Sida 3 av 3
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 21 nov 2016 13:52
av HelectriC
StefL skrev:joel80 skrev:De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
Det handlar inte bara om bländning heller - med fyra ljuspunkter istället för två blir det svårare att bedöma avståndet till mötande fordon, särskilt om man börjar bli ålderssynt. Jag har därför svårt att tänka mig att det skulle vara tillåtet med tända varselljus tillsammans med halvljus, och eftersom de rimligen inte fyller någon som helst funktion för sikten för föraren handlar det alltså bara om ren j-a idioti att köra med dem tända.
fast fyra ljuspunkter är ju inte ovanligt, många bilar som har ljus i olika nivåer och på så sätt har fyra eller kanske t.om. sex ljuspunkter.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 21 nov 2016 23:48
av joel80
Det går inte att släcka dem. Det enda kravet från lagstiftarna var att dom dimmades ner, tyvärr finns det ingen kontroll som släcker dem. Jag håller med dig om att man borde stått på sig mot EU med vår ljuslag. Andra saker som rör säkerhet verkar vi ju få ha hårdare lagar än "lägstanivå" så förstår inte varför man måste gå med på t.ex släkta bakljus. Precis som tidigare hade det varit en rätt enkel programmeringsgrej för tillverkarna innan en bil säljs i Sverige.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 06:57
av HelectriC
joel80 skrev:Det går inte att släcka dem. Det enda kravet från lagstiftarna var att dom dimmades ner, tyvärr finns det ingen kontroll som släcker dem. Jag håller med dig om att man borde stått på sig mot EU med vår ljuslag. Andra saker som rör säkerhet verkar vi ju få ha hårdare lagar än "lägstanivå" så förstår inte varför man måste gå med på t.ex släkta bakljus. Precis som tidigare hade det varit en rätt enkel programmeringsgrej för tillverkarna innan en bil säljs i Sverige.
Verkar ju som Sverige försöker driva igenom en egen lag just nu för Sverige där bakljusen ska vara tända dagtid också. Får väl se hur det går.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 07:36
av joel80
Låter lovande! Var har du läst/hört om det?
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 07:43
av HelectriC
joel80 skrev:Låter lovande! Var har du läst/hört om det?
http://teknikensvarld.se/ytterligare-kr ... us-349872/
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 07:43
av e5m1r
joel80 skrev:Låter lovande! Var har du läst/hört om det?
De gnällde om det på nyheterna

Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 09:19
av Bjelke
Lite komisk utveckling i bilindustrin,
framtill ska det designas och utvecklas något så helt otroligt coola/snygga/fräna/balla/osv/osv lampor,
och baktill släcker man ner alltihop...
Jag älskar allt som lyser och tycker det är skitkul att "leka" med sådant, vet inte hur många baklysen man knåpat ihop med vandrande blinkers & gud vet allt (även "porrbelysningar" förr haha)

Har flera tusen lysdioder i alla möjliga varianter i "labbet" även om tiden inte finns för tillfället att arbeta med det...
Så varför ha allt släckt baktill??? Jag tycker "allt" borde vara tänt där istället

Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 22 nov 2016 12:29
av HelectriC
Bjelke skrev:Lite komisk utveckling i bilindustrin,
framtill ska det designas och utvecklas något så helt otroligt coola/snygga/fräna/balla/osv/osv lampor,
och baktill släcker man ner alltihop...
Jag älskar allt som lyser och tycker det är skitkul att "leka" med sådant, vet inte hur många baklysen man knåpat ihop med vandrande blinkers & gud vet allt (även "porrbelysningar" förr haha)

Har flera tusen lysdioder i alla möjliga varianter i "labbet" även om tiden inte finns för tillfället att arbeta med det...
Så varför ha allt släckt baktill??? Jag tycker "allt" borde vara tänt där istället

håller med! mycket energi går till ljusdesign även av baklampor (se bara på hur mycket bmw skryter av ny ljusdesign så fort nån ny modell kommer ut) och så ska man köra med allt avstängt?