Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Postat: 08 aug 2016 22:31
Och bland det sämsta som finns på marknaden med råge.grenhall skrev:Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.
Och bland det sämsta som finns på marknaden med råge.grenhall skrev:Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.
Clever är i en helt annan situation - det är inte jämförbart.Jerker skrev:Clever verkar ha gjort en helt annan analys.Herr X skrev:Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.Jerker skrev:Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:Sammantaget ser jag ingen vinst för bensinstationerna att ge sig in i detta nu - de har sin position längs vägarna och ingen kommer glömma av att man kan stanna till vid en mack för att köpa korv.
- Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
- Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
- Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
- Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Googlade runt lite. Jag har tänkt fel. De måste ha elcertifikat för att få sälja el. Och elcertifikat får bara producenter. Därav min miss, eftersom dessa certifikat går tydligen att sälja.12man skrev:vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverketAnders77 skrev:För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.Anders77 skrev:Googlade runt lite. Jag har tänkt fel. De måste ha elcertifikat för att få sälja el. Och elcertifikat får bara producenter. Därav min miss, eftersom dessa certifikat går tydligen att sälja.12man skrev:vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverketAnders77 skrev:För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
Så de måste bara ha rätt kvot/mängd certifikat för elen de sen säljer.
Så ja mackarna kan köpa certifikat, eller som nån sa sätta upp solceller för då får de egna certifikat med.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
rejält urspårad tråd och värre blir det..grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
nja, du och jag kan inte köpa el utan att samtidigt köpa elcertifikat(dvs stödja förnybart) större konsumenter kan köpa el och elcert i 2 olika transaktioner, så ett elhandelsbolag som bara säljer till de senare har det enklare. Men ett elhandelsbolag har en hyfsad startkostnad, trots det har det startats mängder av dem.Anders77 skrev:Googlade runt lite. Jag har tänkt fel. De måste ha elcertifikat för att få sälja el. Och elcertifikat får bara producenter. Därav min miss, eftersom dessa certifikat går tydligen att sälja.
Så de måste bara ha rätt kvot/mängd certifikat för elen de sen säljer.
Så ja mackarna kan köpa certifikat, eller som nån sa sätta upp solceller för då får de egna certifikat med.
Detta känns som ett pseudoproblem.. vet vi verkligen att det är ett problem för någon att man inte får sälja ström via elbilsladdare?Jerker skrev:Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
Gällande avgifter på parkeringar med laddplatser.Jerker skrev:Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
Behöver inte vara en p-vakt. Om personalen på macken ser att det står en bil och laddar men inga pengar lagts på i p-automaten (och det kan man ju rätt lätt göra en teknisk lösning för att visa) så kan de gå ut och lämna av en kontrollavgift.Anders77 skrev:Gällande avgifter på parkeringar med laddplatser.Jerker skrev:Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
Ärligt, tror ni att alla hade betalt avgiften på en parkeringsplats på en mack längs med någon väg, flera mil från nån liten ort? Hur stor är chansen att en pvakt svänger förbi där?
Jag hade lätt betalt för servicen, men som sagt hade alla gjort det?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Låter som en klumpig lösning.. det borde vara enklare att bara ta betalt per minut direkt via laddaren.danni skrev:Behöver inte vara en p-vakt. Om personalen på macken ser att det står en bil och laddar men inga pengar lagts på i p-automaten (och det kan man ju rätt lätt göra en teknisk lösning för att visa) så kan de gå ut och lämna av en kontrollavgift.
Ja det kanske går. Det jag funderar på är hur det tolkas från lagen.danni skrev:Behöver inte vara en p-vakt. Om personalen på macken ser att det står en bil och laddar men inga pengar lagts på i p-automaten (och det kan man ju rätt lätt göra en teknisk lösning för att visa) så kan de gå ut och lämna av en kontrollavgift.Anders77 skrev:Gällande avgifter på parkeringar med laddplatser.Jerker skrev:Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.grenhall skrev:Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
Ärligt, tror ni att alla hade betalt avgiften på en parkeringsplats på en mack längs med någon väg, flera mil från nån liten ort? Hur stor är chansen att en pvakt svänger förbi där?
Jag hade lätt betalt för servicen, men som sagt hade alla gjort det?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
En privat markägare kan inte bara teoretiskt utan även praktiskt få begära en kontrollavgift (kontrolluppgift lämnar du till Skatteverket om din anställda). Man kan överlåta det på ett vaktbolag eller göra det själv (dvs i egen hög person eller låta en anställd göra det). Lagen kräver bara att den som gör det har erforderlig utbildning. Det krävs inget tillstånd från Länsstyrelsen som du skriver om man delar ut kontrollavgifter själv, det kravet gäller bara externa bevakningsbolag. Man måste inte äga själva marken heller - det räcker att man har befogenhet att upplåta eller förbjuda parkering på marken ifråga.Anders77 skrev:Ja det kanske går. Det jag funderar på är hur det tolkas från lagen.
En privat markägare kan teoretiskt få lämna en kontrolluppgift.
Så kan en anställd agera för markägaren?
En normal vakt som jobbar med ej kommula parkeringar måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att få dela ut kontrolluppgifter.
Äger mackarna marken de är på?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
danni skrev:En privat markägare kan inte bara teoretiskt utan även praktiskt få begära en kontrollavgift (kontrolluppgift lämnar du till Skatteverket om din anställda). Man kan överlåta det på ett vaktbolag eller göra det själv (dvs i egen hög person eller låta en anställd göra det). Lagen kräver bara att den som gör det har erforderlig utbildning. Det krävs inget tillstånd från Länsstyrelsen som du skriver om man delar ut kontrollavgifter själv, det kravet gäller bara externa bevakningsbolag. Man måste inte äga själva marken heller - det räcker att man har befogenhet att upplåta eller förbjuda parkering på marken ifråga.Anders77 skrev:Ja det kanske går. Det jag funderar på är hur det tolkas från lagen.
En privat markägare kan teoretiskt få lämna en kontrolluppgift.
Så kan en anställd agera för markägaren?
En normal vakt som jobbar med ej kommula parkeringar måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att få dela ut kontrolluppgifter.
Äger mackarna marken de är på?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Men som påpekats så finns det säkert andra lösningar också. Som att laddaren inte startar om man inte betalat p-avgift. Eller att man betalar p-avgiften till själva laddaren som då startar. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det här skulle vara ett problem på något sätt i praktiken.
Ser man inte problemen så kan man aldrig hitta lösningen.grenhall skrev:danni skrev:En privat markägare kan inte bara teoretiskt utan även praktiskt få begära en kontrollavgift (kontrolluppgift lämnar du till Skatteverket om din anställda). Man kan överlåta det på ett vaktbolag eller göra det själv (dvs i egen hög person eller låta en anställd göra det). Lagen kräver bara att den som gör det har erforderlig utbildning. Det krävs inget tillstånd från Länsstyrelsen som du skriver om man delar ut kontrollavgifter själv, det kravet gäller bara externa bevakningsbolag. Man måste inte äga själva marken heller - det räcker att man har befogenhet att upplåta eller förbjuda parkering på marken ifråga.Anders77 skrev:Ja det kanske går. Det jag funderar på är hur det tolkas från lagen.
En privat markägare kan teoretiskt få lämna en kontrolluppgift.
Så kan en anställd agera för markägaren?
En normal vakt som jobbar med ej kommula parkeringar måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att få dela ut kontrolluppgifter.
Äger mackarna marken de är på?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Men som påpekats så finns det säkert andra lösningar också. Som att laddaren inte startar om man inte betalat p-avgift. Eller att man betalar p-avgiften till själva laddaren som då startar. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det här skulle vara ett problem på något sätt i praktiken.
Jag har under flera dagar grävt en 8 meter lång ränna som mätt mellan 30-50 cm djup i extremt hårt paddad mark för att en elektriker ska komma hit och sätta upp ett trefas-uttag. Det är mer än tillräckligt jobbigt även för den mest inbitna byggarbetaren. Men nu är jag ju IT-konsult och väldigt ovan vid kroppsarbete. Det medför att jag i flera dagar kommer lida av extrem träningsvärd och blåsor på händerna. Det kommer i sin tur innebär att jag kanske inte kan arbeta lika mycket som jag normalt sett hade gjort. På grund av det kommer jag att köra hem lite tidigare. Väl hemma plågas jag av smärtan grävandet medfört. Som du förstår har jag inte möjlighet att tillföra denna tråden några djupare idéer eller förhandla med mack-kedjornas ledningsgrupper angående lösningar. Jag klarar helt enkelt inte av ansträngningen det innebär.Anders77 skrev:Grenhall. Du som är så positiv, vad har du gjort i denna fråga?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Livet är inte lätt, men varje bidrag är värt mycket.grenhall skrev:Jag har under flera dagar grävt en 8 meter lång ränna som mätt mellan 30-50 cm djup i extremt hårt paddad mark för att en elektriker ska komma hit och sätta upp ett trefas-uttag. Det är mer än tillräckligt jobbigt även för den mest inbitna byggarbetaren. Men nu är jag ju IT-konsult och väldigt ovan vid kroppsarbete. Det medför att jag i flera dagar kommer lida av extrem träningsvärd och blåsor på händerna. Det kommer i sin tur innebär att jag kanske inte kan arbeta lika mycket som jag normalt sett hade gjort. På grund av det kommer jag att köra hem lite tidigare. Väl hemma plågas jag av smärtan grävandet medfört. Som du förstår har jag inte möjlighet att tillföra denna tråden några djupare idéer eller förhandla med mack-kedjornas ledningsgrupper angående lösningar. Jag klarar helt enkelt inte av ansträngningen det innebär.Anders77 skrev:Grenhall. Du som är så positiv, vad har du gjort i denna fråga?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk