Sida 3 av 4

Re: Fråga om laddning

Postat: 25 okt 2014 11:19
av Sofie
Jag har aldrig sett så lågt som 4A, 6A är nog det vanligaste! 10A är nog fullt tillräckligt för dom flesta under arbetsdagen.

Re: Fråga om laddning

Postat: 25 okt 2014 13:26
av Segelflygaren
Sofie skrev:
Jag har aldrig sett så lågt som 4A, 6A är nog det vanligaste! 10A är nog fullt tillräckligt för dom flesta under arbetsdagen.
Och om det är 10A så är det mycket möjligt att det fungerar med 13A. Jag har testat på några ställen, och då har det funkat.

Re: Fråga om laddning

Postat: 25 okt 2014 14:27
av Sofie
Största problemet brukar vara att det ofta sitter 3timmars timers i motorvärmaruttagen, vissa som är vridbara kan man vrida tills dom slår igång sedan vrida tillbaka nästan 6 timmar utan att dom slår ifrån. Alternativet är annars att lära sig vilka stolpar timersen fastnat i onläge på ;) .

Re: Fråga om laddning

Postat: 25 okt 2014 16:48
av Bod
Jag tror att de som sitter i motorvärmaruttag har lägre ampere. Min brorson har en Outlander och mototvärmaruttaget hos honom poppar direkt när han försöker ladda i ett sådan uttag. Däremot fungerar det kockrent med vanliga 10 ampers uttag.

Re: Fråga om laddning

Postat: 25 okt 2014 23:35
av Sofie
Jag tror att dom flesta motorvärmaruttagen är på 6A, de skall ju räcka till 400-500w motorvärmare samt kupevärmare på ett antal hundra watt
Köper man en ställbar mode3 typ1 laddare (6,10,16A) så bör man kunna ladda outlander på motorvärmaruttag om dom inte är tidsbegränsade.

Re: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 07:25
av Bod
Tack!
Skalll vidarebefodra kunskapen. :)

Re: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 14:01
av matbl
Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...
Jag har också stolptillgång men är totalt oitresserad...

Re: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 14:44
av TiborBlomhall
Och lycka till med beräkningarna om ni laddar bilen och sedan förvärmer kupén innan avfärd! :roll:

Re: Sv: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 16:28
av kanylbullen
matbl skrev:
Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...
Jag har också stolptillgång men är totalt oitresserad...
Haha, det lär ju vara många som tar upp den "förmånen" till beskattning. Fast på vår arbetsplats får faktiskt alla betala för sin parkeringsplats så det blir ingen förmån.

Re: Sv: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 21:00
av matbl
kanylbullen skrev:
matbl skrev:
Glöm inte att ni ska förmånsskatta elen om den laddar bilen. Men inte om den driver motorvärmare... Fint va...
Jag har också stolptillgång men är totalt oitresserad...
Haha, det lär ju vara många som tar upp den "förmånen" till beskattning. Fast på vår arbetsplats får faktiskt alla betala för sin parkeringsplats så det blir ingen förmån.
Jo, det är elen som ska förmånsbeskattas... ;) Eller betalar ni den också?
Löjligt? Jajamen!

Re: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 21:02
av matbl
TiborBlomhall skrev:
Och lycka till med beräkningarna om ni laddar bilen och sedan förvärmer kupén innan avfärd! :roll:
Tror det är schablonberäkning som gäller...
Alla inkl arbetsgivare och skatteverket tycker det mest är löjligt. Men det är ju politikerna spm stiftar lagarna...

Re: Fråga om laddning

Postat: 26 okt 2014 21:05
av kanylbullen
Vet inte om fastighetsägaren tar betalt för elen. Om det är en 6A säkring så kan man tänka sig att det kan kosta ungefär 10 kronor om dagen...

Re: Fråga om laddning

Postat: 01 nov 2014 23:21
av Fredriksv
Är det att betrakta som en förmån i just teslas fall? Den laddas ju gratis på en SC.

