Inte så dumt att ha en E-tron 50 ändå. Den har oförskämt dåligt rykte när man ser hur MEB presterar.Off Grid Byggaren skrev:Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.Esterox skrev:Inte så dumt att ha en E-tron 50 ändå. Den har oförskämt dåligt rykte när man ser hur MEB presterar.Off Grid Byggaren skrev:Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.Esterox skrev:Inte så dumt att ha en E-tron 50 ändå. Den har oförskämt dåligt rykte när man ser hur MEB presterar.Off Grid Byggaren skrev:Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Re: Ionitys laddnätverk
Det tar ca 20 minuter om man inte är noob.Esterox skrev:Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….

Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.taliz skrev:Det tar ca 20 minuter om man inte är noob.Esterox skrev:Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.
Re: Ionitys laddnätverk
Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
MEB funkar bra för laddning upp till 80-85%.mati skrev:Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
Sen börjar det gå onödigt segt.
Att ladda 40-100% på en snabbladdare är fel strategi som man vill komma fram snabbt.
Re: Ionitys laddnätverk
Den faller definitivt inte som en sten, snarare håller den god fart upp till ca 80%.mati skrev:Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
Visst har etron 50 en ännu planare kurva, men det är rent ut sagt dumdristigt att stirra sig blind på det. Det hjälper liksom inte när den är betydligt törstigare och har ett mindre batteri. Det är alltid räckvidd/km som är det viktiga i praktiken, och där är MEB hästlängder före etron 50 vilket återigen demonstreras i TBs 1000km test.
Enyaq kör faktiskt lika med etron 55, båda kom in på 10 timmar och 20 minuter. Det trots att etron 55 laddar med fler kW till högre SOC, men det hjälper alltså inte.
Om/när 170kw uppdateringen kommer är 55an också akterseglad av "budgetbilen".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Varsågod. Ja, det är väldigt avancerat. Inte.Esterox skrev:Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.taliz skrev:Det tar ca 20 minuter om man inte är noob.Esterox skrev:Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.

Vem är det som är töntig? Kan inte tåla att etron är sämre än en budgetbil.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
TB laddar i Strömstad. Flera laddare trasiga.
Var är Ionity någonstans?
Var är Ionity någonstans?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser laddkurvan ut för ID4? När jag stannade vid Ionity i Uppsala i somras stod där en Id4 och laddade när jag kom dit. Reflekterade över att den fick låg laddhastighet redan vid 60% SoC. Men kommer inte ihåg vilken hastighet det var, mer än att jag la märke till det. Jag kom in med ca 25-30%. Lämnade vid 80% och då stod ID4:an kvar och hade inte kommit upp till 80% än.taliz skrev:Den faller definitivt inte som en sten, snarare håller den god fart upp till ca 80%.mati skrev:Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
Visst har etron 50 en ännu planare kurva, men det är rent ut sagt dumdristigt att stirra sig blind på det. Det hjälper liksom inte när den är betydligt törstigare och har ett mindre batteri. Det är alltid räckvidd/km som är det viktiga i praktiken, och där är MEB hästlängder före etron 50 vilket återigen demonstreras i TBs 1000km test.
Enyaq kör faktiskt lika med etron 55, båda kom in på 10 timmar och 20 minuter. Det trots att etron 55 laddar med fler kW till högre SOC, men det hjälper alltså inte.
Om/när 170kw uppdateringen kommer är 55an också akterseglad av "budgetbilen".
Förmodligen nått fel på just den bilen. Men där och då tänkte jag aldrig en MEB bil för mig…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Två grafer från sommarenNect skrev:Hur ser laddkurvan ut för ID4? När jag stannade vid Ionity i Uppsala i somras stod där en Id4 och laddade när jag kom dit. Reflekterade över att den fick låg laddhastighet redan vid 60% SoC. Men kommer inte ihåg vilken hastighet det var, mer än att jag la märke till det. Jag kom in med ca 25-30%. Lämnade vid 80% och då stod ID4:an kvar och hade inte kommit upp till 80% än.taliz skrev:Den faller definitivt inte som en sten, snarare håller den god fart upp till ca 80%.mati skrev:Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
Visst har etron 50 en ännu planare kurva, men det är rent ut sagt dumdristigt att stirra sig blind på det. Det hjälper liksom inte när den är betydligt törstigare och har ett mindre batteri. Det är alltid räckvidd/km som är det viktiga i praktiken, och där är MEB hästlängder före etron 50 vilket återigen demonstreras i TBs 1000km test.
Enyaq kör faktiskt lika med etron 55, båda kom in på 10 timmar och 20 minuter. Det trots att etron 55 laddar med fler kW till högre SOC, men det hjälper alltså inte.
Om/när 170kw uppdateringen kommer är 55an också akterseglad av "budgetbilen".
Förmodligen nått fel på just den bilen. Men där och då tänkte jag aldrig en MEB bil för mig…
Re: Ionitys laddnätverk
martinot skrev:TB laddar i Strömstad. Flera laddare trasiga.
Var är Ionity någonstans?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det märkliga är att TB påstår att de varit trasiga i en månads tid (inte bara denna veckan), men vet inte vem man skall tro på.iAkita skrev:martinot skrev:TB laddar i Strömstad. Flera laddare trasiga.
Var är Ionity någonstans?

