Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jo jo men om man vill skynda på övergången till elbil så skulle nog lägre pris vara bättre. Det är ganska tomt på Clevers laddare i mina trakter och elen är väldigt billig. Om nyttjandegraden ökade så skulle dom nog få tillbaka sina pengar också. Det kanske tog lite längre tid men man kan ju inte bara räkna pengar hela tiden.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jo jo men om man vill skynda på övergången till elbil så skulle nog lägre pris vara bättre. Det är ganska tomt på Clevers laddare i mina trakter och elen är väldigt billig. Om nyttjandegraden ökade så skulle dom nog få tillbaka sina pengar också. Det kanske tog lite längre tid men man kan ju inte bara räkna pengar hela tiden.
Det är Teslas mål att skynda på övergången till hållbart. Clevers mål är nog att tjäna pengar. De har inga synergifördelar på något annat likt Tesla som kan tjäna pengar på försäljning av bilar, batteribackup och solceller.

Det är ju inte heller särskilt dyrt med 0:- per kWh heller om det är så att du kommer att använda deras laddare till vardags.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Jag kör Tesla så jag behöver inte använda deras laddare. Jag pratar inte om mig. Men om man ska få ner kWh-priser på deras system så måste man köpa abonnemang för fast kostnad. Nu är ju inte Clevers nätverk speciellt rikstäckande så man måste ha fler abonnemang hos andra leverantörer. Betalsystemen inte är enkla och energin inte billig. Som boende i Jämtland och därmed delägare i Clever så tycker jag att det är synd att alla dessa laddare står outnyttjade i så hög grad.
MS85D 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag kör Tesla så jag behöver inte använda deras laddare. Jag pratar inte om mig. Men om man ska få ner kWh-priser på deras system så måste man köpa abonnemang för fast kostnad. Nu är ju inte Clevers nätverk speciellt rikstäckande så man måste ha fler abonnemang hos andra leverantörer. Betalsystemen inte är enkla och energin inte billig. Som boende i Jämtland och därmed delägare i Clever så tycker jag att det är synd att alla dessa laddare står outnyttjade i så hög grad.
Abonnemang skaffar man ju om man behöver ladda på deras laddare och dessa finns ju på många fler platser än Teslas laddare när det gäller Sverige och Danmark. Du lär inte behöva månadsabonnemang på någon annan nätleverantör om du väljer Clever och inte bor där Clever inte alls finns. Laddarna står nog outnyttjade pga att det inte finns så många elbilar och att de flesta med elbil laddar hemma. För Clever är det ju inget självändamål att laddarna skall användas hela tiden vilket kanske blir fallet om det är gratis.

http://services.clever.dk/pcmapr.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Jag har inte sagt gratis utan 2kr/kWh dvs ca 3ggr vad det kostar att ladda hemma.

Tack för länken. Där syns det tydligt att om man bor i Jämtland så behöver man fler laddare än vad Clever erbjuder.

I övrigt så verkar detta gå på repeat nu så jag säger god kväll på er.
MS85D 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har inte sagt gratis utan 2kr/kWh dvs ca 3ggr vad det kostar att ladda hemma.

Tack för länken. Där syns det tydligt att om man bor i Jämtland så behöver man fler laddare än vad Clever erbjuder.
Om man räknar med att man inte till vardags kan ladda på Clever så väljer man nog inte att ta abonnemang hos dem. Har gjort liten graf i tidigare inlägg som visar hur mycket man måste ladda per månad för att det ska gå ihop sig. Tveksam till om Clever skulle göra särskilt mycket vinst med 2:- utan abonnemang. Det är ju i princip vad Tesla tar och de tjänar även pengar på att sälja bilarna. Elkostnaden är ju inte den enda kostnaden som Clever har, de måste även stå för inköp, drift och underhåll av laddarna, kostnad för att sätta upp dem och eventuell hyra/arrende för platsen.

Det går ju ladda gratis hos Clever om man känner för det. Själv ser jag Clever som en valmöjlighet som jag kanske använder 3-4 gånger per år. Har hittills laddat på Clever 3 gånger och kanske laddat totalt 120 kWh, dvs 600:-. Hade det kostat 2:- hade inte jag laddat oftare men jag hade bara behövt betala 240:-. Klart att det skulle kännas bättre om allt annat vore lika men jag tror inte att lika många laddplatser skulle byggts då och det är just laddplatser som jag är ute efter för att få valfriheten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det blir allt vanligare att det är trängsel vid Clevers laddare. I Örebro är det sällan jag står ensam de gånger jag laddar där.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Även vid Löddeköpinge har jag sett att de blir kö ibland till clever laddaren trots att de finns en gratis EON bredvid som visserligen utnyttjas en del för att få gratis el istället för att ladda hemma.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Hela felet är att Clever bygger laddare. OKQ8, Preem osv. borde bygga dom och leva på det dom säljer i butiken. Att tjäna pengar på bilbränsle var länge sedan någon kunde leva på.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag betalar gärna för smidigheten och jag tror fler med mig gör det. Brukar använda chargeanddrive på McD när jag stannar där, men det är kanske mycket för att min hemmaladdning suger.

Fortums kostar 3kr/kWh vilket är dubbelt mot hemma ungefär, men den laddar när man äter.

Har laddat mycket där men fortfarande inte betalt något, kommer väl en faktura på några hundringar en dag :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle tycka det var bra om andra tillverkare kom in på SuC nätverket. För att det var intentionen från Musk. (uttryckligen)
Att argumentera för exklusivitet och konkurrensfördelar känns lite småsint och egoistiskt tycker inte det ser bra ut dock är det förståeligt då de flesta vet om att de betalat ett högt pris för att kunna utveckla en något billigare bil (och sedan kanske en ytterligare billigare bil). från början (skriver från början då jag tycker Tesla börja vika sig för ekonomerna) var SuC inte tänkt att vara lönsam, utan det skulle driva processen och ta tag i det som saknades för att elbilsmarknaden skulle fungera.
Var Musk för utopisk?

Är det bra eller dåligt (för vem?) om andra tillverkare släpptes in? hur skulle det kunna fungera? Vilka skall ta kostnaden (huga, nu börjar folk dra öronen åt sig)

Vad som står klart är att det är vansinne om vi får exclusiva nätverk där varje tillverkare har sin egen nisch (och hur skall de tjäna pengar på det, då ingen är välgörenhetsföretag, inkluderande tesla) men hur skulle det funka i praktiken: att byta kontakt från ccs vore extremt kostsamt så då återstår att SuC får en ccs kontakt (om tex tyskland/eu har det som krav för att få bygga laddstationer). Så någon form av adaptrar bör vara lösningen. andra tekniska bekymmer kan vara aktuella. därför är det inte nuvarande elbilar utan kommande.
Det blir lite dubbla budskap om Musk ena dagen säger att andra tillverkare är välkomna och andra dagen vill ha orimligt betalt/orimliga villkor för att släppa in dem. (tesla kan ladda på andra nätverk, så någon prestige kan det inte handla om). men det vet vi inte något om.

Den enda argumentet varför andra inte släppts in (inte velat gå med) ser jag att det inte finns någon annan som kan ta emot laddningen. det är så enkelt. Vilket prislapp det är på framtida bilar tycker jag är oväsentligt i sammanhanget bara de klarar av kraven (är inte för telsa-apartheid). Jag tycker att man skall betala för sig, men det får inte gå så långt till diskriminering.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mickep skrev:
Jag skulle tycka det var bra om andra tillverkare kom in på SuC nätverket. För att det var intentionen från Musk. (uttryckligen)
Att argumentera för exklusivitet och konkurrensfördelar känns lite småsint och egoistiskt tycker inte det ser bra ut dock är det förståeligt då de flesta vet om att de betalat ett högt pris för att kunna utveckla en något billigare bil (och sedan kanske en ytterligare billigare bil). från början (skriver från början då jag tycker Tesla börja vika sig för ekonomerna) var SuC inte tänkt att vara lönsam, utan det skulle driva processen och ta tag i det som saknades för att elbilsmarknaden skulle fungera.
Var Musk för utopisk?

