danni skrev:gellerstam skrev:danni skrev:
Det finns inget alls som talar för att AWD-modellerna skulle vara sämre på att hantera frispinnande hjul och kraftfördelning höger-vänster än RWD-modellerna. AWD-modellerna har ju exakt samma upplägg och situation, fast bara likadant på fram- och bakaxeln. "Diagonalspinn" är en helt irrelevant term för bilar som inte har någon kraftöverföring fram-bak, det kan helt enkelt inte uppstå på de här bilarna.
FEL Danni.
Flera sekterister har vittnat om att RWD "låser" hjulen bak vid lyft av ena hjulet. (Mati skriver och visar bilder på det.) Samt att flera (inklusive jag själv) har på D-modeller upplevt hur diff "låsning" likt den på RWD saknas på D modellerna både på X och på S!
Varför är "Diagonalspinn" en irrelevant trem bara för att det sakans kardanaxel? Om diagonalspinn uppstår så är det väl diagonalspinn ovasett?
Diagonalspinn är en term som används för att beskriva ett läge där ett hjul på vardera axeln tappat fästet helt, och det därför inte hjälper att låsa eller bromsa mittdifferentialen. Det känns inte som en intressant term när det gäller Tesla eftersom axlarna är helt oberoende. Däremot kan ju vardera axel, oberoende av den andra, tappa fästet helt och hållet för att ett av däcken inte har något fäste, eftersom differentialerna är öppna. Men det har inget med diagonalen att göra och vad ett hjul på ena axeln har för sig påverkar överhuvudtaget inte hjulen på andra axeln, därför känns inte diagonalspinn som en relevant term. Diagonalspinn kan du ju kontra genom att bromsa ett framhjul och då få fäste på bakaxeln igen - något sådant kan inte Teslan göra, och behöver inte heller göra. Som sagt, axlarna är oberoende av varandra.
Förtydligande om diagonalspinn, det är bara om ett hjul på motsatt sida tappat fäste som det kallas diagonalspinn, dvs diagonalt. Är det höger fram och höger bak är det något annat.
Och Nej
Du kan inte bromsa framaxeln för att få fäste på bakaxeln vid diagonalspinn, eftersom hjulet på bakaxeln ändå spinner utan grepp. Dvs mer kraft bak gör ingen skillnad.
Det enda sättet att få slut på denna hypotetiska diskussion om det är skillnad mellan D och RWD är att vi behöver någon som kan visa med sin D-bil att bilen kan köra framåt med ex hr fram och vr bak i luften.
Någon med lite testanda som vill prova?
Jag kan räkna upp flera oilika anledningar till varför det skulle vara skillnad på D och icke D.
Det är också anledningen att det är väldigt stor skillnad på olika tillverkares 4WD system. De är tänkta att hantera olika saker.
Jeep har haft ett otal olika lösningar mer eller mindre bra.
Chevrolet och Cadillac system känner jag inte till så bra men en gissning är att de inte är av den högre skolan då de inte är utpräglade 4WD bilar. Min Pappa har en Chevrolet pickup och dess 4WD system går inte använda i vanlig trafik, då överhettar det, undrar hur jag vet det

. Den är dessutom helt passiv reglerar inte kraften alls. Jeepen som han också har är däremot som en helt annan bil att köra då 4WD kopplas in, positivt.