gör undantag för el.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 14429.html
Att det finns andra ställen man kan ladda gratis på håller nog inte. Använd dessa ställen i så fall så slipper du betala förmånsskatt (själv kommer jag inte att ladda på jobbet för att slippa pappersexercis).
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 14429.html
Att det finns andra ställen man kan ladda gratis på håller nog inte. Använd dessa ställen i så fall så slipper du betala förmånsskatt (själv kommer jag inte att ladda på jobbet för att slippa pappersexercis).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det där var ju rätt tydligt... Förmånen värderas till arbetsgivarens kostnad för elen, svårt att argumentera emot det. 

Jag pratade med en skatteexpert för en tid sedan för att reda ut detta och hans tolkning (efter att ha diskuterat med Skatteverket) var att om man ladda hemma och på jobbet så "kvittar" Skatteverket det. Detta eftersom arbetsgivaren i annat fall skall stå för laddning i hemmet också. Detta gäller förstås vid tjänstebil.
Jag har själv prata med Skatteverket och det verkar som det är en tolkningsfråga som inte är avgjort än.
Jag har själv prata med Skatteverket och det verkar som det är en tolkningsfråga som inte är avgjort än.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Det är mycket möjligt att de skulle resonera som så här;
Om enbart du har tillåtelse att ladda din bil på jobbet så är det en förmån. Alla förmåner i detta land skall beskattas, finns inga undantag!
Om företaget utav miljöskäl tillåter ALLA (kunder, leverantörer, anställda) med en elbil ladda på företaget så är det ingen enskild förmån och därmed inget att beskattas.
Jag tänker på parkeringsplatser. Om en parkeringsplats är avgift belagd och företaget betalar denna kostnad åt dig så är det en förmån. Men om du har parkeringsplatser på ditt arbete som inte är avgiftsbelagda som är till för ALLA (kunder, leverantörer, anställda) räknas ju detta ej som en förmån. Om dessa platser är utrustade med ladduttag eller ej borde inte påverka, såvida det är lika för ALLA och inte får utvalda individer.
Vad tror ni om det?
Om enbart du har tillåtelse att ladda din bil på jobbet så är det en förmån. Alla förmåner i detta land skall beskattas, finns inga undantag!
Om företaget utav miljöskäl tillåter ALLA (kunder, leverantörer, anställda) med en elbil ladda på företaget så är det ingen enskild förmån och därmed inget att beskattas.
Jag tänker på parkeringsplatser. Om en parkeringsplats är avgift belagd och företaget betalar denna kostnad åt dig så är det en förmån. Men om du har parkeringsplatser på ditt arbete som inte är avgiftsbelagda som är till för ALLA (kunder, leverantörer, anställda) räknas ju detta ej som en förmån. Om dessa platser är utrustade med ladduttag eller ej borde inte påverka, såvida det är lika för ALLA och inte får utvalda individer.
Vad tror ni om det?
Tror inte på det resonemanget.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.
Med det resonemanget så ska alla som använder motorvärmare vintertid förmånsbeskattas, och speciellt om du tar med din privata mobiltelefon och laddar den på jobbet.matbl skrev:Tror inte på det resonemanget.
Det är helt klart en knepig situation.
Nej, det gäller just drivmedel särskilt. Det kan vara andra regler för annan fri el (vilket torde innebära att den el som används för att värma bilen innan man kör iväg kanske inte ska betraktas som drivmedelsförmån, varsågoda att räkna på den
)

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?dstr skrev:Med det resonemanget så ska alla som använder motorvärmare vintertid förmånsbeskattas, och speciellt om du tar med din privata mobiltelefon och laddar den på jobbet.matbl skrev:Tror inte på det resonemanget.
Det är helt klart en knepig situation.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
El som drivmedel och all annan el är olika ur ett skatteperspektiv. Går det att kontrollera? Nej troligen inte. Men att göra fel är fortfarande skattebrott. Vad som är rätt och fel? Det vet man inte. Underbar juridisk situation va?
Det är därför som seriösa arbetsgivare förmodligen tar det säkra före det osäkra...
Det är därför som seriösa arbetsgivare förmodligen tar det säkra före det osäkra...
- lator
- Teslaägare
Just loved it!Kalle skrev:de beror på mobilenNiclas skrev:Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?![]()

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar