Sida 3 av 7

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 12:26
av Bod
Det var väl Jeremys bil. Vad hade Hamstern o May gjort. Någon som kommer ihåg. Väntar också otåligt på The Grand Tour. Oj vad långt vi är från topic.

Ang ämnet tror jag artikeln redan är skriven av Toyota. Matsson skulle nog aldrig göra något sådant själv.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 12:32
av Jerker
Den här går inte av för hackor! Men lite charmig är den ändå! Corbin Sparrow, en elbil.
Corbin Sparrow.jpg

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 12:32
av lator
Hmm, en halv Ahlgrens... :mrgreen:

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 12:49
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
Men det går ju att styla alla bilar...
IMG_5678.PNG
Helt fantastiskt avsnitt!

Åååååh, i november har The Grand Tour premiär, jag kan knappt bärga mig!
Ja, dom lyckades ju få en att tänka på stereobilden av äldre i trafiken med den bilen.
Hur gör vi för att se TGT här i Sverige?
Amazon löser säkert nåt. Det är en alldeles för stor möjlighet för dem att inte göra nåt.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 13:06
av mati
Jerker skrev:
Den här går inte av för hackor! Men lite charmig är den ändå! Corbin Sparrow, en elbil.
En.... sko?

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 13:13
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Den här går inte av för hackor! Men lite charmig är den ändå! Corbin Sparrow, en elbil.
En.... sko?
Designern fick foten...

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 13:14
av lator
mati skrev:
Jerker skrev:
Den här går inte av för hackor! Men lite charmig är den ändå! Corbin Sparrow, en elbil.
En.... sko?
En Ingvar Karlsson...

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 10 okt 2016 13:23
av far1far2
Jerker skrev:
Den här går inte av för hackor! Men lite charmig är den ändå! Corbin Sparrow, en elbil.
Corbin Sparrow.jpg
Bara 3 hjul! Då är det väl en MC. Jmfr Messershmitten. Hade en sån för några hundra år sen.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 26 okt 2016 18:33
av _TonyV

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 26 okt 2016 19:16
av Pontus
Underligt att han klagar lite på antalet mackar då det inom 5 år säkert kommer finnas ett tvåsiffrigt antal mackar :mrgreen:
Det är ju alltid i den tiden som man jämfört fördelarna med vätgasbilar när man tidigare skrivit om hur bra dom är i teorin.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 26 okt 2016 19:29
av Gustafsson
Mirai blir nog bra - om man sätter in ett 60kWh batteri som kan snabbladdas :-)

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 26 okt 2016 19:35
av Svenssons
Han verkar inte alls kritisk trots att han inte vet hur mycket vätgas den förbrukar, hur mycket han gjort av med eller att han inte kan ta sig till varken Göteborg eller Malmö med bilen. Han verkar ändå klaga mer på elbilar...

Här är bilen som Di leasar. Ska bli intressant att se vad som händer med den :

http://biluppgifter.se/fordon/rse109

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 okt 2016 04:05
av Kilowatt
Att han ens orkar.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 okt 2016 06:16
av Laban
0.11 kg/mil vilket väl motsvarar 3.66 kWh/mil om väte innehåller 33.33 kWh/kg. Ska vi gissa på just över det dubbla mot Model 3 ? Och då blir det förstås betydligt värre om man räknar källa-till-hjul.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 okt 2016 08:06
av Bod
Kilowatt skrev:
Att han ens orkar.
Vadå orkar?
Inte helt övertygad om att det är han som skriver. Kan vara skrivet av Toyota. Jag fick berättat för mig av en annan motorjournalist, att det inte är ovanligt att biltillverkarna ger journalister färdigskrivna reportage anpassade efter hur resp journalist brukar uttrycka sig.
Så det behöver nog inte vara jobbigt alls ;)

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 okt 2016 08:11
av Jerker
Bod skrev:
Kilowatt skrev:
Att han ens orkar.
Vadå orkar?
Inte helt övertygad om att det är han som skriver. Kan vara skrivet av Toyota. Jag fick berättat för mig av en annan motorjournalist, att det inte är ovanligt att biltillverkarna ger journalister färdigskrivna reportage anpassade efter hur resp journalist brukar uttrycka sig.
Så det behöver nog inte vara jobbigt alls ;)
Hummersåsen flödar...

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 27 okt 2016 09:32
av Swede1
Snällt skriven artikel. Undrar hur långt han kom på första tanken vätgas? Konstigt att han inte skriver det. Gissar på under 30 mil. Om instrument ger 0,13 förbrukning/ mil är det högre i verkligheten, sen får han inte full tank på fyra minuter. Kanske bara får i 3-4 liter vätgas. Säg 0,15 förbrukning och 3,5 liter vätgas. 23 mil bara. Så när Håkan åkt 15 mil får han low fuel varning. Tror på detta tills motbevisat. Håkan får väl ta en långtur så tanken tar slut.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 13:31
av LarsL
Det tog 4 minuter att fylla tankarna i bilen men då var han tvungen att åka ut till Arlanda. Om han inte hade ett ärende där då, kanske körde Uber(?), så måste ju den tiden adderas. Det tar alltså lite drykt 40 minuter att fylla tanken i Marai, totalt sett. 40 minuter motsvarar vad det tar att ladda en Tesla på en Supercharger, så rätt lika? Nej, hade det varit en Tesla så hade den varit full tankad redan innan han gav sig av. En riktig elbil, en sådan med batteri, laddas nämligen medan den inte användas. (Avdelningen sparka in öppna dörrar)

Det är därför det är så viktigt att journalister, taxi och andra (snåljåpar?) lär sig att ladda bilen när den ändå står still. Snabbladdning sker bara när man är ute på långresor inte till vardags.

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 14:00
av chaffis75
LarsL skrev:
Det tog 4 minuter att fylla tankarna i bilen men då var han tvungen att åka ut till Arlanda. Om han inte hade ett ärende där då, kanske körde Uber(?), så måste ju den tiden adderas. Det tar alltså lite drykt 40 minuter att fylla tanken i Marai, totalt sett. 40 minuter motsvarar vad det tar att ladda en Tesla på en Supercharger, så rätt lika? Nej, hade det varit en Tesla så hade den varit full tankad redan innan han gav sig av. En riktig elbil, en sådan med batteri, laddas nämligen medan den inte användas. (Avdelningen sparka in öppna dörrar)

Det är därför det är så viktigt att journalister, taxi och andra (snåljåpar?) lär sig att ladda bilen när den ändå står still. Snabbladdning sker bara när man är ute på långresor inte till vardags.
Hehe.. Ja så rätt du har... Med en elbil får man ett helt annat användar mönster och med en tesla är de ju faktisk sälla man måste "tanka" utan man har den istället alltid kopplad hemma dvs man kör allt hemifrån med full "tank".

Känns ytterst tveksamt om vätgas bil kommer slå med tanke på hur elbilar utvecklas just nu.

Fredrik

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 14:08
av Franz
Svenssons skrev:
Han verkar inte alls kritisk trots att han inte vet hur mycket vätgas den förbrukar, hur mycket han gjort av med eller att han inte kan ta sig till varken Göteborg eller Malmö med bilen. Han verkar ändå klaga mer på elbilar...

Här är bilen som Di leasar. Ska bli intressant att se vad som händer med den :

http://biluppgifter.se/fordon/rse109
Med risk för att det ses som reklam men lite mer utförligt om bilen finns här: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/RSE109

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 14:11
av jonasl
Går det att de hur många vätgasbilar vi har i Sverige också?

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 14:25
av mati
Franz skrev:
Med risk för att det ses som reklam men lite mer utförligt om bilen finns här: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/RSE109
Hur har Toyota lyckats med konststycket att göra den slöare än en bensinbil? Det är ju ändå en elektrisk drivlina i den. 9,6s till 100... gäsp

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 17:03
av chaffis75
mati skrev:
Franz skrev:
Med risk för att det ses som reklam men lite mer utförligt om bilen finns här: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/RSE109
Hur har Toyota lyckats med konststycket att göra den slöare än en bensinbil? Det är ju ändå en elektrisk drivlina i den. 9,6s till 100... gäsp
Skulle gissa att problem att få ut hög effekt på kort tid vilket krävs för snabb acceleration.

Fredrik

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 17:14
av LarsL
Då måste de sätta in ett större batteri... Sen kanske de kan komma på att de ska kunna ladda batteriet hemma... sen kommer de på att de kanske ska kunna snabbladda det också, det finns ju så många snabbladdare. :D

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Postat: 29 okt 2016 19:30
av mati
LarsL skrev:
Då måste de sätta in ett större batteri... Sen kanske de kan komma på att de ska kunna ladda batteriet hemma... sen kommer de på att de kanske ska kunna snabbladda det också, det finns ju så många snabbladdare. :D
...och sen kommer de på att de kan skippa den där vätgastanken och bränslecellen och alla slangar, och hej hopp har de byggt en elbil som folk faktiskt kan och vill köpa. Bara de fixar designen också.