P10 har också 6 månader, det är bara P12 som har ett år.mikebike skrev: ↑17 mar 2026 20:07Då får han vänta ett år....P6 och iX3 har "bara" 6 månaders leveranstid.toppo skrev: ↑17 mar 2026 19:34Kan du inte välja en EX60 P10?carlf skrev: ↑17 mar 2026 19:15Jo visst är det en orättvist jämförelse men nu verkar det vara de valen jag kan göra. BMW verkar vara bra på mycket men framförallt på att ta betalt. Och det är ju inte helt lätt att hitta en demobil med de säten jag kan välja, etc. Eller hitta en Volvo för provkörning nu.toppo skrev: ↑17 mar 2026 18:31Haltar inte jämförelsen lite när du jämför en fyrhjulsdriven bil för 830k mot en bakhjulsdriven för snudd på 200k mindre efter rabatt? Jag gillar EX60, men det är ju mest tycke och smak vilken man föredrar.carlf skrev: ↑17 mar 2026 16:50Jag har börjat fundera på vad nästa tjänstebil ska bli.
De alternativ som arbetsgivaren har godkänt och som känns aktuella som utmanare till en MYLR AWD är följande:
1. BMW iX3 50 xDrive Fully Charged
Känns spontant som ett bra alternativ, men något mindre i storlek. Laddporten sitter opraktiskt placerad, och interiören med de ljusa standard-tygsätena känns tveksam – särskilt eftersom jag inte kan uppgradera det på grund av företagets policy. Utseendet är jag kluven till; det är svårt att avgöra om den funkar eller inte. Prismässigt ligger den högt, runt 830 000 kr, vilket dock gör den mer fördelaktig som förmånsbil jämfört med billigare alternativ som Tesla eller Volvo.
2. Volvo EX60 P6 Plus
Tvåhjulsdriven och betydligt sävligare än både Model Y och BMWn, även om 0–100 på strax under 6 sekunder är helt okej i praktiken för en familjekärra. Känns osäkert hur stabil modellen kommer vara – det är inte otänkbart med en hel del mjukvaruproblem. Jag har också lågt förtroende för Volvos räckvidd och drivlina baserat på tidigare erfarenheter. Designmässigt ger den intrycket av att vara en Polestar-inspirerad kopia, men utan att riktigt nå hela vägen.
vad hade folket här valt?
Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
toppo
- elbilist
Re: Volvo EX60
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
carlf
Nej det är svårt, ska försöka klämma känna och provköra när jag får tillfälle.toppo skrev: ↑17 mar 2026 20:55Det var sannerligen märkligt ja, förstår att det inte är enkelt. Jag hade gått på en EX60 P6, men det betyder inte att det är bästa valet.carlf skrev: ↑17 mar 2026 20:10Nej, märkligt nog är den inte ett möjligt val. Jättekonstig upphandling med bilar i prisklass från 600’-850’.toppo skrev: ↑17 mar 2026 19:34Kan du inte välja en EX60 P10?carlf skrev: ↑17 mar 2026 19:15Jo visst är det en orättvist jämförelse men nu verkar det vara de valen jag kan göra. BMW verkar vara bra på mycket men framförallt på att ta betalt. Och det är ju inte helt lätt att hitta en demobil med de säten jag kan välja, etc. Eller hitta en Volvo för provkörning nu.
I värsta fall får det bli en Model Y LR AWD. Hur fel kan det bli.
Model 3P 2025
-
danielalmestal
Jag är glad när jag laddar vår Polestar att den har laddporten vänster bak då det passar bra för Teslas nätverk. samma gäller väl elbilarna från Volvo, det är ju bara hybriderna som har vänster fram som på bilden?carlf skrev: ↑17 mar 2026 18:04Ja, jag tänker mer att det är ett h-e varje gång man ska ladda på SuC, men det kanske är ett icke-problem med en bil man helst laddar på 800Vmikebike skrev: ↑17 mar 2026 17:24Beemern har längst räckvidd och en tvåhjulsdriven SUV kan jag inte tänka mig.carlf skrev: ↑17 mar 2026 16:50Jag har börjat fundera på vad nästa tjänstebil ska bli.
De alternativ som arbetsgivaren har godkänt och som känns aktuella som utmanare till en MYLR AWD är följande:
1. BMW iX3 50 xDrive Fully Charged
Känns spontant som ett bra alternativ, men något mindre i storlek. Laddporten sitter opraktiskt placerad, och interiören med de ljusa standard-tygsätena känns tveksam – särskilt eftersom jag inte kan uppgradera det på grund av företagets policy. Utseendet är jag kluven till; det är svårt att avgöra om den funkar eller inte. Prismässigt ligger den högt, runt 830 000 kr, vilket dock gör den mer fördelaktig som förmånsbil jämfört med billigare alternativ som Tesla eller Volvo.
2. Volvo EX60 P6 Plus
Tvåhjulsdriven och betydligt sävligare än både Model Y och BMWn, även om 0–100 på strax under 6 sekunder är helt okej i praktiken för en familjekärra. Känns osäkert hur stabil modellen kommer vara – det är inte otänkbart med en hel del mjukvaruproblem. Jag har också lågt förtroende för Volvos räckvidd och drivlina baserat på tidigare erfarenheter. Designmässigt ger den intrycket av att vara en Polestar-inspirerad kopia, men utan att riktigt nå hela vägen.
vad hade folket här valt?
Laddporten på opraktiskt placerad?
Vi har ju högertrafik och skall man ladda "utefter gatan" så är höger sida bästa placeringen.
20231018_122240.jpg
Hur 800 V laddarna kommer vara placerade i framtiden återstår nog att se. Laddning på gatan ser jag sällan som ett problem, det går ju oftast att dra kabeln bakom bilen, har aldrig behövt dra den över bilen.