Re: Fråga om laddning

Postat: 02 nov 2014 11:56
av bylund
Ja, eftersom fritt drivmedel är en skattepliktig förmån, och det är nog den enda rimliga tolkningen Skatteverket kan göra av lagtexten eftersom den inte gör undantag för el.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 14429.html

Att det finns andra ställen man kan ladda gratis på håller nog inte. Använd dessa ställen i så fall så slipper du betala förmånsskatt (själv kommer jag inte att ladda på jobbet för att slippa pappersexercis).

Re: Fråga om laddning

Postat: 02 nov 2014 23:40
av Fredriksv
Det där var ju rätt tydligt... Förmånen värderas till arbetsgivarens kostnad för elen, svårt att argumentera emot det. :?

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 07:31
av drzaphod
Jag pratade med en skatteexpert för en tid sedan för att reda ut detta och hans tolkning (efter att ha diskuterat med Skatteverket) var att om man ladda hemma och på jobbet så "kvittar" Skatteverket det. Detta eftersom arbetsgivaren i annat fall skall stå för laddning i hemmet också. Detta gäller förstås vid tjänstebil.

Jag har själv prata med Skatteverket och det verkar som det är en tolkningsfråga som inte är avgjort än.

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 11:25
av Senox
Det är mycket möjligt att de skulle resonera som så här;

Om enbart du har tillåtelse att ladda din bil på jobbet så är det en förmån. Alla förmåner i detta land skall beskattas, finns inga undantag!

Om företaget utav miljöskäl tillåter ALLA (kunder, leverantörer, anställda) med en elbil ladda på företaget så är det ingen enskild förmån och därmed inget att beskattas.

Jag tänker på parkeringsplatser. Om en parkeringsplats är avgift belagd och företaget betalar denna kostnad åt dig så är det en förmån. Men om du har parkeringsplatser på ditt arbete som inte är avgiftsbelagda som är till för ALLA (kunder, leverantörer, anställda) räknas ju detta ej som en förmån. Om dessa platser är utrustade med ladduttag eller ej borde inte påverka, såvida det är lika för ALLA och inte får utvalda individer.

Vad tror ni om det?

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 15:44
av matbl
Tror inte på det resonemanget.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 16:35
av dstr
matbl skrev:
Tror inte på det resonemanget.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.
Med det resonemanget så ska alla som använder motorvärmare vintertid förmånsbeskattas, och speciellt om du tar med din privata mobiltelefon och laddar den på jobbet.

Det är helt klart en knepig situation.

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 17:08
av bylund
Nej, det gäller just drivmedel särskilt. Det kan vara andra regler för annan fri el (vilket torde innebära att den el som används för att värma bilen innan man kör iväg kanske inte ska betraktas som drivmedelsförmån, varsågoda att räkna på den :) )

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 17:09
av Niclas
dstr skrev:
matbl skrev:
Tror inte på det resonemanget.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.
Med det resonemanget så ska alla som använder motorvärmare vintertid förmånsbeskattas, och speciellt om du tar med din privata mobiltelefon och laddar den på jobbet.

Det är helt klart en knepig situation.
Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 17:17
av Kalle
Niclas skrev:
Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?
de beror på mobilen ;)

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 19:42
av matbl
El som drivmedel och all annan el är olika ur ett skatteperspektiv. Går det att kontrollera? Nej troligen inte. Men att göra fel är fortfarande skattebrott. Vad som är rätt och fel? Det vet man inte. Underbar juridisk situation va?
Det är därför som seriösa arbetsgivare förmodligen tar det säkra före det osäkra...

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 20:32
av lator
Kalle skrev:
Niclas skrev:
Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?
de beror på mobilen ;)
Just loved it! :D :D :D

Re: Fråga om laddning

Postat: 04 nov 2014 20:46
av Niclas
:lol: