fast fyra ljuspunkter är ju inte ovanligt, många bilar som har ljus i olika nivåer och på så sätt har fyra eller kanske t.om. sex ljuspunkter.StefL skrev:Det handlar inte bara om bländning heller - med fyra ljuspunkter istället för två blir det svårare att bedöma avståndet till mötande fordon, särskilt om man börjar bli ålderssynt. Jag har därför svårt att tänka mig att det skulle vara tillåtet med tända varselljus tillsammans med halvljus, och eftersom de rimligen inte fyller någon som helst funktion för sikten för föraren handlar det alltså bara om ren j-a idioti att köra med dem tända.joel80 skrev:De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Moderator: Redaktion
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Det går inte att släcka dem. Det enda kravet från lagstiftarna var att dom dimmades ner, tyvärr finns det ingen kontroll som släcker dem. Jag håller med dig om att man borde stått på sig mot EU med vår ljuslag. Andra saker som rör säkerhet verkar vi ju få ha hårdare lagar än "lägstanivå" så förstår inte varför man måste gå med på t.ex släkta bakljus. Precis som tidigare hade det varit en rätt enkel programmeringsgrej för tillverkarna innan en bil säljs i Sverige.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Verkar ju som Sverige försöker driva igenom en egen lag just nu för Sverige där bakljusen ska vara tända dagtid också. Får väl se hur det går.joel80 skrev:Det går inte att släcka dem. Det enda kravet från lagstiftarna var att dom dimmades ner, tyvärr finns det ingen kontroll som släcker dem. Jag håller med dig om att man borde stått på sig mot EU med vår ljuslag. Andra saker som rör säkerhet verkar vi ju få ha hårdare lagar än "lägstanivå" så förstår inte varför man måste gå med på t.ex släkta bakljus. Precis som tidigare hade det varit en rätt enkel programmeringsgrej för tillverkarna innan en bil säljs i Sverige.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Låter lovande! Var har du läst/hört om det?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
http://teknikensvarld.se/ytterligare-kr ... us-349872/joel80 skrev:Låter lovande! Var har du läst/hört om det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
De gnällde om det på nyheternajoel80 skrev:Låter lovande! Var har du läst/hört om det?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Lite komisk utveckling i bilindustrin,
framtill ska det designas och utvecklas något så helt otroligt coola/snygga/fräna/balla/osv/osv lampor,
och baktill släcker man ner alltihop...
Jag älskar allt som lyser och tycker det är skitkul att "leka" med sådant, vet inte hur många baklysen man knåpat ihop med vandrande blinkers & gud vet allt (även "porrbelysningar" förr haha)
Har flera tusen lysdioder i alla möjliga varianter i "labbet" även om tiden inte finns för tillfället att arbeta med det...
Så varför ha allt släckt baktill??? Jag tycker "allt" borde vara tänt där istället
framtill ska det designas och utvecklas något så helt otroligt coola/snygga/fräna/balla/osv/osv lampor,
och baktill släcker man ner alltihop...
Jag älskar allt som lyser och tycker det är skitkul att "leka" med sådant, vet inte hur många baklysen man knåpat ihop med vandrande blinkers & gud vet allt (även "porrbelysningar" förr haha)

Har flera tusen lysdioder i alla möjliga varianter i "labbet" även om tiden inte finns för tillfället att arbeta med det...
Så varför ha allt släckt baktill??? Jag tycker "allt" borde vara tänt där istället

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
håller med! mycket energi går till ljusdesign även av baklampor (se bara på hur mycket bmw skryter av ny ljusdesign så fort nån ny modell kommer ut) och så ska man köra med allt avstängt?Bjelke skrev:Lite komisk utveckling i bilindustrin,
framtill ska det designas och utvecklas något så helt otroligt coola/snygga/fräna/balla/osv/osv lampor,
och baktill släcker man ner alltihop...
Jag älskar allt som lyser och tycker det är skitkul att "leka" med sådant, vet inte hur många baklysen man knåpat ihop med vandrande blinkers & gud vet allt (även "porrbelysningar" förr haha)
Har flera tusen lysdioder i alla möjliga varianter i "labbet" även om tiden inte finns för tillfället att arbeta med det...
Så varför ha allt släckt baktill??? Jag tycker "allt" borde vara tänt där istället
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14