Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Nu blandar du nog ihop saker lite, under en långresa, då batteriet är konstant varmt, så laddar man i princip lika snabbt på vintern som på sommaren.
Problemet med långsam laddning i minusgrader uppstår bara när man har kallt batteri, t.ex om man parkerat utomhus på natten.
På långresa börjat man ju vanligen med fullt batteri, då har man varmt batteri och full effekt vid första laddstoppet, oavsett väder och temperatur.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Nu blandar du nog ihop saker lite, under en långresa, då batteriet är konstant varmt, så laddar man i princip lika snabbt på vintern som på sommaren.
Problemet med långsam laddning i minusgrader uppstår bara när man har kallt batteri, t.ex om man parkerat utomhus på natten.
På långresa börjat man ju vanligen med fullt batteri, då har man varmt batteri och full effekt vid första laddstoppet, oavsett väder och temperatur.
/fth
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
P.S. Hur mycket är ”många mil” för dig förresten?
Med riktigt kallt batteri måste du köra timmar i motorvägsfart för att värma upp batteriet ordentligt, du måste i princip köra 100-0%, och är batteriet riktigt djupfryst efter tvåsiffriga minusgrader hela natten räcker inte ens det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Nu blandar du nog ihop saker lite, under en långresa, då batteriet är konstant varmt, så laddar man i princip lika snabbt på vintern som på sommaren.
Problemet med långsam laddning i minusgrader uppstår bara när man har kallt batteri, t.ex om man parkerat utomhus på natten.
På långresa börjat man ju vanligen med fullt batteri, då har man varmt batteri och full effekt vid första laddstoppet, oavsett väder och temperatur.
/fth
Kan du förklara det för Tesla Björn. Han måste ha blandat ihop något inte jag kolla från 9:45
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
P.S. Hur mycket är ”många mil” för dig förresten?
Med riktigt kallt batteri måste du köra timmar i motorvägsfart för att värma upp batteriet ordentligt, du måste i princip köra 100-0%, och är batteriet riktigt djupfryst efter tvåsiffriga minusgrader hela natten räcker inte ens det.
/fth
I mitt fall 22 mil i motorvägsfart. Ungefär noll grader så inga dramatiska temperaturer.
Vissa tillverkare är väl helt enkelt bra mycket vassare på batterihantering än andra...
När jag pratade med Ionity teknikerna förra veckan nämnde de att kalla batterier var det största problemet idagsläget.
Det blir långsam laddning och köbildning.
Man skulle ju kunna hävda att snabbladdare användas på felaktigt sätt många gånger.
I februari när jag stod i Sundsvall och köade var det effekterna 11kW, 38 kW, 75 kW samt 110 kW på de bilar som stod och laddade med kalla batterier.
Nu i april stod en Porsche och laddade med 260 kW samt två e-tron med 154 kW. De åkte snabbt vidare och ingen kö.
Onekligen så. Samt att många fordon där ute som har bra pris på Ionity inte kan ta den höga effekten. Inte sällan e-niro, Leaf och Kona tar upp platser, vad jag har noterat.
Kan du förklara det för Tesla Björn. Han måste ha blandat ihop något inte jag
Sorry, jag har ju bara kört Tesla, och där är det som sagt ingen skillnad på laddeffekt när man har varmt batteri, och batteriet blir tillräckligt varmt om man kör en normal första sträcka på långresa, nästan oavsett temperatur.
Jag förutsatte att det funkade likadant med andra märken, men det verkar ju som att många andra bilat helt enkelt inte funkar särskilt bra på vintern, Ioniq och ID.3 t.ex enligt erfarenheter här i tråden.
Det är ju rätt obegripligt att så pass nya elbilar funkar så dåligt, det känns ju som ett rätt enkelt problem, om Tesla klarar av det på typ 10’år gamla bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När jag pratade med Ionity teknikerna förra veckan nämnde de att kalla batterier var det största problemet idagsläget.
Det blir långsam laddning och köbildning.
Man skulle ju kunna hävda att snabbladdare användas på felaktigt sätt många gånger.
I februari när jag stod i Sundsvall och köade var det effekterna 11kW, 38 kW, 75 kW samt 110 kW på de bilar som stod och laddade med kalla batterier.
Nu i april stod en Porsche och laddade med 260 kW samt två e-tron med 154 kW. De åkte snabbt vidare och ingen kö.