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Tackar! Stadigt sjunkande men mer effekt än den jag stötte på! Som tidigare nämt skulle Ionity lätt kunna dubbla antalet laddpunkter med lastbalansering emellan utan att det skulle påverka laddtidernna nämnvärt.R_Edvinsson skrev:Två grafer från sommarenNect skrev:Hur ser laddkurvan ut för ID4? När jag stannade vid Ionity i Uppsala i somras stod där en Id4 och laddade när jag kom dit. Reflekterade över att den fick låg laddhastighet redan vid 60% SoC. Men kommer inte ihåg vilken hastighet det var, mer än att jag la märke till det. Jag kom in med ca 25-30%. Lämnade vid 80% och då stod ID4:an kvar och hade inte kommit upp till 80% än.taliz skrev:Den faller definitivt inte som en sten, snarare håller den god fart upp till ca 80%.mati skrev:Men MEB laddar ju bara i början av laddkurvan med samma effekt som e-tron 50. Medan MEB-kurvan faller som en sten fortsätter etron att ladda med konstant effekt hela vägen. Du kan inte jämföra laddkurvorna med varandra genom att titta på toppeffekten. Det vet du ju själv.taliz skrev:Uhm MEB laddar ju snabbare. Samma effekt typ, 126-127kw, men pga att de är så mkt snålare så blir det betydligt snabbare i praktiken. Dessutom är ju batteriet större.
Inte för inte som Enyaq var 1 timme och 35 minuter snabbare än etron 50 på 1000km..
Det större batteriet som MEB har samt den lägre förbrukningen gör kalkylen lite svår. Men det är ganska logiskt att MEB bilarna har en fördel eftersom de har betydligt bättre räckvidd än etron (såväl 50 som 55).
Visst har etron 50 en ännu planare kurva, men det är rent ut sagt dumdristigt att stirra sig blind på det. Det hjälper liksom inte när den är betydligt törstigare och har ett mindre batteri. Det är alltid räckvidd/km som är det viktiga i praktiken, och där är MEB hästlängder före etron 50 vilket återigen demonstreras i TBs 1000km test.
Enyaq kör faktiskt lika med etron 55, båda kom in på 10 timmar och 20 minuter. Det trots att etron 55 laddar med fler kW till högre SOC, men det hjälper alltså inte.
Om/när 170kw uppdateringen kommer är 55an också akterseglad av "budgetbilen".
Förmodligen nått fel på just den bilen. Men där och då tänkte jag aldrig en MEB bil för mig…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har ju TB en extremt hög förbrukning på 50, men det har ju själv konstaterar förut i andra trådar. Fast du väljer ju själv vilken vinkel du vill visa för att passa dig själv.taliz skrev:Varsågod. Ja, det är väldigt avancerat. Inte.Esterox skrev:Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.taliz skrev:Det tar ca 20 minuter om man inte är noob.Esterox skrev:Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.![]()
Vem är det som är töntig? Kan inte tåla att etron är sämre än en budgetbil.
Faktum kvarstår att flera ID4 och Enyaq laddar trögt, finns bevis i tråden och även när du ställer dig vid en laddare. Men då är väll alla noobs och måste gå kurs hos dig helt enkelt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det tar ju några år att lära sig ladda optimalt.
Tror inte att bilhandlaren noga går igenom laddstratergi vid leverans.
Cirkel K har försökt sig på en uppmaning, fick detta meddelande till appen när jag testade deras laddstation:
( Samma kom även upp på laddarens display)
Men kan nog feltolkas att det är Cirkel K som stryper laddningen. Kanske finns det något bättre budskap.
Tror inte att bilhandlaren noga går igenom laddstratergi vid leverans.
Cirkel K har försökt sig på en uppmaning, fick detta meddelande till appen när jag testade deras laddstation:
( Samma kom även upp på laddarens display)
Men kan nog feltolkas att det är Cirkel K som stryper laddningen. Kanske finns det något bättre budskap.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Ionitys laddnätverk
Både etron 50 och 55 är väldigt törstiga, det har vi konstaterat många ggr här på forumet. Särskilt i motorvägsfart, vilket ju är vad som är relevant vid långkörning.Esterox skrev:Nu har ju TB en extremt hög förbrukning på 50, men det har ju själv konstaterar förut i andra trådar. Fast du väljer ju själv vilken vinkel du vill visa för att passa dig själv.taliz skrev:Varsågod. Ja, det är väldigt avancerat. Inte.Esterox skrev:Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.taliz skrev:Det tar ca 20 minuter om man inte är noob.Esterox skrev:Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.![]()
Vem är det som är töntig? Kan inte tåla att etron är sämre än en budgetbil.
Faktum kvarstår att flera ID4 och Enyaq laddar trögt, finns bevis i tråden och även när du ställer dig vid en laddare. Men då är väll alla noobs och måste gå kurs hos dig helt enkelt.
Det är nog ingen annan än du som kan se det ur någon annan vinkel(på tal om ”härskartekniker” och ”jävla trams”…).
Dom laddar definitivt inte ”trögt”(men långt ifrån Tesla eller i5). Vill man ha max laddhastighet skall man ha ett varmt batteri och inte ladda från hög SOC till ännu högre SOC.
Dom laddar alltså som alla andra bilar utom just etron(som spenderar massa energi på att hålla batteriet i lagom temp = alltid törstig).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC. 
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.

Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Ionitys laddnätverk
Dom är relativt stora i Tyskland, dock med blandat omdöme. Car maniac har svurit mkt över bristfällig kvalitet och uppetid på stolparna.Tessi19 skrev:Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC.
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Allego finns lite överallt i Tyskland, jag laddade faktiskt senast i söndags på en sådan utanför bordershopen Scandinavian Park. Jag var lite ”otrogen” mot SuC eftersom jag då inte tappade någon egentlig tid på resan under sprithandlandetTessi19 skrev:Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC.
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.

Inte särskilt imponerad dock, appen Smoov måste man använda, funkade väl ok, men det gäller att göra alla moment i exakt rätt ordning för att det öht skall starta.
En stolpe med två sladdar, 150 kW angiven effekt, men det visade sig vara totalt, en annan bil laddade redan när jag rullade in, och effekten gick aldrig över 70 kW.
Bättre än inget förstås, men 0.59€/kWh för max 70 kW och halvdålig användarupplevelsen tycker jag är rätt hutlöst.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ser att det är ett Nederländsk företag sedan 2013 och togs över i 2018 av Meridian finns många i norra delan av kontinenten.
Mariestad verkar vara den första i Sverige enligt Smoov appen (som ska användas med Allego).
Mariestad verkar vara den första i Sverige enligt Smoov appen (som ska användas med Allego).
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Ionitys laddnätverk
När jag fick det meddelandet.. eller ska jag säga 50 meddelande, så skiljde sig det sig inte mer än nåt nummer mot "full hastighet" på 50kW:arn.Off Grid Byggaren skrev:Det tar ju några år att lära sig ladda optimalt.
Tror inte att bilhandlaren noga går igenom laddstratergi vid leverans.
Cirkel K har försökt sig på en uppmaning, fick detta meddelande till appen när jag testade deras laddstation:
( Samma kom även upp på laddarens display)
Men kan nog feltolkas att det är Cirkel K som stryper laddningen. Kanske finns det något bättre budskap.
Meddelandet kommer 1-3 gånger per % laddat märkte jag.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det kom verkligen en massa notiser till appen.
Vibrerade i telefonen också.
Men jag upplevde att laddhastigheten var bra ändå. Trodde först att Cirkel K stryper ner effekten.
Borde väl stå någon bättre text, typ nu börjar batteriet bli fullt och laddningen går då långsamt.
Vibrerade i telefonen också.
Men jag upplevde att laddhastigheten var bra ändå. Trodde först att Cirkel K stryper ner effekten.
Borde väl stå någon bättre text, typ nu börjar batteriet bli fullt och laddningen går då långsamt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04