X AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

18650

Re: X AWD

Inlägg av 18650 »

danni skrev:

Okay, nu är jag lite mer med på vad du menar. Du vill alltså kunna manuellt helt och hållet låsa ett hjul i taget. Det känns lite konstigt. För det första tycker jag inte det tillför någon information som inte mjukvaran kan lista ut på egen hand. Om funktionen sen inte fungerar som den ska pga dåliga omständigheter eller kanske överhettade bromsar, så hjälper inte en manuell inställning. Dessutom tror jag en sån funktion skulle kunna användas rätt effektivt för att faktiskt skada bilen.
Nu! Där kom polletten ner. :) Precis som att en låst diff är konstigt, inte borde behövs och kan skada bilen så är det ibland bra att ha om man är terrängnörd.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Fortfarande ingen som kunnat verifiera att en D-bil inte får diagonalspinn?

Två D bilar har försökt och misslyckats.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

sweslac skrev:
Önskar att man kunde se en sådan test av Model X.

Så mycket fusk och marknadsföringhype kring awd men många få som fungerar. Kommer ni ihåg dom första XC70 innan haldex... Det var nästan omöjligt att få hjulen att ens snurra...

Sent from my iPad using Tapatalk

Observera att jag även fått diagonalspinn med en Subaru outback 3.6 !
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
sweslac skrev:

Så mycket fusk och marknadsföringhype kring awd men många få som fungerar. Kommer ni ihåg dom första XC70 innan haldex... Det var nästan omöjligt att få hjulen att ens snurra...

Subaru har en mängd olika sorters fyrhjulsdriftssystem fastän de kallar alla samma sak, "symmetrical AWD". De använder både viskokopplingar (samma som XC70 före Haldex) och elektroniskt styrda kopplingar (a la Haldex). En del modeller har diffbroms på bakaxeln vilket krävs för att undvika diagonalspinn, men om jag minns rätt så har inte nyare Outbacks det. Då blir de istället tvungna att ta till samma begränsade lösning som de flesta andra, nämligen att simulera en diffbroms genom att låta ABS-systemet bromsa motstående hjul (vilket, som vi redan konstaterat hundra gånger om, inte blir samma sak).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
sweslac skrev:

Subaru har en mängd olika sorters fyrhjulsdriftssystem fastän de kallar alla samma sak, "symmetrical AWD". De använder både viskokopplingar (samma som XC70 före Haldex) och elektroniskt styrda kopplingar (a la Haldex). En del modeller har diffbroms på bakaxeln vilket krävs för att undvika diagonalspinn, men om jag minns rätt så har inte nyare Outbacks det. Då blir de istället tvungna att ta till samma begränsade lösning som de flesta andra, nämligen att simulera en diffbroms genom att låta ABS-systemet bromsa motstående hjul (vilket, som vi redan konstaterat hundra gånger om, inte blir samma sak).

I klippet säger man "And this system is standard in every Subaru vehicle."

Vilket då alltså inte är sant. Varför säger man så i en video som uppenbarligen är sponsrad av Subaru?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

De tänjer på sanningen. Det är standard med "symmetric AWD" i alla Subaru-modeller. Sen exakt vad det innebär skiljer sig från modell till modell...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det innebär väl egentligen bara att alla drivaxlar är lika långa.

Om det är diffbroms bak eller ej på en Subaru är långt från trivialt att ta reda på, väldigt olika.

Det som gör dem konsekventa i vinterväglag är väl annars 50/50 fördelningen än kraften fram/bak. Min A6 med torsen känns ganska lik.

(Subaru med automat har 60/40, som sagt väldigt olika på olika bilar)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

När jag bytte från min 2006 legacy automat till en 2006 v8 xc90... Jag märkte direkt skillnaden i hur volvon hade mindre grep. Subarun gick på räls i snö och is.

Men antisladden från Volvo var som guds hand sträckte sig ner för att rätta till bilen. Den var överlägset bättre.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonasl skrev:
Det innebär väl egentligen bara att alla drivaxlar är lika långa.

Om det är diffbroms bak eller ej på en Subaru är långt från trivialt att ta reda på, väldigt olika.

Det som gör dem konsekventa i vinterväglag är väl annars 50/50 fördelningen än kraften fram/bak. Min A6 med torsen känns ganska lik.

(Subaru med automat har 60/40, som sagt väldigt olika på olika bilar)
50/50 är bara en grundsplit, som kan ändras vid behov, både i Torsen-system och andra. Vissa Subaru har även en grundfördelning på 55/45, och även 60/40 som du noterat. Min personliga erfarenhet är att grundfördelningen inte spelar så stor roll som hur och hur snabbt den fördelar om när greppet väl börjar svika. Subaru med automat har faktiskt olika fyrhjulsdriftssystem beroende på om det är automat med momentomvandlare eller CVT-låda.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Verkar som det är fler som är besvikna på Teslas fyrhjulsdrift.
Så pass att man tagit fram en LSD (Limited Slip Differential)

http://store.evtv.me/proddetail.php?pro ... ATB&cat=23

Men kanske det enbart är D bilar som har detta problem?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Kan säga att den funkar skitdåligt i vinterväglag....
har kört i snön och testat en hel del. Hade hoppats på att den skulle diffbromsa så man kom fram.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
har kört i snön och testat en hel del. Hade hoppats på att den skulle diffbromsa så man kom fram. Bild

Kan det vara så att den försöker men har för dålig bromseffekt? Det är ju ett problem under denna årstid iaf när det gäller vanlig inbromsning...
(antar att den använder bromsarna när det slirar, vet att ni skrivit massor om det men minns inte vad ni kom fram till riktigt)

Edit: läste i den andra tråden att det nog är just så diffen funkar (hö/vä sida iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

När kommer Tesla med fyra motorer? De borde ju lösa köregenskaperna vid dåligt grepp?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Tars skrev:
har kört i snön och testat en hel del. Hade hoppats på att den skulle diffbromsa så man kom fram. Bild

Konstigt då S-ägare är närmast lyriska över sina bilars förmåga att ta sig fram i snö... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Hmm så lyriska verkar de väl inte vara på D varianten ?

De som är lyriska är de som inte kört fast och verkligen behövt All Wheel Drive.

Jag som har endast RWD är mycket nöjd eftersom fördelningen mellan hjulen verkligen fungerar även med ett hjul i luften så driver det som är i backen. Något liknande försök har ingen gjort med D. Och de som har kört utanför väg verkar alla kunna vittna om att det blir diagonalspinn, som vi avverkade i denna tråd.

Men så länge man inte kört fast är det ju väldigt mycket bättre med D eftersom kraften mer eller mindre halveras per hjul då det är drift på alla fyra, innan två hjul tappar greppet. Då blir det ju NOLL eller samma grepp som det hjul som har sämst grepp.

Hjulbromsningen på D-modeller verkar inte alls vara lika stark som på RWD modellerna. Jag talar bara utifrån kommentarer från andra trådar där D-bilsägare varit missnöjda med just diagonalspinn.
RWD har jag själv kunna testa och verifiera.

Edit såg nu att det vara fortsättning på gamla tråden, som jag trodde var ny tråd ;-)
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:

De som är lyriska är de som inte kört fast och verkligen behövt All Wheel Drive.

Jag som har endast RWD är mycket nöjd eftersom fördelningen mellan hjulen verkligen fungerar även med ett hjul i luften så driver det som är i backen. Något liknande försök har ingen gjort med D. Och de som har kört utanför väg verkar alla kunna vittna om att det blir diagonalspinn, som vi avverkade i annan tråd.

Men så länge man inte kört fast är det ju väldigt mycket bättre med D eftersom kraften mer eller mindre halveras per hjul då det är drift på alla fyra, innan två hjul tappar greppet. Då blir det ju NOLL eller samma grepp som det hjul som har sämst grepp.

Hjulbromsningen på D-modeller verkar inte alls vara lika stark som på RWD modellerna. Jag talar bara utifrån kommentarer från andra trådar där D-bilsägare varit missnöjda med just diagonalspinn.
Det finns inget alls som talar för att AWD-modellerna skulle vara sämre på att hantera frispinnande hjul och kraftfördelning höger-vänster än RWD-modellerna. AWD-modellerna har ju exakt samma upplägg och situation, fast bara likadant på fram- och bakaxeln. "Diagonalspinn" är en helt irrelevant term för bilar som inte har någon kraftöverföring fram-bak, det kan helt enkelt inte uppstå på de här bilarna.

Sen vet jag att flera har klagat på hur Teslan klarar sig när man ger den riktiga utmaningar. Inget tyder på att RWD-modellerna skulle klara de utmaningarna bättre, snarare tvärtom. Jag kan bara tala om mina egna erfarenheter, och jag har aldrig kört fast, trots en hel del riktigt obehagligt underlag där de flesta andra bilister runtom mig kört fast. Till och med start i brant snöig backe har varit busenkelt. Men jag har inte provat den på terräng eller i riktigt djup snö, där man riskerar bli stående med nollgrepp på flera däck.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vad händer om man använder det gamla knepet att trampa lite på bromsen
för att få diffverkan?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Zalman3 skrev:
Vad händer om man använder det gamla knepet att trampa lite på bromsen
för att få diffverkan?
Teslans elektroniska styrning tillåter inte gas och broms samtidigt. Du får bara broms och ett varningsmeddelande.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:

Det finns inget alls som talar för att AWD-modellerna skulle vara sämre på att hantera frispinnande hjul och kraftfördelning höger-vänster än RWD-modellerna. AWD-modellerna har ju exakt samma upplägg och situation, fast bara likadant på fram- och bakaxeln. "Diagonalspinn" är en helt irrelevant term för bilar som inte har någon kraftöverföring fram-bak, det kan helt enkelt inte uppstå på de här bilarna.
FEL Danni.
Flera sekterister har vittnat om att RWD "låser" hjulen bak vid lyft av ena hjulet. (Jonas skriver och visar bilder på det.) Samt att flera (inklusive jag själv) har på D-modeller upplevt hur diff "låsning" likt den på RWD saknas på D modellerna både på X och på S!

Varför är "Diagonalspinn" en irrelevant trem bara för att det sakans kardanaxel? Om diagonalspinn uppstår så är det väl diagonalspinn ovasett?
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
jonas skrev:

Jag som har endast RWD är mycket nöjd eftersom fördelningen mellan hjulen verkligen fungerar även med ett hjul i luften så driver det som är i backen. Något liknande försök har ingen gjort med D. Och de som har kört utanför väg verkar alla kunna vittna om att det blir diagonalspinn, som vi avverkade i annan tråd.

Sen vet jag att flera har klagat på hur Teslan klarar sig när man ger den riktiga utmaningar. Inget tyder på att RWD-modellerna skulle klara de utmaningarna bättre, snarare tvärtom. Jag kan bara tala om mina egna erfarenheter, och jag har aldrig kört fast, trots en hel del riktigt obehagligt underlag där de flesta andra bilister runtom mig kört fast. Till och med start i brant snöig backe har varit busenkelt. Men jag har inte provat den på terräng eller i riktigt djup snö, där man riskerar bli stående med nollgrepp på flera däck.
Jag tycker mig ha läst flera som visat att D-bilarna inte driver på de hjul som är i backen, då det kört fast. Bilder och beskrivningar på forumet har visat att inte de drivande hjulen på en D-bil driver som önskat. Jag har till och med för mig att drivningen till fram eller bak kändes otillräcklig. Kanske också därför det är svårt att köra en D på rullande landsväg. De synkar fram och bak axelns varvtal med varandra.

Diagonalspinn tycker jag visst kan användas som term. Det betyder att ett framhjul och ett bakhjul diagonalt spinner. Spelar ingen roll hur de drivs. Det inträffar ofta då man kör på ett ojämnt underlag och inte fjädringsvägen räcker till. Sätt en pappbit under en stol med fyra ben och den börjar vicka diagonalt, samma med en bil.

At Danni inte kört fast pga D modell betvivlar jag inte alls, tvärtom det styrker min tes. Vad jag menar är när man väl kört fast eller fått diagonalspinn som är det absolut vanligaste, så får inte de hjul som har bäst grepp lika bra kraft(bromsning av spinnande hjul) som den rent bakhjulsdriva bil jag har.
Jag lät köra upp min bil på en sluttning tills bakhjulet lyfte och var i luften. Den gick fortfarande att köra.

Ingen har gjort samma sak med en S D-modell. Denna tråden startades då någon ville prova en X vid diagoanlspinn. Han blev stående, och avbruten av säljaren så testet kunde inte slutföras tyvärr.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
danni skrev:

FEL Danni.
Flera sekterister har vittnat om att RWD "låser" hjulen bak vid lyft av ena hjulet. (Mati skriver och visar bilder på det.) Samt att flera (inklusive jag själv) har på D-modeller upplevt hur diff "låsning" likt den på RWD saknas på D modellerna både på X och på S!

Varför är "Diagonalspinn" en irrelevant trem bara för att det sakans kardanaxel? Om diagonalspinn uppstår så är det väl diagonalspinn ovasett?
Det finns liksom ingen som helst anledning till att Tesla skulle valt att avaktivera EDL-styrningen på D-modeller. Makes no sense at all. Faktum är att jag vet att det finns EDL även på D-modellerna, eftersom jag tydligt kunnat känna och höra dess ingrepp många gånger. Sen är varje situation unik, och det är väldigt svårt att jämföra från en situation till en annan. För att få en riktig jämförelse skulle man behöva ta bägge bilarna upp på rullar och simulera exakt samma scenarion för att se om bilarna hanterar dem annorlunda. Annars är det bara anekdoter som är svåra att generalisera. Men det finns ingen som helst anledning att anta att bakaxeln på en D-modell skulle bete sig annorlunda än bakaxeln på en RWD-modell om man körde upp framhjulen på rullar och provade olika greppförhållanden på bakhjulen.

Diagonalspinn är en term som används för att beskriva ett läge där ett hjul på vardera axeln tappat fästet helt, och det därför inte hjälper att låsa eller bromsa mittdifferentialen. Det känns inte som en intressant term när det gäller Tesla eftersom axlarna är helt oberoende. Däremot kan ju vardera axel, oberoende av den andra, tappa fästet helt och hållet för att ett av däcken inte har något fäste, eftersom differentialerna är öppna. Men det har inget med diagonalen att göra och vad ett hjul på ena axeln har för sig påverkar överhuvudtaget inte hjulen på andra axeln, därför känns inte diagonalspinn som en relevant term. Diagonalspinn kan du ju kontra genom att bromsa ett framhjul och då få fäste på bakaxeln igen - något sådant kan inte Teslan göra, och behöver inte heller göra. Som sagt, axlarna är oberoende av varandra.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

gellerstam skrev:
danni skrev:

FEL Danni.
Flera sekterister har vittnat om att RWD "låser" hjulen bak vid lyft av ena hjulet. (Jonas skriver och visar bilder på det.) Samt att flera (inklusive jag själv) har på D-modeller upplevt hur diff "låsning" likt den på RWD saknas på D modellerna både på X och på S!

Jag kanske inte räknas som "sekterist" men min erfarenhet baserad på förra vintern och den här veckans snökaos i Stockholm är att Model S 85D funkar alldeles utmärkt. Den överträffar till och med mina högt ställda förväntningar. Detta sagt utan att exakt veta vilka begränsningar som egentligen finns med Teslas D-teknik. Det jag jämför med är mina tidigare AWD-bilar (Jeep, Chevrolet och Cadillac)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:

FEL Danni.
Flera sekterister har vittnat om att RWD "låser" hjulen bak vid lyft av ena hjulet. (Mati skriver och visar bilder på det.) Samt att flera (inklusive jag själv) har på D-modeller upplevt hur diff "låsning" likt den på RWD saknas på D modellerna både på X och på S!

Diagonalspinn är en term som används för att beskriva ett läge där ett hjul på vardera axeln tappat fästet helt, och det därför inte hjälper att låsa eller bromsa mittdifferentialen. Det känns inte som en intressant term när det gäller Tesla eftersom axlarna är helt oberoende. Däremot kan ju vardera axel, oberoende av den andra, tappa fästet helt och hållet för att ett av däcken inte har något fäste, eftersom differentialerna är öppna. Men det har inget med diagonalen att göra och vad ett hjul på ena axeln har för sig påverkar överhuvudtaget inte hjulen på andra axeln, därför känns inte diagonalspinn som en relevant term. Diagonalspinn kan du ju kontra genom att bromsa ett framhjul och då få fäste på bakaxeln igen - något sådant kan inte Teslan göra, och behöver inte heller göra. Som sagt, axlarna är oberoende av varandra.
Förtydligande om diagonalspinn, det är bara om ett hjul på motsatt sida tappat fäste som det kallas diagonalspinn, dvs diagonalt. Är det höger fram och höger bak är det något annat.

Och Nej
Du kan inte bromsa framaxeln för att få fäste på bakaxeln vid diagonalspinn, eftersom hjulet på bakaxeln ändå spinner utan grepp. Dvs mer kraft bak gör ingen skillnad.

Det enda sättet att få slut på denna hypotetiska diskussion om det är skillnad mellan D och RWD är att vi behöver någon som kan visa med sin D-bil att bilen kan köra framåt med ex hr fram och vr bak i luften.
Någon med lite testanda som vill prova?

Jag kan räkna upp flera oilika anledningar till varför det skulle vara skillnad på D och icke D.
Det är också anledningen att det är väldigt stor skillnad på olika tillverkares 4WD system. De är tänkta att hantera olika saker.

Jeep har haft ett otal olika lösningar mer eller mindre bra.
Chevrolet och Cadillac system känner jag inte till så bra men en gissning är att de inte är av den högre skolan då de inte är utpräglade 4WD bilar. Min Pappa har en Chevrolet pickup och dess 4WD system går inte använda i vanlig trafik, då överhettar det, undrar hur jag vet det ;-). Den är dessutom helt passiv reglerar inte kraften alls. Jeepen som han också har är däremot som en helt annan bil att köra då 4WD kopplas in, positivt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Förtydligar så det inte blir något missförstånd, jag har aldrig påstått att awd'n på Tesla är dålig! Jag bara konstaterar att den model X jag provkörde inte "låser" bakaxeln eller framaxeln på samma sätt som Jonas RWD S låser sin bakaxel när vi sakta körde upp för en sluttning så att hjul diagonalt hamnar i luften. Jag bara väntar och längtar efter att bli överbevisad på att jag har fel. Jag vill att Tesla skal ha tipp topp bäst AWD. (Jag har reserverat en M3 som jag har för avsik att vara en D. )

Men än så länge så har ingen här visat att även S och X med D har samma/liknande låsning som RWD.

[quote Danni]Det finns liksom ingen som helst anledning till att Tesla skulle valt att avaktivera EDL-styrningen på D-modeller. Makes no sense at all. [/quote]

Jag är ingen fordonstekniker och kan inte avgöra om det finns anledningar för att inte köra med sama bakaxel i RWD och D. Men jag kan konstatera att de inte betersig lika. Du Danni har ju en 85D. Kan inte du testa! Så får vi liksom svart på vitt och slipper anta och giss en massa. Filma när du kör diagonalt mot en kulle så att två diagonala hjul hamnar i luften, så får vi se om du får diagonalspinn? Eller om hjulen på samma axel roterar med samma rpm med ett hjul i luften.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Förtydligar så det inte blir något missförstånd, jag har aldrig påstått att awd'n på Tesla är dålig! Jag bara konstaterar att den model X jag provkörde inte "låser" bakaxeln eller framaxeln på samma sätt som Jonas RWD S låser sin bakaxel när vi sakta körde upp för en sluttning så att hjul diagonalt hamnar i luften. Jag bara väntar och längtar efter att bli överbevisad på att jag har fel. Jag vill att Tesla skal ha tipp topp bäst AWD. (Jag har reserverat en M3 som jag har för avsik att vara en D. )

Men än så länge så har ingen här visat att även S och X med D har samma/liknande låsning som RWD.
Det finns liksom ingen som helst anledning till att Tesla skulle valt att avaktivera EDL-styrningen på D-modeller. Makes no sense at all.
Jag är ingen fordonstekniker och kan inte avgöra om det finns anledningar för att inte köra med sama bakaxel i RWD och D. Men jag kan konstatera att de inte betersig lika. Du Danni har ju en 85D. Kan inte du testa! Så får vi liksom svart på vitt och slipper anta och giss en massa. Filma när du kör diagonalt mot en kulle så att två diagonala hjul hamnar i luften, så får vi se om du får diagonalspinn? Eller om hjulen på samma axel roterar med samma rpm med ett hjul i luften.
Det har inget att göra med samma eller olika bakaxel. EDL är en sak som implementeras helt i mjukvara, med hjälp av ABS-systemet, och att de medvetet skulle slå av en sån funktion och få sämre ESP-system i D-modellerna... Nej, varför i hela världen skulle de komma på en sån idé? Eftersom min bil, precis som alla andra bilar Tesla någonsin byggt, har helt öppna diffar så VET jag att bilen får spinn om ett hjul hänger fritt, och om ett hjul på vardera axel hamnar så, så kommer bilen ingenvart. Det som bilen då ska göra, och som jag också vet att den gör eftersom jag upplevt det i andra situationer, är att bromsa spinnande hjul för att få tillbaks fästet. Sen kommer det ner till den stora frågan: kommer den lyckas bromsa tillräckligt för att återfå fästet och få loss bilen? Det kan bero på massa faktorer, som temperatur, luftfuktighet, hur hårt bilen sitter fast, hur varma bromsarna är sen innan, etc, etc. Dvs det kan mycket väl fungera i en situation men sen inte fungera i en annan situation, för en och samma bil. Därför säger inte en enskild situation jämförd med en annan enskild situation ett jota.
Skriv svar