Onekligen så. Samt att många fordon där ute som har bra pris på Ionity inte kan ta den höga effekten. Inte sällan e-niro, Leaf och Kona tar upp platser, vad jag har noterat.
En leaf lär inte ta upp plats på en ionity station.. Ja inte mer än en fossil bil åtminstone.
Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Nu blandar du nog ihop saker lite, under en långresa, då batteriet är konstant varmt, så laddar man i princip lika snabbt på vintern som på sommaren.
Problemet med långsam laddning i minusgrader uppstår bara när man har kallt batteri, t.ex om man parkerat utomhus på natten.
På långresa börjat man ju vanligen med fullt batteri, då har man varmt batteri och full effekt vid första laddstoppet, oavsett väder och temperatur.
/fth
Kan du förklara det för Tesla Björn. Han måste ha blandat ihop något inte jag kolla från 9:45
Skiljer mellan tillverkare som implementerat bra batterihantering och andra. Förvärmning innan snabbladdning behövs helt enkelt.
Kan du förklara det för Tesla Björn. Han måste ha blandat ihop något inte jag
Sorry, jag har ju bara kört Tesla, och där är det som sagt ingen skillnad på laddeffekt när man har varmt batteri, och batteriet blir tillräckligt varmt om man kör en normal första sträcka på långresa, nästan oavsett temperatur.
Jag förutsatte att det funkade likadant med andra märken, men det verkar ju som att många andra bilat helt enkelt inte funkar särskilt bra på vintern, Ioniq och ID.3 t.ex enligt erfarenheter här i tråden.
Det är ju rätt obegripligt att så pass nya elbilar funkar så dåligt, det känns ju som ett rätt enkelt problem, om Tesla klarar av det på typ 10’år gamla bilar.
/fth
Det är lugnt även om jag inte äger en elbil betyder det inte att jag inte kör en eller följer utvecklingen.
Håller med dig om det här med batterihanteringen och jag förstår att ni som kör Tesla bilar har svårt att fatta hur dåligt vissa elbilar fungerar år 2022
När jag pratade med Ionity teknikerna förra veckan nämnde de att kalla batterier var det största problemet idagsläget.
Det blir långsam laddning och köbildning.
Man skulle ju kunna hävda att snabbladdare användas på felaktigt sätt många gånger.
I februari när jag stod i Sundsvall och köade var det effekterna 11kW, 38 kW, 75 kW samt 110 kW på de bilar som stod och laddade med kalla batterier.
Nu i april stod en Porsche och laddade med 260 kW samt två e-tron med 154 kW. De åkte snabbt vidare och ingen kö.
Onekligen så. Samt att många fordon där ute som har bra pris på Ionity inte kan ta den höga effekten. Inte sällan e-niro, Leaf och Kona tar upp platser, vad jag har noterat.
En leaf lär inte ta upp plats på en ionity station.. Ja inte mer än en fossil bil åtminstone.
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.
/fth
Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.
/fth
Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.
Absolut. Det är en bra laddhastighet. Men MIN personliga uppfattning är att det är lite av en besvikelse när laddhastigheten var en Ioniq 5 USP och batteriförvärmning lyftes fram i de tidigaste försäljningstrycksakerna. Mer som att ID4 bara skulle fixa 65 kw vintertid...
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.
/fth
Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.
Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.
/fth
Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.
Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?
Jag kryssade mellan Ionity-stationer i vintras och kom inte över 125 kw. Så svaret i mitt fall är nej.
Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..
Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.
Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.
Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.
När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.
Ja du har rätt som vanligt. Det behovs flera laddare om man har längre räckvidd och inte behöver ladda än om man laddar oftare .
Varför jag skrev om minusgraderna är för att många av dagens elbilar har problem med snabbladdningen när det är kalt, men som vanligt har du säkert en förklaring som ska vrida på det jag skriver.
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..
Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.
Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.
Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.
När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.
Ja du har rätt som vanligt. Det behovs flera laddare om man har längre räckvidd och inte behöver ladda än om man laddar oftare .
Varför jag skrev om minusgraderna är för att många av dagens elbilar har problem med snabbladdningen när det är kalt, men som vanligt har du säkert en förklaring som ska vrida på det jag skriver.
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.
/fth
Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.
Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?
Jag har råkat ut på snöflinga mellan Krokom och Sundsvalls SuC när det var kallt ute (-27), med min M3 LR Så visst kan det bli kallt ändå.
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?
Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...