Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:08
av GustavT
Brutalt slö i acceleration samt toppfart för den effekten och priset. Samt hype.
apkungen skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:
Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, garanti!
Vad menar du?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:23
av Leo
ALLT i bilväg är ju slött i jämförelse med MC sen har jag för mig att de vassaste snöskotrarna knäcker en MC, sen om man kör top-fuel såå...
Min poäng är att Teslan är extremt vass och att den är så "flexibel" i sitt användningsområde.
Är man ute efter just "värsta accet" så finns det mycket som klår bilar.
Åka 220mil i sträck med 2 förare är ganska extremt. (Ja, jag har själv gjort det för många år sen) Men för normala användningar så är det mest ett teoretiskt resonemang.
Däremot åkar vi numera regelbundet dagsetapper på 65-105 mil med Tesla på färder norrut i Sverige. 8-13 timmar) med en förare. Något som funkar riktigt bra och bekvämt för HELA familjen inklusive packning. Dessutom till lågt förmånsvärde, 0kr i extra bränslekostnad och väldigt miljövänligt. Finns INGEN annan bil med den kombinationen, där man dessutom snabbt/säkert gör omkörningar i långa uppförsbackar osv.
Värsta Panameran har tex förmånsvärde närmare 20000kr/mån då jag kollade runt lite...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:25
av GustavT
Ja det där med förmånsvärde är ju rätt värdelöst, skule köpt en 918 Spyder om man hade pengarna i bolaget
Hur går det till i praktiken om du ska köra t.ex till Storlien från Stockholm. Var laddar du och vad hände ro mdet är "laddkö"?
Leo skrev:
ALLT i bilväg är ju slött i jämförelse med MC sen har jag för mig att de vassaste snöskotrarna knäcker en MC, sen om man kör top-fuel såå...
Min poäng är att Teslan är extremt vass och att den är så "flexibel" i sitt användningsområde.
Är man ute efter just "värsta accet" så finns det mycket som klår bilar.
Åka 220mil i sträck med 2 förare är ganska extremt. (Ja, jag har själv gjort det för många år sen) Men för normala användningar så är det mest ett teoretiskt resonemang.
Däremot åkar vi numera regelbundet dagsetapper på 65-105 mil med Tesla på färder norrut i Sverige. 8-13 timmar) med en förare. Något som funkar riktigt bra och bekvämt för HELA familjen inklusive packning. Dessutom till lågt förmånsvärde, 0kr i extra bränslekostnad och väldigt miljövänligt. Finns INGEN annan bil med den kombinationen, där man dessutom snabbt/säkert gör omkörningar i långa uppförsbackar osv.
Värsta Panameran har tex förmånsvärde närmare 20000kr/mån då jag kollade runt lite...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Där utgår du från bara för att du när du någon eller några gånger ska åka ner två från Stockholm till Medelhavet så kan du göra det snabbare i en Audi eller BMW och därför är den betydligt bättre, får jag fråga hur ofta du gör det? Om du inte gör det flera gånger om året så skulle man kunna säga att de flesta av de bilar du skrivit om är värdelösa eftersom om du behöver åka sex stycken, vilket får plats i en Model X med nästan samma acceleration så kan du inte göra det i de bilarna.
Varför ska man tvunget ha med sträckkörning på över 200 mil vid val av bil men inte fem eller sex passagerare?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:41
av danni
GustavT skrev:
Ja det där med förmånsvärde är ju rätt värdelöst, skule köpt en 918 Spyder om man hade pengarna i bolaget
Hur går det till i praktiken om du ska köra t.ex till Storlien från Stockholm. Var laddar du och vad hände ro mdet är "laddkö"?
Just den rutten är ju busenkel. Jag kollar Google Maps och den föreslår två olika vägar, antingen över Bollnäs och Ljusdal inåt landet, en kortare men långsammare rutt, eller över Sundsvall och Östersund, lite längre men med högre snitthastighet. Bägge rutterna ska ta exakt lika lång tid enligt Google Maps, nämligen 7h 56m. Om du väljer rutten över Sundsvall så har du Tesla Superchargers i Gävle, Sundsvall och Krokom. Det är bara att ladda efter behov. Mata in rutten i navigatorn så kommer bilen berätta för dig hur länge du måste ladda på varje plats. Laddarna i Gävle och Krokom har åtta platser och den i Sundsvall har fyra. Risken att det skulle vara full känns väldigt liten, men om det skulle vara fullt (jag har aldrig någonsin kommit till en full supercharger för övrigt) så är det bara att vänta en stund, laddningen går ju rätt fort så det lär åka en bil rätt snart.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:43
av GustavT
Anledningen till en bil som dessutom är snabb och bekväm på långfärd är just friheten at kunna köa ner till Frankrike direkt om man vill. In på en mack tanka och tio minuter senare kan du klippa 70 mil till.
En viktig aspekt för mig och stor frihetskänsla. Paniken att itne ha en mack i närheten eller mkt i tanken när man är långt från hememt gör mig väldg nojjig med en elbil.
Är inte så mkt för att planera som man nog tvingas till med en Tesla.
Där utgår du från bara för att du när du någon eller några gånger ska åka ner två från Stockholm till Medelhavet så kan du göra det snabbare i en Audi eller BMW och därför är den betydligt bättre, får jag fråga hur ofta du gör det? Om du inte gör det flera gånger om året så skulle man kunna säga att de flesta av de bilar du skrivit om är värdelösa eftersom om du behöver åka sex stycken, vilket får plats i en Model X med nästan samma acceleration så kan du inte göra det i de bilarna.
Varför ska man tvunget ha med sträckkörning på över 200 mil vid val av bil men inte fem eller sex passagerare?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:44
av GustavT
Hur fort går laddningen? Sen vad har Max för laddare? Där är man rätt ofta även med bensinbilar
danni skrev:
GustavT skrev:
Ja det där med förmånsvärde är ju rätt värdelöst, skule köpt en 918 Spyder om man hade pengarna i bolaget
Hur går det till i praktiken om du ska köra t.ex till Storlien från Stockholm. Var laddar du och vad hände ro mdet är "laddkö"?
Just den rutten är ju busenkel. Jag kollar Google Maps och den föreslår två olika vägar, antingen över Bollnäs och Ljusdal inåt landet, en kortare men långsammare rutt, eller över Sundsvall och Östersund, lite längre men med högre snitthastighet. Bägge rutterna ska ta exakt lika lång tid enligt Google Maps, nämligen 7h 56m. Om du väljer rutten över Sundsvall så har du Tesla Superchargers i Gävle, Sundsvall och Krokom. Det är bara att ladda efter behov. Mata in rutten i navigatorn så kommer bilen berätta för dig hur länge du måste ladda på varje plats. Laddarna i Gävle och Krokom har åtta platser och den i Sundsvall har fyra. Risken att det skulle vara full känns väldigt liten, men om det skulle vara fullt (jag har aldrig någonsin kommit till en full supercharger för övrigt) så är det bara att vänta en stund, laddningen går ju rätt fort så det lär åka en bil rätt snart.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:49
av vigge50
GustavT skrev:
Hur fort går laddningen? Sen vad har Max för laddare? Där är man rätt ofta även med bensinbilar
danni skrev:
GustavT skrev:
Ja det där med förmånsvärde är ju rätt värdelöst, skule köpt en 918 Spyder om man hade pengarna i bolaget
Hur går det till i praktiken om du ska köra t.ex till Storlien från Stockholm. Var laddar du och vad hände ro mdet är "laddkö"?
Just den rutten är ju busenkel. Jag kollar Google Maps och den föreslår två olika vägar, antingen över Bollnäs och Ljusdal inåt landet, en kortare men långsammare rutt, eller över Sundsvall och Östersund, lite längre men med högre snitthastighet. Bägge rutterna ska ta exakt lika lång tid enligt Google Maps, nämligen 7h 56m. Om du väljer rutten över Sundsvall så har du Tesla Superchargers i Gävle, Sundsvall och Krokom. Det är bara att ladda efter behov. Mata in rutten i navigatorn så kommer bilen berätta för dig hur länge du måste ladda på varje plats. Laddarna i Gävle och Krokom har åtta platser och den i Sundsvall har fyra. Risken att det skulle vara full känns väldigt liten, men om det skulle vara fullt (jag har aldrig någonsin kommit till en full supercharger för övrigt) så är det bara att vänta en stund, laddningen går ju rätt fort så det lär åka en bil rätt snart.
Om du hade läst så är det Superchargers som laddar med 120 kW och en Tesla drar strax över 2 kW per mil, dock så minskar effekten när laddaren börjar bli full.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:54
av GustavT
Aha, läst vad? Sen beror det väl på om det är minus 20 grader eller som nu också?
vigge50 skrev:
GustavT skrev:
Hur fort går laddningen? Sen vad har Max för laddare? Där är man rätt ofta även med bensinbilar
danni skrev:
GustavT skrev:
Ja det där med förmånsvärde är ju rätt värdelöst, skule köpt en 918 Spyder om man hade pengarna i bolaget
Hur går det till i praktiken om du ska köra t.ex till Storlien från Stockholm. Var laddar du och vad hände ro mdet är "laddkö"?
Just den rutten är ju busenkel. Jag kollar Google Maps och den föreslår två olika vägar, antingen över Bollnäs och Ljusdal inåt landet, en kortare men långsammare rutt, eller över Sundsvall och Östersund, lite längre men med högre snitthastighet. Bägge rutterna ska ta exakt lika lång tid enligt Google Maps, nämligen 7h 56m. Om du väljer rutten över Sundsvall så har du Tesla Superchargers i Gävle, Sundsvall och Krokom. Det är bara att ladda efter behov. Mata in rutten i navigatorn så kommer bilen berätta för dig hur länge du måste ladda på varje plats. Laddarna i Gävle och Krokom har åtta platser och den i Sundsvall har fyra. Risken att det skulle vara full känns väldigt liten, men om det skulle vara fullt (jag har aldrig någonsin kommit till en full supercharger för övrigt) så är det bara att vänta en stund, laddningen går ju rätt fort så det lär åka en bil rätt snart.
Om du hade läst så är det Superchargers som laddar med 120 kW och en Tesla drar strax över 2 kW per mil, dock så minskar effekten när laddaren börjar bli full.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:57
av danni
GustavT skrev:
Hur fort går laddningen? Sen vad har Max för laddare? Där är man rätt ofta även med bensinbilar
I det här fallet är det Teslas egna snabbladdare, såkallade Superchargers, som det gäller. De laddar med upp till 120 kW dvs rätt extrem effekt. Slår jag in rutten på siten EVTripping så räknar den ut att det behövs totalt 1h 2m laddtid på den rutten, fördelat på de tre stationerna (den räknar med 27, 21 respektive 14 minuter laddning på de olika ställena) om man ska komma fram med 6% marginal kvar i batteriet (räknat på min bil, en 85D, alltså klart mindre batteri än P100D). Sen kanske man arrangerar om laddtiderna för att bättre passa en själv - t.ex. kanske man tar ett längre stopp på ett ställe för att äta mat, och då får man säkert full laddning där, och kan ladda mindre på nästa stopp eller till och med hoppa över ett stopp beroende på omständigheterna.
Vad Max har för laddare varierar. Max samarbetar ofta med Tesla och man finner ofta Superchargers där (t.ex. i Uddevalla, Falkenberg, Infracity, och Karlstad). På en del andra ställen har Max snabbladdare från andra leverantörer. Det vanligaste isåfall är såkallade CHAdeMO-laddare. Där kan man ladda en Tesla med hjälp av en adapter, men det går lite långsammare än en Supercharger (CHAdeMO ger i dagsläget max 50 kW).
Räckvidden påverkas en del av hur varmt eller kallt det är ute, ja, men det är inte så farligt stor skillnad. Även underlag, regn, blåst etc påverkar en del. Men allra störst påverkan har hastigheten. Blåser du på riktigt fort får du ladda längre tid, men om det är tight att nå fram räcker det ofta att ta ner hastigheten bara litegranna för att vinna tillbaks marginalerna.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 12:57
av e5m1r
GustavT skrev:
Anledningen till en bil som dessutom är snabb och bekväm på långfärd är just friheten at kunna köa ner till Frankrike direkt om man vill. In på en mack tanka och tio minuter senare kan du klippa 70 mil till.
En viktig aspekt för mig och stor frihetskänsla. Paniken att itne ha en mack i närheten eller mkt i tanken när man är långt från hememt gör mig väldg nojjig med en elbil.
Är inte så mkt för att planera som man nog tvingas till med en Tesla.
Där utgår du från bara för att du när du någon eller några gånger ska åka ner två från Stockholm till Medelhavet så kan du göra det snabbare i en Audi eller BMW och därför är den betydligt bättre, får jag fråga hur ofta du gör det? Om du inte gör det flera gånger om året så skulle man kunna säga att de flesta av de bilar du skrivit om är värdelösa eftersom om du behöver åka sex stycken, vilket får plats i en Model X med nästan samma acceleration så kan du inte göra det i de bilarna.
Varför ska man tvunget ha med sträckkörning på över 200 mil vid val av bil men inte fem eller sex passagerare?
Hur stor tank har du om du kommer 70 mil i en snabb bil?
Även min lagom ekonomiska 635d klarar inte 70 mil på Autobahn
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:01
av GustavT
Hade en Tesla haft en range på 100 mil hade ju det itne vart sånt meckaande. Med småbarn osv är man ju nol lflexibel ibland, då ivll man bara in tanka och dra. Inte sitta fast i Krokom vid en supercharger :/
Så det känns lite för tidigt än. Men 100 mil range och bra acc till 250 då kanske det kan bli elbil
danni skrev:
GustavT skrev:
Hur fort går laddningen? Sen vad har Max för laddare? Där är man rätt ofta även med bensinbilar
I det här fallet är det Teslas egna snabbladdare, såkallade Superchargers, som det gäller. De laddar med upp till 120 kW dvs rätt extrem effekt. Slår jag in rutten på siten EVTripping så räknar den ut att det behövs totalt 1h 2m laddtid på den rutten, fördelat på de tre stationerna (den räknar med 27, 21 respektive 14 minuter laddning på de olika ställena) om man ska komma fram med 6% marginal kvar i batteriet (räknat på min bil, en 85D, alltså klart mindre batteri än P100D). Sen kanske man arrangerar om laddtiderna för att bättre passa en själv - t.ex. kanske man tar ett längre stopp på ett ställe för att äta mat, och då får man säkert full laddning där, och kan ladda mindre på nästa stopp eller till och med hoppa över ett stopp beroende på omständigheterna.
Vad Max har för laddare varierar. Max samarbetar ofta med Tesla och man finner ofta Superchargers där (t.ex. i Uddevalla, Falkenberg, Infracity, och Karlstad). På en del andra ställen har Max snabbladdare från andra leverantörer. Det vanligaste isåfall är såkallade CHAdeMO-laddare. Där kan man ladda en Tesla med hjälp av en adapter, men det går lite långsammare än en Supercharger (CHAdeMO ger i dagsläget max 50 kW).
Räckvidden påverkas en del av hur varmt eller kallt det är ute, ja, men det är inte så farligt stor skillnad. Även underlag, regn, blåst etc påverkar en del. Men allra störst påverkan har hastigheten. Blåser du på riktigt fort får du ladda längre tid, men om det är tight att nå fram räcker det ofta att ta ner hastigheten bara litegranna för att vinna tillbaks marginalerna.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:02
av GustavT
60 mil grejar man mellan 160 och 200 km/h men måste nog vara en större bil med 75-80 liters tank om vi talar bensinbilar.
e5m1r skrev:
GustavT skrev:
Anledningen till en bil som dessutom är snabb och bekväm på långfärd är just friheten at kunna köa ner till Frankrike direkt om man vill. In på en mack tanka och tio minuter senare kan du klippa 70 mil till.
En viktig aspekt för mig och stor frihetskänsla. Paniken att itne ha en mack i närheten eller mkt i tanken när man är långt från hememt gör mig väldg nojjig med en elbil.
Är inte så mkt för att planera som man nog tvingas till med en Tesla.
Där utgår du från bara för att du när du någon eller några gånger ska åka ner två från Stockholm till Medelhavet så kan du göra det snabbare i en Audi eller BMW och därför är den betydligt bättre, får jag fråga hur ofta du gör det? Om du inte gör det flera gånger om året så skulle man kunna säga att de flesta av de bilar du skrivit om är värdelösa eftersom om du behöver åka sex stycken, vilket får plats i en Model X med nästan samma acceleration så kan du inte göra det i de bilarna.
Varför ska man tvunget ha med sträckkörning på över 200 mil vid val av bil men inte fem eller sex passagerare?
Hur stor tank har du om du kommer 70 mil i en snabb bil?
Även min lagom ekonomiska 635d klarar inte 70 mil på Autobahn
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:04
av Gustafsson
Leo skrev:
ALLT i bilväg är ju slött i jämförelse med MC sen har jag för mig att de vassaste snöskotrarna knäcker en MC, sen om man kör top-fuel såå...
Min poäng är att Teslan är extremt vass och att den är så "flexibel" i sitt användningsområde.
Är man ute efter just "värsta accet" så finns det mycket som klår bilar.
Åka 220mil i sträck med 2 förare är ganska extremt. (Ja, jag har själv gjort det för många år sen) Men för normala användningar så är det mest ett teoretiskt resonemang.
Däremot åkar vi numera regelbundet dagsetapper på 65-105 mil med Tesla på färder norrut i Sverige. 8-13 timmar) med en förare. Något som funkar riktigt bra och bekvämt för HELA familjen inklusive packning. Dessutom till lågt förmånsvärde, 0kr i extra bränslekostnad och väldigt miljövänligt. Finns INGEN annan bil med den kombinationen, där man dessutom snabbt/säkert gör omkörningar i långa uppförsbackar osv.
Värsta Panameran har tex förmånsvärde närmare 20000kr/mån då jag kollade runt lite...
Håller inte med om att allt är slött jfrt med MC.
En P90-100DL gör ju väldigt snabba kvartsmilstider och ännu snabbare 0-100 tider. Ungefär samma tid som en Yamaha R1, men man måste komma ihåg att det kräver mycket träning för att köra MC på de tiderna, medan vilken söndagsskolefröken som helst kan köra 1/4 milen under 10,5 numera med Teslan. Om hon råkar ha 1 1/2 miljon över till en vill säga...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Gustav har ju rätt, även om det är mycket mindre skillnad idag med P100D än för ett år sedan med P85D.
Börjar man bli orolig av att inte få racka ner på sämre elbilar så får man nog snabba på, om ett år är skillnaden liten eller ingen vad gäller farten och då går argumenten bara ut på att snacka skit om räckvidden och hur länge man kan köra och när de argumenten sedan är överbevisade är inte Gustav eller någon annan här och snackar alls
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:32
av GustavT
På ett sätt vore en omvänd 918 Spyder i familjebilskostym bra. Lång range p åel och en liten drivmedelstank om saker skulle krisa. 918 Spyder igck däremot sjukt bra, häråkte den bara på el
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Gustav har ju rätt, även om det är mycket mindre skillnad idag med P100D än för ett år sedan med P85D.
Börjar man bli orolig av att inte få racka ner på sämre elbilar så får man nog snabba på, om ett år är skillnaden liten eller ingen vad gäller farten och då går argumenten bara ut på att snacka skit om räckvidden och hur länge man kan köra och när de argumenten sedan är överbevisade är inte Gustav eller någon annan här och snackar alls
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:33
av GustavT
Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Du verkar inte förstå varken vad vi säger eller något om teknisk utveckling. När en ny teknik kommer till marknaden så utvecklas denna väldigt fort vilket gör att de som är nytt snabbt blir irrelevant. När Tesla släppte P85D så klarade den 0-100 på 3,4 sekunder. När de sen presenterade ludicrous så sa de att de inte kunde förbättra effektuttaget 0-50 km/h pga greppet utan kunde endast ge full effekt efter 50 km/h. Detta skulle minska tiden upp till 100 km/h med 10% till 3,0s och tiden upp till 250 km/h med 20%. Nu har Tesla presenterat den senste P100D som ska klara 0-100 på 2,7 sekunder. Om vi antar att de fortfarande inte kan öka accelerationen mellan 0-50 km/h pga greppet så är den senaste 0,7 sekunder snabbare 50-100 km/h. Jag vet inte hur mycket tiden har påverkats för accelerationen 100-150 km/h men kanske så har de påverkats nästan lika mycket. Om så är fallet så inser vi snabbt att de videor som du delar inte är så relevanta för att beskriva den senaste P100D utan vi får vänta till tester har gjorts.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:41
av GustavT
Förstår vad du säger men tror itne på det.
Testar gärna en P100D med ludicrous mode mot lämplig bensinbil. Kan närapå slå vad att en tex M5 med 600 hk lämnar en P100D från fart enkelt. Det från så låg fart som 50 km/h. Höjer vi farten blir än enklare seger för konventionellt drivna bilar.
Du teoriserar och jag praktiserar. Men återstår att se!
Du verkar inte förstå varken vad vi säger eller något om teknisk utveckling. När en ny teknik kommer till marknaden så utvecklas denna väldigt fort vilket gör att de som är nytt snabbt blir irrelevant. När Tesla släppte P85D så klarade den 0-100 på 3,4 sekunder. När de sen presenterade ludicrous så sa de att de inte kunde förbättra effektuttaget 0-50 km/h pga greppet utan kunde endast ge full effekt efter 50 km/h. Detta skulle minska tiden upp till 100 km/h med 10% till 3,0s och tiden upp till 250 km/h med 20%. Nu har Tesla presenterat den senste P100D som ska klara 0-100 på 2,7 sekunder. Om vi antar att de fortfarande inte kan öka accelerationen mellan 0-50 km/h pga greppet så är den senaste 0,7 sekunder snabbare 50-100 km/h. Jag vet inte hur mycket tiden har påverkats för accelerationen 100-150 km/h men kanske så har de påverkats nästan lika mycket. Om så är fallet så inser vi snabbt att de videor som du delar inte är så relevanta för att beskriva den senaste P100D utan vi får vänta till tester har gjorts.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:44
av Pontus
GustavT skrev:
Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:45
av GustavT
Men inte all tid i världen ,) Eller iofs just nu har jag det
Pontus skrev:
GustavT skrev:
Men du har bensinmackar på fler ställen än superchargers.
M4:an lär inte komma längre än 50 mil på autobahn om du inte puttrar på under svensk motorvägshastighet... P85D är ju inte den snabbaste eller ens näst eller näst-näst snabbaste Teslan...
Men du har fler hotell med eluttag än med bensinpumpar som tankar bilen åt dig
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:46
av zyax
GustavT skrev:
Förstår vad du säger men tror itne på det.
Testar gärna en P100D med ludicrous mode mot lämplig bensinbil. Kan närapå slå vad att en tex M5 med 600 hk lämnar en P100D från fart enkelt. Det från så låg fart som 50 km/h. Höjer vi farten blir än enklare seger för konventionellt drivna bilar.
Du teoriserar och jag praktiserar. Men återstår att se!
Tänk på att dina citat på internet står kvar om ett år och två år. Utvecklingen för bensinbilen är väl inte häpnadsväckande...
PS: Det finns långt fler ställen att ladda en bil på än en mack eller supercharger...
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Postat: 25 aug 2016 13:47
av danni
GustavT skrev:
Hade en Tesla haft en range på 100 mil hade ju det itne vart sånt meckaande. Med småbarn osv är man ju nol lflexibel ibland, då ivll man bara in tanka och dra. Inte sitta fast i Krokom vid en supercharger :/
Så det känns lite för tidigt än. Men 100 mil range och bra acc till 250 då kanske det kan bli elbil
Jag tänker faktiskt lite tvärtom här. Mina barn är tre och fem år gamla, så jag har ju i allra högsta grad småbarn. Och i och med det så måste vi ändå ta regelbundna raster för att äta, gå på toa, sträcka ut ryggarna, etc. Och överlag så kräver familjen fler och längre stopp än vad bilen kräver. På våra lite längre resor brukar bilen vara redo att åka vidare långt tidigare än vi är det. Den enda begränsningen jag upplever med att behöva ladda bilen är att vi inte kan välja våra stopp helt fritt, vi måste stanna nånstans där det finns snabbladdare. Men det är inget jättebekymmer, och dessutom blir det problemet mindre och mindre i takt med att det dyker upp fler laddare. Det är inte ens alltid man behöver snabbladdare, beroende på resemönster. I somras körde vi 100 mil ner genom Danmark och tog sen färja tillbaks hem, och vi klarade oss helt och hållet på destinationsladdning, dvs att ladda på hotell, parkeringsplatser, utanför Legoland, etc.
Jag förstår faktiskt inte vad folk ska med 100 mils räckvidd till. Det finns väl ingen vettig människa som sträckkör 100 mil utan att stanna, eller? Särskilt inte med småbarn. P100D känns som att den verkligen borde klara de hårdaste kraven. Du kan komma uppemot 50 mil i verklig körning, och accet lär hålla i sig rätt bra upp i hastigheterna. Av allt att döma borde den kunna avverka 0-200 på 10-11 sekunder, man får väl vara ganska hyfsat kräsen vad gäller acceleration om det inte duger för en stor, bekväm familjebil.