Är det bra eller dåligt (för vem?) om andra tillverkare släpptes in? hur skulle det kunna fungera? Vilka skall ta kostnaden (huga, nu börjar folk dra öronen åt sig)

Vad som står klart är att det är vansinne om vi får exclusiva nätverk där varje tillverkare har sin egen nisch (och hur skall de tjäna pengar på det, då ingen är välgörenhetsföretag, inkluderande tesla) men hur skulle det funka i praktiken: att byta kontakt från ccs vore extremt kostsamt så då återstår att SuC får en ccs kontakt (om tex tyskland/eu har det som krav för att få bygga laddstationer). Så någon form av adaptrar bör vara lösningen. andra tekniska bekymmer kan vara aktuella. därför är det inte nuvarande elbilar utan kommande.
Det blir lite dubbla budskap om Musk ena dagen säger att andra tillverkare är välkomna och andra dagen vill ha orimligt betalt/orimliga villkor för att släppa in dem. (tesla kan ladda på andra nätverk, så någon prestige kan det inte handla om). men det vet vi inte något om.

Den enda argumentet varför andra inte släppts in (inte velat gå med) ser jag att det inte finns någon annan som kan ta emot laddningen. det är så enkelt. Vilket prislapp det är på framtida bilar tycker jag är oväsentligt i sammanhanget bara de klarar av kraven (är inte för telsa-apartheid). Jag tycker att man skall betala för sig, men det får inte gå så långt till diskriminering.
Håller med.

Den dagen alla Nissan Leaf ägare (med flera) har betalat 20.000:- till SuC-utbyggnaden så känns det helt okej om jag får stå och vänta på att få ladda. Annars inte!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

20000kr extra för Supercharger till en Leaf? Nej tack, inte en chans att jag skulle slå till på det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
20000kr extra för Supercharger till en Leaf? Nej tack, inte en chans att jag skulle slå till på det.

20 tusen är ju många kWh det... Blir nog billigare med andra alternativ om man inte laddar "publikt" väldigt mycket.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:

20 tusen är ju många kWh det... Blir nog billigare med andra alternativ om man inte laddar "publikt" väldigt mycket.
Kan väl köra ett par tusen mil med snabbladdning för den pengen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dom 20 tusen ska ju även betala för själva laddarna oxo ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Och fri laddning forever isf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Och fri laddning forever isf...
Precis. Tror det blir en kwh eller minutkostnad isf. Kanske högre än Teslas egna
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Man betalar inte för kilowattimmen, utan för servicen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Stämmer men det bakas väl in i kwh/minutpriset , eller?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Skulle ändå aldrig betala. En Leaf ska vara billig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Skulle ändå aldrig betala. En Leaf ska vara billig.
Skulle inte betala för det till min Leaf heller :lol:
Som tidigare nämnts så vore det megafel på min med 24-batteriet som då inte skulle kunna ta emot ens i närheten av
effekten från en SuC, och dessutom efter det bara komma typ 10 mil innan det var dags för laddning igen...

Blir en helt annan sak med större batteri och högre laddeffekt såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

SuC nätverkat är väl byggt för vilar med lite större batteri än vad LEaf har idag men säg att nya Leaf kommer med 60kWh batteri och man har den som första bil, då skulle jag kunna tänka mig betala för SuC och detsamma gäller den dagen Volvo och VW medflera kommer med bilar där man har en räckvidd på en 25-30 mil men som sagt de bygger på att de är min första bil, är de en andra bil så räknar jag med att den aldrig kommer snabbladdas utan bara laddas hemma eller möjligen på jobbet.
SuC är verkligen en service och jag ser de inte som de är kWh man betalar för utan för smidigheten med både betalning och tillgänglighet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, jag åker alldeles för lite långresor för att motivera kostnaden. Det spelar egentligen ingen roll om bilen har 10 eller 30mils räckvidd ur den synvinkeln.

Nu kanske jag är ovanlig som åker många mil men sällan långt. Gissar att andra som cyklar till vardags och sedan åker till stugan eller fjällen eller så har andra behov.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

SuC är en av alla de anledningar till vårt bilval: smidigt och snabbt laddat vid långresor (kör ca 6' mil/år).

Jag tycker det är mest krångel med de alternativa laddmöjligheterna. Dock frågar jag oftast de hotell jag vill bo på om de har laddning. Har de inte det så väljer jag annat eller åtminstone hotar med det.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar